Suojakumit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Suojakumit

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Mitenkä pysyy satkuissa muilla suojakumit paikallaan ja kunnossa? Tuntuu, että saa olla jatkuvalla syötöllä vetarin kumeja vaihtamas ja ei pysy paikoillaan niillä normaalikiinnikkeillä vaan mul on noita putkimallin meisselillä kiristettäviä klemmareita. No nyt tosin pysyy.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Mulla on toiminut hyvin mustat nippusiteet :o

Tiiä minkälaiset suojakumit ite vaihtas jos halkiaa... :roll:

Niitäkin on niin monen merkkisiä, harakirit tahtoo halkeilla kuulemma...
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suojakumit

Viesti Kirjoittaja okaalto »

arnoldi kirjoitti:Mitenkä pysyy satkuissa muilla suojakumit paikallaan ja kunnossa? Tuntuu, että saa olla jatkuvalla syötöllä vetarin kumeja vaihtamas ja ei pysy paikoillaan niillä normaalikiinnikkeillä vaan mul on noita putkimallin meisselillä kiristettäviä klemmareita. No nyt tosin pysyy.
Jos tarkoitat normaalikiinnikkeillä niitä metallisia pantoja jotka tulee esim. tarvikekumien mukana, niin omassani oli vanhat (alkuperäiset?) vetarin kumit sellaisilla kiinni, ja ne oli lopuksi kiristetty puristamalla pannassa oleva uloke sopivasti kasaan, jolloin siis itse pantakin vasta kiristyy kunnolla. Näyttivät pysyneen kunnolla kiinni vetarin kumin kestoiän ajan ainakin.

Pannan kiristystä varten pitäisi varmaan olla jotkut tarkoitukseen sopivat ihmepihdit (tm), mutta omani sain kiristettyä suunnilleen samalla tavoin, hieman soveltaen tosin, ja ovat ainakin paikallaan pysyneet.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kumi joka kestää ehkä parhaiten, on Löbro. Sen metallisen pannan voi kiristää (se litistäminen siis) ihan tavanomaisilla hohtimilla. Omaan työkalupakkiin piti ostaa hohtimet pelkästään noiden suojakumien vaihdon takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:Kumi joka kestää ehkä parhaiten, on Löbro. Sen metallisen pannan voi kiristää (se litistäminen siis) ihan tavanomaisilla hohtimilla. Omaan työkalupakkiin piti ostaa hohtimet pelkästään noiden suojakumien vaihdon takia.
5 ja 6 vuotta kestivät Löbrot. Nyt on molemmilla puolilla Saab genuine/original parts-nimeä kantavat suojakumet. Hintaa oli 13€/kpl. Siitä tulikin mieleen, että pitää hommata yksi alkuperäinen taas varastoon jemmaan. Löbrot ja nämä Saabin omat oli kiinni ihan mukana tulevilla kertakiristeisillä. Itse laitoin nämä lemmarit kiinni isoilla sivuleikkureilla. Hohtimet olisivat paremmat, kun sivareilla pitää varoa ettei leikkaa lemmaria poikki :D

P.S. Aina mukana muutamien työkalujen ja pakollisten varusteiden lisäksi: pakoputken kannatin kumet, Ignitorin laukeamisen varalle uudet Boschin kärjet, etuvastus ja sytön säätöön valokynä, varapolttimoita, vanhat tulpan ja puolan johdot, pari tulppaa, laturin hihna ja kaasuttimen kalvo. Aina varastossa: Saabin originaalit vetarin suojakumi (puuttuu tällä hetkellä, joten laitetaan korvan taakse) ja penkin korjaussarja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Mielestäni vanhan mallin suojakumi pysyy paremmin päällä. Siinä kaulus tulee paljon pitemmälle nivelen päälle.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Olen todennut että alkuperäiset suoja kumit saabin vetareihin on parhain ja kestävin valinta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ennen kumien vaihtoa, ne kannattaa käsitellä kuminhoito Siliconilla. Näin ollen kumi pysyy sopivan jäykkänä, eikä lähde talvellakaan repsottamaan.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin