Turbon K-jet vs. vaparin K-jet
Turbon K-jet vs. vaparin K-jet
Eli mitäs eroa näillä oikein sitten onkaan, vai onko?. Jos joku viittis valottaa hieman näitten eroavaisuutta. Kait siinä muutakin eroa on kuin tuo APC.
Olisi tarkotus ettiä tuollainen K-jet ja tuohon 99:iin sitä suunnitella.
Olisi tarkotus ettiä tuollainen K-jet ja tuohon 99:iin sitä suunnitella.
Eli kyse on siitä, voiko turbon K-jetillä päivittää kaasarin ruiskuksi..? Minulta kun kyseltiin noita Luxin K-jetin palikoita tähän ja en oikein itse tiedä miltä osin perusruiskun palikat eroavat turbon vastaavista... Taitaa kuitenkin olla parempia etsiä jostain vapari-kjetti, jos ei aio turboa laittaa?
Onhan tuo määränsäädin 6-sylinterisen, mutta ne pari lähtöähän on tulpattu ja nelipyttyinenhän se on turbokin
Eski
Onhan tuo määränsäädin 6-sylinterisen, mutta ne pari lähtöähän on tulpattu ja nelipyttyinenhän se on turbokin
Eski
Eli eroina tosiaan ohjauspaineensäädin ja määränjakaja, joka on tehty 6-sylinterisen säätimestä tulppaamalla 2 lähtöä ja niihin lähtöihin on porattu siihen säätimessä olevaan kalvoon reiät ja poistettu sisuskalut, ilmeisesti tarkoituksena lisätä loppujen 4 lähdön kapasiteettia. Turbosaabin määränjakaja siis ei ole identtinen 6-sylinterisen kanssa eikä toimi 6-sylinterisessä.
Aki Peltola #1132
Kannattaisiko asia ajatella niin päin, että tossa turbon määräjakajassa on vaan enemmän kapasiteettia bensasyötössä ja erilainen kartio. Määräjakaja tosiaan näyttää kuusisylinteriseltä, mutta ei siinä reikiä ole ollutkaan. On niitä vapareita tehty turbon ruiskuosilla, joten tuskin siitä hirveätä haittaa on. (Siis harrastajat ovat rakentaneet).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kuningas jetikka
Ei ihan noimn, turbo APC(ainakin) on 6kanttinen, mutta vanhat kasivenaiset ekat turbot on kyllä nelikanttisia (sellaisia on ainakin peltien alta löytnyt?!)
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
No, jos K-jettiä katotaan, niin siinä kyllä vakiomoottoriin verrattuna riittää löylyä jopa 70% teholisäykseen*. Sitä ylöspäin se alkaa tökkimään. Voisi siis kuvitella, että vaparin k-jetistä riittää vielä bensasyöttöä vakio T8turbolle, ainakin, jos käytetään turbomalliin kuuluvaa ohjauspainesäädintä (lisää käytännössä polttoaineen syöttöä ahtopaineen noustessa). Eli jos vaparin k-jetti riittää antamaan 70% enemmän tehoa, verrattuna lukemaan 118heppaa, silloin tuon reservit loppuisivat 200hepan tietämillä. Vaikka siis laskettaisiin reippaasti alakanttiin, eli vaikkapa vain 25%viritys, siltikin tuo vaparin k-jetti riittäisi 176heppaan asti.
Vaparin ja turbon suuttimet Saabissa ovat samat. Katselin noita tietoja, että joku pieni ero niissä saattoi vilahtaa vuosimallien kesken. Siinä mutteriosassa näkyvä numerosarja 3nroa on suuttimen valmistusvuoteen liittyvä numero. Eli suuttimen Bosch-numero senverran alempana, että se ei näy, jos suutin on imusarjassa paikallaan.
*Tieto kirjasta: Bosch Fuel Injection & Engine Management By Charles O.Probst. Ko maininta löytyy viritystä käsittelevästä osiosta.
Vaparin ja turbon suuttimet Saabissa ovat samat. Katselin noita tietoja, että joku pieni ero niissä saattoi vilahtaa vuosimallien kesken. Siinä mutteriosassa näkyvä numerosarja 3nroa on suuttimen valmistusvuoteen liittyvä numero. Eli suuttimen Bosch-numero senverran alempana, että se ei näy, jos suutin on imusarjassa paikallaan.
*Tieto kirjasta: Bosch Fuel Injection & Engine Management By Charles O.Probst. Ko maininta löytyy viritystä käsittelevästä osiosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01