900 turbo 8v, turbo rikki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

900 turbo 8v, turbo rikki

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Tuli eilen raahattua kotiin ihan siistin oloisen kattoluukullisen 3- ovisen 8v 900 turbon, vuosimalli on 1981. Auto on muuten leimassa ja yllättävän siisti mutta turbo siinä on ihan loppu, se vuotaa jo öljyä.

Onko arvon foorumilaisilla neuvoja antaa mistä löytyisi käytetty turbo kyseiseen autoon? Ei varmaankaan kannata enää lähteä rikkinäistä kunnostamaan..?

t.
Tumppi Lindblom
Citroën Jumper 2.2 ´10
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Re: 900 turbo 8v, turbo rikki

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Ja heti perään jatkokysymys: käykö T16 Mitsun turbo T8 koneeseen?
Citroën Jumper 2.2 ´10
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: 900 turbo 8v, turbo rikki

Viesti Kirjoittaja JAT »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=47665

"Turbojen yhteensopivuus
Ennen vuotta 1987 turbot käyvät ristiin suoraan ja samaten vuoden 1987 jälkeen vesijäähdytetyt turbot käyvät ristiin suoraan. 90-luvun satkujen Mitsu TE05 ja wanhempien Garrett T03 ovat täysin samoilla liittimillä.

T8:ssa on aavistuksen verran pienemmät turbot, kun T16:ssa, mutta laipoissa ja letkulähdöissä ei ole eroa, voit vaihtaa T16:sta peräisin olevan turbon suoraan T8:n.

Vesijäähdytyksen lisääminen M87:sta vanhempaan ei ole mikään vaikea temppu, vesi tulee turbolle termarikotelosta banjoliittimellä ja paluu alavesiletkuun. Uudemman alavesiletkun jos hankkii, niin ei tarvitse tehdä sen suurempia modifikaatioita sieläkään päässä.

Huomaathan, että 9000:ssa on erilainen downpipen laippa kuin 900:ssa (päätylevyn voi vaihtaa) ja lisäksi turbon pesiä saattaa joutua vähän kääntelemään. Jos haluat aitoon Saab-henkeen bolt on-ahtimen, niin etsi 900:sista peräisin olevia ahtimia."
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Re: 900 turbo 8v, turbo rikki

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Loistavaa, kiitoksia!
Citroën Jumper 2.2 ´10
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: 900 turbo 8v, turbo rikki

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Jos päädyt laittamaan mitsun: Uudemman mallin alavesiletkua saa muuten vielä uutena skruvatilta. Tilasin viime talvena. Tuotenumero: 13533. Hintaa oli 36 eur.

Merkkiliikkeestä saa turbolta alavesiletkulle lähtevän putken jos haluaa laittaa alkuperäisen. En muista tarkkaan sen hintaa. Ehkä samaa luokkaa kuin tuo alavesiletku.

Edit. Onhan jotkut juttujen mukaan vaan tulpanneet mitsusta ne vesilähdöt ja ajelleet ilman. Ilmeisesti kestää niinkin kun muistaa vähän jälkikäytellä enemmän.
Saabiton mies since 7/2022
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Re: 900 turbo 8v, turbo rikki

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Ok, kiitos vinkistä! :)

On pari vaihtoehtoa jo tarjottu, molemmat Mitsuja. Loistava foorumi tämä, aina löytyy apua!
Citroën Jumper 2.2 ´10
Ghiamies
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 13:43
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Loviisa

Re: 900 turbo 8v, turbo rikki

Viesti Kirjoittaja Ghiamies »

Mitenkökän 900S:än eli matalapaineturbon ahdin, onko sekin asennettavissa suoraan T8:iin vai onko erilainen? Mitä ilmeisemmin Gt-17 kyseessä.
Citroën Jumper 2.2 ´10
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900 turbo 8v, turbo rikki

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Eipäs vaan se on ihan se mitsu mikä ässissä on
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900 turbo 8v, turbo rikki

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja sopii siis suoraan tuon tilale.
täältä löytyy kokemusta vesijäähdytetyllä turbolla ilman vettä ajelusta, hyvin ovat kestäneet kenkimistä, kunhan vain muistaa tuon lämpimäksi ajon ja jäähdyttelyn niinkuin turboissa aina..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin