Nokka-akseli sopivuus?
Nokka-akseli sopivuus?
Käykö H-koneen nokka-akseli B-koneeseen ja päinvastoin?
Koska jo ainakin jakajan kiinnityksen suhteen on onkelma . H-koneen nokan päässä on lovi jakajan pyörittämistä varten . B-koneen jakaja ei tule nokan päähän kii kuten H-konees
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Hetkonen, yks kaveri ajaa Jokkista ja se viritti sitä 99 konetta niin se laittoi siihen 900i nokan..En oo tosiaan varma oliko kyseessä 99 H-koneella vai B-Koneella. Sillä aika harvoin Jokkiksessa on H-motollilla olevia Saabeja
Monet jotka Jokkista ajavat niin ovat meinanneet että B-motikkaan saa enemmän potkua kun, H-mottiin.

#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Kyllä nokat käy keskenään on nimittäin jopa samalla numerolla nokka-akselin laakeripukki. Se on sitten eriasia miten h-koneessa saa jakajan pyörimään b-koneen nokalla
(suorasytkä)
Eli h-koneen nokka sopii b koneesen mutta siellä on turhaan se jakajan hahlo.

Eli h-koneen nokka sopii b koneesen mutta siellä on turhaan se jakajan hahlo.
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
Vaihdoin omaan B-moottoriin syksyllä ruiskun nokan ja optinpa siitä kuvankin joka on tässä.
Toinen mitä olen kuullut, että B-moottori hyväkuntoisena, vakiona ja ennen kaikkea säädöissä kuluttaa vähemmän polttoainetta.
EDIT: Hieman tarkennusta. Vaihdoin siis B-ruiskun nokan B-kaasari koneeseen. Se kuinka hyvin H-koneen nokat käy B-koneeseen niin on sitten miten on. Oman muistin mukaan H-koneessa tulee nokan pää enemmän yli 5. laakeripukista (jakajan hahlon takia), että tila saattaa käydä ahtaaksi B-koneessa jos se menee paikoilleen, kun tuo 5. laakeripukki on niin likellä tuota kannen reunaa/venttiilikoppaa. Tilaa siellä on alle sentti. "Sattuu sattuu... Mahtuu mahtuu...", niin kuin se maanmainio sananlaskukin sanoo.
P.S. Kattokaapa tuossa kuvassa näkyvää kirjoitusta pakosarjassa. Laitoin tuon hajottamolta ostamani pakosarjan autoon 2002 kevättalvella eikä tuo teksti ole vieläkään "palanut". On kyllä ihme kynällä kirjoitettu.
Toinen mitä olen kuullut, että B-moottori hyväkuntoisena, vakiona ja ennen kaikkea säädöissä kuluttaa vähemmän polttoainetta.
EDIT: Hieman tarkennusta. Vaihdoin siis B-ruiskun nokan B-kaasari koneeseen. Se kuinka hyvin H-koneen nokat käy B-koneeseen niin on sitten miten on. Oman muistin mukaan H-koneessa tulee nokan pää enemmän yli 5. laakeripukista (jakajan hahlon takia), että tila saattaa käydä ahtaaksi B-koneessa jos se menee paikoilleen, kun tuo 5. laakeripukki on niin likellä tuota kannen reunaa/venttiilikoppaa. Tilaa siellä on alle sentti. "Sattuu sattuu... Mahtuu mahtuu...", niin kuin se maanmainio sananlaskukin sanoo.
P.S. Kattokaapa tuossa kuvassa näkyvää kirjoitusta pakosarjassa. Laitoin tuon hajottamolta ostamani pakosarjan autoon 2002 kevättalvella eikä tuo teksti ole vieläkään "palanut". On kyllä ihme kynällä kirjoitettu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
dimebak kirjoitti:Vaihdoin omaan B-moottoriin syksyllä ruiskun nokanEDIT: Hieman tarkennusta. Vaihdoin siis B-ruiskun nokan B-kaasari koneeseen. Se kuinka hyvin H-koneen nokat käy B-koneeseen niin on sitten miten on. Oman muistin mukaan H-koneessa tulee nokan pää enemmän yli 5. laakeripukista (jakajan hahlon takia), että tila saattaa käydä ahtaaksi B-koneessa jos se menee paikoilleen, kun tuo 5. laakeripukki on niin likellä tuota kannen reunaa/venttiilikoppaa. Tilaa siellä on alle sentti. "Sattuu sattuu... Mahtuu mahtuu...", niin kuin se maanmainio sananlaskukin sanoo.
no auttoiko nokan vaihto jotenkin?
miksi sinne muuten pitäisi h koneen nokka laittaa?
motonetti myy b koneeseen vielä uusi..
NOKKA-AKSELIT/SARJAT/LAAKERIT SAAB 900 79--93
Nokka-akselin vaihto vaatii ammattilaista! Ei sovi vasta-alkajille.
Takuu ei korvaa asennusvirheitä!
900 2.0 B-moot 78--80 NOKKAakseli/kaasutinm. . . . . . . . 25-1040 33.30 ???
900 2.0 B-moot 78--80 NOKKAakseli/ruisku/Petro/Turbo. . . . 25-1041 46.08 ???
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Ou yeah!!! Vääntää paremmin, kiihtyy paremmin ja huippunopeuskin on noussutmikkoimp kirjoitti:no auttoiko nokan vaihto jotenkin?
miksi sinne muuten pitäisi h koneen nokka laittaa?
motonetti myy b koneeseen vielä uusi..

Täyden hyödyn saisin "luottoasentajan" mukaan peltisarjalla ja alusta loppuun saman kokoisella pakoputkella. Tästä syystä omassa "suunnittelulistalla" on Strömbergin tuplat, RR-exhaustin peltisarja ja OG900Turbon vakiopakoputki. Ne on sitten joskus...
Niin ja mitä tulee tuohon Motonetin ruiskun nokkiin B-koneisiin niiiiiii-iin. Jos vielä haluat semmoisen niin tilaa sitten äkkiä. Siellä ei ole enää kuin 1 kappale jäljellä, jos sitäkään. Kun tilasin omani niin myyjä puhelimessa kertoi varastoarvoksi 2 kappaletta ja sitä ei enää saa moottoriosavalmistajilta. Tosin kahteen vuoteen ei oltu myyty yhtään kappaletta. Alkuperäisenhän saa merkkiliikkeestä mutta markan aikana sillä oli hintaa ~2000 markkaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eikös 8v ruiskun oma peltisatsi ole riittävä?dimebak kirjoitti:Täyden hyödyn saisin "luottoasentajan" mukaan peltisarjalla ja alusta loppuun saman kokoisella pakoputkella. Tästä syystä omassa "suunnittelulistalla" on Strömbergin tuplat, RR-exhaustin peltisarja ja OG900Turbon vakiopakoputki. Ne on sitten joskus...mikkoimp kirjoitti:no auttoiko nokan vaihto jotenkin?
miksi sinne muuten pitäisi h koneen nokka laittaa?
motonetti myy b koneeseen vielä uusi..
Vai onko B ja H kansissa sen osalta myös eroja?
Saabiton saabisti
#1470
#1470
On eroa. 99:ssä B- ja H-koneen pakosarjat menee ristiin. Tämän tiedän siitä, koska omassani on H-koneisesta 99:stä pakosarja. Tämä tietenkin pätee, jos on se uudempi kiinnitystapa pakosarja-pakoputki välillä (kaksi erillistä tiivistettä mm.).vuorpe kirjoitti:Eikös 8v ruiskun oma peltisatsi ole riittävä?
Vai onko B ja H kansissa sen osalta myös eroja?
Se miksi ei ole edes käynyt mielessä laittaa Saabin omaa peltisarjaa (oletan, että puhut H-koneen peltisarjasta joita on kaasari- ja ruiskukoneissa) on se, että 900:ssa pakosarja lähtee alaspäin, kun taas 99:ssä pakosarja menee ensin eteenpäin ja sitten alas (about 3. ja 4. syliterin kohdalla. Kuten tämä kuva osoittaa. Mulla ei ole kuvaa Saabin peltisarjasta, joten joltain se löytyy niin voi laittaa vaikka linkin tänne, kun itselläkin kiinnostais tietää muistanko oikein tuon Saabin peltisarjan "reitin".
Toinen seikka ja ehkä painavin seikka on se, että RR-exhaustin peltisarjoja saa 44-60mm ulostulolla eli käytännössä peltisarjan ulostulon voi valita mieleiseen pakoputkeen sopivaksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kuva satkun peltisarjasta:
http://www.hut.fi/~vklukkar/images/130_3006.JPG
http://www.hut.fi/~vklukkar/images/130_3006.JPG
Oikein muistin. Huono tuota on asentaa 99:iin.Ronska kirjoitti:Kuva satkun peltisarjasta:
http://www.hut.fi/~vklukkar/images/130_3006.JPG
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001