Nokka-akseli sopivuus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Nokka-akseli sopivuus?

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Käykö H-koneen nokka-akseli B-koneeseen ja päinvastoin?
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

ei käy.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Koska jo ainakin jakajan kiinnityksen suhteen on onkelma . H-koneen nokan päässä on lovi jakajan pyörittämistä varten . B-koneen jakaja ei tule nokan päähän kii kuten H-konees
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Hetkonen, yks kaveri ajaa Jokkista ja se viritti sitä 99 konetta niin se laittoi siihen 900i nokan..En oo tosiaan varma oliko kyseessä 99 H-koneella vai B-Koneella. Sillä aika harvoin Jokkiksessa on H-motollilla olevia Saabeja :roll: Monet jotka Jokkista ajavat niin ovat meinanneet että B-motikkaan saa enemmän potkua kun, H-mottiin.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kaikki on tietysti mahdollista jos työstämään ruvetaan. Heittämällä ei pitäis onnistua.

Ps: b koneen kansia saattaa löytyä multa. Ja ehkä alakerta
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Monet jotka Jokkista ajavat niin ovat meinanneet että B-motikkaan saa enemmän potkua kun, H-mottiin.
Paremmat kanavat kannessa.
Aki Peltola #1132
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha »

Kyllä nokat käy keskenään on nimittäin jopa samalla numerolla nokka-akselin laakeripukki. Se on sitten eriasia miten h-koneessa saa jakajan pyörimään b-koneen nokalla :lol: (suorasytkä)
Eli h-koneen nokka sopii b koneesen mutta siellä on turhaan se jakajan hahlo.
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaihdoin omaan B-moottoriin syksyllä ruiskun nokan ja optinpa siitä kuvankin joka on tässä.

Toinen mitä olen kuullut, että B-moottori hyväkuntoisena, vakiona ja ennen kaikkea säädöissä kuluttaa vähemmän polttoainetta.

EDIT: Hieman tarkennusta. Vaihdoin siis B-ruiskun nokan B-kaasari koneeseen. Se kuinka hyvin H-koneen nokat käy B-koneeseen niin on sitten miten on. Oman muistin mukaan H-koneessa tulee nokan pää enemmän yli 5. laakeripukista (jakajan hahlon takia), että tila saattaa käydä ahtaaksi B-koneessa jos se menee paikoilleen, kun tuo 5. laakeripukki on niin likellä tuota kannen reunaa/venttiilikoppaa. Tilaa siellä on alle sentti. "Sattuu sattuu... Mahtuu mahtuu...", niin kuin se maanmainio sananlaskukin sanoo.

P.S. Kattokaapa tuossa kuvassa näkyvää kirjoitusta pakosarjassa. Laitoin tuon hajottamolta ostamani pakosarjan autoon 2002 kevättalvella eikä tuo teksti ole vieläkään "palanut". On kyllä ihme kynällä kirjoitettu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

dimebak kirjoitti:Vaihdoin omaan B-moottoriin syksyllä ruiskun nokanEDIT: Hieman tarkennusta. Vaihdoin siis B-ruiskun nokan B-kaasari koneeseen. Se kuinka hyvin H-koneen nokat käy B-koneeseen niin on sitten miten on. Oman muistin mukaan H-koneessa tulee nokan pää enemmän yli 5. laakeripukista (jakajan hahlon takia), että tila saattaa käydä ahtaaksi B-koneessa jos se menee paikoilleen, kun tuo 5. laakeripukki on niin likellä tuota kannen reunaa/venttiilikoppaa. Tilaa siellä on alle sentti. "Sattuu sattuu... Mahtuu mahtuu...", niin kuin se maanmainio sananlaskukin sanoo.

no auttoiko nokan vaihto jotenkin?
miksi sinne muuten pitäisi h koneen nokka laittaa?
motonetti myy b koneeseen vielä uusi..


NOKKA-AKSELIT/SARJAT/LAAKERIT SAAB 900 79--93
Nokka-akselin vaihto vaatii ammattilaista! Ei sovi vasta-alkajille.

Takuu ei korvaa asennusvirheitä!
900 2.0 B-moot 78--80 NOKKAakseli/kaasutinm. . . . . . . . 25-1040 33.30 ???
900 2.0 B-moot 78--80 NOKKAakseli/ruisku/Petro/Turbo. . . . 25-1041 46.08 ???
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

mikkoimp kirjoitti:no auttoiko nokan vaihto jotenkin?
miksi sinne muuten pitäisi h koneen nokka laittaa?
motonetti myy b koneeseen vielä uusi..
Ou yeah!!! Vääntää paremmin, kiihtyy paremmin ja huippunopeuskin on noussut :oops: Kaiken kaikkiaan parempi ja "kevyempi" ajaa, varsinkin maantiellä ku mäen tullessa pikku kaasun painalluksella saa aikaan saman kuin ennen painamalla kaasua enemmän. Kaupungissa ajaminen on mukavampaa ku kakkosella voi ajaa pienemmällä nopeudella ja sitä kakkosta kuiten riittää pitkälle (=korkeille kierroksille). Ja tietenkin tasaisilla nopeuksilla (kaupungissa 50km/h ja maantiellä 80-90km/h, esim.) voi ajaa enemmän pintakaasulla. Mulla tosin autto tuohon moottorin parempaan "käyttäytymiseen" jo tuo pakoputkikin mutta nokka toi ominaisuuksia vielä lisää.

Täyden hyödyn saisin "luottoasentajan" mukaan peltisarjalla ja alusta loppuun saman kokoisella pakoputkella. Tästä syystä omassa "suunnittelulistalla" on Strömbergin tuplat, RR-exhaustin peltisarja ja OG900Turbon vakiopakoputki. Ne on sitten joskus...

Niin ja mitä tulee tuohon Motonetin ruiskun nokkiin B-koneisiin niiiiiii-iin. Jos vielä haluat semmoisen niin tilaa sitten äkkiä. Siellä ei ole enää kuin 1 kappale jäljellä, jos sitäkään. Kun tilasin omani niin myyjä puhelimessa kertoi varastoarvoksi 2 kappaletta ja sitä ei enää saa moottoriosavalmistajilta. Tosin kahteen vuoteen ei oltu myyty yhtään kappaletta. Alkuperäisenhän saa merkkiliikkeestä mutta markan aikana sillä oli hintaa ~2000 markkaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

dimebak kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:no auttoiko nokan vaihto jotenkin?
miksi sinne muuten pitäisi h koneen nokka laittaa?
motonetti myy b koneeseen vielä uusi..
Täyden hyödyn saisin "luottoasentajan" mukaan peltisarjalla ja alusta loppuun saman kokoisella pakoputkella. Tästä syystä omassa "suunnittelulistalla" on Strömbergin tuplat, RR-exhaustin peltisarja ja OG900Turbon vakiopakoputki. Ne on sitten joskus...
Eikös 8v ruiskun oma peltisatsi ole riittävä?
Vai onko B ja H kansissa sen osalta myös eroja?
Saabiton saabisti
#1470
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

vuorpe kirjoitti:Eikös 8v ruiskun oma peltisatsi ole riittävä?
Vai onko B ja H kansissa sen osalta myös eroja?
On eroa. 99:ssä B- ja H-koneen pakosarjat menee ristiin. Tämän tiedän siitä, koska omassani on H-koneisesta 99:stä pakosarja. Tämä tietenkin pätee, jos on se uudempi kiinnitystapa pakosarja-pakoputki välillä (kaksi erillistä tiivistettä mm.).

Se miksi ei ole edes käynyt mielessä laittaa Saabin omaa peltisarjaa (oletan, että puhut H-koneen peltisarjasta joita on kaasari- ja ruiskukoneissa) on se, että 900:ssa pakosarja lähtee alaspäin, kun taas 99:ssä pakosarja menee ensin eteenpäin ja sitten alas (about 3. ja 4. syliterin kohdalla. Kuten tämä kuva osoittaa. Mulla ei ole kuvaa Saabin peltisarjasta, joten joltain se löytyy niin voi laittaa vaikka linkin tänne, kun itselläkin kiinnostais tietää muistanko oikein tuon Saabin peltisarjan "reitin".

Toinen seikka ja ehkä painavin seikka on se, että RR-exhaustin peltisarjoja saa 44-60mm ulostulolla eli käytännössä peltisarjan ulostulon voi valita mieleiseen pakoputkeen sopivaksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ronska kirjoitti:Kuva satkun peltisarjasta:
http://www.hut.fi/~vklukkar/images/130_3006.JPG
Oikein muistin. Huono tuota on asentaa 99:iin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Sekin selvisi sitten!
Saabiton saabisti
#1470
Vastaa Viestiin