OG 900 käsijarru jäätyy
OG 900 käsijarru jäätyy
OG 900 2,1 16v vm.92 ja ongelmana on käsijarrun jäätyminen aina kun on pakkasta. Plussakeleillä pelaa mainiosti mutta pakkasella ei nouse jarrukahva mihinkään. Onko tuolla vaijereissa/vivustoissa mitään kohtaa jota voisi vaikka voidella ensiavuksi? Vai luotanko koko pakkaskauden pakkilukon voimaan. 

Saab 900i 2.1 16v -92 made in Uusikaupunki
Re: OG 900 käsijarru jäätyy
onneksi on osunut noin päin tuurilla, mitenkäs sitten kun aamulla ei kässäri aukea jäädyttyään yöllä.
minä en kässäriä käytä jäätymiskeleillä ollenkaan, vain sulilla ja silloinkin lähinnä siksi, jotta eivät ryydy jumiin.
Satkussa on vaijereille suojukset ja vettä pääsee sisään helposti ainakin vanhemmiten jolloin tukevasti jäätyvät suojuksiin.
Silloin paljoa muuta ei oo tehtävissä kuin vaijerin katkaisu tai voihan hiustenkuivaajalla hehkutella vaijerin takapäätä jos vain sieltä kiikastaa.
Aika homma on vaijerien vaihto.
voi vika olla myös palautusjousessa, ainakin kannattaa niitäkin katsoa.
minä en kässäriä käytä jäätymiskeleillä ollenkaan, vain sulilla ja silloinkin lähinnä siksi, jotta eivät ryydy jumiin.
Satkussa on vaijereille suojukset ja vettä pääsee sisään helposti ainakin vanhemmiten jolloin tukevasti jäätyvät suojuksiin.
Silloin paljoa muuta ei oo tehtävissä kuin vaijerin katkaisu tai voihan hiustenkuivaajalla hehkutella vaijerin takapäätä jos vain sieltä kiikastaa.
Aika homma on vaijerien vaihto.
voi vika olla myös palautusjousessa, ainakin kannattaa niitäkin katsoa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kiitos vinkistä! Tosiaan palautus pelaa hienosti kun ajoin pariksi tunniksi +10c talliin niin pelasi kässäri hienosti. Sitten sama aika ulkona -10c niin eipä nouse kahva kun pari senttiä. Taidan sitten unohtaa koko kässärin siksi kunnes lämpenee. Pysyyhän se pakki päällä hyvin mäessäkin. Onneksi katsastus on vasta keväämmällä. 

Vaiha uudet vaijerit. Todennäkösesti toinen tai molemmat vaijerit on rispaantunu suojakuoressaan jolloin ne pääsee jäätymään kiinni. Ei ole kalliita ja vaihtotyökin on helppo, vaatii vain hieman näppäryyttä ja jos viitsii purkaa etes takapenkin istuinosan ja lattiasta verhoilumaton niin onnistuu varmasti. Hifistelijä sieppaa vielä keskikonsolin pois niin ei tarvitse sitä sorminäppäryyttäkään
. Satkun takapyöriin vaikuttava pysäköintijarru on niin yksinkertainen, luotettava ja ennenkaikkea toimiva systeemi että sitä kannattaa minun mielestä pitää kunnossa jo ihan katsastushenkilön kiusaksi.

Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
-
- "Saabisti"
- Viesti:
Vaijerit siellä ahdistaa. Suojakuoren väliin pääsee vettä ja se on siinä.
# 419 Vesa Pohjalainen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
ja uusiin vaijereihin ku pujottaa pätkät puutarhaletkua siihen kohtaan mistä vaijerit sukeltaa autoon sisään ni on monta vuotta vaijerin kuori suojattu siitä kohtaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
sitten vielä ne vinkit kun on jo päässyt jäätymään, ja tarttis päästä liikenteeseen. No kyllähän näillä keleillä saappi liukuu etieppäin vaikka takapyörät olis lukossakin, mutta olikos se peruuttaminen yksi konsti saada takapyöriä pyörimään. Jos ne saa pyörimään, hiljaksiin kun ajelee pieniä pätkiä, jarrut kuumentavat vanteet ja pyörän navan nopsasti ja lisääntyy toivo siitä että joku strateginen paikka sulaa ja avaa käsijarrun lopullisesti.
Itse oon pari kertaa luistellut "kiinteän takapään" kanssa ,mutta aina ne on eestaas veivaamalla ja pätkittäin ajamalla lopulta auenneet
Itse oon pari kertaa luistellut "kiinteän takapään" kanssa ,mutta aina ne on eestaas veivaamalla ja pätkittäin ajamalla lopulta auenneet
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
Ei kyllä niinpaljon lämmitä että sulas vaijeri, ja satula ei kyllä itsestään jäädy.lucaf kirjoitti:sitten vielä ne vinkit kun on jo päässyt jäätymään, ja tarttis päästä liikenteeseen. No kyllähän näillä keleillä saappi liukuu etieppäin vaikka takapyörät olis lukossakin, mutta olikos se peruuttaminen yksi konsti saada takapyöriä pyörimään. Jos ne saa pyörimään, hiljaksiin kun ajelee pieniä pätkiä, jarrut kuumentavat vanteet ja pyörän navan nopsasti ja lisääntyy toivo siitä että joku strateginen paikka sulaa ja avaa käsijarrun lopullisesti.
Ari 1622
niin, ehkä se lämmittää kuskin mieltä ja uskoa? ainakin omalla kohdalla ollut 

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tai sitten vain vaivautuu vähän makaamaan auton alla ja käsin vääntää satulan vivusta jarrun pois
NG9-3 Aero MY05
Tänään tuli vaihdettua eteen uudet jarrulevyt ja palat. Se homma sujui hienosti ja samalla vilkaisin takapäästä lähemmin kuinka se käsijarru pelaa. Tallin lämmössä kun oli niin vaijerit pelasi hienosti mutta kuskinpuolen kässäri on kovin tehoton. Ei lukkiudu edes lumella, kun taas apukuskin puoli lukkiutuu herkästi.
Katsastukseen turha viedä tuollaisena joten mistä lähtisin liikkeelle? Vaihdanko taakse uudet palat molemmin puolin(50% pintaa kummallakin puolella)vai onko sillä mitään vaikutusta kässäriin? Käyttöjarru pelaa molemmin puolin moitteetta eikä laahausta esiinny. Tuo saabin takakässäri on ennestään minulle täysin tuntematon systeemi.
Katsastukseen turha viedä tuollaisena joten mistä lähtisin liikkeelle? Vaihdanko taakse uudet palat molemmin puolin(50% pintaa kummallakin puolella)vai onko sillä mitään vaikutusta kässäriin? Käyttöjarru pelaa molemmin puolin moitteetta eikä laahausta esiinny. Tuo saabin takakässäri on ennestään minulle täysin tuntematon systeemi.
-
- "Hölösuu"
5mm kuusiokoloavaimella satulasta tulppa auki, siinä keskivaiheilla
sen jälkeen 4mm kuusiokoloavain ja pyörittelet säätöä että alkaa palat laahaamaan
käsin voi pyöritellä samalla kun säätää niin sitten kun on hyvä niin se tulppa kiinni
ja pitäisi käsijarru pitää.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=63422
sen jälkeen 4mm kuusiokoloavain ja pyörittelet säätöä että alkaa palat laahaamaan
käsin voi pyöritellä samalla kun säätää niin sitten kun on hyvä niin se tulppa kiinni
ja pitäisi käsijarru pitää.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=63422
Ari 1622
kysyjä varmaan kyllä tietää että ei edes saabin pakkiin kannata mäessä luottaa..
normi kaupan pihalla kyllä riittää koko talven,
mutta sisätilan lämppäri vain päälle ja purkamisen kautta tutustua vaijerien irrotukseen, mitä sitä muutakaan talvella tekisi kuin istuisi saabissa. se toinen pää siellä jarruissa on aika helppo.
sinne vois kyllä kurkata että palautus jousi on paikallaan..
joskus voi vaijerien pidike puristaa myös suojakuorta niin kovasti että vaijeri ei kunnolla liiku, tätä sai hetken pähkäillä kerran, että mistä kiikastaa, olisiko tullut osumaa jostain niihin pidikkeisiin.
yleensä jos kuori on ollut rikki niin olen suihkuttanut siihen jotain öljyä, vaihtaa ei ole vielä tarvinnut, aina on leimalle saanut liikkumaan tarpeeksi
normi kaupan pihalla kyllä riittää koko talven,
mutta sisätilan lämppäri vain päälle ja purkamisen kautta tutustua vaijerien irrotukseen, mitä sitä muutakaan talvella tekisi kuin istuisi saabissa. se toinen pää siellä jarruissa on aika helppo.
sinne vois kyllä kurkata että palautus jousi on paikallaan..
joskus voi vaijerien pidike puristaa myös suojakuorta niin kovasti että vaijeri ei kunnolla liiku, tätä sai hetken pähkäillä kerran, että mistä kiikastaa, olisiko tullut osumaa jostain niihin pidikkeisiin.
yleensä jos kuori on ollut rikki niin olen suihkuttanut siihen jotain öljyä, vaihtaa ei ole vielä tarvinnut, aina on leimalle saanut liikkumaan tarpeeksi

Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
hätäapuhommana voi harkita myös testata toimiiko jompikumpi puoli, eli jumittaako vain toinen. silloin voi katkaista /päästää jumittavan irti ja toinen toimii. korjailee sitten paremmalla ajalla
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
Kiitos kaikille neuvoista! Tämä on meikäläisen eka saabi niin monta juttua on vielä mitä en tiedä. Tosiaan plussakelillä vaijerit pelaa hienosti ja palauttaa täysin ongelmitta. Apukuskin puolellakin vaijeri liikkuu hyvin ja kässärikin reagoi, mutta ei tunnu pitoa riittävän. Jos vaihdan taaksekin uudet jarrupalat niin voiko männät painaa normaalisti sisään vai pitääkö kiertää samalla? Ainakin Subaru Leonessa jossa kässäri levyjarrussa niin piti pyörittää mäntää samalla, kun painoi sisään.