Lämmityslaite polttaa sulaketta
Lämmityslaite polttaa sulaketta
Perskules, eukko soitteli äsken toiselta paikkakunnalta ja valitti ettei lämmityslaite toimi satkussa. Sulake taasen palanut. Auto oli seisokissa pari kolme viikkoa. Sunnuntaina kun käynnistin, niin puhallin ei silloin pyörinyt. Vaihdoin palaneen sulakkeen jotta eukko pääsi liikenteeseen, en ennättänyt enkä pystynyt asialle silloin muuta tekemään. Nyt ei oikein ajelu luonnistu emännällä ilman lämmityslaitetta.
Mistäs vikaa osaisi lähtetä haarukoimaan? Voisiko syynä olla kosteus, lunta ja jäätä vika paikassa? Moottori sökönä tms.
Mistäs vikaa osaisi lähtetä haarukoimaan? Voisiko syynä olla kosteus, lunta ja jäätä vika paikassa? Moottori sökönä tms.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Tää on nyt taas näitä elvytysjuttuja...Meidän -79 satkulla tulee ajettua ehkä tonni kesässä ja se seisoo kadunvarressa välillä useammankin viikon putkeen. Kylminä syysaamuina tykkäsi välillä polttaa tota sulaketta, vaikka moottori ei ainakaan äänestä päätellen valita laakereitaan. Kikkakolmonen oli laittaa flekti aina kolmoselle jo ennen käynnistystä ja antaa hyrrätä jonkin aikaa, kunnes lämpenee. Sulakkeita paloi aina kun flekti oli jätetty ykköselle edellisestä ajosta, kai sitten ahisti kylmänä sen verran ettei jaksanutkaan lähteä pyörimään. Tolla kikalla ei sulaketta ole mennyt enää pariin vuoteen...
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Jos ei Jaapen kikat tepsi niin veikkaisinpa että puhallinmoottori on rikki, kahteen saabiini olen sen joutunut vaihtamaan.
Onneksi tuollainen moottori ei käytettynä hirveitä maksa, uuden hintaa en ole koskaan uskaltanut edes katsoa
Kannattaa yrittää kuunnella että käykö se moottori vaivalloisesti (niin kauan ku sulake kestää). Jos näin, niin ei muutakun romikselta tilalle toimiva moottori.
EDIT: Tässäpä juttua moottorin vaihdosta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... n+moottori
Onneksi tuollainen moottori ei käytettynä hirveitä maksa, uuden hintaa en ole koskaan uskaltanut edes katsoa

Kannattaa yrittää kuunnella että käykö se moottori vaivalloisesti (niin kauan ku sulake kestää). Jos näin, niin ei muutakun romikselta tilalle toimiva moottori.
EDIT: Tässäpä juttua moottorin vaihdosta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... n+moottori
Viimeksi muokannut hene-, Ti Helmi 01, 2005 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tosiaan tuo kielii moottorin loppumista. Varsinkin jos pitää seisonnan jälkeen laittaa täysille, että lähtee pyörimään. Tällöin kannattaa välttää pienillä nopeuksilla pyörittämistä. Mulla "palo" auton johtosarjasta muutaman sentin lämppärin moottorille menevät johdot, ilmeisesti huonon moottorin takia (tämä tosin 99:ssä), kun romikselta hakemani "uusi" puhallin alkoi pätkimään. Vaihtaessani en suuremmin katsellut liitintä joka oli muuttanut muotoaan. Muutama sentti johtoja pois, avonaiset abigot johtojen päihin ja kutisukat vielä ylle ja pätkimättä pyörii.
Niin ja mulla ei ainakaan 99:ssä mitenkään hirveää meteliä pitänyt tuo moottori, vasta loppu metreillä alkoi meteliä kuulumaan ja sulakkeita meni pari kappaletta ja siinä vaiheessa moottori oli täysin kaput.
Niin ja mulla ei ainakaan 99:ssä mitenkään hirveää meteliä pitänyt tuo moottori, vasta loppu metreillä alkoi meteliä kuulumaan ja sulakkeita meni pari kappaletta ja siinä vaiheessa moottori oli täysin kaput.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jeps, viestitin emännälle vinkin tuosta kolmosnopeuden käytöstä. Toivottavasti tämän viikon pärjäilisi jotenkin, itse en pääse autoa tutkailemaan kuin vasta ensi sunnuntaina.
Ja uuden moottorin hankinta on näemmä edessä. Uusi taitaa maksaa Motonetissä jotain 65 € (vuosimalli -89:iin), joten valinta kohdistunee uuteen koska jonkinmoinen purku-urakka on edessä.
Ja uuden moottorin hankinta on näemmä edessä. Uusi taitaa maksaa Motonetissä jotain 65 € (vuosimalli -89:iin), joten valinta kohdistunee uuteen koska jonkinmoinen purku-urakka on edessä.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
You lucky bastard! 99:n moottori pitää ostaa markkiliikkeestä tai hajottamolta. Itse ostin jälkimmäisestä priimaosan (aivan ku uusi) -87 vuosimallin nopasta ja sain pulittaa 450 markkaaAero97 kirjoitti:Uusi taitaa maksaa Motonetissä jotain 65 € (vuosimalli -89:iin).


-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aika klassinen taitaa olla tää kaava: Ensin palaa sulakkeita, niitä vaihdellaan ja vaihdellaan. Sit häviää hitaimmat nopeudet, eli etuvastus palaa. Pahimmillaan puhaltimen kytkin sulaa tai johtosarja ottaa kipeää (kun on vaihdettu isompi sulake tai rautanaula tilalle).
Syy koko rumbaan: puhaltimen laakereiden voitelu pettänyt ja puhallin alkaa ottamaan liikaa virtaa.
Syy koko rumbaan: puhaltimen laakereiden voitelu pettänyt ja puhallin alkaa ottamaan liikaa virtaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01