kokemuksia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

kokemuksia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

autossani alla motonetin madallussarja ja sachs kaasuiskarit! toista vuotta käytössä. ja nyt n.3kk ajan on ilmennyt että auto tyhjänä aivan hirveä ajaa vetelee ja haluaa mennä mihin itse haluaa. mutta kun takapaksiin laittaa "normaalit" venäjän tuomiset +30 l bensaa ja limukkaa niin satku on aivan eri auto suorastaan imee tiehen kiinni.

mitähän kannattais ruveta uusimaan?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Puslat.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

takapään kaikki puslat! uretaania vaiko tavalliset..................
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

nalleolut kirjoitti:takapään kaikki puslat! uretaania vaiko tavalliset..................
Ei tartte kaikkia. Vakaajatankojen (ne jotka menee navasta taaksepäin koriin kiinni) puslat vaihdat. Varsinkin sen alemman (navassa kiinni) vulkanointi pettää, koska siinä rauta sisä- ja ulkopinnassa. Tekee autosta tosi kumman ajettavan, kun "ohjailee". Jos haluat "fiilistellä" enemmän niin sitten kaikki puslat vaihtoon ja ihan tavalliset käy. Uretaani sopii paremmin johonkin katurakettiin tai kilpa-autoon. Hmmm, eli Saabiin :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitoksia!! ihmetyttää kumminkin tuo vetelý ja muutenkin outo käyttäytyminen!!! ei muuta kuin puslia tilaukseen kelpaako motonet vai otetaanko parasta mitä rahalla saa.........eli motonet vai procarservice....vai paikallinen varaosaputka...........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

nalleolut kirjoitti:kiitoksia!! ihmetyttää kumminkin tuo vetelý ja muutenkin outo käyttäytyminen!!! ei muuta kuin puslia tilaukseen kelpaako motonet vai otetaanko parasta mitä rahalla saa.........eli motonet vai procarservice....vai paikallinen varaosaputka...........
Mulla on laitettu noihin vakaajatankoihin ScanTechin puslat, mutta ei ole mitään hajua mistä ne on ostettu. Vakautti auton menoa huomattavasti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

dimebak kirjoitti:Uretaani sopii paremmin johonkin katurakettiin tai kilpa-autoon. Hmmm, eli Saabiin :D
Höpö, höpö... :wink: Ihan toimii tavallisessa maantieajossa. Ei haittavaikutuksia.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

TAKATUENNAN HELAT SAAB 900 79--93
Hinta / 1 kpl

Vakaajatanko= akselin YLÄpuolella pituussuuntaan TAAKSEpäin
Vakaajatangon etuhela 1979--8.87 (pultin Ø11mm). . 18-1525 4.71 ???
Vakaajatangon etuhela 9.87--1993 (pultin Ø10mm). . 18-1173 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 1979--8.87. . . . . . . . . . . . . 18-1526 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 9.87--1993. . . . . . . . . . . . . 18-1019 4.70 ???
Vakaajatangon helan ulosvedin/asennustyökalu. . . . .. 76-5105 24.89 ???


eli 2*etuhela ja 2*takahela.

kuinka vaikea nuo on vaihtaa...........????
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tevisu kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Uretaani sopii paremmin johonkin katurakettiin tai kilpa-autoon. Hmmm, eli Saabiin :D
Höpö, höpö... :wink: Ihan toimii tavallisessa maantieajossa. Ei haittavaikutuksia.
Niin niin. Korjasin tuohon loppuun, että sopii Saabiin kuin Saabiin. Siis katuraketti/kilpa-auto=Saab 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

nalleolut kirjoitti:TAKATUENNAN HELAT SAAB 900 79--93
Hinta / 1 kpl

Vakaajatanko= akselin YLÄpuolella pituussuuntaan TAAKSEpäin
Vakaajatangon etuhela 1979--8.87 (pultin Ø11mm). . 18-1525 4.71 ???
Vakaajatangon etuhela 9.87--1993 (pultin Ø10mm). . 18-1173 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 1979--8.87. . . . . . . . . . . . . 18-1526 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 9.87--1993. . . . . . . . . . . . . 18-1019 4.70 ???
Vakaajatangon helan ulosvedin/asennustyökalu. . . . .. 76-5105 24.89 ???


eli 2*etuhela ja 2*takahela.

kuinka vaikea nuo on vaihtaa...........????
Aluksi, tuolla "asennustyökalulla" ei tee yhtään mitään, jos omistat ison ruuvipenkin. Etuhela on todella helppo vaihtaa ja takahela hieman vaikeampi, johtuen etuhelan metallisesta ulkuoresta ja takahelan kumipinnasta.

Etuhelan vaihto:

1. Poraa helan kumisisus pois tai revi raakasti pihdeillä sisus pois, jos on pahasti murtunut.
2. Sahaa rautasahalla varovasti ulkokuori halki ja hakkaa talttapäinen ruuvimeisseli jostain ulkokuoren kohdasta siten, että ulkokuoren "olomuoto" pienenee.
3. Revi pihdeillä ulkokuori pois.
4. Asenna uusi öljyä apuna käyttäen ruuvipenkissä. Menee helpoiten, kun loppuvaiheessa laitat ison hylsyn tjsp. vakaajatangon taakse, jotta helan keskihylsylle tulee tilaa.

Takahelan vaihto:

1. Poraan hela pois tai ruuvipenkissä isoa ja pientä hylsyä käyttäen painat helan irti.
2. Runsaalla öljy määrällä tai jollain muulla liukasteella (ei Glidiä, kun se ei toimi edes siinä mihin se on tarkoitettu) samoilla hylsyillä painat helan paikoilleen.
3. Hela on painettava hiemen yli, jotta helan sivuissa olevan kohoumat tulevat molemmille puolille oikein.
4. Ole tarkkana helan ja vakaajatangon linjan kanssa. Pienikin heitto saa v-käyrän nousuun, kun hela mene paikoilleen.

Itse olen käyttänyt tippakannusta öljyä. Parhaan lopputuloksen saisi prässillä. Yksi millä takahelan saa hyvin pakoilleen on pitkä helan keskireikään sopiva pultti ja vasta puolelle hylsy, korialuslevy ja mutteri. Pultti ruuvipenkkiin kiinni ja räikällä pyörittämään mutterista.

Ja EDITtiä heti perään. Vakaajatankojen paikoilleen laitto oli ainakin omasta mielestä vaikeampaa kuin pois ottaminen, johtuen uusista heloista. Siinä itsellä lensi ärräpäitä ja paljon, mutta kyllä ne siitä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitoksia työohjeista!

kannattaako nuo puslat tilata motonetista vai saisiko niitä suht samaan hintaan jostakin muualtakin....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

10 pisteen vihje:
Uudet puslat kestävät paljon paljon pidempään, jos kiristät pultit vasta silloin, kun auton paino makaa taka-akselin varassa. Tämän voi tehdä tunkkaamalla auton ilmaan taka-akselista, laskemalla auton pyörilleen tai muulla keinolla. Jos jousitus on ihan ulkoasennossaan (iskareiden rajoittamana) ja kiristät puslat tähän asentoon, niihin jää jo valmiiksi aivan turha jännitys, joka tottakai vaan lisääntyy, kun autolla ajetaan kuoppaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900Iivari
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 09:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

pultin halkaisija?

Viesti Kirjoittaja 900Iivari »

Vakaajatangon etuhela 1979--8.87 (pultin Ø11mm). . 18-1525 4.71 ???
Vakaajatangon etuhela 9.87--1993 (pultin Ø10mm). . 18-1173 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 1979--8.87. . . . . . . . . . . . . 18-1526 4.71 ???
Vakaajatangon takahela 9.87--1993. . . . . . . . . . . . . 18-1019 4.70 ???

Onko tuohon pultin kokoon olemassa jotain nyrkkisääntöä, esim. vanhat jarrut => 11mm, uudet jarrut => 10mm? Vai pitääkö käydä auton alla ensin konttaamaassa ja irroittamassa pultti että kumpi siellä on. Auto kun sattuu olemaan just tuossa 87 rajalla.
_______
Ex- 900i -87
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: pultin halkaisija?

Viesti Kirjoittaja 900S »

900Iivari kirjoitti:
Onko tuohon pultin kokoon olemassa jotain nyrkkisääntöä, esim. vanhat jarrut => 11mm, uudet jarrut => 10mm? Vai pitääkö käydä auton alla ensin konttaamaassa ja irroittamassa pultti että kumpi siellä on. Auto kun sattuu olemaan just tuossa 87 rajalla.
Uskoisin että se vaihtuu siinäkohtaa, missä käsijarru siirtyy taakse. Eli jos käkkäri takana, niin 10mm, ja käkkäri edessä 11mm. Takuuseen en mene, mutta luulen näin.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

dimebak kirjoitti:
Ei tartte kaikkia. Vakaajatankojen (ne jotka menee navasta taaksepäin koriin kiinni) puslat vaihdat. Varsinkin sen alemman (navassa kiinni) vulkanointi pettää, koska siinä rauta sisä- ja ulkopinnassa.
Eli 1 ja 2 tässä kuvassa, vai?
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_90.shtml
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Vastaa Viestiin