Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
Auttakaa tunaria!
Olin vaihtamassa oikean puolen alatukivarren palloniveltä ja nyt en saa uutta paikalleen,
koska ilmeisesti jousivoima painaa pakettia väärään asentoon ja vetonivel kampeaa jarrulevypakettia ulospäin, enkä saa sitä pyöriteltyä niin, että saisin uuden pallonivelen takas paikalleen.
Eli kun irrotin vanhan, paketti levesi joka suuntaan.
Mites nyt voisi toimia siten, että hermot säästyisi???
Neuvokaa kokeneemmat!
Kiitos!
Olin vaihtamassa oikean puolen alatukivarren palloniveltä ja nyt en saa uutta paikalleen,
koska ilmeisesti jousivoima painaa pakettia väärään asentoon ja vetonivel kampeaa jarrulevypakettia ulospäin, enkä saa sitä pyöriteltyä niin, että saisin uuden pallonivelen takas paikalleen.
Eli kun irrotin vanhan, paketti levesi joka suuntaan.
Mites nyt voisi toimia siten, että hermot säästyisi???
Neuvokaa kokeneemmat!
Kiitos!
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
Kai laitoit palikan ylätukivarren ja korin väliin poistamaan sitä jousivoimaa?
Puolitoista/kaksi senttiä väliin pitäis tunkea ennen kuin tekee muuta.
No joo, Risto kerkis ensin.........he
Puolitoista/kaksi senttiä väliin pitäis tunkea ennen kuin tekee muuta.
No joo, Risto kerkis ensin.........he
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
No sain jälkeenpäin laitettua sinne palat, mutta nyt onkelmana on tuo vetonivel, kun se väännättää tuota koko jarrulevyhässäkkää ulospäin niin, etten saa palloniveltä paikalleen. Pitääkö se vaan yrittää pyöritellä oikeaan asentoon?tUrpoEinari kirjoitti:Kai laitoit palikan ylätukivarren ja korin väliin poistamaan sitä jousivoimaa?
Puolitoista/kaksi senttiä väliin pitäis tunkea ennen kuin tekee muuta.
No joo, Risto kerkis ensin.........he
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
Olisko tripodi tullut ulos maljasta sitten.
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat pyörittämisellä?
Omat kokemukset on olleet vaihtotyöstä että simppeli homma. Ei ole osat levinneet.
Jos tripodi on ulkona suojakumissa niin pitää tarkistaa että neulalaakerit ja kehät on paikoillaan ennen lykkäämistä maljaan takaisin. Tämä ei ole vetonivel vaan vetoakselin sisempi pää laatikon kylkeen. Ei vetonivelen pitäis olla ongelma ollenkaan.
Ainoa joka on hankaloittanut vaihtoa on vakaajatanko, mutta ei sekään mitenkään kovin hankala ole.
Tuolla linkissä on juttua jonka pohjalta pitäis vaihto onnistua.
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat pyörittämisellä?
Omat kokemukset on olleet vaihtotyöstä että simppeli homma. Ei ole osat levinneet.
Jos tripodi on ulkona suojakumissa niin pitää tarkistaa että neulalaakerit ja kehät on paikoillaan ennen lykkäämistä maljaan takaisin. Tämä ei ole vetonivel vaan vetoakselin sisempi pää laatikon kylkeen. Ei vetonivelen pitäis olla ongelma ollenkaan.
Ainoa joka on hankaloittanut vaihtoa on vakaajatanko, mutta ei sekään mitenkään kovin hankala ole.
Tuolla linkissä on juttua jonka pohjalta pitäis vaihto onnistua.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
Juu, ongelma selvisi. Se tripodi oli päässy luiskahtamaan pois paikaltaan ja sen takia homma ei onnistunut. Nyt kaikki kunnossa ja auto katsastettu ja taas saa ajaa. Seuraava kerta menee mallikkaammin. Kiitos kaikille vastanneille!tUrpoEinari kirjoitti:Olisko tripodi tullut ulos maljasta sitten.
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat pyörittämisellä?
Omat kokemukset on olleet vaihtotyöstä että simppeli homma. Ei ole osat levinneet.
Jos tripodi on ulkona suojakumissa niin pitää tarkistaa että neulalaakerit ja kehät on paikoillaan ennen lykkäämistä maljaan takaisin. Tämä ei ole vetonivel vaan vetoakselin sisempi pää laatikon kylkeen. Ei vetonivelen pitäis olla ongelma ollenkaan.
Ainoa joka on hankaloittanut vaihtoa on vakaajatanko, mutta ei sekään mitenkään kovin hankala ole.
Tuolla linkissä on juttua jonka pohjalta pitäis vaihto onnistua.
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
Hyvä juttu.tlauri83 kirjoitti:
Juu, ongelma selvisi. Kiitos kaikille vastanneille!
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
Olisi ysikymppiin alapallonivelen vaihto meneillään ja vanha on jo saatu irti (oli muuten pirun tiukassa) ja nyt pitäisi saada uusi paikalleen. Ongelma on siinä että en tajunnut laittaa mitään kalikoita sinne ylätukivarren alle.
Onko tässä mitä tehtävissä sillä ainakaan sorkkaraudalla ei tukivarsi hievahtanutkaan eikä nivel mene paikalleen.
Onko tässä mitä tehtävissä sillä ainakaan sorkkaraudalla ei tukivarsi hievahtanutkaan eikä nivel mene paikalleen.
Jäsen: #8969
90 1985. 95 1972. 99 1979. 900 1993.
90 1985. 95 1972. 99 1979. 900 1993.
Re: Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
Kyllä se nivel sinne menee, ähräyttää vaa vähä enemmän
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
Pistä hallitunkki sinne tukivarren kohdalle alle maahan ja sitten sopivan mittainen rauta tai puukapula hallitunkin ja ylätukivarren väliin ja sitten nostat hallitunkilla niin avot kun kevenee..
Re: Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
Noniiiin. Nyt on pallonivel vaihdettu.
Ensin sain jousipuristimen avustuksella tunkilla (Hallitunkkia ei ollut saatavilla) ja kepin pätkällä nostettua tukivartta niin että sain viilan sinne väliin. Sitten sain nivelen olkaan kiinni ja väännettyä sisemmän reiän ulomman pultin paikalle -> pultti kiinni. Silloin pystyin nostamaan pallonivelestä koko asetelmaa ja sain kunnolla materiaalia tukivarren alle. Sitten vain ruuvarilla vääntämällä reiät kohdalleen ja pultit kiinni.
Ja jotta operaatio ei olisi ollut liian voittoisa hakkasin siinä seuraavaa askelta miettiessä neljä reikää pyörän kaareen joten hitsaushommia tuli kuitenkin.
Ensin sain jousipuristimen avustuksella tunkilla (Hallitunkkia ei ollut saatavilla) ja kepin pätkällä nostettua tukivartta niin että sain viilan sinne väliin. Sitten sain nivelen olkaan kiinni ja väännettyä sisemmän reiän ulomman pultin paikalle -> pultti kiinni. Silloin pystyin nostamaan pallonivelestä koko asetelmaa ja sain kunnolla materiaalia tukivarren alle. Sitten vain ruuvarilla vääntämällä reiät kohdalleen ja pultit kiinni.
Ja jotta operaatio ei olisi ollut liian voittoisa hakkasin siinä seuraavaa askelta miettiessä neljä reikää pyörän kaareen joten hitsaushommia tuli kuitenkin.
Jäsen: #8969
90 1985. 95 1972. 99 1979. 900 1993.
90 1985. 95 1972. 99 1979. 900 1993.
Re: Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
et sitten työntänyt meisseliä samalla vetarin alakulmasta sinne vetarinholviin ja vähän aikaa kun meisseliä heiluttelee tulee tilaa kuvan mukaisesti:
https://aijaa.com/veW3X1 ja jos tämäkään ei vielä riitä niin hieman enempi kun kaivelee putoaa pohja koko hommasta kuten tässä:https://aijaa.com/9fqR5t
huomataankin että houston we have a broblem
https://aijaa.com/veW3X1 ja jos tämäkään ei vielä riitä niin hieman enempi kun kaivelee putoaa pohja koko hommasta kuten tässä:https://aijaa.com/9fqR5t
huomataankin että houston we have a broblem
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 900 -92 alatukivarren pallonivel
Juu kyllä yksi niistä rei'istä sinne paikantui tosin raidetangon ja vetarin tunnelien väliin. Varmaan kun alkaa sitä työstämään niin materiaalia katoaa enemmänkin.
Jäsen: #8969
90 1985. 95 1972. 99 1979. 900 1993.
90 1985. 95 1972. 99 1979. 900 1993.