900i -88 automaattivaihteisto, sähköongelmia?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

900i -88 automaattivaihteisto, sähköongelmia?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tuollainen kohtuullisen vähän ajettu tuli pihaan muutamia vuosia sitten omalla voimallaan. Nyt yritin sitä ajoon, mutta ei tunnu käynnistyvän.
Aluksi lupaili hieman, epäilin käynnistyssuuttimen polttoainemäärää, muutamia tippoja vain antoi. Bensapumppu ja suodatin OK, mutta käynnistyssuuttimen sähkössä vikaa. Vaihdoin toisen suuttimen ja korjauskirjan ohjeen mukaisella sähkökytkennällä kokeilemalla suihkutti purkkiin hyvin, mutta ei kauan.
Sitten bensapumppu lakkasi toimimasta ja on sitä edelleen. Jännitettä on sulakkeella, mutta ei vaaksan päässä pumpun releen liittimissä, jotenkin yhteys katkennut.
Sitten yritin kahden korjausohjeen ja sähkökaavioiden avulla perehtyä toimintaan, huonoa kun toinen kaavio on mallia -78 ja toinen -85 eikä automaattivaihteen vaikutuksista juuri mainita mitään. Järjestelmässä on käynnistyksen estorele ym, ettei starttaa kuin N- ja P-asennoissa. Vaihdevivun juuressa on vekotin joka haistelee asentoja, releitä on sitten jossakin mitä en tiedä.
Onpahan harrasteautoksi hankala.
Pitäisi ainakin saada sähköä pumpun releelle ja pumpulle. Toisen kaavion mukaan reitti on hyvin selvä sulakkeelta 8, toisen mukaan muitakin johdotuksia hortoilee samalta sulakkeelta muuallekin, täyteen ahdettua kaaviota pitää tutkia suurennuslasin kanssa, ehkä syntyy sähkökatko jonkun epäkuntoisen lisäreleen kautta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i -88 automaattivaihteisto, sähköongelmia?

Viesti Kirjoittaja jus »

Pumpun rele vetää kun tulee startatessa sytytyspulsseja. Ehjä pumpun rele vetää myös noin sekunnin joka kerta, kun virrat kytketään päälle.

Kylmäkäynnistyssuuttimelle tulee jännite startin solenoidilta silloin, kun solenoidi vetää. Lämpöaikakytkin maadottaa kylmäkäynnistyssuuttimen, jos moottorin lämpötila on alle n.. 45 astetta, eikä ole startattu yli yhdeksää sekuntia (noin).

Automaattivaihteisen tuoma lisä sähköihin on vain mainitsemasi käynnistyksenesto vaihteenvalitsimen yhteydessä. Ei anna startata ellei P tai N ole valittuna. Tämä turvakytkin katkaisee starttiherätteen kulun virtalukolta solenoidille.

Laita vaikka kokeeksi bensapumpun releen tilalle hyppylanka (30 ja 87), niin saat pumpun käymään jatkuvasti virtalukosta riippumatta. Pitäisi kuulua surinaa tankilta ja virtaavan bensan kohinaa konehuoneesta.

Kytkentäkaavio:
http://www.jus.liitin.net/99KJet/imagep ... age40.html
Vastaa Viestiin