Vanha Suomisaappi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Olen joskus kauan sitten ajellut SAABeilla paljonkin. niitä oli useita, pari 99:kin, kunnes siirryin dieselkantaan kymmenkunta vuotta sitten. Laittelen vanhoja pyöräkulkupelejä kuntoon ja tein tyhmän ostoksen, "juustohöylä" coronan. Minulla ei Toyotaan ole minkäänlaista hinkua, eikä hrrastusta, yksi romu corolla 70-luvulla oli. Heivaan sen projektin, kun ei kiinnosta. Olen vudenvaihteen jälkeen aikeissa taas ostaa SAABin 99 1,7 1970 mallia. Kovasti googletin, enkä löytänyt siitä Triumphin moottorista oikein mitään tietoa eikä varaosia. Saako siihen moottoriin osia, jotain löysin TR-2:n 1850 ccm:n osia. Saabilla ei ole kauheasti ajettu, moottori ei välttämättä paljon osia vaadikaan. On oikein uusikaupunkilainen peli.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

rampe_58 kirjoitti:Olen joskus kauan sitten ajellut SAABeilla paljonkin. niitä oli useita, pari 99:kin, kunnes siirryin dieselkantaan kymmenkunta vuotta sitten. Laittelen vanhoja pyöräkulkupelejä kuntoon ja tein tyhmän ostoksen, "juustohöylä" coronan. Minulla ei Toyotaan ole minkäänlaista hinkua, eikä hrrastusta, yksi romu corolla 70-luvulla oli. Heivaan sen projektin, kun ei kiinnosta. Olen vudenvaihteen jälkeen aikeissa taas ostaa SAABin 99 1,7 1970 mallia. Kovasti googletin, enkä löytänyt siitä Triumphin moottorista oikein mitään tietoa eikä varaosia. Saako siihen moottoriin osia, jotain löysin TR-2:n 1850 ccm:n osia. Saabilla ei ole kauheasti ajettu, moottori ei välttämättä paljon osia vaadikaan. On oikein uusikaupunkilainen peli.
http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Slant-4_engine
tuoltakin vois jotain löytää http://www.gripsgarage.com/
http://www.brittiosa.com/index.html
Viimeksi muokannut ari_viitanen, Pe Joulu 26, 2014 01:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ari 1622
matkalintta
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 22:11
Paikkakunta: Eukonkanto pitäjä

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Minkä mallin corona vm? ja onko pahakin projekti? Kovinkin kiinnostaisi... isä-ukolla oli semmoinen tojota kun synnyin, setäni ajoi toistakymmentä vuotta coronalla ja äitini eka auto oli myös samanlainen.
Se.Varma.PerusSuomalainen
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Se Toyota on Corona vm 1972 alkuperäisissä mustissa kilvissä, kaikki osat tallessa. Auto kävi, kunnes otimme kannen pois. Moottori vaatii kaikki tiivisteet ja hoonauksen, muuten aika hyvä. Väri metalli kulta. Sisustus on uusittava aika pitkälle. Hyvää se, että kukaan ei (edes minä) ole pilannut sitä omilla virityksillään. Peltihommia on jonkin verran eli paljon. Sellainen kohtalainen projekti tai loistava varaosiksi. Kuten jo yllä mainitsin ei ole kiinnostusta eikä historiallista taustaa minulle. Vaihtoon tai myyntiin menee, kun löytyi tuosta ihan naapurista sellainen retro SAAB Triumph koneella, että siinä sitä odotettua haastetta on. En minä siitä "juustohöylästä" paljon maksanut enkä siitä paljon pyydäkään. Ei vain oikein nappaa, kun en ole noita Toyotauskovaisia. Olen ajanut maanteillä liki 40 vuotta ja yli miljoona kilometriä ja niistä SAABeilla varmaan puolet ja niistä lopuista on huolehtinut WV diesel. Octavia Golf jne... No katsellaan sitten joulun jälkeen... Hyvää joulun aikaa
matkalintta
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 22:11
Paikkakunta: Eukonkanto pitäjä

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

RT40 malli ja 1,5 koneella?
Se.Varma.PerusSuomalainen
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Kyllä Rt40 1,5 koneella. Kilvet on, vaikka ne ei mitään maksakaan, kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta.
Saappi se nyt olla pitää. Olen sitä mieltä, että saabismi on, kuin herpes. Sen kerran, kun saa siitä ei parannu. Se saatta olla latenttina jopa 10 vuotta, kunnes se iskee taas. Otan sen nyt seuraavaksi kroonisena.
matkalintta
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 22:11
Paikkakunta: Eukonkanto pitäjä

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Kunhan coronan hävitys on ajan kohtainen niin laita viestiä... yritetään sorvata jonkunlainen kauppa...
Se.Varma.PerusSuomalainen
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuossa toipotissa on muistaakseni plus maadotteinen virtajärjestelmä, hyvä pointti muistaa kun akkua vaihtelee,ja kun täytyy pyydellä lisävirtaa.

Eikös "juustohöylä" ole ford anglia ( foordin viimeinen siipiperä )..?
Saako siihen moottoriin osia
http://www.skandix.de/en/spare-parts/1/?f=s0
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

No niin kaupat tuli ja SAAB vaihtoi omistajaa. Osoittautui paremmaksi,kuin kuvittelin. Moottori kävi ja ruostevauriotkin äkkiä katsottuna kohtuulliset. Kromit hyvät, kiilloitus riittää.Takalaatikossa oli varaosiakin yhteen jarru- ja kaasutinremonttiin (Motonetissä näytti olevan vielä 1 kpl. jarrurummullisia levyjäkin palojakin, näytti vielä olevan), niin ja uusi kytkimen paineasetelma. Lommoja ei löytynyt muualta, kuin etupuskurista pieni. Mustat kilvet ja alkuperäinen rekisteritunnus. Työtä siinä kyllä on paljon, penkit aurinko polttanut, engelsmanni moottori vuotaa öljyä. Siihen pitäisi uusia tiivisteitä ja kysymys kuuluukin. Mistä niitä saa? Kunhan saan sen aihion työn alle, niin lopullinen kauheus selviää. Hyvää mm. kattoverhoilu, kuin uusi ja mikäli mittari pitää paikkansa niin 89000 km., voipi jopa pitää paikkansa 189000 ehkä kuitenkin todennäköisempi. Penkeistä jene päätellen....no ei tiedä. Se on ilmeisesti 1969 mallinen, koska siinä ei ole lampun pesureita ja vanhan mallinen kojelauta, kello keskellä. Sitten sen lopullisesti näkee, kun purkutyöt alkavat. Museoautoksi se olisi tarkoitus laittaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siihen pitäisi uusia tiivisteitä ja kysymys kuuluukin. Mistä niitä saa?
Löytyy tuolta linkistä, katsoo vaan että valittuna on SAAB 99 jne...
Esim..
Kuva
1046631
8310377 Gasket set, Cylinder head
Saab 99: all models, engine Triumph 1.85
Additional info: with Cylinder head gasket
SKANDIX Own-label
89.00 €

Kuva
1050068 Gasket set, Crank case
Saab 99: all models, engine Triumph 1.85
SKANDIX Own-label
49.00 €
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Käyvätkö 1.85:n tiivisteet 1.7-litraiseen?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Puskurit on sitten rosteria ;).

Joskus hamstrasin ylimääräisiä tiivisteitä tuohon omaan Trumppakoneiseen. Käyn penkomassa laatikoita ja laitan vaikka YVtä.

Uusi kojelauta ja ajovalon pesurit taisi tulla 1971, joten kyllä se taitaa olla vuoden -70 mallia. 1969 valmistettiin Uudessakaupungissa nimittäin vain 1 kpl 99:ä, mikäli viimeisimpään Saabistiin on uskominen :).
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Käyvätkö 1.85:n tiivisteet 1.7-litraiseen?
Ilmoittavat eri tuotenumerolla 1.7L padalle.
Kuva
1034043
8309262 Gasket set, Cylinder head
Saab 99: all models, engine Triumph 1.7
SKANDIX Own-label
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja vfr »

Mikäs se rampen tupliksen rungonnumero on.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Vanha Suomisaappi

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

vfr kirjoitti:Mikäs se rampen tupliksen rungonnumero on.
Se rampen "tupliksen" runkonumero on..... 90600105. Mikäli uneni pitää paikkansa tämä on sadas viides 99 uudestakaupungista. Tosin ollakseen liian hyvää ollakseen totta, se ei välttämättä ole totta. Ensimmäinen tutkimus maalauksen kohdalla. Taidan pitää alkuperäisen ja maalaan vain helmat ja osan kylkeä. Moottoritila vaatii täyden puhdistuksen ja maalia. Moottori.. no ei vielä tiedä käy kuiteski. Olen, kuin 15v., joka sai mopon. En kadu enkä myy.
Vastaa Viestiin