99 ei lataa kunnolla, miksi?
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
99 ei lataa kunnolla, miksi?
Eli jo pari kertaa jättänyt parkkipaikalle, akku tyhjä. Testasin jännitettä: kierroksia 2000rpm. Kaikki sähkölaitteet päälle (pitkät valot, takalasin lämppäri, puhallin täysille) akun napajännite 12.6V-12.7V. Pysähdyksissä napajännite 12.5V. Takalasin lämppäri pois, puhalin 1/2 teholla, lähivalot, 900rpm: 13V. Missäs voisi olla vika kun ei kestä kuormitusta? Vinkunaa kuuluu myös läturista kuormituksessa. Auto -83 99
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Vaihda arktisiin olosuhteisiin oleva Boschin säädin, joka lataa valot ja muut hilppeet päällä noin 14.2 Volttia.....alkaa sähköö riittämään..
PS. Latausjännite yleensä ei saa olla alle 13.8 volttia...nimittäin pätkäajo talvella syö akkua aika tehokkaasti...eikä alhainen latausjännite kerkiä lataan akkua juuri ollenkaan....
PS. Latausjännite yleensä ei saa olla alle 13.8 volttia...nimittäin pätkäajo talvella syö akkua aika tehokkaasti...eikä alhainen latausjännite kerkiä lataan akkua juuri ollenkaan....
Jos akun jännite moottorin käydessä on 12,5V. tai jotain se ei kyllä lataa enää ollenkaan. Muistaakseni 99:n laturi on harmittava irroitettava (se pitkä pultti). Omassa 900:ssa laiskuuttani 1,5v. sitten vaihdoin vain hiilisillan säätäjineen, on kahdella ruuvilla kiinni ja pelaa edelleen. Osa maksaa 20€, jos vaihdon jälkeen ei lataa ovat diodit kaputt ja sitten se laturi on pakko irroitta ja se taas vaatii moottorin kiinnitysten avaamista ja raakaa voimaa.
Laturi lähtee irti pitkine pultteineen, kun irrottaa laturin jalan lohkon kyljestä, se on kiinni kolmella kuusiokantaruuvilla. Moottorin kiinnitykset saa olla rauhassa ja raakaa voimaa tarvitaan vaan naksauttaessa hankalassa paikassa oleva alimmainen kuusiokantaruuvi auki.rampe_58 kirjoitti:Jos akun jännite moottorin käydessä on 12,5V. tai jotain se ei kyllä lataa enää ollenkaan. Muistaakseni 99:n laturi on harmittava irroitettava (se pitkä pultti). Omassa 900:ssa laiskuuttani 1,5v. sitten vaihdoin vain hiilisillan säätäjineen, on kahdella ruuvilla kiinni ja pelaa edelleen. Osa maksaa 20€, jos vaihdon jälkeen ei lataa ovat diodit kaputt ja sitten se laturi on pakko irroitta ja se taas vaatii moottorin kiinnitysten avaamista ja raakaa voimaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuo maadotuspiuha laturin jalan alla kannattaa tosiaan tarkistaa. Jalan pultti voi myös olla löysällä ja silloin ei maadoita kunnolla. Eikä polta laturinvaloa vaikkei lataa. H-koneen laturin saa helpoiten irti irroittamalla jalan kuusiokolopultit ja repimällä laturin jalkoineen, mikä vaatii hieman sorminäppäryyttä ja sopivat työkalut (pikkuräikkä on kätevä tässä hommassa). Näin ainakin satkussa, muistaakseni alapäästä laturi on ysiysissä ihan samalla lailla kiinnitetty.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
Ei haittaa vaikka pistät toisen maadoituspiuhan rinnalle.
Voi olla että siellä sun laturissa on enempi häikkää sisälläkin, kollektori kulahtanu yms.
Voi olla että siellä sun laturissa on enempi häikkää sisälläkin, kollektori kulahtanu yms.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Laita laturin vapaasta kiinnityspultista vaikkapa 6mm johto abiko-liittimillä johonkin moottorin kannakkeeseen.....Jo alkaa maadoitus pelaamaan...ja jos ei ala pelaamaan niin tarkista kaikki plus puolen liittimien hapettuneisuus......jos OK. Viimeinen vaihtoehtohan on laturin peruskorjaus......
PS..Itellä pudotti laturilta akulle pluspuolelta 1.3V ( akulla latausjännite 13 V laturin perästä mitattuna 14.3V......jolloin huono lataus johtu pluspuolen hapettumista......varmuuden vuoksi maadoitin miinuspuolen kans jolloin sähköä piisaa....Nyt latausero akulla ja laturilla 0.2V..
PS..Itellä pudotti laturilta akulle pluspuolelta 1.3V ( akulla latausjännite 13 V laturin perästä mitattuna 14.3V......jolloin huono lataus johtu pluspuolen hapettumista......varmuuden vuoksi maadoitin miinuspuolen kans jolloin sähköä piisaa....Nyt latausero akulla ja laturilla 0.2V..
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko