Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Terve,
Olen ihmetellyt tuota Turbo S-mallin nimeämistä. Osaako joku laittaa faktatietoa miksi tuo S-kirjain on lätkäisty perään? Onko Turbo S-malli myös Aero?
Tiedän kyllä, että Turbo S:t on viimeisimpien vuosimallien (91-93) ”aeroja”, mutta onko niillä jotain eroja Aeroon?
Olen ihmetellyt tuota Turbo S-mallin nimeämistä. Osaako joku laittaa faktatietoa miksi tuo S-kirjain on lätkäisty perään? Onko Turbo S-malli myös Aero?
Tiedän kyllä, että Turbo S:t on viimeisimpien vuosimallien (91-93) ”aeroja”, mutta onko niillä jotain eroja Aeroon?
Saabiton mies since 7/2022
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7555
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
http://users.jyu.fi/~esjuny/900Aero_esittely.htm
Vuonna 1989 8-venttiiliset koneet poistuivat markkinoilta, ensimmäisenä turbomallit. 900i (900S Amerikassa) sai 16-venttiilisen koneen ja kun kaasuttimelliset koneet poistettiin valikoimasta, lisättiin samalla ABS-jarrut jotka sai lisävarusteena kaikkiin malleihin.Vuodenvaihteessa 1989/90 esiteltiin pienpaineturbolla varustettu 900 S, jossa tähdättiin hyvään vääntöön ja ohituskiihtyvyyteen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Todellakin viimeset OG 900 Aerot tulivatkin sitten markkinoille vuoden 1992 syksyllä ja 1993, mallimerkinnältään turbo S. Nämä autot olivat täyspaineturboja ja lähes samanlaisia kuin aiemmin Aerona markkinoilla olevat. Aikoinani, kun tämän omani hankin, yritin kysellä näitä eroja? Mielestäni nämä molemmat mallit ovat "sisäisesti" samanlaisia. Ulkoisesti olen huomannut vain tuon takamerkinnän muutokset ja Aeroissa tuossa konepellin sivuvilkun yläpuolella ei turbo S:ssä ole Turbo tekstiä vaan Saab.
Se mikä minusta oli erikoista, että näiden viimeisten täyspaineturbojen teho oli 160 hv ja muistaakseni tuossa -80 luvun loppupuolella näiden Aero ja turbo mallien teho oli mielestäni hieman korkeampi? En löytänyt esitettä niistä, mutta tämän -93 esitteen tiedon mukaisesti turbo S oli 160hv, 900 S 145 hv, 2,1 16W oli 140 hv, Iivari 128 hv.
Se oli myös hyvin mielenkiintoinen teksti vuoden 1990 myyntiesitteessä, että "Melkein uusi turbo on usein jo vaihtoon tullessaan varattu. Mallivuoden 88-90 kappaleet ovat todella harvinaisuuksia. Suomen teillä niitä liikkuu vajaat 200." Tämä oli suoraa lainausta tuosta esitteestä?!
Mielenkiinnolla seurailen keskustelua?
Tässä alla on minun täysin kunnostetusta turbo S -93 autosta kuvia, mistä noita eroja voi katsella. Minulle kerrotun mukaan tämä auto lienee yksi viimeisistä tällaisista 3- ovista, mitä Suomeen rekisteröitiin ennen mallin loppumista.
Silloin tämän auton hinta oli 248900 markkaa. Siihen aikaan 200 sarjan taksi-Mersun hinta oli 232000 markkaa?
Se mikä minusta oli erikoista, että näiden viimeisten täyspaineturbojen teho oli 160 hv ja muistaakseni tuossa -80 luvun loppupuolella näiden Aero ja turbo mallien teho oli mielestäni hieman korkeampi? En löytänyt esitettä niistä, mutta tämän -93 esitteen tiedon mukaisesti turbo S oli 160hv, 900 S 145 hv, 2,1 16W oli 140 hv, Iivari 128 hv.
Se oli myös hyvin mielenkiintoinen teksti vuoden 1990 myyntiesitteessä, että "Melkein uusi turbo on usein jo vaihtoon tullessaan varattu. Mallivuoden 88-90 kappaleet ovat todella harvinaisuuksia. Suomen teillä niitä liikkuu vajaat 200." Tämä oli suoraa lainausta tuosta esitteestä?!
Mielenkiinnolla seurailen keskustelua?
Tässä alla on minun täysin kunnostetusta turbo S -93 autosta kuvia, mistä noita eroja voi katsella. Minulle kerrotun mukaan tämä auto lienee yksi viimeisistä tällaisista 3- ovista, mitä Suomeen rekisteröitiin ennen mallin loppumista.
Silloin tämän auton hinta oli 248900 markkaa. Siihen aikaan 200 sarjan taksi-Mersun hinta oli 232000 markkaa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Tätä Ristos:n Turbo S:ää on tullutkin ihasteltua tuolla Projektit-osioissa.
Ainoa mikä mulla pistää noiden kuvien perusteella silmään on, että sulla ei ole ilmastointia tuossa(vai onko poistettu?). Muistaakseni ilmastointi ja nahkasisustus tuli Aeroihin vakiovarusteeksi -88?
Nuo hevosvoimat taisi Aeroissakin pudota 175-->160 heppaan katalysaattorin myötä? Vaan mihis malleihin laitettiin "Red box", niissä on sitten 185 hp?
Niin ja oliko whaletail lisävaruste vai sekin vakiona vain tietyissä vuosimalleissa?
Satkufanaatikkona olis kiva saada nippelitietous haltuun
Ainoa mikä mulla pistää noiden kuvien perusteella silmään on, että sulla ei ole ilmastointia tuossa(vai onko poistettu?). Muistaakseni ilmastointi ja nahkasisustus tuli Aeroihin vakiovarusteeksi -88?
Nuo hevosvoimat taisi Aeroissakin pudota 175-->160 heppaan katalysaattorin myötä? Vaan mihis malleihin laitettiin "Red box", niissä on sitten 185 hp?
Niin ja oliko whaletail lisävaruste vai sekin vakiona vain tietyissä vuosimalleissa?
Satkufanaatikkona olis kiva saada nippelitietous haltuun
Saabiton mies since 7/2022
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Ja olihan se 155hv kun oli cooleri ilman 145hv tosin ei aero.
Ari 1622
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
-89 Aero kangassisustuksella ja ilman ilmastointia minulla... Iso siipi ollut aina lisävaruste, ainakin Suomessa.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Kyllä se alkaa vähän siltä vaikuttamaan, että Turbo S on yhtä kuin Aero. Esim. tässä lainaus saabhistory.com sivustolta: http://www.saabhistory.com/category/900/
"The Saab 900 became known as the classic 900 when it rolled off of the production line on March 26th, 1993 in an Imola Red 900 Aero, which was subsequently driven directly to the Saab Museum in Trollhättan."
Eiköhän tuon viimeisen Aeron perässä ole "Turbo S"-merkintä?
No mutta miksi ne tuon S:n sinne lätkäisivät
"The Saab 900 became known as the classic 900 when it rolled off of the production line on March 26th, 1993 in an Imola Red 900 Aero, which was subsequently driven directly to the Saab Museum in Trollhättan."
Eiköhän tuon viimeisen Aeron perässä ole "Turbo S"-merkintä?
No mutta miksi ne tuon S:n sinne lätkäisivät
Saabiton mies since 7/2022
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Minkäänlaista faktaa ei ole lyödä pöytään, mutta tuota on vuosien mittaan spekuloitu useammankin kerran. Turbo S on sama kuin Aero ja syy tähän mallimerkintään liittyi jotenkin siihen, että Aero nimi oli varattu johonkin toiseen käyttöön ainakin meidän markkina-alueella.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Aero -nimike oli varattu Opel kadett -mallille, siksi Saabin piti siitä luopua.
http://www.opelfreunde-obertuerken.com/ ... o7601a.jpg
Aero nimeä voitiin käyttää vain alkupään 900 autoissa. USA:ssa sama malli kulki nimellä SPG (Special Performance Group ) samaisesta syystä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_900
Tuota Wikipedian tekstiä on syytä tarkentaa, ettei Suomen markkinoille aeroja tullut vakiona ilmastoinnilla tai nahkoilla varustettuna.
Nimike vaihteli, mutta auto oli samainen "aero", niine mallivaihteluineen, jotka muutenkin tulivat malliin, kuten mainittu sivuvilkku -86 mallista lähtien. Vuonna 1991 tuli markkinoille myös cabriolet, jollainen minulla on.
http://www.vesapohjalainen.com/kuvat/030706.1.jpg
Kuten jo aiemmin oli maininta, tehon aleneminen johtui katalysaattorista. Oma cabbeni on sikäli poikkeus, että -91 mallista huolimatta se on katalyytitön ja teholtaan 175HP. Auto on ensirekisteröity Ahvenanmaalla. Mantereella Saabeissa oli katti. Mantereelle auto tuli vuonna -95, eikä kattia ole siihen vaadittu sen jälkeenkään.
Varustetaso vaihteli markkinoiden mukaan. Ilmastointi, nahkaverhous tms. oli aina lisävarustehankintaa. Minulla on kaikki muu, mutta sähkösäätöistä penkkiä ei ole, tiedä sitten, onko -91 mallisissa sellaista ollut edes saatavissa. TurboS Cabbessa taisi olla nahkat ja ilmastoinnit aina mukana. Se oli Saabin silloisen malliston kallein auto.
Eli lyhyesti Aero ja TurboS ovat samaa mallisarjaa. Oletettavasti TurboS haluttiin erottaa tuolla tavoin "tavallisesta" 16v turbosta, jollainen oli myös tuolloin valikoimassa. Teholtaa se oli samanlainen, mutta suurin näkyvä ero oli kylkien paneelit, joita tavallisessa turbossa ei ollut. Matalapaine S on sitten eri juttu.
http://www.opelfreunde-obertuerken.com/ ... o7601a.jpg
Aero nimeä voitiin käyttää vain alkupään 900 autoissa. USA:ssa sama malli kulki nimellä SPG (Special Performance Group ) samaisesta syystä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saab_900
Tuota Wikipedian tekstiä on syytä tarkentaa, ettei Suomen markkinoille aeroja tullut vakiona ilmastoinnilla tai nahkoilla varustettuna.
Nimike vaihteli, mutta auto oli samainen "aero", niine mallivaihteluineen, jotka muutenkin tulivat malliin, kuten mainittu sivuvilkku -86 mallista lähtien. Vuonna 1991 tuli markkinoille myös cabriolet, jollainen minulla on.
http://www.vesapohjalainen.com/kuvat/030706.1.jpg
Kuten jo aiemmin oli maininta, tehon aleneminen johtui katalysaattorista. Oma cabbeni on sikäli poikkeus, että -91 mallista huolimatta se on katalyytitön ja teholtaan 175HP. Auto on ensirekisteröity Ahvenanmaalla. Mantereella Saabeissa oli katti. Mantereelle auto tuli vuonna -95, eikä kattia ole siihen vaadittu sen jälkeenkään.
Varustetaso vaihteli markkinoiden mukaan. Ilmastointi, nahkaverhous tms. oli aina lisävarustehankintaa. Minulla on kaikki muu, mutta sähkösäätöistä penkkiä ei ole, tiedä sitten, onko -91 mallisissa sellaista ollut edes saatavissa. TurboS Cabbessa taisi olla nahkat ja ilmastoinnit aina mukana. Se oli Saabin silloisen malliston kallein auto.
Eli lyhyesti Aero ja TurboS ovat samaa mallisarjaa. Oletettavasti TurboS haluttiin erottaa tuolla tavoin "tavallisesta" 16v turbosta, jollainen oli myös tuolloin valikoimassa. Teholtaa se oli samanlainen, mutta suurin näkyvä ero oli kylkien paneelit, joita tavallisessa turbossa ei ollut. Matalapaine S on sitten eri juttu.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
No niin, kiitoksia vastanneille. Eiköhän tuossa yllä tullut aika tyhjentävä vastaus tähän hommaan
Entäs se Red box? Lisävarusteko vai jossain erikoismalleissa?
Entäs se Red box? Lisävarusteko vai jossain erikoismalleissa?
Saabiton mies since 7/2022
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
No niin, tässä edellä tämä peruskysymyksen vastaus on tullut sangen perusteellisesti selviteltyä.
Tuolloin aikanaan ilmastointi oli lisävarusteena Suomessa ja Suomeeen tarkoitetut perusautot olivat ilman ilmastointia, kuten minunkin autoni. Samanlainen asia oli myös ratin turvatyyny! perusautoissa ei turvatyynyjä ollut, vaan se piti tilata erikseen.
Sitten tämä Red box? Sekin oli minun näkemykseni mukaan myös tuolla lisävarustelistalla. Se on esitelty Saabin lisävarusteluettelossa sivulla 35/1992.
Tämä virityssarja oli tarkoitettu Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäytt. vaihteistolla varustetuille autoille) 137 007 704, hinta 5815.- markkaa.
Sarja kasvattaa moottorin tehon 160 hv:sta DIN (118kW) 185 hv:aan DIN (136 kW), täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä.
Sarja sisältää muunnetut APC-yksikön, jossa on uusi ahtopainekäyrä.
Nämä Red box tiedot ovat suoraan Saabin lisätarvikeluettelosta vuodelta 1992.
Luulen, tässä nyt olevan vastaus tuohon SaabiSaken Red box- kysymykseen.
Tuolloin aikanaan ilmastointi oli lisävarusteena Suomessa ja Suomeeen tarkoitetut perusautot olivat ilman ilmastointia, kuten minunkin autoni. Samanlainen asia oli myös ratin turvatyyny! perusautoissa ei turvatyynyjä ollut, vaan se piti tilata erikseen.
Sitten tämä Red box? Sekin oli minun näkemykseni mukaan myös tuolla lisävarustelistalla. Se on esitelty Saabin lisävarusteluettelossa sivulla 35/1992.
Tämä virityssarja oli tarkoitettu Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäytt. vaihteistolla varustetuille autoille) 137 007 704, hinta 5815.- markkaa.
Sarja kasvattaa moottorin tehon 160 hv:sta DIN (118kW) 185 hv:aan DIN (136 kW), täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä.
Sarja sisältää muunnetut APC-yksikön, jossa on uusi ahtopainekäyrä.
Nämä Red box tiedot ovat suoraan Saabin lisätarvikeluettelosta vuodelta 1992.
Luulen, tässä nyt olevan vastaus tuohon SaabiSaken Red box- kysymykseen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Minulla on saab 900s aero se on vuosimallia 1993 ja siinä lukee takana vaan 900S, ja se on matalapaineturbo. Siinä on levikkeet, kattoluukku, nahkaistuimet sähkölasit ja sähköantenni. Ja nämä on alkuperäiset varusteet.
ristos kirjoitti:Todellakin viimeset OG 900 Aerot tulivatkin sitten markkinoille vuoden 1992 syksyllä ja 1993, mallimerkinnältään turbo S. Nämä autot olivat täyspaineturboja ja lähes samanlaisia kuin aiemmin Aerona markkinoilla olevat. Aikoinani, kun tämän omani hankin, yritin kysellä näitä eroja? Mielestäni nämä molemmat mallit ovat "sisäisesti" samanlaisia. Ulkoisesti olen huomannut vain tuon takamerkinnän muutokset ja Aeroissa tuossa konepellin sivuvilkun yläpuolella ei turbo S:ssä ole Turbo tekstiä vaan Saab.
Se mikä minusta oli erikoista, että näiden viimeisten täyspaineturbojen teho oli 160 hv ja muistaakseni tuossa -80 luvun loppupuolella näiden Aero ja turbo mallien teho oli mielestäni hieman korkeampi? En löytänyt esitettä niistä, mutta tämän -93 esitteen tiedon mukaisesti turbo S oli 160hv, 900 S 145 hv, 2,1 16W oli 140 hv, Iivari 128 hv.
Se oli myös hyvin mielenkiintoinen teksti vuoden 1990 myyntiesitteessä, että "Melkein uusi turbo on usein jo vaihtoon tullessaan varattu. Mallivuoden 88-90 kappaleet ovat todella harvinaisuuksia. Suomen teillä niitä liikkuu vajaat 200." Tämä oli suoraa lainausta tuosta esitteestä?!
Mielenkiinnolla seurailen keskustelua?
Tässä alla on minun täysin kunnostetusta turbo S -93 autosta kuvia, mistä noita eroja voi katsella. Minulle kerrotun mukaan tämä auto lienee yksi viimeisistä tällaisista 3- ovista, mitä Suomeen rekisteröitiin ennen mallin loppumista.
Silloin tämän auton hinta oli 248900 markkaa. Siihen aikaan 200 sarjan taksi-Mersun hinta oli 232000 markkaa?
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Mallimerkintäkin näköjään eri vm.1993:
Saab 3D COMBI SEDAN 900 TURBO 16-S-LM/252
Moottorin koodi: B202S kW: 118
1989:
Saab 3D COMBI SEDAN 900T16 AERO-LM/2520
Moottorin koodi: B202L kW: 0
Matalapaine Aeroa ei kyllä pitäisi olla olemassa, mutta S:ään on voitu levikkeet ottaa lisävarusteena.
Saab 3D COMBI SEDAN 900 TURBO 16-S-LM/252
Moottorin koodi: B202S kW: 118
1989:
Saab 3D COMBI SEDAN 900T16 AERO-LM/2520
Moottorin koodi: B202L kW: 0
Matalapaine Aeroa ei kyllä pitäisi olla olemassa, mutta S:ään on voitu levikkeet ottaa lisävarusteena.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Näitä viimeisiä 1993 turbo Saabeja oli näin kerraten seuraavat mallit:
Saab 900 turbo 16 S, Saab 900 turbo 16 S,Saab 900 turbo 16, Saab 900 S, Saab 900i 2,1-16 Cabriolet, Saab 900i 2,1-16, Saab 900i 2,0-16
Nämä mallit olivat vuoden 1993 900 autoja. Tätä Aero-nimeä ei enää silloin käytetty. Noihin yllä lueteltuihin malleihin sai tilauksen yhteydessä silloin varmasti erilaisia lisävarusteita. Siksi varmasti näitä erilaisia versioita on runsaasti.
Näissä 900 turbo S malleissa tuo nahkaverhoilu oli tuon minun autoni mallin mukaisia, siis niissä olivat nuo mokkanahkaiset palat. Saab 900 turbo malleissa ja muihin maileihin tilatuista nahkaverhoilu oli koko nappaiset.
Oma näkemykseni niiltä ajoilta on, että sähköantenni lienee ollut ihan vakiokamaa, mutta matalapaineturboihin Saab 900 S malliin levikkeet ja kattoluukku tilattiin erikseen. En tiedä edellä kirjoittamaani todenmukaisuutta, mutta tuo on oma aikalaismuisteluni asiasta.
Saab 900 turbo 16 S, Saab 900 turbo 16 S,Saab 900 turbo 16, Saab 900 S, Saab 900i 2,1-16 Cabriolet, Saab 900i 2,1-16, Saab 900i 2,0-16
Nämä mallit olivat vuoden 1993 900 autoja. Tätä Aero-nimeä ei enää silloin käytetty. Noihin yllä lueteltuihin malleihin sai tilauksen yhteydessä silloin varmasti erilaisia lisävarusteita. Siksi varmasti näitä erilaisia versioita on runsaasti.
Näissä 900 turbo S malleissa tuo nahkaverhoilu oli tuon minun autoni mallin mukaisia, siis niissä olivat nuo mokkanahkaiset palat. Saab 900 turbo malleissa ja muihin maileihin tilatuista nahkaverhoilu oli koko nappaiset.
Oma näkemykseni niiltä ajoilta on, että sähköantenni lienee ollut ihan vakiokamaa, mutta matalapaineturboihin Saab 900 S malliin levikkeet ja kattoluukku tilattiin erikseen. En tiedä edellä kirjoittamaani todenmukaisuutta, mutta tuo on oma aikalaismuisteluni asiasta.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Faktaa tiskiin – 900 Aero vs. Turbo S erot
Tässähän tuli mukavasti täydennyksiä tietoihin. Epäilemäni nahkat+ilmastointi vakiona vm. 88--> vahvistui siis vääräksi.
Tähän Purnun 900 S-malliin on ilmeisesti ostaja valinnut tosiaan lisävarusteena aeron helmat sun muut. Onko siinä mittaristossa ahtopainemittaria?
Edit. Tällä haen siis takaa sitä, että onko tästä haluttu "ulkoisesti" viimesen päällä wannabe-aero, mutta välijäähy ja APC-purkki puuttuu tekniikkapuolelta?
Tähän Purnun 900 S-malliin on ilmeisesti ostaja valinnut tosiaan lisävarusteena aeron helmat sun muut. Onko siinä mittaristossa ahtopainemittaria?
Edit. Tällä haen siis takaa sitä, että onko tästä haluttu "ulkoisesti" viimesen päällä wannabe-aero, mutta välijäähy ja APC-purkki puuttuu tekniikkapuolelta?
Saabiton mies since 7/2022