Pykii alakierroksilla..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pantse71
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 17:28

Pykii alakierroksilla..

Viesti Kirjoittaja pantse71 »

Omistan vuoden 1987 900i:n, millä on ajettu 92000 mailia. Auto on ollut aiemmin pitkiäkin aikoja seisonnassa, mutta itse ajelen sillä nyt toista kesää lähes päivittäin. Talvet on seisonnassa suojassa tuulelta ja tuiverrukselta. Kaikki pelaa muuten täysin moitteettomasti, mutta käynnistyksen jälkeen ei oikein vastaa kaasupolkimen painallukseen. Yskimistä ja pykimistä esiintyy. Sama homma liikkeelle lähdettäessä pintakaasulla. Noin 2500 kierroksen jälkeen ongelma poistuu ja kulku on ihan reipasta. Vaihdoin tulpat ja kaikki suodattimet, samoin bensapumpun. Etsinkö nyt seuraavaksi "vikaa" sytytyspuolelta vaiko suuttimista??
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pykii alakierroksilla..

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

bensan sekaan kannattaa lorauttaa hiukan 2T öljyä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Pykii alakierroksilla..

Viesti Kirjoittaja Risto »

Missä kunnossa virranjakajan alipainesäädin on?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pykii alakierroksilla..

Viesti Kirjoittaja jus »

Arvailua:

Ei kestä koskea kaasuun heti kylmäkäynnistyksen jälkeen: ohjauspaineet vähän pielessä, seos ei rikastu kylmänä ihan niin kuin kuuluisi.

Nykiii alakierroksilla: seoksen perussäätö liian laihalla, ruisku voi toimia paremmin ku säädetään vähän rikkaammalle. Mikä on pakokaasun CO-arvo tyhjäkäynnillä?

Tasapainoilua toimivuuden suhteen tulee siitä, että seoksen perussäätö vaikuttaa myös rikastukseen kylmänä. Ei ehkä löydy säätöä, jolla toimisi OK sekä kylmänä että kuumana. Järjestelmä- ja ohjauspaineet selviää painemittausvarustuksella, mitataan sekä kylmänä että lämpimänä. Jos ohjauspaineet on pielessä ohjauspainesäädin on vaihdettava (tai ranetettava oikeammalle alueelle).

EDIT:
Mainitsit mittarilukeman olevan maileina. Onko auto Amerikan-mallia ja sitä myöten katalysaattorivehjes? Siinähän on sitten lambdaa, tahtiventtiiliä ja erilaisia ylimääräisiä mokkuloita tuomassa lisävivahteita vianhakuun. Ylläoleva arvailu liittyy Suomiautoihin, jotka tuossa vuosimallissa ovat ilman katalysaattoria ja seoksen lambdaohjausta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pykii alakierroksilla..

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sytytyspuolelle kääntyisin. Sytkäpääte, puola, piuhat, pyörijä+jakajan kansi ja sytkäennakko... Aikamonesti k-jettiläisten kanssa jengi epäilee ruiskua, vaikka vika on kipinässä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pantse71
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 17:28

Re: Pykii alakierroksilla..

Viesti Kirjoittaja pantse71 »

Saappini on Englannin tuonti kaikilla herkuilla.. Konehuone on kuitenkin ihan peruskamaa.. Ei siis ole kattia vaikka katsastusmieskin joutui sen oikein uudemman kerran tarkistamaan kun olisi kuulemma mennyt katti-päästöistäkin läpi.. ;) Eli ei siinä nyt kovin isoa vikaa voi olla.. Ehkä mä sitä sytytyspuolta vielä hieman tutkailen ja vaihtelen osia hyllystä pellin alle.

Kyllähän mulla näitä 900-ruiskuja oli silloin 90-luvun alussa useampiakin, mutta en muista tälläistä yskimistä. Tai sitten ei silloin nuorella miehellä kierrokset koskaan pudonneet alle 2500.. :) Tai sitten vaan aika kultaa muistot (dementia).. :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pykii alakierroksilla..

Viesti Kirjoittaja jus »

Turhan laihallehan se on säädetty, jos kattiauton päästömittaustuloksia tuli.
Vastaa Viestiin