99 ei lataa kunnolla, miksi?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

99 ei lataa kunnolla, miksi?

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Eli jo pari kertaa jättänyt parkkipaikalle, akku tyhjä. Testasin jännitettä: kierroksia 2000rpm. Kaikki sähkölaitteet päälle (pitkät valot, takalasin lämppäri, puhallin täysille) akun napajännite 12.6V-12.7V. Pysähdyksissä napajännite 12.5V. Takalasin lämppäri pois, puhalin 1/2 teholla, lähivalot, 900rpm: 13V. Missäs voisi olla vika kun ei kestä kuormitusta? Vinkunaa kuuluu myös läturista kuormituksessa. Auto -83 99
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mitä silla on ajettu? tuossa 300 000km jälkeen alkaa jo kollektorikin olemaan aika kulunut....
että ei välttämäti auta kuin uusi laturi?!?
onko siinä jännitteen säädin laturissa vai erikseen jossain?
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Mittarilukema on 188000km ,tiedä häntä. Laturi on Bosch 70A ja jännitteen säädin on laturissa hiilien kera.
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Vaihda arktisiin olosuhteisiin oleva Boschin säädin, joka lataa valot ja muut hilppeet päällä noin 14.2 Volttia.....alkaa sähköö riittämään..


PS. Latausjännite yleensä ei saa olla alle 13.8 volttia...nimittäin pätkäajo talvella syö akkua aika tehokkaasti...eikä alhainen latausjännite kerkiä lataan akkua juuri ollenkaan....
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Jos akun jännite moottorin käydessä on 12,5V. tai jotain se ei kyllä lataa enää ollenkaan. Muistaakseni 99:n laturi on harmittava irroitettava (se pitkä pultti). Omassa 900:ssa laiskuuttani 1,5v. sitten vaihdoin vain hiilisillan säätäjineen, on kahdella ruuvilla kiinni ja pelaa edelleen. Osa maksaa 20€, jos vaihdon jälkeen ei lataa ovat diodit kaputt ja sitten se laturi on pakko irroitta ja se taas vaatii moottorin kiinnitysten avaamista ja raakaa voimaa.
Jooke
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 22:13
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jooke »

Ja kannattaapi katsoa myös maadotuspiuhojen kunto/kiinnitykset läpi! Joskus vikaa voi löytyä niistäkin. Tosin laturin kuormittuessa luulisi maadotusten olevan kunnossa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

rampe_58 kirjoitti:Jos akun jännite moottorin käydessä on 12,5V. tai jotain se ei kyllä lataa enää ollenkaan. Muistaakseni 99:n laturi on harmittava irroitettava (se pitkä pultti). Omassa 900:ssa laiskuuttani 1,5v. sitten vaihdoin vain hiilisillan säätäjineen, on kahdella ruuvilla kiinni ja pelaa edelleen. Osa maksaa 20€, jos vaihdon jälkeen ei lataa ovat diodit kaputt ja sitten se laturi on pakko irroitta ja se taas vaatii moottorin kiinnitysten avaamista ja raakaa voimaa.
Laturi lähtee irti pitkine pultteineen, kun irrottaa laturin jalan lohkon kyljestä, se on kiinni kolmella kuusiokantaruuvilla. Moottorin kiinnitykset saa olla rauhassa ja raakaa voimaa tarvitaan vaan naksauttaessa hankalassa paikassa oleva alimmainen kuusiokantaruuvi auki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Tuo maadotuspiuha laturin jalan alla kannattaa tosiaan tarkistaa. Jalan pultti voi myös olla löysällä ja silloin ei maadoita kunnolla. Eikä polta laturinvaloa vaikkei lataa. H-koneen laturin saa helpoiten irti irroittamalla jalan kuusiokolopultit ja repimällä laturin jalkoineen, mikä vaatii hieman sorminäppäryyttä ja sopivat työkalut (pikkuräikkä on kätevä tässä hommassa). Näin ainakin satkussa, muistaakseni alapäästä laturi on ysiysissä ihan samalla lailla kiinnitetty.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

lataussäädin + hiilet aihdettu. Taas lataa n. 14V :D
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

dieselmies kirjoitti:lataussäädin + hiilet aihdettu. Taas lataa n. 14V :D
Taas lakkasi lataamasta. Eli lataus siis pätkii. Lieneekö maadoitusjohto pätkivän? Onko muuten haittaa jos pistää rinnalle toisen maadoitusjohdon?
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei haittaa vaikka pistät toisen maadoituspiuhan rinnalle.
Voi olla että siellä sun laturissa on enempi häikkää sisälläkin, kollektori kulahtanu yms.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Laita laturin vapaasta kiinnityspultista vaikkapa 6mm johto abiko-liittimillä johonkin moottorin kannakkeeseen.....Jo alkaa maadoitus pelaamaan...ja jos ei ala pelaamaan niin tarkista kaikki plus puolen liittimien hapettuneisuus......jos OK. Viimeinen vaihtoehtohan on laturin peruskorjaus......


PS..Itellä pudotti laturilta akulle pluspuolelta 1.3V ( akulla latausjännite 13 V laturin perästä mitattuna 14.3V......jolloin huono lataus johtu pluspuolen hapettumista......varmuuden vuoksi maadoitin miinuspuolen kans jolloin sähköä piisaa....Nyt latausero akulla ja laturilla 0.2V..
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

[Jep, eli tein toisen maadoituspiuhan - puolelle. Jo rupesi lataamaan n.14V. kiitos vinkeistä
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Vastaa Viestiin