Nääsnääs, taas tarttis apuja.
Ajoin vkonloppuna hellepäivänä 120km:n lenkin ilman oireita. Illalla lähdin vielä fiilistelylenkille ja pääsin 500m kun moottori sammui ajosta. Rullatessa vaihde päällä moottori käynnistyi mutta kävi tosi huonosti kunnes vauhti loppui ja moottori sammui. Soitto vaimolle ja Saab hinattiin kotiin. Hinauksen aikana kokeilin käynnistystä vaihde päällä ja moottori kyllä käynnistyi mutta kävi huonosti ja sammuili. Pihassa moottori käynnistyi avaimesta mutta se teki melkoisia väistöliikkeitä kun kaasuttelin. Tyhjäkäyntiä kävi hetken kunnes ssmmui. En kiusannut enempää vaan työnsin Saabin talliin kun naapurit olivat poistuneet pihalta.
Tutkittua ja havaittua. Kaksi vikaa samalla kertaa:
Kipinä hukassa
- Uusi puola antoi kipinän
- en ole vielä mitannut vanhaa puolaa
Bensansyöttö hukassa
- Bensapumppu pumppaa kun tuuppaa sähköä akusta suoraan pumppuun. Pumppu siis ok?!
- PA-pumpun rele ohitettu hyppyjohdolla (30 ja 87) ja pumppu pyörii
- syötetty akusta suoraa sähköä pa pumpun sulakkeeseen nro 30 ja pumppu pyörii
- pumpun sulake on ehjä
- ostettu uusi päärele ja pumpun rele. Ne olikin samanlaiset, ei vaikutusta.
- mittasin pumpun releen sähköt. Releen napaan nro 30 tulee sähköt (pääreleen kautta). Virrat päällä (rele naksahtaa) napoihin 87 ja 87b ei tule sähköä eli pumppu ei saa sähköä. Ei myöskään startatessa. Rele kuitenkin naksahtaa (tuntee sormella) ja rele on uusi Boschin rele. Toinen rele on joku halppis rele.
- Releen napaan 85 tai 86 tulee myös 12v kun virrat on päällä.
Testasin releen ja kun se naksahtaa niin sähkön pitäisi yleismittarin mukaan kulkea läpi.
Kaiken järjen mukaan pumpulle pitäisi mennä sähköä mutta ei vaan mene. Viritin testilampun vanhasta takavalosta josta voi todeta helpommin koska pumppu saa sähköä..
Virranjakajan kansi ja pyörijä on uudet. Tulpanjohdot on uudet Boudi..Bougi.. vai mikkä ne hyvät johdot on. Akku on uusi. Starttimoottori on vaihdettu viikko sitten uuteen. Maadoituspisteet pitäisi olla ok kun auto on läpikäyty.
Onko jotain piilomaadoituspisteitä jotka kannattaa tarkistaa. Voiko virtalukon pohja oireilla noin? Etupalkki ja takakontti on ok. Vai mistä ihmeestä lähden etsimään vikaa?
t. Vielä on kesää jäljellä..
og900 T16 Aero vm -84 ei käynnisty
og900 T16 Aero vm -84 ei käynnisty
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: og900 T16 Aero vm -84 ei käynnisty
Startatessa pitäisi tulla pääteasteelta sytytyspulsseja ruiskuboksille. Ruiskuboksi päättelee sen perusteella moottorin pyörivän, maadoittaa pumpun releen ja ohjaa suuttimia.
Selvittelitkö bensareleiden toimintaa vain virrat kytkemällä vai myös starttaamalla?
Sytytyspulssit voivat pätkiä, jos startin vaihdossa on tönitty virranjakajan kyljestä Hall-anturin johto rikki tai osittain irti.
Selvittelitkö bensareleiden toimintaa vain virrat kytkemällä vai myös starttaamalla?
Sytytyspulssit voivat pätkiä, jos startin vaihdossa on tönitty virranjakajan kyljestä Hall-anturin johto rikki tai osittain irti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: og900 T16 Aero vm -84 ei käynnisty
Eli jos pääteaste on rikki niin ei maadota pumpun relettä? Testasin maadottamalla pumpun releen nastan 85 niin pumpulle meni sähkö. Toi nasta 85 violetti johto menee kai ohjausyksikköön vai mikä se alumiinipurkki on vänkärin jalkatilassa?! Voiko vika olla jossain maadoituspisteessä vai onko se toi pääteaste?jus kirjoitti:Startatessa pitäisi tulla pääteasteelta sytytyspulsseja ruiskuboksille. Ruiskuboksi päättelee sen perusteella moottorin pyörivän, maadoittaa pumpun releen ja ohjaa suuttimia.
Selvittelitkö bensareleiden toimintaa vain virrat kytkemällä vai myös starttaamalla?
Sytytyspulssit voivat pätkiä, jos startin vaihdossa on tönitty virranjakajan kyljestä Hall-anturin johto rikki tai osittain irti.
Testailin virrat päällä sekä starttaamalla.
Aiheuttaako rikkinäinen hall anturi tuollaista?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: og900 T16 Aero vm -84 ei käynnisty
Kiitos jus vinkistä! Taas pelittää. Vaihdoin pääteasteen uuteen niin auttoi. Huomasin myös että bensapumppu saa sähköä vasta startatessa.jus kirjoitti:Startatessa pitäisi tulla pääteasteelta sytytyspulsseja ruiskuboksille. Ruiskuboksi päättelee sen perusteella moottorin pyörivän, maadoittaa pumpun releen ja ohjaa suuttimia.
Tulipahan puolakin päivitettyä uuteen..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi