helat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

helat

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Saab 900i -88 takaheloista vielä, niistä on ollut puhetta jo useamman kerran mutta voisiko joku vähän täsmentää. Omassa on myös sitä perän epävakautta ("camel bootsi" :kulkee vähän omia teitään)
Reaktiotangot (ylätukivarret) eikö ne ole juuri niitä koiran luita? Ajattelin vaihtaa ne mutta en motonetissä löytänyt sen nimellä mitään osaa :?: :?:
Muuta tankoa sitten ei omassa saabissa olekaan johonka voisi niitä heloja vaihtaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Motonet-termein reaktiotanko näyttää olevan vakaajatanko
Vakaajatanko= akselin YLÄpuolella pituussuuntaan TAAKSEpäin
Vakaajatangon etuhela 1979--8.87 (pultin Ø11mm). . . . . . 18-1525 4.71
Vakaajatangon etuhela 9.87--1993 (pultin Ø10mm). . . . . . 18-1173 4.71
Vakaajatangon takahela 1979--8.87. . . . . . . . . . . . . 18-1526 4.71
Vakaajatangon takahela 9.87--1993. . . . . . . . . . . . . 18-1019 4.70
Vakaajatangon helan ulosvedin/asennustyökalu. . . . . . . . 76-5105 24.89

Kuvassa osat numero 1 ja 2.
Kuva

Kuva lainattu sivulta
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_90.shtml
Viimeksi muokannut jus, Ma Tammi 31, 2005 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Hups 8O olipa nopa vastaus..kiitos paljon!
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Satkun peräpään epämääräiseen käytökseen voi myös vaikuttaa väljät panhard-tangon puslat, eli tuossa kuvassa osat 3 ja 4.

Eski
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

tuota... joudun kyllä kysymään, millä nimellä "panhard-tangon puslat" löytyy motonetin hinnastosta :?: :oops:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hiphop kirjoitti:tuota... joudun kyllä kysymään, millä nimellä "panhard-tangon puslat" löytyy motonetin hinnastosta
Poikittaistanko= poikittain akselin päällä
Poikittaistangon vasea hela. . . . . . . . . . . . . . . . 18-1523 5.72
Poikittaistangon oikea hela. . . . . . . . . . . . . . . . 18-1524 5.72
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Kiitos! Nyt saan laitettua tilaus menemään.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pahin noista kaikista on tuo hela nro 2. Ihmettelen kyllä miksi siihen pitänyt laittaa metallikuorinen hela, kun ajan kanssa siitä pettää vulkanointi ja sitten heiluu ku hullun ***pä mielettömän *******sä siinä navan ja korilaatan välissä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

dimebak kirjoitti:Pahin noista kaikista on tuo hela nro 2. Ihmettelen kyllä miksi siihen pitänyt laittaa metallikuorinen hela, kun ajan kanssa siitä pettää vulkanointi ja sitten heiluu ku hullun ***pä mielettömän *******sä siinä navan ja korilaatan välissä.
Siis johtuuko tämä vulkanoinnin pettäminen just siitä, että tuo hela on tietysti vulkanoitu myös metalliseen kuoreensa, eli se ei jousta tarpeeksi kahden vulkanoinnin välissä?
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

puslatshow

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Voihan tuo repeäminen johtua siitäkin että ei tehdä "viimeistä kiristystä" puslien vakioasennossa eli auton perä hieman painuksissa vaan "joustot ulkona"-asennossa. Elikkäs puslat jäävät jatkuvasti vedätyksiin ja vain renkaita vaihdettaessa ovat levossa. Laskekaamme auto siis akselipukkien varaan puslia "momenttiin" vedettäessä.

teevee P:n Vee
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei taida sillä kiristysasennolla merkitystä olevan vaan sillä, että siinä puslassa on se metallikuori, kun kaikki muut puslat on yleensä kuin uusia puslan nro 2 ollessa jo vaihdon tarpeessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassa autossani ei tunnu poikittaistangos väljää mutta ootteko vaihtanu noita puslii silti ,onko tuloksia saavutettu???? Mitkä mielestänne vaikuttaa eniten noista heloista siis ajokäytökseen?
Omaani on vaihettu noi pitkittäistankojen puslat niitä ainakin menee.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

mä vaihdoin joku 4 vuotta sitten muistaakseni just ton panhardin, ja reaktiotankojen puslat.mulla ainakin muuttu ladasta vr:n junaan suuntavakaus..eniten luulen, huom. LUULEN, et noi reaktiot. puslat vaikuttaa eniten, panhard vähiten..(luullakseni toi panhard on jonkin asteen kellistyksenvakaaja?) korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä, ei viittis enää tällä koulutuksella nolata itteään enempää... :lol:
saab 99 -83 GL"S"
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jep. Entäs nuo alatukivarsien puslat siis edelleen takapään ? Ainakin takapään pusla tukivarressa on ollut mulla omassani löysän oloinen mutta niin muissakin näkemissäni. Olisko niillä vaikutusta mihkää??
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Panhardin tarkotushan on estää akselin sivuttaisliikettä että kai silläkin on vaikutusta perän tukevuuteen aikalailla.. :roll:
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin