900og tulpat,bensankulutus,yläpallo,lumiketjut ym.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

900og tulpat,bensankulutus,yläpallo,lumiketjut ym.

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Laitan tähän samaan monta kysymystä, kun en viitsi avata jokaiselle asialle omaakaan!
Auto on kaasari (Pierburg) 900 vm.90.

1. Tulppien vaihto. Jossain suositeltiin NGK BP6ES ja kärkiväliksi 6-7.
Onko nuo sopivat tulpat ja onko niissä ostettaessa oikea kärkiväli?

2. Bensankulutus pysyy vakaasti 10 litrassa. Ajattelin vaihtaa tulpat, jakajan kannen ja pyörijän, ilmansuodattimen ja bensansuotimen. Kaasari säädetty juuri katsastusta varten (osia vaihtamatta). Voisiko muuta vielä vaihtaa?

2. Bensansuodinta näyttäisi löytyvän pientä ja suurta kokoa Motonetistä.
Kumpikohan on tähän autoon oikea?

3. Katsastuksessa jälkikorjauksena "vain" kuskinpuoleisen yläpallon kumi rikki.
Onko syytä vaihdattaa heti ja mistä ylipäätään huomaa jos itse yläpallossa rupeaa olemaan ongelmaa?

4. Muutimme korpeen ja tieltä taloon on jyrkkä mäki. Viime talvena jouduin useaan
kertaan pyytämään naapuria vetämään ylös traktorilla kun saba ei nastoista huolimatta ylös kiivennyt.
Ajattelin hankkia nastarenkaitten päälle lumiketjut.
Onko kenelläkään kokemusta niistä: toimivuus ja kuinka helppo laittaa alle ja ottaa pois?
Biltemassa eivät ainakaan paljoa maksa, mutta tekeekö noilla mitään?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... kpl-37122/
900S 2.3 Talladega 1997
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900og tulpat,bensankulutus,yläpallo,lumiketjut ym.

Viesti Kirjoittaja stara »

2. eipä se tuosta 10l / 100 juuri muutu, eli aika vakio/ normaali sekalaiselle ajolle
4. eipä kulunutta niveltä erityisemmin huomaa ainakaan talvella. jos on useita risoja niin ohjaus tulee raskaammaksi ainakin tehostamattomassa, pyörien kulmat muuttuvat eli renkaat voi kulua reunastaan, samoin suuntavakavuus voi kärsiä.
4. eipä noi ketjut ihmeitä taida auttaa lumisessa mäessä, jäisellä varmaan paremmin.?mutta eipä noi ihmeitä maksa, kokeilla kannattaa. nopeus niillä lienee rajattu maantiellä?, vai saako yleisillä teillä yleensäkään käyttää?

Toi 900 ei ole hääppönen jyrkässä mäessä kiipeämään, kovilla kierroksilla ja pienellä pykälällä mä olen kiihdytellyt ylös, mutta se vaatii kiitorataa ennen mäkeä :mrgreen:


pitää mäen vaan lumesta suht puhtaana ja hommaa mäkeen vaikkapa sellaiset kuution muoviset säiliöt ( joita saa ostaa edullisesti kun niistä on nesteet poistettu) , kylkeen vaan reikää ja siitä helppo lapioida). Niihin kesällä mättää kuivaa sepeliä/hiekoituskamaa sisään, siitä on helppo pintaa karheuttaa.
---en sit tiiä toimisko nuo 1000 kilon rakennustarvikesäkit vedenpitävästi / olisivatko riittävän edullisia tilata kama suoraan niissä.
Viimeksi muokannut stara, Ke Syys 24, 2014 17:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900og tulpat,bensankulutus,yläpallo,lumiketjut ym.

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kun autossa on Pierburg eli se on kaasari, vuosimalli on korkeintaan 1989, tämän voi todeta myös VIN-koodista. Ensirekisteröinti on kyllä viimeisissä luisunut seuraavan vuoden puolelle.

Bensansuodattimesta on täällä jonkun verran keskusteltu ( :D ) mutta yleinen käsitys on että vakiona ainoa bensansuodatin on metalliverkko bensapumpun yhteydessä, moottorin kyljessä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900og tulpat,bensankulutus,yläpallo,lumiketjut ym.

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Vaiha koko pallo vaan heti. Senhän ne kahtoo jälkitarkastuksessa eilä sitä kumia voi/kannata pelkästään vaihtaa. Kulutus on ihan normi tuon ikäselle saabille. Mitenkä pitkä mäki? Etuvetohan nousee peruuttamalla parhaiten. Kaikki paino kasaantuu etupyöriin. Tietty jos mäki sellanen että voi peruuttaa.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900og tulpat,bensankulutus,yläpallo,lumiketjut ym.

Viesti Kirjoittaja aero »

tkrakas kirjoitti:1. Tulppien vaihto. Jossain suositeltiin NGK BP6ES ja kärkiväliksi 6-7.
Onko nuo sopivat tulpat ja onko niissä ostettaessa oikea kärkiväli?
On sopivat tulpat. Kärkiväli ei välttämättä ostettaessa ole oikea, mutta osta rakotulkki niin helppohan se on säätää. Lukema on millin kymmenyksiä eikä millejä (minkä varmaan tajusitkin, mutta ihan varmuuden vuoksi...).
tkrakas kirjoitti: 4. Muutimme korpeen ja tieltä taloon on jyrkkä mäki. Viime talvena jouduin useaan
kertaan pyytämään naapuria vetämään ylös traktorilla kun saba ei nastoista huolimatta ylös kiivennyt.
Minkä ikäiset ja tasoiset renkaat? Meinaan niiden uusinta voisi olla helpompi ja kokonaisturvallisempi idea kuin ketjut, jos nastoista huolimatta ovat vanhat tai muuten vaan huonot. Peruuttamalla tosiaan voi helpottaa mäen kipuamista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900og tulpat,bensankulutus,yläpallo,lumiketjut ym.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

millaiset nastarenkaat saabissasi on? ketjut ovat melko hankalat ja niillähän ei siis saa ajaa kuin alhaisella nopeudella.

kunnollisilla nastarenkailla ja halvoilla tai vanhoilla on melkoinen ero, eli kannattaa harkita uusia esim. nokian nastarenkaita.

saahan saabin perään kitkalukkoakin, se auttaa kummasti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 900og tulpat,bensankulutus,yläpallo,lumiketjut ym.

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Kiitos neuvoista!
Täytyy ryhtyä harjoittelemaan tota pakittamista.Ainoa huoli on, että kun tuohon
mäkeen ei oikein vauhtia saa ja lisäksi siinä pari käärmemutkaa.
Nastarenkaat kohtuulliset. Täyty harkita uusien kumien ostamista.
Aion kuitenkin tilata nuo ketjut ja testata niitä. Tarkoitushan olisi vaan ajaa niillä mäki alas ja ylös eikä niinkään yleisellä tiellä. Tiedä sitten miten helppo ne laittaa alle / pois?
900S 2.3 Talladega 1997
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900og tulpat,bensankulutus,yläpallo,lumiketjut ym.

Viesti Kirjoittaja aero »

Se riippuu varmaan vähän ketjuista, mutta osa ainakin on helppo laittaa paikoilleen. Pois ottaessa voi joutua ajamaan pois ketjun päältä, eli ainakin ite sammuttaisin auton vasta kun ketjut on irti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900og tulpat,bensankulutus,yläpallo,lumiketjut ym.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tkrakas kirjoitti:Laitan tähän samaan monta kysymystä, kun en viitsi avata jokaiselle asialle omaakaan!
Auto on kaasari (Pierburg) 900 vm.90.

1. Tulppien vaihto. Jossain suositeltiin NGK BP6ES ja kärkiväliksi 6-7.
Onko nuo sopivat tulpat ja onko niissä ostettaessa oikea kärkiväli?
Laita Nippon denso W20EP-U ja kärkiväliksi 0,6mm. Nää on paljon luotettavammat 8-venttiilisen moottorin kanssa. 16-venttiilisiin sitten NGK.

2. Bensankulutus pysyy vakaasti 10 litrassa. Ajattelin vaihtaa tulpat, jakajan kannen ja pyörijän, ilmansuodattimen ja bensansuotimen. Kaasari säädetty juuri katsastusta varten (osia vaihtamatta). Voisiko muuta vielä vaihtaa?
Tarkasta virranjakajan alipainesäätimen toiminta, sytytysennakko alipainesäätimen letku irroitettuna ja alipaineletkujen kunto, samoin jarrutehostimen letkun kunto.

2. Bensansuodinta näyttäisi löytyvän pientä ja suurta kokoa Motonetistä.
Kumpikohan on tähän autoon oikea?
Mallin mukaan ite menisin. Eikös näissä ollut bensapumpussakin joku karkeasuodatin?

3. Katsastuksessa jälkikorjauksena "vain" kuskinpuoleisen yläpallon kumi rikki.
Onko syytä vaihdattaa heti ja mistä ylipäätään huomaa jos itse yläpallossa rupeaa olemaan ongelmaa?
Saabin loistava ajettavuus menee pilalle, jos nivelissä väljää. Väljistyyhän ne, jos hiekka ja vesi on voiteina. Uutta niveltä tilalle. Ota kallein mitä löydät, niin on myös todennäköisesti pidempi-ikäinen. Jos vielä viitsii suojakumin ottaa uudesta pois ja lisätä rasvaa, niin ikä vaan jatkuu.

4. Muutimme korpeen ja tieltä taloon on jyrkkä mäki. Viime talvena jouduin useaan
kertaan pyytämään naapuria vetämään ylös traktorilla kun saba ei nastoista huolimatta ylös kiivennyt.
Ajattelin hankkia nastarenkaitten päälle lumiketjut.
Onko kenelläkään kokemusta niistä: toimivuus ja kuinka helppo laittaa alle ja ottaa pois?
Biltemassa eivät ainakaan paljoa maksa, mutta tekeekö noilla mitään?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... kpl-37122/
Taannoin naapuri teki takaveto Fiatista lumiauran ja ihan se kesärenkaiden päälle heitti omatekoiset lumiketjut. Kyllä se pirulainen kulki yllättävän paljon paremmin. Eli tokihan lumiketjuilla saa etenemistä paremmaksi. Suosittelisin kaikestahuolimatta panostamaan uuteen sarjaan talvirenkaita. Jos et ole moista ennen tehnyt, niin veikkaanpa että tulet olemaan myyty mies uutukaisten talvirenkaiden kanssa. On ihan tunnettu tosiasia että renkaiden pito on huipussaan kaksi ensimmäistä vuotta ja sitten kumiseos kovenee, jonka seurauksena paras pito on menetetty vaikka nastoja olisikin hyvän urasyvyyden ohella. Ensimmäisten Saabieni kanssa jo harrastin renkaiden uusimista 2-3 vuoden välein ja möin vanhat eteenpäin. Itellä on autossa aina huippuhyvät talvirenkaat ja ostajatkin vielä kehuivat että onpa hyvät nää myymäsi käytetyt, koska heillä taas monesti on renkaat olleet sakkorajalla. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin