Lucasin lastuista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Lucasin lastuista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mitenkähän noissa lucasin lastuissa menee yhteensopivuus? Siis sopiiko CU14.0 lastu CU14.1 ECU:lla olevaan autoon? Vanhempihan löytyy '90 vuosimallin ässistä joissa on se ahtopainerajoitus boksissa. Uudempi on matala- ja täyspaineissa siis sama 91->

Itselläni on siis '91 auto jossa on tuo 14.1 lucasi, ja BSR:n lastu 14.0 lucasiin löytyisi. Olisi vain kiva tietää sopiiko ne yhteen vai ei. Jostain muistan lukeneeni, että 14.0 ja 14.1 olisi erilaiset suuttimet, jolloin varmasti kyllä mennään metsään..

Jos joltain löytyy tuohon 14.1:n tehty lastu, niin olisin kiinnostunut ostamaan/tekemään kopion siitä. Pelkkä binääridumppi lastun sisällöstäkin riittäisi, voin sitten prommata sen itse.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tietääkseni niitä lastuja on ainakin 3 erimoista, 64, 128 ja 256. olisivatkohan kilotavuja vai mitä???
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En usko että merkkaa ainakaan lastun kokoa. Nimittäin tuo 14.0 lastu on kooltaan 8kt. Tuon kyllä minäkin muistan jostain lukeneeni että niitä on 3 eri tyyppiä. Lucasin korjaamokirja joka minulla on skannattuna ei tosin puhu muista eroista kuin M90 ja M91. Tuohon M91 nimittäin tuli ominaisuuksiksi ainakin vaihtovalo (ei käytössä suomessa ja ruotsissa tosin) sekä diagnostiikkaportti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu ei tunnu tuossa M90:ssä olevan kuiin tuo pelkkä diagnostiikka portin liitin, tieteja sieltä ei ulos saa!
muistaisin foorumilla joskus nähneeni kuvan tuosta 14.1 ecusta, siinä tosin oli se lastun kiinnitin/suojus vielä paikoillaan, oli ihan eri näköinen kuin tuossa 14.0:ssa...
Viimeksi muokannut mikkoimp, To Tammi 20, 2005 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Lucasin lastuista

Viesti Kirjoittaja 900S »

jcarlson kirjoitti:Mitenkähän noissa lucasin lastuissa menee yhteensopivuus? Siis sopiiko CU14.0 lastu CU14.1 ECU:lla olevaan autoon? .
Ei sovi!! Takuulla saa tutustua check engine -valoon jos nuo meinaa päittäin sovittaa. Minulta ei ainakaan valitettavasti löydy tuota uudempaa.. :cry:
9-5 2,3t Wagon `06
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

mikkoimp kirjoitti:tietääkseni niitä lastuja on ainakin 3 erimoista, 64, 128 ja 256. olisivatkohan kilotavuja vai mitä???
Muistien koko ilmaistaan perinteisesti biteissä (b). Tavuun (B) menee kahdeksan bittiä.

64kb -> 8kB
128kb -> 16kB
256kb -> 32kB

Muistaakseni nuo Lucasin lastut on ihan standardeja EPROM-piirejä, joten piirityypeiksi kelpaavat:

2764
27128
27256

Tai sitten vastaavalla nastajärjestyksellä olevat nykyaikaisemmat flash-piirit.. En tosin muista tyyppinumeroita. Olisivatkohan 29-alkuisia.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Periaatteessahan tuo sitten kävisi järkiin, kun 14.0 lastun koko on 8kB, jolloin se sopisi tuohon ensimmäiseksi ja vanhimmaksi (64kb). Mutta toisaalta tuntuu oudolta että prommin koko olisi joka kerta tuplautunut. LH-jetissä 2.2:ssa oli lastun koko vaivaiset 4kB. Tietysti voi olla että tila on juuri loppunut tuossa 90-91 muutaman lisäominaisuuden lisäyksessä ja on tarvittu seuraava koko prommista joka on sitten ollut tuplasti niin iso. En kyllä keksi mithin se 32kB sitten on saatu kulumaan ja missä vaiheessa sellainen on tullut. Eihän nuo prommit tietysti niin kovin paljoa maksa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Voi olla ihan hinnastakin kiinni.. 27-sarjan piirit käy ristiin aika hyvin, jos on vaan sama jalkamäärä alkuperäisessä ja isommassa.

2764 oli jo 28-piikkinen piiri, siitä mentiinkin sitten saman kokoisessa kotelossa ainakin 27512:een asti, mitä nyt nastojen nimet vähän vaihtavat järjestystä muistaakseni 27128:n kohdalla.

Eli siis vuosien saatossa on kapasiteetiltaan isommat piirit tulleet halvemmiksi ja pienemmät kallistuneet kysynnän ja tarjonnan lakien myötä. :-)

Ja miksikö tiedän EPROMeista? Vanha Commodore-harrastaja on näitä sormissaan pyöritellyt ja poltellut hullun kiilto silmissä. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja protossi »

Ilmeisesti nuo muutamat lisäominaisuudet vm. 91:een saivat binäärin karvan verran yli rajan ja jouduttiin siirtymään seuraavaan prommi-kokoon.

Prommien hinta tuskin on ollut mikään kynnyskysymys, tosin nyt pienimpiä alkaa olla vaikeampi saada mistään. Jos purkailette vanhaa elektroniikka, niin kannattaa ottaa talteen nuo ikunnalliset uv-eprommit. Tulevat olemaan vielä kullanarvoisia, varsinkin 80-livun autojen virittäjille.

Itse ostin BSR-lastun omaan 92:een jokunen vuosi sitten. Muistaakseni tuo oli 128 kb (16k*8). Kokeilin poltaa varmuuskopion itselleni ja tein sen 256 kb (32k*8) otp-prommille, poltin sen varmuuden vuoksi alempaan ja ylempään osoiteavaruuden puoliskaan, kun en tallilla ollessani hoksannut mitata, oliko se ylimääräinen osoitekarva A14 ylhäällä vai alhaalla boksissa.
Nyt jälkiviisaana voin todeta, että ylhäällähaän se lienee, koska pienmmässä koossa tuo signaali on varattu program enablelle, joka on alhaalla aktiivinen signaali. Tosin tuon prommin "poltto" tarvinnee myös reilusti yli 13 V jännitteen, jota boksi ei osaa generoida, mutta varmuuden maksimoimiseksi...

Tuohon ylimääräiseen osoitelinjaan voisi ympätä esim. binäärin vaihto-ominaisuuden, kytkin vain kabiiniin ja niin boksissa olisi kaksi vaihtoehtoista binääriä.

Olenkin ajellut tuolla varmuuskopiolla siitä lähin ja ongelmitta on toiminut.

Ossi
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

protossi kirjoitti:Itse ostin BSR-lastun omaan 92:een jokunen vuosi sitten. Muistaakseni tuo oli 128 kb (16k*8). Kokeilin poltaa varmuuskopion itselleni ja tein sen 256 kb (32k*8) otp-prommille, poltin sen varmuuden vuoksi alempaan ja ylempään osoiteavaruuden puoliskaan, kun en tallilla ollessani hoksannut mitata, oliko se ylimääräinen osoitekarva A14 ylhäällä vai alhaalla boksissa.
Nyt jälkiviisaana voin todeta, että ylhäällähaän se lienee, koska pienmmässä koossa tuo signaali on varattu program enablelle, joka on alhaalla aktiivinen signaali. Tosin tuon prommin "poltto" tarvinnee myös reilusti yli 13 V jännitteen, jota boksi ei osaa generoida, mutta varmuuden maksimoimiseksi...
Hjoo, tuossa tilanteessa kannattaa kyllä polttaa molemmille puoliskoille, itse olisin ehkä taivuttanut tuon korkeimman osoitenastan ulos ja sitonut sen vastuksen kautta ylös.. Ei sitten tule yllätyksiä.

Tietysti tuossa voi myös tehdä kytkimellä kaksitoimisen muistin, alempaan puoleen vakiosofta ja ylempään puoleen viriviri .. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja protossi »

Tietysti tuossa voi myös tehdä kytkimellä kaksitoimisen muistin, alempaan puoleen vakiosofta ja ylempään puoleen viriviri .. ;-)
Niin tuota yritin kertoa, hieman vain eri sanankääntein.

Hyvä ratkaisu, jos esim. katsatuksessa tulee lastun takia ongelmia päästöjen kanssa, en tosin ole kuullut että näin olisi käynyt. Silloin voi vain kääntää kytkintä ja vakiosofta hyppää kehiin. Ei tarvitse purkaa boksia lastunvaihtoon ennen ja jälkeen konttorin.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
Vastaa Viestiin