Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
Niinpä tuli taas kerran koetettua onnea konttorilla, vaan hylsy tuli taas kerran, mutta eri syystä kuin yleensä (vakiovika oli vuosia käsijarru, mutta siitä ei enempää nyt tässä). Katsastusmies siis hylkäsi katillisen 900:seni päästöjen takia:
Tyhjäk.
CO 0,6 %
HC 183
O2 1,1 %
CO2 14,2 %
Kierroksilla
CO 0,6 %
HC 60
O2 0,4 %
CO2 14,8 %
Lambda 1,00
Katsatusmies kehotti tutkimaan katalysaattorin, koska se hänen mukaansa "helisi". Sanoi, että kannattaisi kurkistaa sisään taskulampun kera (peräpuolelta, otaksun) ja katsoa näkyykö irtonaisia kennonkappaleita. Minua kiinnostaa nyt teidän mielipiteenne, oliko katsastusmiehen puheissa järkeä?
Taustatiedoiksi kerrottakoon, että pari vuotta sitten hylsy tuli myös päästöistä. Tämän jälkeen auto oli seisonnassa nyt kesään saakka, jolloin katsastin auton huomautuksitta lambda-anturin vaihdon jälkeen (anturi oli bilteman, Saabin johdoilla). Myöhemmin kesällä vaihdettiin kampiakselinasentotunnistin (vika, joka onnistuin paikallistamaan foorumin avulla). Ajettu on 311tkm. Minusta auto käy oikein nätisti ja nikottelematta, ehkä kuluttaa n. 1l enemmän satasella kuin mitä muistin (luokkaa 9–10l maantiellä). Eli kannattaako suuremmin tutkia vai suoraan ostaa tarvikekatalysaattori sekä hitsauttaa siihen laipat?
Tyhjäk.
CO 0,6 %
HC 183
O2 1,1 %
CO2 14,2 %
Kierroksilla
CO 0,6 %
HC 60
O2 0,4 %
CO2 14,8 %
Lambda 1,00
Katsatusmies kehotti tutkimaan katalysaattorin, koska se hänen mukaansa "helisi". Sanoi, että kannattaisi kurkistaa sisään taskulampun kera (peräpuolelta, otaksun) ja katsoa näkyykö irtonaisia kennonkappaleita. Minua kiinnostaa nyt teidän mielipiteenne, oliko katsastusmiehen puheissa järkeä?
Taustatiedoiksi kerrottakoon, että pari vuotta sitten hylsy tuli myös päästöistä. Tämän jälkeen auto oli seisonnassa nyt kesään saakka, jolloin katsastin auton huomautuksitta lambda-anturin vaihdon jälkeen (anturi oli bilteman, Saabin johdoilla). Myöhemmin kesällä vaihdettiin kampiakselinasentotunnistin (vika, joka onnistuin paikallistamaan foorumin avulla). Ajettu on 311tkm. Minusta auto käy oikein nätisti ja nikottelematta, ehkä kuluttaa n. 1l enemmän satasella kuin mitä muistin (luokkaa 9–10l maantiellä). Eli kannattaako suuremmin tutkia vai suoraan ostaa tarvikekatalysaattori sekä hitsauttaa siihen laipat?
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
Ei ole lappusia nyt käsillä mutta vastaavan suuntaisia arvoja sain vähän aikaa takaperin omasta vähäpäästöisestä/katillisesta satkustani. Eli tyhjäkäynnillä meni yli ja kierroksilla oli rajojen sisällä. Uusin reilusti sytystysosia ja laitoin remontissa väärään paikkaan menneet alipaineletkut oikeaan paikkaan sekä tankkasin tankin täyteen uutta bensaa niin pääsin läpi. En osaa sanoa olisiko joku näistä riittänyt jo pelkästään. Bensalla tuskin selittyy, koska jo vuosi takaperin olisi kuulunut hylätä mutta mittasivat vahingossa normaaleilla rajoilla.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
Mulla on kans pieni kutina että mittasivat väärillä arvoilla, ainakin tämä äskeinen katsatusmies havahtui yhtäkkiä siihen että oli mittailut väärin. Puolanjohto on ainakin aika surkean näköinen, ehkäpä voisi sen ja tulpanjohdot sekä tulpat uusia. Ei auto ainakaan siitä huonommaksi mene.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24038
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
miten voi mitata väärin jos anturi työnnetään pakoputkeen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
Kyllä tuo katilta vaikuttaa noiden arvojen perusteella. Kaikki arvot olisi katittomalle ihan hyvät.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
No väärin ja väärin, ajatteli varmaan että auto oli ilman kattia, ja silloinhan vissiin sallitut arvot on eri.
Mutta mikäli se nyt olisi sopimuksensa irtisanonut katalysaattori, mikä olisi paras tapa toimia? Tarkoitan, mistä korvaava katti? Onko ne tarvikemallit kovinkin erilaisia, luulisi ainakin niiden mittasuhteilla olevan jotain merkitystä.
Sittenkin vielä mieltä jää askaruttamaan kysymys: mikä sen sitten rikkoi?
Mutta mikäli se nyt olisi sopimuksensa irtisanonut katalysaattori, mikä olisi paras tapa toimia? Tarkoitan, mistä korvaava katti? Onko ne tarvikemallit kovinkin erilaisia, luulisi ainakin niiden mittasuhteilla olevan jotain merkitystä.
Sittenkin vielä mieltä jää askaruttamaan kysymys: mikä sen sitten rikkoi?
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24038
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
eikös ne ota auton tiedot ku ne piippaa lukijalla rekisteriotteen ni silloin systeemi tietää mikä pirssi kyseessä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
Niin minäkin luulin että on jokin idioottivarma systeemi näinä tietoteknisinä päivinä, mutta ihan selkeästi se katsatusmies kirosi itsekseen, mumisi jotain katalysaattorista ja mittasi uudelleen. Olisi varmaan pitäny pysyä kaukana, niin olisi tältäkin mieliharmilta ja jossittelulta välttynyt.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
Minulle ehdotettiin kerran ihan alan firmassa (erikoistunut päästöihin ja autosähköön) katin vaihtoa, mittasivat päästöt tietysti ja olivat sitä mieltä että autossa on jotain isompaa jo ihan pakokaasujen hajun perusteellakin
en oikein uskonut.
mutta, mutta, ajoin eri paikkaan ja mittausten perusteella siellä ehdotettiin heti lambdaa ja se auttoikin, ei muuta vikaa.
auto oli toiminut koko ajan ihan ok, kulutusta ei tullut tuolloin seurattua.
en oikein uskonut.
mutta, mutta, ajoin eri paikkaan ja mittausten perusteella siellä ehdotettiin heti lambdaa ja se auttoikin, ei muuta vikaa.
auto oli toiminut koko ajan ihan ok, kulutusta ei tullut tuolloin seurattua.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
Lainaan aihetta kun pisti silmään.
Oma 900S pomppasi korkeiden happiarvojen takia. Konehuoneeseen vaihdettiin yksi letku josta vuosi ilmaa selvästi (en nyt suoranaisesti muista mikä letku oli, mutta menee koneelle ylhäältä päin musta ohut)
Nyt tuossa huomasi pakkasyön jälkeen että takapönttö (joka on hauraassa vaihtokunnossa) päästää pakokaasut ns auton alta ennen kuin kerkeävät putken päähän asti. Niinkään putkesta ei tule mitään mutta pöntön alkupäästä sauhuaa. Eikös tuo ole aika looginen selitys siihen happiarvoon? Kiitos
Oma 900S pomppasi korkeiden happiarvojen takia. Konehuoneeseen vaihdettiin yksi letku josta vuosi ilmaa selvästi (en nyt suoranaisesti muista mikä letku oli, mutta menee koneelle ylhäältä päin musta ohut)
Nyt tuossa huomasi pakkasyön jälkeen että takapönttö (joka on hauraassa vaihtokunnossa) päästää pakokaasut ns auton alta ennen kuin kerkeävät putken päähän asti. Niinkään putkesta ei tule mitään mutta pöntön alkupäästä sauhuaa. Eikös tuo ole aika looginen selitys siihen happiarvoon? Kiitos
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
kai se niin on:-) Mulla kerran katsastuksessa myös moitittiin näitä arvoja ässässä ja syy oli pakosarjan tiiviste muistaakseni.
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
Ole onnellinen, mulle katsastaja antoi ajokieltolapun päästöistä Kaikki muut oli ihan jees, mutta CO oli 8%, tosin mun auto on kaasareilla ja ei vähäpäästönen.
Eikö noitten pitäisi noista rajoista päästä ilman kattiakin läpi kevyesti jos on kaikki kunnossa?
Ainakin noi K-jetilliset pääsee helposti noihin kattiarvoihin, mitä itellä on kokemusta. Kaasarinkin saa noihin KAT arvoihin mutta sillon on jo meno tosi tukkosta
Eikö noitten pitäisi noista rajoista päästä ilman kattiakin läpi kevyesti jos on kaikki kunnossa?
Ainakin noi K-jetilliset pääsee helposti noihin kattiarvoihin, mitä itellä on kokemusta. Kaasarinkin saa noihin KAT arvoihin mutta sillon on jo meno tosi tukkosta
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
minulla oli kerran kiireessä katsastin, klo oli 15 min vaille sulkemisajan, og 900 turbo8,
päästöarvot co oli jotakuin 8,0 luokkaa, kun vähän rikkaalla pidin, katsari puhui korkealla, tuolla käyttökieltoon, sanoin, että saako säätää, pakokaasutesteri kiinni, siitä vaan, ruuvasin sen n. 3.0.
päästöarvot co oli jotakuin 8,0 luokkaa, kun vähän rikkaalla pidin, katsari puhui korkealla, tuolla käyttökieltoon, sanoin, että saako säätää, pakokaasutesteri kiinni, siitä vaan, ruuvasin sen n. 3.0.
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
No nyt on saabi leimassa, katin vaihdon jälkeen. Kuulema oli puolet kennostosta jäljellä, joten ehkä oli aikakin. Sekä häkä- että hiilivetyarvot tippu n. puolella. Enää pitäisi vaihtaa iskarin kumihela/pusla, joka tuli korjauskehotuksena. Mutta taitaapa kuljettaja että auto odottaa ruohon vihertymistä sitä operaatiota varten.
Niin, sitten vielä siitä väärillä arvoilla katsastamisesta. Tutkiskelin vanhoja katsastusraportteja, ja ainakin kahdesta selvisi että katsastusmies oli päästänyt läpi käyttäen katalysaattorittoman mallin arvoja. Että tiedä häntä, vaikuttaisi olevan inhimillisellä tekijällä paikka yhtälössä.
Ja kiitos vielä avusta. Pienen rahtusen viisaampi taas.
Niin, sitten vielä siitä väärillä arvoilla katsastamisesta. Tutkiskelin vanhoja katsastusraportteja, ja ainakin kahdesta selvisi että katsastusmies oli päästänyt läpi käyttäen katalysaattorittoman mallin arvoja. Että tiedä häntä, vaikuttaisi olevan inhimillisellä tekijällä paikka yhtälössä.
Ja kiitos vielä avusta. Pienen rahtusen viisaampi taas.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Re: Hylkäys korkeiden co- ja hc-päästöjen vuoksi
Jos otteella lukee kolmitoimikatalysaattori, niin ei mahda mitään. Joitakin tapauksia on olemassa joissa auton varusteissa ei kattia mainita, periaatteessa menee katittoman arvoilla testissäkin. Joku siirtymäkauden juttu se vissiinkin oli, eli katti ei vielä ollut pakollinen, mutta uuden auton ostaja sai jonku verohelpotuksen kun se kirjattiin auton tietoihin.
ps. tajusin äsken että rekisteriotteen muututtua joka katsastuksessa tulostettavaan taisi tuo kattihommeli hävitä tiedoista. Kiitokset trafille.
ps. tajusin äsken että rekisteriotteen muututtua joka katsastuksessa tulostettavaan taisi tuo kattihommeli hävitä tiedoista. Kiitokset trafille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01