Eilen kun olin lähdössä ajelulle, kytkin ei antanut vastusta yhtään vaan liikkui löysästi. Konehuoneen alla työsylinterin kohdalla oli iso lätäkkö.
Kytkimen ilmausta tuli kokeiltua kahdesti: eilen pari tuntia valuttamalla nestettä vapaasti ilmausproppu auki ja lisäämällä nestettä aina tarpeen mukaan. Ei auttanut. Tänään kokeilin samaa puhaltamalla painetta säiliöön, mutta sekään ei auttanut.
Pääsylinteri ei varmaankaan siis vuoda? Voiko vika olla kuitenkin katkenneessa pääsylinterin jousessa?
Oma epäilyni näin amatöörinä on, että työsylinteri tai sen tiivisteet vuotavat niin paljon että paine ei pysy kytkinjärjestelmässä?
Ennen ei ole tullut tehtyä mitään näin haastavaa remonttia, joten voisiko joku neuvoa askel askeleelta, mitä tehdä? Monta kymmentä tuntia on kulunut auton ehostukseen enkä halua sen jäävän tähän!
Satkun kytkin ei toimi
Re: Satkun kytkin ei toimi
Työsylinterin tiivisteiden vaihtaminen edellyttää saman verran purkamista kuin kytkinremontti yleensäkin.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=5
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/
Jos kytkin ei nyt irrota yhtään, nesteet vain vuotavat sylinteristä ulos, voi rempan alku olla normaalia kytkinremonttia haastavampi, koska heti alkajaiseksi pitää saada asetelman ja jousikäpälien välirengas (paksu rautalanka, vaijerin kuori, jarruputki tms). Tätä asettaessa pitää saada asetelmaa puristettua kokoon. Normaalisti se onnistuu auton työsylinteriä hyväksi käyttäen, mutta se ei sinulla nyt ilmeisesti toimi. Tällaisia tilanteita varten on ollut merkkikorjaamojen varustuksessa eräänlainen kanki, jolla asetelman jousen saa vaiheittain painettua kokoon niin, että välirenkaan saa paikalleen:

Jos tuollaista kankea ei saa lainaan eikä itse rakennettua, yksinkertainen ja toimivaksi havaittu konsti on vedättää asetelmaa pulteilla & muttereilla kokoon niin, että välirenkaan saa asetelman jousen väliin.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/
Välirenkaan asennuksen jälkeen remppa eteneekin sitten normaaliin tapaan, kytkinasetelma levyineen ja työsylinteri pujotetaan samanaikaisesti pois vauhtipyörän luota, vaihdetaan osat tarpeen mukaan ehjiin/uusiin, samaa reittiä takaisin.
Toivottavasti remontti sujuu paremmin kuin tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=125960
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=5
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/
Jos kytkin ei nyt irrota yhtään, nesteet vain vuotavat sylinteristä ulos, voi rempan alku olla normaalia kytkinremonttia haastavampi, koska heti alkajaiseksi pitää saada asetelman ja jousikäpälien välirengas (paksu rautalanka, vaijerin kuori, jarruputki tms). Tätä asettaessa pitää saada asetelmaa puristettua kokoon. Normaalisti se onnistuu auton työsylinteriä hyväksi käyttäen, mutta se ei sinulla nyt ilmeisesti toimi. Tällaisia tilanteita varten on ollut merkkikorjaamojen varustuksessa eräänlainen kanki, jolla asetelman jousen saa vaiheittain painettua kokoon niin, että välirenkaan saa paikalleen:

Jos tuollaista kankea ei saa lainaan eikä itse rakennettua, yksinkertainen ja toimivaksi havaittu konsti on vedättää asetelmaa pulteilla & muttereilla kokoon niin, että välirenkaan saa asetelman jousen väliin.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/
Välirenkaan asennuksen jälkeen remppa eteneekin sitten normaaliin tapaan, kytkinasetelma levyineen ja työsylinteri pujotetaan samanaikaisesti pois vauhtipyörän luota, vaihdetaan osat tarpeen mukaan ehjiin/uusiin, samaa reittiä takaisin.
Toivottavasti remontti sujuu paremmin kuin tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=125960
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00