kokemuksia.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
kokemuksia.
autossani alla motonetin madallussarja ja sachs kaasuiskarit! toista vuotta käytössä. ja nyt n.3kk ajan on ilmennyt että auto tyhjänä aivan hirveä ajaa vetelee ja haluaa mennä mihin itse haluaa. mutta kun takapaksiin laittaa "normaalit" venäjän tuomiset +30 l bensaa ja limukkaa niin satku on aivan eri auto suorastaan imee tiehen kiinni.
mitähän kannattais ruveta uusimaan?
mitähän kannattais ruveta uusimaan?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Ei tartte kaikkia. Vakaajatankojen (ne jotka menee navasta taaksepäin koriin kiinni) puslat vaihdat. Varsinkin sen alemman (navassa kiinni) vulkanointi pettää, koska siinä rauta sisä- ja ulkopinnassa. Tekee autosta tosi kumman ajettavan, kun "ohjailee". Jos haluat "fiilistellä" enemmän niin sitten kaikki puslat vaihtoon ja ihan tavalliset käy. Uretaani sopii paremmin johonkin katurakettiin tai kilpa-autoon. Hmmm, eli Saabiinnalleolut kirjoitti:takapään kaikki puslat! uretaania vaiko tavalliset..................

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
kiitoksia!! ihmetyttää kumminkin tuo vetelý ja muutenkin outo käyttäytyminen!!! ei muuta kuin puslia tilaukseen kelpaako motonet vai otetaanko parasta mitä rahalla saa.........eli motonet vai procarservice....vai paikallinen varaosaputka...........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mulla on laitettu noihin vakaajatankoihin ScanTechin puslat, mutta ei ole mitään hajua mistä ne on ostettu. Vakautti auton menoa huomattavasti.nalleolut kirjoitti:kiitoksia!! ihmetyttää kumminkin tuo vetelý ja muutenkin outo käyttäytyminen!!! ei muuta kuin puslia tilaukseen kelpaako motonet vai otetaanko parasta mitä rahalla saa.........eli motonet vai procarservice....vai paikallinen varaosaputka...........
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
TAKATUENNAN HELAT SAAB 900 79--93
Hinta / 1 kpl
Vakaajatanko= akselin YLÄpuolella pituussuuntaan TAAKSEpäin
Vakaajatangon etuhela 1979--8.87 (pultin Ø11mm). . 18-1525 4.71 ???
Vakaajatangon etuhela 9.87--1993 (pultin Ø10mm). . 18-1173 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 1979--8.87. . . . . . . . . . . . . 18-1526 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 9.87--1993. . . . . . . . . . . . . 18-1019 4.70 ???
Vakaajatangon helan ulosvedin/asennustyökalu. . . . .. 76-5105 24.89 ???
eli 2*etuhela ja 2*takahela.
kuinka vaikea nuo on vaihtaa...........????
Hinta / 1 kpl
Vakaajatanko= akselin YLÄpuolella pituussuuntaan TAAKSEpäin
Vakaajatangon etuhela 1979--8.87 (pultin Ø11mm). . 18-1525 4.71 ???
Vakaajatangon etuhela 9.87--1993 (pultin Ø10mm). . 18-1173 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 1979--8.87. . . . . . . . . . . . . 18-1526 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 9.87--1993. . . . . . . . . . . . . 18-1019 4.70 ???
Vakaajatangon helan ulosvedin/asennustyökalu. . . . .. 76-5105 24.89 ???
eli 2*etuhela ja 2*takahela.
kuinka vaikea nuo on vaihtaa...........????
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Niin niin. Korjasin tuohon loppuun, että sopii Saabiin kuin Saabiin. Siis katuraketti/kilpa-auto=Saabtevisu kirjoitti:Höpö, höpö...dimebak kirjoitti:Uretaani sopii paremmin johonkin katurakettiin tai kilpa-autoon. Hmmm, eli SaabiinIhan toimii tavallisessa maantieajossa. Ei haittavaikutuksia.

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aluksi, tuolla "asennustyökalulla" ei tee yhtään mitään, jos omistat ison ruuvipenkin. Etuhela on todella helppo vaihtaa ja takahela hieman vaikeampi, johtuen etuhelan metallisesta ulkuoresta ja takahelan kumipinnasta.nalleolut kirjoitti:TAKATUENNAN HELAT SAAB 900 79--93
Hinta / 1 kpl
Vakaajatanko= akselin YLÄpuolella pituussuuntaan TAAKSEpäin
Vakaajatangon etuhela 1979--8.87 (pultin Ø11mm). . 18-1525 4.71 ???
Vakaajatangon etuhela 9.87--1993 (pultin Ø10mm). . 18-1173 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 1979--8.87. . . . . . . . . . . . . 18-1526 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 9.87--1993. . . . . . . . . . . . . 18-1019 4.70 ???
Vakaajatangon helan ulosvedin/asennustyökalu. . . . .. 76-5105 24.89 ???
eli 2*etuhela ja 2*takahela.
kuinka vaikea nuo on vaihtaa...........????
Etuhelan vaihto:
1. Poraa helan kumisisus pois tai revi raakasti pihdeillä sisus pois, jos on pahasti murtunut.
2. Sahaa rautasahalla varovasti ulkokuori halki ja hakkaa talttapäinen ruuvimeisseli jostain ulkokuoren kohdasta siten, että ulkokuoren "olomuoto" pienenee.
3. Revi pihdeillä ulkokuori pois.
4. Asenna uusi öljyä apuna käyttäen ruuvipenkissä. Menee helpoiten, kun loppuvaiheessa laitat ison hylsyn tjsp. vakaajatangon taakse, jotta helan keskihylsylle tulee tilaa.
Takahelan vaihto:
1. Poraan hela pois tai ruuvipenkissä isoa ja pientä hylsyä käyttäen painat helan irti.
2. Runsaalla öljy määrällä tai jollain muulla liukasteella (ei Glidiä, kun se ei toimi edes siinä mihin se on tarkoitettu) samoilla hylsyillä painat helan paikoilleen.
3. Hela on painettava hiemen yli, jotta helan sivuissa olevan kohoumat tulevat molemmille puolille oikein.
4. Ole tarkkana helan ja vakaajatangon linjan kanssa. Pienikin heitto saa v-käyrän nousuun, kun hela mene paikoilleen.
Itse olen käyttänyt tippakannusta öljyä. Parhaan lopputuloksen saisi prässillä. Yksi millä takahelan saa hyvin pakoilleen on pitkä helan keskireikään sopiva pultti ja vasta puolelle hylsy, korialuslevy ja mutteri. Pultti ruuvipenkkiin kiinni ja räikällä pyörittämään mutterista.
Ja EDITtiä heti perään. Vakaajatankojen paikoilleen laitto oli ainakin omasta mielestä vaikeampaa kuin pois ottaminen, johtuen uusista heloista. Siinä itsellä lensi ärräpäitä ja paljon, mutta kyllä ne siitä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
10 pisteen vihje:
Uudet puslat kestävät paljon paljon pidempään, jos kiristät pultit vasta silloin, kun auton paino makaa taka-akselin varassa. Tämän voi tehdä tunkkaamalla auton ilmaan taka-akselista, laskemalla auton pyörilleen tai muulla keinolla. Jos jousitus on ihan ulkoasennossaan (iskareiden rajoittamana) ja kiristät puslat tähän asentoon, niihin jää jo valmiiksi aivan turha jännitys, joka tottakai vaan lisääntyy, kun autolla ajetaan kuoppaan.
Uudet puslat kestävät paljon paljon pidempään, jos kiristät pultit vasta silloin, kun auton paino makaa taka-akselin varassa. Tämän voi tehdä tunkkaamalla auton ilmaan taka-akselista, laskemalla auton pyörilleen tai muulla keinolla. Jos jousitus on ihan ulkoasennossaan (iskareiden rajoittamana) ja kiristät puslat tähän asentoon, niihin jää jo valmiiksi aivan turha jännitys, joka tottakai vaan lisääntyy, kun autolla ajetaan kuoppaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pultin halkaisija?
Vakaajatangon etuhela 1979--8.87 (pultin Ø11mm). . 18-1525 4.71 ???
Vakaajatangon etuhela 9.87--1993 (pultin Ø10mm). . 18-1173 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 1979--8.87. . . . . . . . . . . . . 18-1526 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 9.87--1993. . . . . . . . . . . . . 18-1019 4.70 ???
Onko tuohon pultin kokoon olemassa jotain nyrkkisääntöä, esim. vanhat jarrut => 11mm, uudet jarrut => 10mm? Vai pitääkö käydä auton alla ensin konttaamaassa ja irroittamassa pultti että kumpi siellä on. Auto kun sattuu olemaan just tuossa 87 rajalla.
_______
Ex- 900i -87
Ex- 900i -87
Re: pultin halkaisija?
Uskoisin että se vaihtuu siinäkohtaa, missä käsijarru siirtyy taakse. Eli jos käkkäri takana, niin 10mm, ja käkkäri edessä 11mm. Takuuseen en mene, mutta luulen näin.900Iivari kirjoitti:
Onko tuohon pultin kokoon olemassa jotain nyrkkisääntöä, esim. vanhat jarrut => 11mm, uudet jarrut => 10mm? Vai pitääkö käydä auton alla ensin konttaamaassa ja irroittamassa pultti että kumpi siellä on. Auto kun sattuu olemaan just tuossa 87 rajalla.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Eli 1 ja 2 tässä kuvassa, vai?dimebak kirjoitti:
Ei tartte kaikkia. Vakaajatankojen (ne jotka menee navasta taaksepäin koriin kiinni) puslat vaihdat. Varsinkin sen alemman (navassa kiinni) vulkanointi pettää, koska siinä rauta sisä- ja ulkopinnassa.
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_90.shtml
9-5 2,3t Wagon `06 x 2