99 Turbon vääntö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

99 Turbon vääntö

Viesti Kirjoittaja APC »

Hei

Mielenkiintoisi nuo nykypäivän litraset kolmisylinteriset vuoden moottorit (ecoboost) ja viimeisimpänä pösön 1,2 litranen, joka kehittää vääntöä peräti 230 nm. Tuli mieleen tämä ensimmäinen sarjavalmisteinen perheturbo vuodelta 1977, paljonko siinä olikaan vääntöä ja millä kierrosalueella?
9-5 Aero Wagon -06
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 99 Turbon vääntö

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Maksimivääntö oli muistaakseni 234nm.
Joku varmaan tarkentaa millä kierroluvulla se saavutettiin.

EDIT Hetkinen! Eurooppamallissa taisi olla enemmän vääntöä??
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 99 Turbon vääntö

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Nopealla googlauksella löytyi tämmöstä kuin 236nm / 3000 rpm.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: 99 Turbon vääntö

Viesti Kirjoittaja APC »

Jep, näinhän se näyttäisi olevan

http://www.ultimatecarpage.com/spec/132 ... Turbo.html

Kuuluisaa alavääntöä ei tuohon aikaan vielä tunnettu :)

Meidän perheessä toisena autona fiesta 100hv ecoboost ja täytyy sanoa, että todella miellyttävä moottori kaupunkiajossa juurikin tuon alaväännön ansiosta.

Suorituskyvyssä kaiken kaikkiaan 99 on vielä edellä. Ei 37 vuotta sentään ihmeitä ole vielä tehnyt :)
9-5 Aero Wagon -06
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 99 Turbon vääntö

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllähän se tuo 99 turbo oli aikalailla on/off turbon toiminnalta, iso a/r.63 pakopesä yhdistettynä mataliin 7.2 puristuksiin niin ei muuta voinekkaan odottaa, silloin kun ei vielä ollut välijäähdytintä eikä mitään nakutuksen tunnistusta ja mentiin vaan "peruspaineilla".
ihan eri maata on jo sitten satku APC:llä, vielä jos on vähän paineita nostettu niin on tuo 8 tappinen alempaa vääntävämpi kuin T16.
T8 paineet tapissa oli kuin nykydieselit, repiminen ja kumien vinkuna alkoi 1500 ja suurin teho saavutettiin jossain 4000 paikkeilla arviolta, laatikkoja meni aika tiheään..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin