Yllätys yllätys, -91 mallisen 900:n käkkäri pomppasi katsastuksesta - sikäli epäonnista, että olisi voinut mennä läpi ellen olisi vaihtanut edellisenä päivänä uusia paloja. Uudet palat olivat jostain syystä pari milliä leveämmät eli ottivat kiinni jarrulevyn koko alalta - kantoivat siis siihen reunaan ruostuneeseen kannakseen. Vaikka vedin säädön ns. tiukalle niin silti (kun ruoste oli sorvaantunut pois matkalla konttorille) oli puhti poissa.
No, hommahan pitäisi asettua kunhan palat asettuvat uomiinsa paitsiettäprkle...
Oikeanpuoleinen säätöruuvi rupesi muljahtelemaan - se on ollut jumissa ennekin ja vaatinut manuaalisäädön katsastukseen mutta nyt siis tuntuu siltä kuin sieltä olisi jengat rikki tai muuten vaan ei saa otetta (kun siis säätö aivan auki uusien palojen takia - käännettäessä kiinni lunksahtelee silleen juunou).
Ongelman laajuutta on vaikea hahmottaa koska en ole ennen kurkannut (eikä netin räjäytyskuvissa näytetä) takasatulan sisään - mitä ihmettä siellä on hajalla - miltä siellä näyttää?
Onko itse satula korkannut vai onko säätöruuvi vaan paskana. Voiko sitä yleensä purkaa?
Miten tuo säätöruuvi oikeastaan toimii kun se vetää mäntää sisäänkin mutta silti mäntä liikkuu itsenäisesti jarrutettaessa (itse asiassa tuossa rikkonaisessa se ei vetänytkään palaa sisään vaan palaa piti painaa - ilman voimankäyttöä toki).
Lisäksi jarrut rupesivat laahaamaan (voi *tana) - missäköhän kunnossa teillä ovat 14v. männät olleet onko ollut syöpymiä vai selviääkö puhdistuksella ja tiivisteiden vaihdolla (taitaa mennä täysjarruremppaan)?
Mitä virityksiä (paineilmaletku->ilmausnippa/jarruletku) olette käytäneet mäntien ulospuhaltamiseen?
Mistäköhän löytäsi ilmauslaitteen, jolla saisi helposti ilmattua yksin?
käsijarru reistaa - vinkkejä kaivataan
Ilmauslaitteeseen:
Otat yhden korjaus-satsin. Siis, itsellesi. Vaikka yhden kurko lonkeron =)
Parempi on jos otat Jaffan. Saat tästä kirkkaan pullon.
Laita korkki kiinni ja tee siihen läpinäkyvälle letkulle reikä, joka on sopiva siihen ilmausnippaan.
Sitten otat vaikka jollain injektioruiskulla sitä vanhaa scheissee jarrusäiliöstä ja ruittaat sen sinne pullon pohjalle. Tarvinnet sitä sen verran, että letkun pää on uppeluksissa.
Sitten letku paikoilleen nippaan ja se auki. Alkaa jo varmaan valumaan letkuun kamaa.
Sitten pumppailemaan ja pidä samalla silmällä astian nestepintaa. Siis, konehuoneessa.
Kun on kirkasta nestettä letkussa on nesteet vaihtuneet siihen putkeen ja satulaan.
Näin ei tarvitse ostaa mitään kallista palikkaa moponetistä tai piliteemasta. Halpa ja hyvä ratkaisu. Onnaa yksin hyvin ilmaus.
-H-
Otat yhden korjaus-satsin. Siis, itsellesi. Vaikka yhden kurko lonkeron =)
Parempi on jos otat Jaffan. Saat tästä kirkkaan pullon.
Laita korkki kiinni ja tee siihen läpinäkyvälle letkulle reikä, joka on sopiva siihen ilmausnippaan.
Sitten otat vaikka jollain injektioruiskulla sitä vanhaa scheissee jarrusäiliöstä ja ruittaat sen sinne pullon pohjalle. Tarvinnet sitä sen verran, että letkun pää on uppeluksissa.
Sitten letku paikoilleen nippaan ja se auki. Alkaa jo varmaan valumaan letkuun kamaa.
Sitten pumppailemaan ja pidä samalla silmällä astian nestepintaa. Siis, konehuoneessa.
Kun on kirkasta nestettä letkussa on nesteet vaihtuneet siihen putkeen ja satulaan.
Näin ei tarvitse ostaa mitään kallista palikkaa moponetistä tai piliteemasta. Halpa ja hyvä ratkaisu. Onnaa yksin hyvin ilmaus.
-H-
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7777
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: käsijarru reistaa - vinkkejä kaivataan
No niin säätöruuvia ei saa vääntää väkisin kiinni eikä auki..( tunto persuuksissa )roilo kirjoitti:Yllätys yllätys, -91 mallisen 900:n käkkäri pomppasi katsastuksesta - sikäli epäonnista, että olisi voinut mennä läpi ellen olisi vaihtanut edellisenä päivänä uusia paloja. Uudet palat olivat jostain syystä pari milliä leveämmät eli ottivat kiinni jarrulevyn koko alalta - kantoivat siis siihen reunaan ruostuneeseen kannakseen. Vaikka vedin säädön ns. tiukalle niin silti (kun ruoste oli sorvaantunut pois matkalla konttorille) oli puhti poissa.
No, hommahan pitäisi asettua kunhan palat asettuvat uomiinsa paitsiettäprkle...
Oikeanpuoleinen säätöruuvi rupesi muljahtelemaan - se on ollut jumissa ennekin ja vaatinut manuaalisäädön katsastukseen mutta nyt siis tuntuu siltä kuin sieltä olisi jengat rikki tai muuten vaan ei saa otetta (kun siis säätö aivan auki uusien palojen takia - käännettäessä kiinni lunksahtelee silleen juunou).
Ongelman laajuutta on vaikea hahmottaa koska en ole ennen kurkannut (eikä netin räjäytyskuvissa näytetä) takasatulan sisään - mitä ihmettä siellä on hajalla - miltä siellä näyttää?
Onko itse satula korkannut vai onko säätöruuvi vaan paskana. Voiko sitä yleensä purkaa?
Miten tuo säätöruuvi oikeastaan toimii kun se vetää mäntää sisäänkin mutta silti mäntä liikkuu itsenäisesti jarrutettaessa (itse asiassa tuossa rikkonaisessa se ei vetänytkään palaa sisään vaan palaa piti painaa - ilman voimankäyttöä toki).
Lisäksi jarrut rupesivat laahaamaan (voi *tana) - missäköhän kunnossa teillä ovat 14v. männät olleet onko ollut syöpymiä vai selviääkö puhdistuksella ja tiivisteiden vaihdolla (taitaa mennä täysjarruremppaan)?
Mitä virityksiä (paineilmaletku->ilmausnippa/jarruletku) olette käytäneet mäntien ulospuhaltamiseen?
Mistäköhän löytäsi ilmauslaitteen, jolla saisi helposti ilmattua yksin?
Ruuvin vastakappale on männän sisällä kiinni jousirenkaalla, jos mäntä
jumittaa tms..ja ruuvi väännetään väkivalloin sisälle niin lukkorengas irtoaa männän sisältä ja säädöt on suoritettu tämän jälkeen..

Helpoin tapa korjata moinen vika on ryhtyä etsimään uusia satuloita.
Tonnarissa on samanlaiset satulat, jos se käsijarru on takapyörissä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Tuo siis saattaisi selittää miksi mäntä ei mennyt sisälle ruuviin mukana - eikö säätöruuvin jousirengasta voi kiinnittää uudelleen, auttaisiko jos vaihtaisi männän? Milläköhän todennäköisyydellä itse säätöruuvi on paskana - voiko sitä vaihtaa vai mennäänkö tosiaan satulan vaihtoon (84eur )Ruuvin vastakappale on männän sisällä kiinni jousirenkaalla, jos mäntä
jumittaa tms..ja ruuvi väännetään väkivalloin sisälle niin lukkorengas irtoaa männän sisältä ja säädöt on suoritettu tämän jälkeen..

Eiköhän ruuvin voi vaihtaa kun sitä myydään erillisenä, ilman koko satulaa ja mäntää Saabilla.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14382
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14382
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7777
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
No omassani ainakin se säätöruuvi oli tehnyt todella mahtavat jäljetroilo kirjoitti:Tuo siis saattaisi selittää miksi mäntä ei mennyt sisälle ruuviin mukana - eikö säätöruuvin jousirengasta voi kiinnittää uudelleen, auttaisiko jos vaihtaisi männän? Milläköhän todennäköisyydellä itse säätöruuvi on paskana - voiko sitä vaihtaa vai mennäänkö tosiaan satulan vaihtoon (84eur )Ruuvin vastakappale on männän sisällä kiinni jousirenkaalla, jos mäntä
jumittaa tms..ja ruuvi väännetään väkivalloin sisälle niin lukkorengas irtoaa männän sisältä ja säädöt on suoritettu tämän jälkeen...
siihen vastinpintaan, joten katsoin kokoamisen olevan turhaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#