8v ----> 16v

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

8v ----> 16v

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kuinka toi onnistuu... voiko sen tehdä vaihtamalla vaan kantta ja sarjoja ja...
olis sinällään ihan kiva rojekti.. periaatteessahan tosta pitäis tulla äkäsempi kuin i16. vaikkakin no... onnistuisko se k-jetillä
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Oon kyllä nähnyt 16-venttiilisiä satkuja k-jetin ruiskulla, mutta toimivuudesta ei ole tietoa. tietääkseni 16v kansi menee heittämällä 8v lohkoon ainakin.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Suabisti kirjoitti:Oon kyllä nähnyt 16-venttiilisiä satkuja k-jetin ruiskulla, mutta toimivuudesta ei ole tietoa. tietääkseni 16v kansi menee heittämällä 8v lohkoon ainakin.
Kansi menee suoraan mutta jakopää ilmeisesti vaatii muutoksia
--> kone pitää nostaa
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juu tämä tietoluulo mullakin on..
lähinnä kiinnostaa, että onko se lohko miten pitkälle sama. tarkoittaa, että laitetaanko i16 ketju suoraan, vai pitääkö sorvata?
noita kansia kun tuntuu kyllä olevan markkinoilla. olis ihan kiva koittaa tommosta.
korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös k-jet ole ns. perus-ruisku, joka sopii lähestulkoon autoon kuin autoon, kun sen vaan saa kiinni. arveluttaa vain noi suuttimet yms...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vinkkinä voin kertoa että kannattaa ostaa 16v kone kokonaan, maksaa yli 200 jakopään osat... männätkin taisivat olla erilaiset...

koile vaikka tuolta
http://www.varaosahaku.fi/
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Jakopäähän pitää vaihtaa se kampuran päässä oleva hammasratas ja tieten ketjunohjarit. Konetta ei tarvitse välttämättä nostaa. Lohkot ovat identtisiä.
Aki Peltola #1132
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

16V ketjunohjaimet 75e ja 85e, alapäänratas oliko joku 113e ja ei tunnu tarvike osina saavan, ketju 30e (motonet), 80e (alkup.), tiivisteetkin melkein 100e yhteensä ~400e :!:
sillä jo saa koneen!!!
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

mikkoimp kirjoitti:vinkkinä voin kertoa että kannattaa ostaa 16v kone kokonaan, maksaa yli 200 jakopään osat... männätkin taisivat olla erilaiset...

koile vaikka tuolta
http://www.varaosahaku.fi/
Katoinpa huviksee noita 16v koneita tuolta varaosahausta ja tulee halvaks viel toi 200€ oli meinaan koneilla hintaa järestää reilu tonni 8O
900 S -90
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

DyhWe kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:vinkkinä voin kertoa että kannattaa ostaa 16v kone kokonaan, maksaa yli 200 jakopään osat... männätkin taisivat olla erilaiset...

koile vaikka tuolta
http://www.varaosahaku.fi/
Katoinpa huviksee noita 16v koneita tuolta varaosahausta ja tulee halvaks viel toi 200€ oli meinaan koneilla hintaa järestää reilu tonni 8O
Niinpä, mutta noissa varaosahaun purkaamoissa tuntuu laitanaan olevan se pieni "nettilisä" hinnoissa, ainakin jos itäsuomen purkaamoihin vertaa(20-50% ero hinnassa).

Itse ostin hintaan 40eur 9000:n koneen jossa oli yksi mäntä sulanut.. nyt kun vaan saisi jostain varmuuden, voinko käyttää tuon kannen kanssa 900:n jakopään koppaa jossa vesipumppu olisi oikealla paikalla.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

[quote="mikkoimp"]vinkkinä voin kertoa että kannattaa ostaa 16v kone kokonaan, maksaa yli 200 jakopään osat... männätkin taisivat olla erilaiset...

niin no sen ainakin tiesin, että männät on erilaiset puristussuhde nousee :twisted: mutta näyttää siltä että kannattaa ostaa lauennu kone josta ottaa osat, ettei mene vaan ostamaan kantta ja taistele sitte noiden muitten osien saannin kans..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niin no sen ainakin tiesin, että männät on erilaiset... puristussuhde nousee :twisted: mutta näyttää siltä että kannattaa ostaa lauennu kone josta ottaa osat, ettei mene vaan ostamaan kantta ja taistele sitte noiden muitten osien saannin kans..

pitääpä kuitenki katsoa, jos laittais rojektin käyntiin kesällä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Myrkky kirjoitti: Itse ostin hintaan 40eur 9000:n koneen jossa oli yksi mäntä sulanut.. nyt kun vaan saisi jostain varmuuden, voinko käyttää tuon kannen kanssa 900:n jakopään koppaa jossa vesipumppu olisi oikealla paikalla.. :roll:
Voit. Siis 16-venttiilisen 900.

Halvimmalla 16-venttiilisen koneen siis saa kun ostaa loppuunajetun 16venasen tekniikan ja risteyttää sen oman, hyväkuntoisen 8venasen kanssa. Saabeissa kun tuo öljynkierto pelaa niin kansi ja jakopää on yleensä priimaa vaikka koneella olisi ajettu 450tkm.
Aki Peltola #1132
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

DyhWe kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:vinkkinä voin kertoa että kannattaa ostaa 16v kone kokonaan, maksaa yli 200 jakopään osat... männätkin taisivat olla erilaiset...

koile vaikka tuolta
http://www.varaosahaku.fi/
Katoinpa huviksee noita 16v koneita tuolta varaosahausta ja tulee halvaks viel toi 200€ oli meinaan koneilla hintaa järestää reilu tonni 8O
Myös edullinen vaihtoehto on ostaa koko auto 16v.
Mä voin myydä sulle hyvän 16v satkun -89 on leimassa ja uudet talvi renkaat saat sen tonnilla.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Keräsin kuvia sivulleni ko. aiheesta ja kuvissa joitan tekstejä. Ongelmia ainoastaa jakopään kanssa, jos vuosimalleissa eroa,,, siis 8v ja 16v kesken. Itelläni oli vielä toi lohko "vanhempaa" mallia,,, oli startti pakosarjan alla. Siitä lohkosta puuttuu ketjun ohjaimen kiinnitysreikiä ja mm. kampiakseli on erilainen. Myös toi jakopään ala-ketjupyörä on hankala kohde. Niissä myös eroja. Elikkä lyhyesti,,, pitäisi saada 16v koneesta kaikki osat jakopäähän, öljypumppua ja siivapyörää myöten. Ja varmistaa 8v koneen kampiakselin kiilauran pituus, jotta sama kuin 16v akselissa, josta ko. jakopää on otettu.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Napistaan nyt tästäkin..

Itse ajattelin, että voishan sitä ajankuluksi tuohon seisovan Saabin kaasarimyllyyn vaihtaa 16v kannen. Pitäisi siis löytää 16v-kone, josta nappaisin kaiken tarvittavan. Ruiskun kasaaminen ei kuitenkaan innostaisi vaan kaasariin luottaisin, eli meneekö imusarja ihan askarteluksi? Voisihan sitä koittaa tuon 8v-kaasari-imusarjan risteyttää tuon 16-venttiilisen ruiskun imusarjan kanssa, vai miten paljon eroa noilla imusarjojen paikoilla on? Tai vielä parempi, jos saisi tuplat istutettua siihen.
Voin myöntää, että Saabin i16-myllyä en ole IKUNA nähnyt omin silmin.

Jos hommasta tulee liian hankala, voisi tietysti turvautua siihen ruiskuunkin, sähköt kaikkineenhan voisi kai koneen mukana, ettei tarvitse itse sähköjä rakennella.

Tärkeintä on kuitenkin, miten katsastusasemalla suhtautuvat tällaisiin koneisiin? Vaatinee kuitenkin muutoskatsastuksen?

Ja seuraava ei kuulu tähän topicciin, mutta samalla vaivallahan sitä kysyy.. Jos ei tuommosta 16v kantta jaksa koneeseen pultata, niin paljonko tuota 8v kantta kykenee tuollaisenaan laskemaan? Onko milli-puolitoista liikaa? Jostain luin, että H-koneen jakopää pelaa sellaisenaan, vaikka kantta laskisi, eli ketju pysyy kireällä. Näinkö on?
Eikös tuosta Saabin koneesta saa ottaa tehoja niin paljon kun ilkiää muutoskatsastamatta, jos vaan kone päällisinpuolin näyttää alkuperäiseltä vapaastihenkittävältä, kun kaasarin ja ruiskun tehoero on juuri alle sen maagisen 20% rajan.
16venaisen kansi kuitenkin näkyy jo ulospäin eroavan vakiosta, eli tehonnousu on yli 20% jopa ihan vakiona.
Vastaa Viestiin