ikuinen juupas eipäs

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja pölkkäri »

Eli mitä 5.v og.satkun laatikkoon 10.w-30 vai 10.w-40??? kattelin vanhoja keskusteluja näytti siltä että kaikkea kokeiltu paitsi tervaa :D eli mikä on alanmiesten viimeinen sana mitä laatikkon?

myllypa
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja myllypa »

Vaihteistoon vaihteistoöljyä ja moottoriin moottoriöljyä eli 75/90 gl-4 käy hyvin tuohon vaihteistoon.

sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja sarka »

Moottoriin moottoriöljyä 10w30 tai tai vaikka 5w40, ihan sama onko synteettistä vai ei

Vaihteistoon mineraaliöljy 10w30.

http://townsendimports.com/Web/transmis ... oxlube.htm

Lyhyesti: synteettiset öljyt tuhoaa vaihteiston tiivisteet. 75w90:llä vaihtaminen vaikeampaa kuin 10w30. 75w90 pitää myös vaihtaa useammin kuin 10w30. :wink:

Lisäksi muistelen lukeneeni että ep-lisäaineistus tuhoaa synkrojen teflonpinnoituksen? :roll:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850

JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja JAT »

Mites jos nyt on lootassa vaihteistoöljyä ja tallista löytyy 10w30 mineraalia, niin voinko lurauttaa sitä sekaan?

Taustaa: Satkusta vuotaa vaihteistoöljyä ja olen köyhä opiskelija.
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)

tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja tehave »

kannattais varmaan katsoa mistä vuotaa, ja kysyä korjaus arvion hintaa..
vielä jos korjaamolle sopii käyttää tuota 10w30 öljyä.

jonku tiivisteen vaihto voi vuodessa tulla halvemmaksi kuin kantaa öljyä kaupasta, varsinkin vaihteisto öljyä...

Mitä alempana vaihteistoa se vuoto on, niin sen pikaisempi korjaus,
voi esim. autoa lainatessa jollekin valahtaa ihan kuivaksi..
varsinkin manuaali jossa sitä ei muutenkaan paljoa ole.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty

pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja pölkkäri »

joo mineraalit inee.

myllypa
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja myllypa »

Omassa 900 gli -85 mallissa on aina ollut 75/90 gl-4 vaihteistoöljyt lootassa sisällä ja ajettu on vasta 886539 km ja 500tkm kohdalla on vaihteisto kerran laakeroitu eli synkat sun muut vermeet on vieläkin alkuperäiset ja toimii hyvin tälläkin hetkellä joten ei ne synkat ja tiivisteet kärsi ainakaan öljystä vaan pikemminkin tiivisteille tulee ikä täyteen eli ne menettää joustavuutensa eli kovettuu niin kuin tekee moottorinkin tiivisteet ajan kanssa. Mieleeni ei tulisi koskaan laittaa moottoriöljyä vaihteistoon kun siitä puuttuu juurikin nuo ep-lisäaineet ym. joita vaihteistossa tarvitaan ja paineen kesto ominaisuudet puuttuu moottoriöljystä myös. Olen työkseni noita vaihteistoja korjannut vasta reilut 30 vuotta joten on niitä nähty...t.jäsen nro 744

pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja pölkkäri »

Tää menee taas tähän toiset vannoo m.öljyn toiset v.öljyn nimeen tuli mieleen onko saab aina laittanu omia tai alihankkialta tilaamia osia laatikkoon tai onko metalissa-karkasussa.tms eroja vuosien varrella? tuntuu että toiset laatikot kestää mitä vaan öljyä toiset rutisee heti vääristä öljyistä 8O

sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja sarka »

JAT kirjoitti:Mites jos nyt on lootassa vaihteistoöljyä ja tallista löytyy 10w30 mineraalia, niin voinko lurauttaa sitä sekaan?

Taustaa: Satkusta vuotaa vaihteistoöljyä ja olen köyhä opiskelija.
Voit lurauttaa.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850

KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1122
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vaihteiston kestoon vaikuttanee myös käyttö. Vaihtamistapoja on joka lähtöön, kilometrilukemat ei välttämättä kerro juuri mitään.

Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja Finn »

Minkäs merkkistä mineraalivaihteistoöljyä onpi GL-4 luokituksella?
2003 9-5 estate 2.0t automatic

JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja JAT »

^Motulia ainakin löytyy, mutta tarkoitettu moottoripyörille eli saattaapi olla kytkin lisäaineistus..
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)

molby
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja molby »

mikseis GL-5 luokituksella oleva kelpaa.

sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja sarka »

molby kirjoitti:mikseis GL-5 luokituksella oleva kelpaa.
sarka kirjoitti:Vaihteistoon mineraaliöljy 10w30.

http://townsendimports.com/Web/transmis ... oxlube.htm
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850

pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

Re: ikuinen juupas eipäs

Viesti Kirjoittaja pölkkäri »

Tota motulia minäkin katsoin jo mutta pärrälitku joten kytkinlisäaineistus

Vastaa Viestiin