Kampiakselin stefan vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
JukkaU
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 14:49
Paikkakunta: Asikkala

Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja JukkaU »

Aloitin vaihtamaan kampuran takastefaa mutta ei oikein suju :oops:
Tein vanerilapusta levyn, jonka avulla vauhtipyörän pultteja kiristämällä
painoin uutta stefaa paikalleen. Tarkoitus oli painaa loput vauhtipyörän avulla.
Kuva kertoo kuinka huuli kääntyi väärin päin painaessa kun stefa ei ole vielä pohjassa.
Pätkä huulesta on oikein päin.
En kokeillut vielä painaa pohjaan saakka jos vaikka kääntyisi oikein päin, mutta onko stefan jousi enää paikallaan?
Öljyä käytin reippaasti joka välissä.
Miten olette itse tämän vaihtaneet?
https://drive.google.com/file/d/0B81Rn3 ... sp=sharing
99GL -82, museo
Jawa Perak -53, museo
Honda GL1000 -77, museo
Honda GL1200 -84, museo
Kuski, museo :-)
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Eipä oo kyl ruttuja tullu. Toki itsellä ollu koko kone purettuna, kun vaihtanu ton. Tuskin saat painettua pohjaan asti, että palautuis.
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

JukkaU kirjoitti:Aloitin vaihtamaan kampuran takastefaa mutta ei oikein suju :oops:
Tein vanerilapusta levyn, jonka avulla vauhtipyörän pultteja kiristämällä
painoin uutta stefaa paikalleen. Tarkoitus oli painaa loput vauhtipyörän avulla.
Kuva kertoo kuinka huuli kääntyi väärin päin painaessa kun stefa ei ole vielä pohjassa.
Pätkä huulesta on oikein päin.
En kokeillut vielä painaa pohjaan saakka jos vaikka kääntyisi oikein päin, mutta onko stefan jousi enää paikallaan?
Öljyä käytin reippaasti joka välissä.
Miten olette itse tämän vaihtaneet?
https://drive.google.com/file/d/0B81Rn3 ... sp=sharing
Eikös tuo alumiini levy kannttaisi ottaa pois ja laittaa stefa paikalleen vaikka
prässin alla ja sopivan holkin kanssa.
Ari 1622
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Orkkistyökalussa on laippa, joka pultataan kampiakselin jatkeeksi ja kuppi, jolla stefa painetaan paikalleen. Liu'utetaan tuon lisälaipan päältä kampiakselin laipan päälle. Jotain vastaavaa voisi kokeilla rakentaa. Sahaa vaikka vanerista kampiakselin laipan kokoisen kiekon ja ruuvaa sen kiinni kampiakselin laippaan. Kiekon ja kampiakselin ympärille voisi kietaista suikaleen ohutta muovia juomapullon kyljestä tms. ja sitten naputella vaikka vanhan stefan avulla uutta stefaa paikalleen. Lopuksi muovi pois välistä. En ole kokeillut, mutta voisi ehkä toimia.

Kuva Kuva
Kuva Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JukkaU
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 14:49
Paikkakunta: Asikkala

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja JukkaU »

Kiitos, hyviä ideoita. Täytyy hakea repullinen stefoja ja kokeilla kikka ykköstä tai kakkosta tai jopa vitosta. :-)
99GL -82, museo
Jawa Perak -53, museo
Honda GL1000 -77, museo
Honda GL1200 -84, museo
Kuski, museo :-)
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Minä tein vanerista tämmöisen kiekon: https://www.dropbox.com/s/4ly30w3hu97lb ... 1.jpg?dl=0

Aluksi vaan naputtelin sen stefan öljyn kanssa "huulille" ja sitten tuolla varovasti kiristellen. (varo ettei pultit pääse missään vaiheessa menemään liian syvälle).

Tässä kuva uusi stefa paikoillaan: https://www.dropbox.com/s/29l4wnkapudag ... 4.jpg?dl=0

Ei ole ainakaan vuotanut.

Tähän oli muistaakseni nimimerkki "stara" tehnyt aika hyvät ohjeet. Löytyy varmasti etsiskelemällä.
Saabiton mies since 7/2022
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja stara »

Viimeksi muokannut stara, La Marras 29, 2014 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja stara »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 74#p137474

STEFAT KAMPIAKSELILLA
hihnapyörien puoleinen stefa ( B- kone Öljytiiv 47,6x66,9x9,5 , H- kone Akselitiiv 48x66.7x10 Saab ) se yleensä vuotaa, minä en ole vielä sitä vaihtanut. siihenkin pitää olla joku työkalu, mutta kait siihen joku kotikonsti löytyy. Siinä täytyy poistaa ilmastoinnin hihnapyörä jos sellainen on ja sitten avata avainvälin 30 mm ( 27 mm jostain n. vm 90 eteenpäin) mutteri, joka on ahtaassa paikassa ja joskus hyvin tiukassa, jos on käytetty lukitetta ruuveissa, kiristysmomentti on 175 Nm (190 Nm ennen vm 1991)
öljypumpun o- rengas kannattaa vaihtaa samalla kun stefa, koska yleensä se on vanhoissa pääasiallinen vuodon syy.
Sinne olen tehnyt erikoisavaimen, laikalla madallettu hylsy, joka on hitsattu (noin reilu)--metriseen lattarautaan. Toinen saapisti kun pitää sitä paikallaan runkoa vasten avautumissuunnassa ja toinen starttaa auton niin aukeaa helpoiten väittävät metsien miehet (ei kokemusta), muutoin joutuisi pitämään jostain vastaan . Kiinnipannessa kierrelukitetta ( ei ehkä kuitenkaan kandee ainakaan kovaa käyttää, jos meinaa joskus ilman lämmitystä avatakin, heh). eivät mitään varmaankaan laittaneet mulle, kun korjaamolla käytin ?? ja vastaan voi pitää kun poistaa hammaskehän muovikopan alasivupultin ja kampeaa suojuksen sivuun, hammaskehälle kampeaa sopivan kita- avaimen ( kuulemma on sopiva vastinkohta jossain?). Oikeaoppinen ( yksin asentavalle mm) vastaanpitopalikka on pätkä hammastusta, joka vissiin kiinnitetään pultilla koppaan, kuten JUS- kuvista näkyy. yritin sellaista värkätä katkaisemalla joutilaasta vauhtipyörästä pätkän hammaskehää, mutta ei siitä muistaakseni asiallista tullut tai en viitsinyt mitoitella/ sovitella loppuun kun akuuttia tarvetta ei ollut.

VAUHTIPYÖRÄN PUOLEINEN STEFA
( koko motonetin luettelosta nimellä kampiakselin takatiiviste 108 x 88 x 12 mm) vaatii kytkimen , paineasetelman ja vauhtipyörän poiston. Jos autolla on ajettu 200 000 ja kytkimeen tulee asiaa , kantsii harkita vakavasti stefan vaihtamista samalla, sillä työ siinä lähinnä maksaa kytkimen kanssa kun saa voimistella.
Jos itse tekee ja ei saa korjaamotyökalua, niin sen voi puristaa omatekoisella vanerikiekollakin, tein itse 12 mm muottivanerista isolla kuppisahalla. mitat ovat ulkohalkaisija väh. 108 ( = stefan mitta), sisäreikä n. 37---40 mm, (akselin päässä dia 35 mm ulkonema), pulttien jakohalkaisija 72 mm ( 8 kpl tasajaolla M10 kierteitä , noin 4 reikää 11--12 mm riittää vedätykseen + 1 kpl ohjaustapille) . Stefa on niin suuri, jotta se pitää vedättää suoraan ja tasaisesti M10 pulteilla vauhtipyörän kiinnityspulttien kierteistä. Jos panee hakkaamalla, niin on iso vaara, jotta stefa kärsii. öljyä paikat liukkaiksi ennen vedätystä. VAI OLISKOHAN RASVA PAREMPAA ?? stefa on pantava mahdollisimman SUORAAN ja katsottava mieluusti että huuli tulee terveemmälle paikalle kuin edellinen ( mittaa ja vertaa vanha ja uusi, saabin orkkisvaraosan huuli kuulemma on hieman eri kohdassa kuin originaali, tarkista ?)
VARO ettet käytä liian pitkiä pultteja ( passaa pulttien pituus etukäteen prikoilla), sillä laippa on 14 mm paksu ja sen takana on heti runkolaakeri, eli pultit eivät saa mennä laipasta läpi.
Vanha stefa lähtee helposti ruuvarilla kampeamalla, mutta varokuitenkin vahingoittamasta stefan vastinpintaa, vaikka akselinpinta onkin pintakarkaistua.
silmälaakeri kannattaa yleensä vaihtaa samalla, jos ei ole koskaan vaihdettu, se on ihan tavallinen 2- puoleisesti suojattu kuulalaakeri tyyppi 6202 2RS, joita pitäisi olla kaikissa haratsuissakin. Vauhtipyörän ruuvit oikeaan momenttiin ja käytetään ruuvilukitusnestettä.
SEN ULOSVETÄMISEEN on omat kikkailunsa, betonikiilapulteista ja kierretangosta >> ulosveto iskuvasara niistä viritelty, hae lisäinfoa foorumilta.
Viimeksi muokannut stara, Pe Joulu 05, 2014 10:45. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

JukkaU kirjoitti: En kokeillut vielä painaa pohjaan saakka jos vaikka kääntyisi oikein päin, mutta onko stefan jousi enää paikallaan?
Öljyä käytin reippaasti joka välissä.
Miten olette itse tämän vaihtaneet?
https://drive.google.com/file/d/0B81Rn3 ... sp=sharing
Näyttäsi että tuo pölysuojahuuli vaan on mutrullaan. Tuskinpa jousi minnekään on päässyt. Onhan kuitenkin tuo varsinainen tiivistyksen tekevä huuli mennyt selkeästi sisälle oikeaan asentoon. Allekirjoittanut yrittäisi kääntää pölysuojahuulloksen pienellä ruuvimeisselillä vähitellen nitkutellen oikeaan asentoon. Tuskinpa tuo mitään sen vakavampaa on näin etänä valokuvasta katsottuna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekka Peitsi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Huhti 28, 2013 19:04

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Pekka Peitsi »

Lyhyesti ennen nukkumaanmenoa, sahaa suoraan 30mm pitkä holkki
Uponorin 110mm viemäriputken viistetystä päästä, joka on 108 mm ulkoh.
Sitten sahaat lattaraudasta n.5mm x 25mm, ja poraat siihen reijät pulteille.
luet tuota edellistä ohjetta ja varovasti ruuvaat sisäänpäin latan asentoa vaihtaen
ja sitä sisäpuolta paimentaen sisään. jos tarvii tarkemmat mitat, niin voin etsiä sen latan
myöhemmin ja laittaa tarkat mitat. itsellä onnistui 1. yrittämällä tällä konstilla.
terv, pekka
JukkaU
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 14:49
Paikkakunta: Asikkala

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja JukkaU »

Uusi saapunut stefa on paikallaan.
Aloitin vanerista tekemälläni levyllä painamaan stefaa ensin toisesta reunasta sisään
ja siitä sitten kiristelemällä toista reunaa kohti. Loput sitten suoraan.
Virheen tein edellisessä asennuksessa kun yritin painaa stefan suoraan pesäänsä.
Toisaalta uusi Motonetin tiiviste oli ehkä hieman jämäkämpi pölytiivisteen ansiosta,
edellisessä sitä ei ollut.
Taas oppi kuinka pitäisi aina vähän miettiä ennen asennusta :?
Kiitos kaikille hyvistä ideoista.
99GL -82, museo
Jawa Perak -53, museo
Honda GL1000 -77, museo
Honda GL1200 -84, museo
Kuski, museo :-)
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Heip :D

Herätelläänpäs tämäkin topiikki!
Mulla jäi satkussa myös tuo stefan pölysuojahuuli mutrulleen, ei tuo ainakaan näyttänyt vuotavan kun konetta käytti saas nähdä sitten pitemmässä ajossa kuinka käy :wink:
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo pittää lueskella tiältä kunhan tulee aika tekniikanvaihdolle ja samalla pitää koettaa saada öljyvuodot pois.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vastaa Viestiin