Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Niinpä tuli taas kerran koetettua onnea konttorilla, vaan hylsy tuli taas kerran, mutta eri syystä kuin yleensä (vakiovika oli vuosia käsijarru, mutta siitä ei enempää nyt tässä). Katsastusmies siis hylkäsi katillisen 900:seni päästöjen takia:

Tyhjäk.
CO 0,6 %
HC 183
O2 1,1 %
CO2 14,2 %

Kierroksilla
CO 0,6 %
HC 60
O2 0,4 %
CO2 14,8 %
Lambda 1,00

Katsatusmies kehotti tutkimaan katalysaattorin, koska se hänen mukaansa "helisi". Sanoi, että kannattaisi kurkistaa sisään taskulampun kera (peräpuolelta, otaksun) ja katsoa näkyykö irtonaisia kennonkappaleita. Minua kiinnostaa nyt teidän mielipiteenne, oliko katsastusmiehen puheissa järkeä?

Taustatiedoiksi kerrottakoon, että pari vuotta sitten hylsy tuli myös päästöistä. Tämän jälkeen auto oli seisonnassa nyt kesään saakka, jolloin katsastin auton huomautuksitta lambda-anturin vaihdon jälkeen (anturi oli bilteman, Saabin johdoilla). Myöhemmin kesällä vaihdettiin kampiakselinasentotunnistin (vika, joka onnistuin paikallistamaan foorumin avulla). Ajettu on 311tkm. Minusta auto käy oikein nätisti ja nikottelematta, ehkä kuluttaa n. 1l enemmän satasella kuin mitä muistin (luokkaa 9–10l maantiellä). Eli kannattaako suuremmin tutkia vai suoraan ostaa tarvikekatalysaattori sekä hitsauttaa siihen laipat?
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Ei ole lappusia nyt käsillä mutta vastaavan suuntaisia arvoja sain vähän aikaa takaperin omasta vähäpäästöisestä/katillisesta satkustani. Eli tyhjäkäynnillä meni yli ja kierroksilla oli rajojen sisällä. Uusin reilusti sytystysosia ja laitoin remontissa väärään paikkaan menneet alipaineletkut oikeaan paikkaan sekä tankkasin tankin täyteen uutta bensaa niin pääsin läpi. En osaa sanoa olisiko joku näistä riittänyt jo pelkästään. Bensalla tuskin selittyy, koska jo vuosi takaperin olisi kuulunut hylätä mutta mittasivat vahingossa normaaleilla rajoilla.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Mulla on kans pieni kutina että mittasivat väärillä arvoilla, ainakin tämä äskeinen katsatusmies havahtui yhtäkkiä siihen että oli mittailut väärin. Puolanjohto on ainakin aika surkean näköinen, ehkäpä voisi sen ja tulpanjohdot sekä tulpat uusia. Ei auto ainakaan siitä huonommaksi mene.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24038
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten voi mitata väärin jos anturi työnnetään pakoputkeen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Kyllä tuo katilta vaikuttaa noiden arvojen perusteella. Kaikki arvot olisi katittomalle ihan hyvät.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

No väärin ja väärin, ajatteli varmaan että auto oli ilman kattia, ja silloinhan vissiin sallitut arvot on eri.

Mutta mikäli se nyt olisi sopimuksensa irtisanonut katalysaattori, mikä olisi paras tapa toimia? Tarkoitan, mistä korvaava katti? Onko ne tarvikemallit kovinkin erilaisia, luulisi ainakin niiden mittasuhteilla olevan jotain merkitystä.

Sittenkin vielä mieltä jää askaruttamaan kysymys: mikä sen sitten rikkoi?
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24038
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikös ne ota auton tiedot ku ne piippaa lukijalla rekisteriotteen ni silloin systeemi tietää mikä pirssi kyseessä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Niin minäkin luulin että on jokin idioottivarma systeemi näinä tietoteknisinä päivinä, mutta ihan selkeästi se katsatusmies kirosi itsekseen, mumisi jotain katalysaattorista ja mittasi uudelleen. Olisi varmaan pitäny pysyä kaukana, niin olisi tältäkin mieliharmilta ja jossittelulta välttynyt.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja tehave »

Minulle ehdotettiin kerran ihan alan firmassa (erikoistunut päästöihin ja autosähköön) katin vaihtoa, mittasivat päästöt tietysti ja olivat sitä mieltä että autossa on jotain isompaa jo ihan pakokaasujen hajun perusteellakin 8O
en oikein uskonut.

mutta, mutta, ajoin eri paikkaan ja mittausten perusteella siellä ehdotettiin heti lambdaa ja se auttoikin, ei muuta vikaa.
auto oli toiminut koko ajan ihan ok, kulutusta ei tullut tuolloin seurattua.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Lainaan aihetta kun pisti silmään.

Oma 900S pomppasi korkeiden happiarvojen takia. Konehuoneeseen vaihdettiin yksi letku josta vuosi ilmaa selvästi (en nyt suoranaisesti muista mikä letku oli, mutta menee koneelle ylhäältä päin musta ohut)

Nyt tuossa huomasi pakkasyön jälkeen että takapönttö (joka on hauraassa vaihtokunnossa) päästää pakokaasut ns auton alta ennen kuin kerkeävät putken päähän asti. Niinkään putkesta ei tule mitään mutta pöntön alkupäästä sauhuaa. Eikös tuo ole aika looginen selitys siihen happiarvoon? Kiitos :)
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja mart96 »

kai se niin on:-) Mulla kerran katsastuksessa myös moitittiin näitä arvoja ässässä ja syy oli pakosarjan tiiviste muistaakseni.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja Darco »

Ole onnellinen, mulle katsastaja antoi ajokieltolapun päästöistä :evil: Kaikki muut oli ihan jees, mutta CO oli 8%, tosin mun auto on kaasareilla ja ei vähäpäästönen.

Eikö noitten pitäisi noista rajoista päästä ilman kattiakin läpi kevyesti jos on kaikki kunnossa?

Ainakin noi K-jetilliset pääsee helposti noihin kattiarvoihin, mitä itellä on kokemusta. Kaasarinkin saa noihin KAT arvoihin mutta sillon on jo meno tosi tukkosta :lol:
molby
"Hirsch"
Viestit: 879
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja molby »

minulla oli kerran kiireessä katsastin, klo oli 15 min vaille sulkemisajan, og 900 turbo8,
päästöarvot co oli jotakuin 8,0 luokkaa, kun vähän rikkaalla pidin, katsari puhui korkealla, tuolla käyttökieltoon, sanoin, että saako säätää, pakokaasutesteri kiinni, siitä vaan, ruuvasin sen n. 3.0.
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

No nyt on saabi leimassa, katin vaihdon jälkeen. Kuulema oli puolet kennostosta jäljellä, joten ehkä oli aikakin. Sekä häkä- että hiilivetyarvot tippu n. puolella. Enää pitäisi vaihtaa iskarin kumihela/pusla, joka tuli korjauskehotuksena. Mutta taitaapa kuljettaja että auto odottaa ruohon vihertymistä sitä operaatiota varten.

Niin, sitten vielä siitä väärillä arvoilla katsastamisesta. Tutkiskelin vanhoja katsastusraportteja, ja ainakin kahdesta selvisi että katsastusmies oli päästänyt läpi käyttäen katalysaattorittoman mallin arvoja. Että tiedä häntä, vaikuttaisi olevan inhimillisellä tekijällä paikka yhtälössä.

Ja kiitos vielä avusta. Pienen rahtusen viisaampi taas.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos otteella lukee kolmitoimikatalysaattori, niin ei mahda mitään. Joitakin tapauksia on olemassa joissa auton varusteissa ei kattia mainita, periaatteessa menee katittoman arvoilla testissäkin. Joku siirtymäkauden juttu se vissiinkin oli, eli katti ei vielä ollut pakollinen, mutta uuden auton ostaja sai jonku verohelpotuksen kun se kirjattiin auton tietoihin.

ps. tajusin äsken että rekisteriotteen muututtua joka katsastuksessa tulostettavaan taisi tuo kattihommeli hävitä tiedoista. Kiitokset trafille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin