Valkoinen savutus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kakoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Loka 29, 2003 18:01

Valkoinen savutus

Viesti Kirjoittaja kakoni »

Saab T8 86 ic pukkaa tuollaista valkoista savua pihalle.

Hieman jotain taustoja:
- Kansiremppa tehty edellisen omistajan toimesta noin vuosi sitten, tämän jälkeen auto ollut lähinnä seisonassa
- Mielestäni jäähdytysnestettä oli kulunut jonkin verran siitä max lukemasta. Mitään poreilua ei kuitenkaan esiintynyt.
- Kabiini lämpenee todella nopeasti(verrattuna kavereitten satkuihin)
- lämmönsäätöä ei oikeastaan voi pitää siellä punaisella, koska auto rupea muuten muistuttamaan saunaa..

Ideoita? Ehdotuksia
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tuo valkoinen savutus viittaa kyllä siihen että Turbo olisi ehtoopuolella.
Minkä asteinen termari sulla on? Se ainakin vaikuttaa siihen että kuinka nopea kabiini rupeaa tulemaan lämmintä ilmaa.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö turnipsi yleensä sinistä päästele kun alkaa kypsymään? eikö valkoinen ennemmin olisi vedestä? kun tietääkseni tuossa ei ainakaan vakiona ole vesijäähd. turboa??

mullakin muuten tuo t8 on lämmennyt ylivoimaisesti nopeiten! kai se k-jetti pitää niin kauan rikkaalla?
kakoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Loka 29, 2003 18:01

Viesti Kirjoittaja kakoni »

Juu eli öljyllähän se turbo tossa jäähtyy...

Ja tuolta paisuntasäiliöstä kyllä löytyy tuollaista kermamaista mömmöä.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

melkolailla epäilisin sitten kansipahvia.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14939
tuossa aika hyviä vinkkejä lisää.

tulpat kun katsot ja jos joku on ihan puhdas niin pahvi puhki..
onko plaanattu kansi viime pahvin vaihdossa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tai kansi löysällä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin juu kun nuo vanhemmat vielä vaativat jälkikiristyksenkin..
mutta ei se pahvi kauaa kestä löysänä ajoa....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

mikkoimp kirjoitti:niin juu kun nuo vanhemmat vielä vaativat jälkikiristyksenkin...
Ei tarvi (tietäänseni). "Uusin" ohje käy kaikkiin H-moottoreihin. B-moottoreihin pätee tuo jälkikiristys edelleen.

Itse huomasin oman auton päästävän valkoista savua. Tulpat on aika vasta vaihdettu ja kaikki olivat muuten tummia paitsi "kipinän" kohdasta (ei siis pahvi vuoda). Jäähdytysjärjestelmä ei poreile (kansi ehjä). Ja kabiinikin lämpeää (termari 88astettaC). Koneen säädöt on kohillaan; tyhjäkäynti noin 850rpm, CO-arvo reilu 3 ja sytytysennakko on tehdassuositus 17eykk. Syyksi epäilen näitä uutta Nesteen rikitöntä polttoainetta (98E) tai erilaista pakoputkea (virtaa paremmin ja pakoputki tulee kuumempana ulos).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos sillä ei ole pitkiin aikoihin ajeltu kunnolla, niin suosittelisin kunnon maantielenkkiä. Kuivuu varmalla pakoputki sisäpuolelta. Onpahan eräs klubitoverimme saanut hylsyn savutuksesta (kertokoon asianomainen, jos itsensä tunnistaa), joka parani pelkällä kunnon maantieajolla. Ainaskin ite olen huomannut, ettei og900 tykkää siitä, että kylmänä täytetään paisuntasäiliö max-merkkiin asti. Se pyrkii puskemaan liiat pois korkin kautta ja vedenpinta vakiintuu siihen puolivälin kohdille itsestään. En siis olisi kovinkaan huolissani, jos nestepinta pysyy minimin yläpuolella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin