Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja purnu »

.
Ahtopainemittaria ei ole. ABS jarrut ja airbag löytyy, liekö ne ollut vakiona tämän ikäisessä?

Tähän Purnun 900 S-malliin on ilmeisesti ostaja valinnut tosiaan lisävarusteena aeron helmat sun muut. Onko siinä mittaristossa ahtopainemittaria?

Edit. Tällä haen siis takaa sitä, että onko tästä haluttu "ulkoisesti" viimesen päällä wannabe-aero, mutta välijäähy ja APC-purkki puuttuu tekniikkapuolelta?[/quote]
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä varmaan noin on ollut! Muistan ihan aikalaismuistoinani, että tuolloin -80 luvulla kun 900 Turbot ja Aerot tulivat niin ainakin tuolla Etelä-Karjalssa jotkut tilailivat noita lisävarusteita autojensa komistukseksi ja niitä ne oikeasti olivat.

Oma uskomukseni on, että suurin osa nyt esillä olevista turboista on varustukseltaan ihan tehdas lisävarusteltuja ja vain pieni osa niitä, mitkä ovat kotikutoisesti muutettu.

900 S mallista puuttuivat välijäähdytin ja APC-järjestelmä. 900 S-mallissa on Turboahdin, jossa on vesijäähdytteinen laakeripesä ja integroitu ohivirtausventtiili (ahtopaineventtiili). Niissä ahtopaine on 0,45 Bar, kun Turbo S:än ahtopaine on 0,75 bar. Turbo S mallissa on lisäksi Saabin APC-järjestelmä ahtopaineen jatkuvaan tarkkailuun ja välijäähdytin ahtoilman jäähdyttämiseen.

Toivottavasti nämä tuo jotain lisäselvitystä kysymyksiinne.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
josipan
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja josipan »

purnu kirjoitti:.
Ahtopainemittaria ei ole. ABS jarrut ja airbag löytyy, liekö ne ollut vakiona tämän ikäisessä?

Tähän Purnun 900 S-malliin on ilmeisesti ostaja valinnut tosiaan lisävarusteena aeron helmat sun muut. Onko siinä mittaristossa ahtopainemittaria?

Edit. Tällä haen siis takaa sitä, että onko tästä haluttu "ulkoisesti" viimesen päällä wannabe-aero, mutta välijäähy ja APC-purkki puuttuu tekniikkapuolelta?
[/quote]

tuon sinun auton nähneenä voin aika varmasti sanoa että on ihan tavan ässä tekniikaltaan.
on vain tilatessä ruksattu nahkapenkit,airbag,aeron
levikkeet ym.
lisävarusteenahan on saanut miltei vaikka mitää vaan.

minulla on ollut esim. 900 t8 jossa ei ollut edes sähköikkunoita,mutta sähkökattolukku löytyi sekä 900i 8v jossa oli ohjaustehostimen lisäksi ilmastointi.
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja purnu »

Niin, ässähän tämä on ja "aero look". Mutta sitä en tiedä oliko tällaisia suoraan myynnissä, vai tilaustavaraa. Kun olen nettiä selannut, niin ainakin englannista ja saksasta oon löytänyt samanlaisen auton. Ois kiva tietää miten paljon ostaja on säästänyt, kun on ottanut tällaisen auton mopon tekniikalla, mutta sitten kaiken maailman härpäkkeet lisäksi. Minä olisi enempi arvostanut tehoja, säästänyt enne varusteissa.

josipan kirjoitti:
purnu kirjoitti:.
Ahtopainemittaria ei ole. ABS jarrut ja airbag löytyy, liekö ne ollut vakiona tämän ikäisessä?

Tähän Purnun 900 S-malliin on ilmeisesti ostaja valinnut tosiaan lisävarusteena aeron helmat sun muut. Onko siinä mittaristossa ahtopainemittaria?

Edit. Tällä haen siis takaa sitä, että onko tästä haluttu "ulkoisesti" viimesen päällä wannabe-aero, mutta välijäähy ja APC-purkki puuttuu tekniikkapuolelta?
tuon sinun auton nähneenä voin aika varmasti sanoa että on ihan tavan ässä tekniikaltaan.
on vain tilatessä ruksattu nahkapenkit,airbag,aeron
levikkeet ym.
lisävarusteenahan on saanut miltei vaikka mitää vaan.

minulla on ollut esim. 900 t8 jossa ei ollut edes sähköikkunoita,mutta sähkökattolukku löytyi sekä 900i 8v jossa oli ohjaustehostimen lisäksi ilmastointi.[/quote]
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja purnu »

Tarkemmin, kun tuota alkuperäistä kysymystä luen, niin siinä kysytään turbo S ja aeron eroja, eli ei tämä meikäläisen malli ole kumpaakaan, se on pelkkä S. :oops:

purnu kirjoitti:Niin, ässähän tämä on ja "aero look". Mutta sitä en tiedä oliko tällaisia suoraan myynnissä, vai tilaustavaraa. Kun olen nettiä selannut, niin ainakin englannista ja saksasta oon löytänyt samanlaisen auton. Ois kiva tietää miten paljon ostaja on säästänyt, kun on ottanut tällaisen auton mopon tekniikalla, mutta sitten kaiken maailman härpäkkeet lisäksi. Minä olisi enempi arvostanut tehoja, säästänyt enne varusteissa.

josipan kirjoitti:
purnu kirjoitti:.
Ahtopainemittaria ei ole. ABS jarrut ja airbag löytyy, liekö ne ollut vakiona tämän ikäisessä?

Tähän Purnun 900 S-malliin on ilmeisesti ostaja valinnut tosiaan lisävarusteena aeron helmat sun muut. Onko siinä mittaristossa ahtopainemittaria?

Edit. Tällä haen siis takaa sitä, että onko tästä haluttu "ulkoisesti" viimesen päällä wannabe-aero, mutta välijäähy ja APC-purkki puuttuu tekniikkapuolelta?
tuon sinun auton nähneenä voin aika varmasti sanoa että on ihan tavan ässä tekniikaltaan.
on vain tilatessä ruksattu nahkapenkit,airbag,aeron
levikkeet ym.
lisävarusteenahan on saanut miltei vaikka mitää vaan.

minulla on ollut esim. 900 t8 jossa ei ollut edes sähköikkunoita,mutta sähkökattolukku löytyi sekä 900i 8v jossa oli ohjaustehostimen lisäksi ilmastointi.
[/quote]
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja core2 »

purnu kirjoitti:Tarkemmin, kun tuota alkuperäistä kysymystä luen, niin siinä kysytään turbo S ja aeron eroja, eli ei tämä meikäläisen malli ole kumpaakaan, se on pelkkä S. :oops:
Eikö tämä vieläkään ole mennyt perille, että uuden saab auton tillaajan oli silloin mahdollisuus ruksata vaikka kultaiset ovenkahvat kuten saudiarabialainen tilaaja teki, me vain lähetimme kahvat kullitukseen ennen asennusta, muuten hauskalta tuntui tuo kullitukseen, mutta eiköhän se oikein ole?

Ja siten Aeron varustuksen saa vaikka 900i:hin kaikki on vain rahasta kiinni, mutta sen sai vasta My 84 jälkeen se oli se ensimmäin Aeroksi kutsuttu MY.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja tn »

Core2 ym. spesialistit; listalla olisi vm. 84 aeron museorekisteröinti, mutta saiko jo sinä vuonna optiona whaletailin?

Kaikilta, erityisesti ensimmäisten vuosikertojen og aerosaabien omistajilta kysyisin mitä rekisteriotteissa lukee mallimerkinnän kohdalla?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja Marko A »

SaabiSakke kirjoitti:Tässähän tuli mukavasti täydennyksiä tietoihin. Epäilemäni nahkat+ilmastointi vakiona vm. 88--> vahvistui siis vääräksi.
1992 jossain vaiheessa -> autot tuli Ruotsista, ja verotusteknisistä (Suomen autot sai helpotusta) syistä hinnat nousi. Joten varustelua karsittiin (ilmastointi ja nahat) jotta hinnat saatiin pidettyä suunnilleen "samana".

Mulla on 1991 mallin Suomi-aero, rek otteessa Saab 900 Aero. Perässä 900 TurboS. Vakiona nahat sähköillä ja ilmastointi. Autossa oli myös tuo 185hv kitti mukana. Sisältää virranjakajan sekä APC purkin. Ollut uutena joku liikkeen "ikkuna-auto". Meillä nyt kohta 16 vuotta.

Vahvistetaan vielä, turboS ~ Aero ja 900S ei ole aero. Taas keskieuroopan markkinoilla oli näitä 900S levikkeillä, mutta niitä ei aerona kaupattu. Ja Ausseilla sekä uudessaseelannissa on jopa 900i aero, eli iivari levikkeillä. En tiedä onko nämä jälkimmäiset tehtaalta vaiko maahantuojan varustelemia. Helmat oli maalattu korinväriin.
Eli lyhyesti Aero ja TurboS ovat samaa mallisarjaa. Oletettavasti TurboS haluttiin erottaa tuolla tavoin "tavallisesta" 16v turbosta, jollainen oli myös tuolloin valikoimassa. Teholtaa se oli samanlainen, mutta suurin näkyvä ero oli kylkien paneelit, joita tavallisessa turbossa ei ollut.
Ja olihan myös alusta eri (jouset + iskarit). Sekä Aero/TurboS malleihin sai nahkajakkaroita mokkasomistein, ja näitä en ole tavan turbossa nähnyt (mitä nyt Saksassa 900S+helmat malleissa). 9000:ssa nämä penkit kulki Sport-nimikkeellä vaikka ovat ihan peruspenkit, mitä nyt pieni mokkapala nurkissa.

Eiköhän se nimi juonna vain "erikoisuuden tavoittelusta", ihan kuten Vesa edellä totesi. Kun oli 900 ja 900S, niin piti olla myös turbo ja turboS.

Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja aero »

core2 kirjoitti:me vain lähetimme kahvat kullitukseen ennen asennusta, muuten hauskalta tuntui tuo kullitukseen, mutta eiköhän se oikein ole?
No... ei

Kyseinen suorite on suomeksi oikeasti kultaus eli olette lähettäneet ne kultaukseen tahi kullattaviksi. Kullittaminen on ns. nykyslangia, hauska versio kultaamisesta. Tuon ostajan saamat kahvat olivat siis kullatut, eivät kullitetut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja core2 »

aero kirjoitti: No... ei

Kullittaminen on ns. nykyslangia, hauska versio kultaamisesta. Tuon ostajan saamat kahvat olivat siis kullatut, eivät kullitetut.
No melkein vaan tuon hauskan takia noin kirjoitinkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja core2 »

tn kirjoitti:Core2 ym. spesialistit; listalla olisi vm. 84 aeron museorekisteröinti, mutta saiko jo sinä vuonna optiona whaletailin?

Kaikilta, erityisesti ensimmäisten vuosikertojen og aerosaabien omistajilta kysyisin mitä rekisteriotteissa lukee mallimerkinnän kohdalla?
Ekat whale tail spoilerit olivat jälkimarkkinoiden aikaansaannos jo niinkin aikaisin kuin 1979 ja asennuksen suoritti jälleenmyyjä tai sitten sen teki auton omistaja itse.

Mitä Suomen rekkariotteessa on sitä en tiedä, mutta tällä puolen lahden lukee tosiaan sen valmistusmalli esimerkiksi vaikka näin: LINEAR SPORTCOM.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

tn kirjoitti:Kaikilta, erityisesti ensimmäisten vuosikertojen og aerosaabien omistajilta kysyisin mitä rekisteriotteissa lukee mallimerkinnän kohdalla?
Mulla lukee (vm-84): Saab 3D MULTI COUPE 900 AERO T16-SLM/2520
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minun rekisteriotteeseen on merkitty Saab 900 ja LTJ-mallimerkintä: 3D COMBI SEDAN 900 TURBO 16-S-LM/252
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja tn »

Minun auton LTJ sekoitus edellisistä eli 3D COMBI SEDAN 900 T16-LM/2520. Tämän auton vaiheita on dokumentoitu hienosti edellisen omistajan toimesta mm. tälle foorumille eli pystykeula - aeroista kiinnostuneiden kannattaa katsoa

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=30562

Valmistenumerosta voi lukea mm. T=turbo, L=ahdettu välijäähdytetty 16v, E=1984 ja 7=Uusikaupunki.
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot

Viesti Kirjoittaja keisari »

Moro!
Mulla taas lukee 900 T16 AD35L-AERO otteessa.
Mun malli on ns. -88a rekattu 17.09.87. (-88b malli tuli keväällä 1988 ja siinä oli katti vakio mutta 175 hv kuitenkin) Hain omani Ruotsista 4 vuotta sitten. Tässä taas oli kaikki ruotsin vakiot..... paitsi nahat, mutta sekin virhe nyt korjattu :D. Auton entinen omistaja oli valinnut siihen viellä lisämittarit ja kolmipuolaisen pikkuratin saab-scania logolla.
Terv. Keisari Porvoosta
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Vastaa Viestiin