Satkun männistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Satkun männistä

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Pitäisi hommata ylikoon männät 16-tappiseen turboon. Mistä olette hankkineet ja mihin hintaan? Paikallinen koneistamo kertoi hinnaksi 450 euroa. Nämä olivat siis Mahlet.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kerroppas lisää noista männistä!!
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Viime syksynä,,, siis 2004/09 kertoivat mulle (Koivunen Oy) jotta 0,50 ylikoko Mahlet maksaa 125 ecuu kpl. Tosin jäi epäselväksi, millä palotilalla ne oli varustettu.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Nämä siis myös 0,5 mm ylikokoiset.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Re: Satkun männistä

Viesti Kirjoittaja andelin »

anttipa kirjoitti:Pitäisi hommata ylikoon männät 16-tappiseen turboon. Mistä olette hankkineet ja mihin hintaan? Paikallinen koneistamo kertoi hinnaksi 450 euroa. Nämä olivat siis Mahlet.
Katsohan keskustelu:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Itse suosittelisin ehdottomasti käyttämään Wisecon tekemiä Cosworth Sierran mäntiä. Sopii suoraan T16:seen. Syksyllä hintaa niillä oli Pro Streetillä 605€ männänrenkaineen. Pienin ylikoko (90mm:stä) taitaa olla muistaakseni 1,0. Niiden pitäisi olla selvästi Mahlen mäntiä järeemmät. Soittele ProStreetille.

Itse porauttaisin koneen suoraan 2mm ylikokoon, eli laittaisin siihen 92mm männät... 8)
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Satkun männistä

Viesti Kirjoittaja teesalama »

anttipa kirjoitti:Pitäisi hommata ylikoon männät 16-

Itse porauttaisin koneen suoraan 2mm ylikokoon, eli laittaisin siihen 92mm männät... 8)
Vai meinasitko suoraan 93mm mäntiä, jolloin tulis 2.1 litrainen. :D
Tuleekohan siitä sitten konttorilla ongelmia?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Taidan kuitenkin tyytyä pienimpään mahdollisen poraukseen. Kysymyksessä kun ei ole mikään viriviri, vaan ihan cabrioletin käyttöentisöinti.

Homma lähti siitä liikkeelle että meni kansipahvi kun koneessa oli ollut ilmeisesti pelkät vedet. Lohkon tasopintaan oli tullut syöpymiä. Otin koko koneen pois, purin atomeiksi ja vein koneistamolle hiontaan. Samalla ajattelin myös pyytää koneistamaan sylinterit kun kerran mylly on auki ja palasina. Tuleepahan kerralla kaikki käytyä läpi. Kansi on jo hiottu sekä venttiilit koneistettu.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Satkun männistä

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Teemu kirjoitti: Vai meinasitko suoraan 93mm mäntiä, jolloin tulis 2.1 litrainen. :D
Tuleekohan siitä sitten konttorilla ongelmia?
TÄH?????
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Satkun männistä

Viesti Kirjoittaja teesalama »

anttipa kirjoitti: kirjoitti:
Pitäisi hommata ylikoon männät 16-

Itse porauttaisin koneen suoraan 2mm ylikokoon, eli laittaisin siihen 92mm männät... icon_cool.gif

kallejh kirjoitti:
Teemu kirjoitti: Vai meinasitko suoraan 93mm mäntiä, jolloin tulis 2.1 litrainen. :D
Tuleekohan siitä sitten konttorilla ongelmia?
TÄH?????
TÄH? Mitä kohtaa et ymmärtänyt kirjoituksestani??
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Satkun männistä

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Teemu kirjoitti:
anttipa kirjoitti: kirjoitti:
Pitäisi hommata ylikoon männät 16-

Itse porauttaisin koneen suoraan 2mm ylikokoon, eli laittaisin siihen 92mm männät... icon_cool.gif

kallejh kirjoitti:
Teemu kirjoitti: Vai meinasitko suoraan 93mm mäntiä, jolloin tulis 2.1 litrainen. :D
Tuleekohan siitä sitten konttorilla ongelmia?
TÄH?????
TÄH? Mitä kohtaa et ymmärtänyt kirjoituksestani??
Varmaan tuota tummennettua kohtaa. Ei kai niillä konttorilla sentään mitään läpivalaisua ole, millä pystyisivät porauksen näkemään. Eikä inssillä varmaan ole niin paljoa kiinnostusta ole, että alkais kantta pois ottaan :wink: ,
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Re: Satkun männistä

Viesti Kirjoittaja andelin »

Teemu kirjoitti:
anttipa kirjoitti:Pitäisi hommata ylikoon männät 16-

Itse porauttaisin koneen suoraan 2mm ylikokoon, eli laittaisin siihen 92mm männät... 8)
Vai meinasitko suoraan 93mm mäntiä, jolloin tulis 2.1 litrainen. :D
Tuleekohan siitä sitten konttorilla ongelmia?
Tarkoitin 92mm mäntiä. Cossun mäntiä ei taida saada niin suurena kuin 93mm.

Eikä konttorilla mitään ongelmia pitäisi olla, kun kyse on niin pienestä muutoksesta. Ja se on ihan täysin laillista, jos nyt halutaan puhua täysin pykälien mukaisesti toimimisesta.

Lainaus Liikenneministeriön päätös Nro 779 auton rakenteen muuttamisesta
Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998 6§:

"3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa."
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hyvä, kiitos selventävästä vastauksesta.(jos tätä tarkoitettiin)
En tiennyt tuota "10%-sääntöä".
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Satkun männistä

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Teemu kirjoitti: TÄH? Mitä kohtaa et ymmärtänyt kirjoituksestani??
Juuri sitä viimeistä kuten pojat tuossa jo selvensivätkin, mutta nou hätä, joka päivä oppii jotain uutta! :lol:

Ja andelinin kanssa samoilla linjoilla kuten siinä toisessa topicissakin kirjoitin, Wisecot vaan sinne niin ei jää ainakaan männistä kiinni ! :wink:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Mitenkäs ne JE:et??? onko ne enää nykyään hyviä??

ku joskus niitä taijettiin täällä sivuilla ylistää aika kovasti.?.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Juu, kyllähän JE:t(kin) hyviä on...
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Vastaa Viestiin