Entisöitävänä SAAB 99 petro...
Entisöitävänä SAAB 99 petro...
Terve vaan kaikki muutkin hullut saabin ruuvaajat
Tossa hiljattain hain pihalleni taas ns. rivin jatkoksi yhen Saappin ja sittemin heräsi mielenkiinto suuresti sitä kohtaan...
Otin selvää että sitä tököttiä mitä auto syö (petroolia) saa ostettua omaan ns. tilatankkiin väh. 1000l kerrallaan ja hintaa tulee noin 0,50 eur / litra... Eikös kuulostakin hyvältä...
Mutta sitten auton kunnostaminen... Paperit on ok ja kaikki muu perustekniikka, yms... Mutta joku hölmöläinen oli menny purkamaan konetilasta petrosysteemit pois, siis mittarin valintakytkimet, 2tankkia täyttöaukkoineen ja sähköinen petroli pumppu, ovat kaikki tallella ja toimivat mutta siihen homma toppaakin... Kaasarin viereen tulee letku joka heittää petroolia suoraan konetilaa, eli siihen tulisi ilmeisesti jokin venttiili, joka ohjaa sen kaasariin ja sit kone on muutenkin täynnä erilaisia antureita ja suuttimia, joista on piuhat ja putket hukassa... Petron kytkentäkaavio olisi tässä kohtaa paikallaan... Korostan vielä että kone käy ja toimii bensalla tällä hetkellä mutta tarkoitus olisi saada se käymään myös petroolilla kuten aluperin on ollutkin...
Jos on näkemystä asiaan, neuvoja otetaan vastaan kernaasti
Tossa hiljattain hain pihalleni taas ns. rivin jatkoksi yhen Saappin ja sittemin heräsi mielenkiinto suuresti sitä kohtaan...
Otin selvää että sitä tököttiä mitä auto syö (petroolia) saa ostettua omaan ns. tilatankkiin väh. 1000l kerrallaan ja hintaa tulee noin 0,50 eur / litra... Eikös kuulostakin hyvältä...
Mutta sitten auton kunnostaminen... Paperit on ok ja kaikki muu perustekniikka, yms... Mutta joku hölmöläinen oli menny purkamaan konetilasta petrosysteemit pois, siis mittarin valintakytkimet, 2tankkia täyttöaukkoineen ja sähköinen petroli pumppu, ovat kaikki tallella ja toimivat mutta siihen homma toppaakin... Kaasarin viereen tulee letku joka heittää petroolia suoraan konetilaa, eli siihen tulisi ilmeisesti jokin venttiili, joka ohjaa sen kaasariin ja sit kone on muutenkin täynnä erilaisia antureita ja suuttimia, joista on piuhat ja putket hukassa... Petron kytkentäkaavio olisi tässä kohtaa paikallaan... Korostan vielä että kone käy ja toimii bensalla tällä hetkellä mutta tarkoitus olisi saada se käymään myös petroolilla kuten aluperin on ollutkin...
Jos on näkemystä asiaan, neuvoja otetaan vastaan kernaasti
Terveisin; A.N.
SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
900 CD
Moro!
Sulla näyttäis olevan yksi piiitkä satkukin tuossa listassa.
Mutta -83 ja T16?
Onko sarjanumeron perusteella myös -83 vai otettu vaan käyttöön silloin.
Kertoisitko vähän enempi tuosta muutenkin.
Kunto, historiaa, varusteet, kuva...
Mulla on meinaan myös kaks pitkää
900 GLE 5D -79 ex-valintatalo
900 T8 4D -83 ex Norpe Oy
kotisivuilta löytyy kuvia.
Teemu
Sulla näyttäis olevan yksi piiitkä satkukin tuossa listassa.
Mutta -83 ja T16?
Onko sarjanumeron perusteella myös -83 vai otettu vaan käyttöön silloin.
Kertoisitko vähän enempi tuosta muutenkin.
Kunto, historiaa, varusteet, kuva...
Mulla on meinaan myös kaks pitkää
900 GLE 5D -79 ex-valintatalo
900 T8 4D -83 ex Norpe Oy
kotisivuilta löytyy kuvia.
Teemu
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tulee puhtaasti ulkomuistista ja aikaa kun viimeksi olen petron konehuoneeseen joutunut kurkkimaan on kulunut n.15v.
Homman pitäisi muistaakseni toimia seuraavalla tavalla:
Konehuoneessa on sähköinen vaihtoventtiili bensalle ja petroolille. Venttiiliä ohjaa termostaattikytkin ja ohjaamossa oleva bensan pakkosyöttökytkin. Termostaattikytkimellä vaihdetaan kylmäkäynnistyksen jälkeen bensalta petroolille kun kone on lämminnyt riittävästi ja toisaalta se pakottaa kylmän koneen aina bensalle. Pakkosyöttökytkimellä vaihdetaan bensalle ennen pidempää pysähtymistä että varmistetaan koneen käyntiinlähtö kylmänä (kohokammio täynnä bensaa). Petrooli ei tule pumpulta suoraan kaasarille vaan välissä petroolin esilämmityskenno, jäädytysneste-petrooli lämmönvaihdin. Noiden lisäksi muistaakseni ei sitten ollutkaan muuta erikosta kuin kaasarin kurkulla ylimääräinen suutin lisäbensaa varten. Lisäbensaa ruiskutettiin suurilla kuormituksilla, mutta sitä en muista miten tuota ruiskutusta ohjattiin.
Saabin kohdalla itse moottorissa ei ole muuta eroa bensamalliin kuin matalampi puristussuhde joka on saatu aikaan turbo 99:n männillä. Talbotissa muistaakseni oli paksumpi kansipahvi.
Petro Saabit ja Talbotit oli aikanaan pirun halpoja kulkupelejä ja ihan toimiviakin, huono maine tuli lähinnä siitä että ihmiset eivät osanneet käyttää niitä. Ei voi olettaa että keskiverto autoilija ymmärtäisi painaa isoa nappia jossa lukee B ennen kuin aikoo pysähtyä niin pitkäksi aikaa että kone jäähtyy täysin kylmäksi. Saati että autoa ymmerrettäisiin olla polkematta kuin tulpatonta mopoa niin kauan kunnes moottori on täysin käyntilämpöinen.
Minulla pitäisi olla jemmassa vielä Talbotista peräisin oleva vaihtoventtiili ja esilämmityskenno. Luulisi niiden olevan samat kuin Saabissakin. Ilmoittele jos tarvitset niin yritän pöyhiä ne esiin.
-J-
Homman pitäisi muistaakseni toimia seuraavalla tavalla:
Konehuoneessa on sähköinen vaihtoventtiili bensalle ja petroolille. Venttiiliä ohjaa termostaattikytkin ja ohjaamossa oleva bensan pakkosyöttökytkin. Termostaattikytkimellä vaihdetaan kylmäkäynnistyksen jälkeen bensalta petroolille kun kone on lämminnyt riittävästi ja toisaalta se pakottaa kylmän koneen aina bensalle. Pakkosyöttökytkimellä vaihdetaan bensalle ennen pidempää pysähtymistä että varmistetaan koneen käyntiinlähtö kylmänä (kohokammio täynnä bensaa). Petrooli ei tule pumpulta suoraan kaasarille vaan välissä petroolin esilämmityskenno, jäädytysneste-petrooli lämmönvaihdin. Noiden lisäksi muistaakseni ei sitten ollutkaan muuta erikosta kuin kaasarin kurkulla ylimääräinen suutin lisäbensaa varten. Lisäbensaa ruiskutettiin suurilla kuormituksilla, mutta sitä en muista miten tuota ruiskutusta ohjattiin.
Saabin kohdalla itse moottorissa ei ole muuta eroa bensamalliin kuin matalampi puristussuhde joka on saatu aikaan turbo 99:n männillä. Talbotissa muistaakseni oli paksumpi kansipahvi.
Petro Saabit ja Talbotit oli aikanaan pirun halpoja kulkupelejä ja ihan toimiviakin, huono maine tuli lähinnä siitä että ihmiset eivät osanneet käyttää niitä. Ei voi olettaa että keskiverto autoilija ymmärtäisi painaa isoa nappia jossa lukee B ennen kuin aikoo pysähtyä niin pitkäksi aikaa että kone jäähtyy täysin kylmäksi. Saati että autoa ymmerrettäisiin olla polkematta kuin tulpatonta mopoa niin kauan kunnes moottori on täysin käyntilämpöinen.
Minulla pitäisi olla jemmassa vielä Talbotista peräisin oleva vaihtoventtiili ja esilämmityskenno. Luulisi niiden olevan samat kuin Saabissakin. Ilmoittele jos tarvitset niin yritän pöyhiä ne esiin.
-J-
Kiitän...
Kiitokset neuvoista... Täytyypi nyt taas kurkata Saappin konepellin alle ja katsotaan sitä lisää
Ai niin, voiskohan petroon lisätä TURBON
Ai niin, voiskohan petroon lisätä TURBON
Terveisin; A.N.
SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Kiitän...
Voihan siihen. Eikös tuo TUULILASI-lehti aikoinaan ajanut tuplakestoisen testin (60 000 km) nimenomaan turbopetrolla. Vai oliko se niin, että se turbo lisättiin sitten myöhemmin. Muisti pettää, mutta artikkeli oli joskus 70/80-luvun taitteessa. Oli oikein Peiseler-pyörä perässä ja kaikki mahdolliset suoritusarvotkin mitattiin.Zetorman kirjoitti:Kiitokset neuvoista... Täytyypi nyt taas kurkata Saappin konepellin alle ja katsotaan sitä lisää
Ai niin, voiskohan petroon lisätä TURBON
Kysyppä vaikka Ketosen Tapsalta, saattaa olla, että tulee vielä vanhasta muistista ruuvaamaan sulle turbon kiinni siihen petroon
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Petrooli vehkeitä...
Jep jep...
Tässä vietin hetken aikaa tuon petro saappin konetilassa ja ilmeisestikin joku viisas on halunnut ajaa pelkällä bensalla ja suuressa viisaudessaan hävittänyt kaiken petrooliin viittaavan koneen ympäriltä...
Eli näin ollen myynti tarjouksia saa esittää ko. osista, otetaan mielenkiinnolla vastaan
Siis tankit, ja pumppu ok, valintakytkimet ja johdotukset löytyy, mutta kaikki muu puuttuu... Esilämmitin kennot, se magneettiventtiili, yms...
Katsotaan mihin projekti johtaa
Tässä vietin hetken aikaa tuon petro saappin konetilassa ja ilmeisestikin joku viisas on halunnut ajaa pelkällä bensalla ja suuressa viisaudessaan hävittänyt kaiken petrooliin viittaavan koneen ympäriltä...
Eli näin ollen myynti tarjouksia saa esittää ko. osista, otetaan mielenkiinnolla vastaan
Siis tankit, ja pumppu ok, valintakytkimet ja johdotukset löytyy, mutta kaikki muu puuttuu... Esilämmitin kennot, se magneettiventtiili, yms...
Katsotaan mihin projekti johtaa
Terveisin; A.N.
SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
Viitsitkö vilkaista Pörssin Lahjoitetaan-palstaa, siellä tyrkytetään Petroa jossakin Someron suunnalla!!!
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Tuota noin, postituslistalla oli aikoinaan puhetta tuosta petrojutusta, Kuulemma nykyinen petrooli ei ole moottoripetroolia vaan jotain muuta (en muista mitä). Suurin ero kuulemma on ns. oktaaniluku eli puristuskestävyys, että aikanaan kun moottoripetroolin myynti loppui niin sen oktaaniluku oli ~63 ja nykyisessä se on jotain 30, joten ei taida toimia. Monet noista petroista aikanaan on muutettu pelkästään bensakäyttöisiksi ja varmasti riivitty osa petrovehkeistä pois.
Tuulilasilehden (vai TM:n) äijät aikanaan rakensivat petrosta turbon, konehan on käytännössä täysin sama kuin b-turbo, koska petrossa on b-turbon männät. Vehje oli kaasariturbo, kulki ilmeisesti suunnilleen orkkisturbojen tahtiin. Huiput oli vain jotain 172 koska petrossa on todella lyhyt laatikko johtuen petrokoneen vähäisemmistä voimista. Tuossa nopeudessa virranjakajassa oli keskipakorajoitin katkaisi menon.
Tieto on muistinvaraista ja saattaa sisältää virheitä.
Tuulilasilehden (vai TM:n) äijät aikanaan rakensivat petrosta turbon, konehan on käytännössä täysin sama kuin b-turbo, koska petrossa on b-turbon männät. Vehje oli kaasariturbo, kulki ilmeisesti suunnilleen orkkisturbojen tahtiin. Huiput oli vain jotain 172 koska petrossa on todella lyhyt laatikko johtuen petrokoneen vähäisemmistä voimista. Tuossa nopeudessa virranjakajassa oli keskipakorajoitin katkaisi menon.
Tieto on muistinvaraista ja saattaa sisältää virheitä.
Lähetin listalle Saabien esiintymisestä lehdissä viestin noin kuukausi sitten.
Tässä päivitetty lainaus siitä:
TL 7/80 s. 10 - 21 Saab 99 Petro kestotestin loppuraportti.
50 kpl koe-erään kuuluneella autolla ajettu 3.4.1979 - 26.5.1980 60000km.
TL 10/80 s. 92 - 95 Saab Petro tärpättiajossa.
TL 11/80 s. 50 - 54 Saab 900GL Sedan 4-ov. koeajo vm. -81.
Viittaus lehteen TL 11/78 Saab 99L -78 kestotesti.
TL 4/81 s. 46 - 50 Käytetty Saab 96 V4.
Käytetyn (200tkm) Saab 99 -76 testaukseen liittyvä juttusarja:
TL 7/81 s. 46 - 47 Ostimme käytetyn Saabin I.
TL 8/81 s. 72 - 73 Ostimme käytetyn Saabin II.
TL 12/81 s. 85, 88 - 90 Pikkuvikojen korjausta.
TL 3/82 s. 50 - 56, 58 Käytetyn 10000 km:n testin loppuraportti.
Sisältää havainnollisen esityksen ääntä pitäneen vaihteiston vioista ja kuvia puretuista osista:
- Ensiöhammaspyörästö ja kytkinakseli vuosimalliin -77 asti. (-78 alkaen ketjuveto).
- Pienen vetopyörän laakerien vaurioituminen. Koskee kaikkia 99, 90, 900 vuosimalleja, vaikka aivan uusimmissa satkuissa laakerikokoa onkin suurennettu.
TL 8/82 Kulutusvertailussa mukana Saab 99 GL 5 Speed vm. -82.
TL 8/82 s. 58 - 71 Edustusautovertailussa mukana Saab 900 Finlandia Turbo (tuli toiseksi, en halua paljastaa mille merkille hävisi, ei ollut tähtikeula).
Petroista puheenollen Tekniikan Maailman numerossa 10/83 oli Talbot Horizon Petron käyttötesti s. 76 - 83.
Saab Petron muuttamisesta turboksi on juttua Tuulilasissa 9/84 s. 42 - 46.
Terv. RJK
Tässä päivitetty lainaus siitä:
TL 7/80 s. 10 - 21 Saab 99 Petro kestotestin loppuraportti.
50 kpl koe-erään kuuluneella autolla ajettu 3.4.1979 - 26.5.1980 60000km.
TL 10/80 s. 92 - 95 Saab Petro tärpättiajossa.
TL 11/80 s. 50 - 54 Saab 900GL Sedan 4-ov. koeajo vm. -81.
Viittaus lehteen TL 11/78 Saab 99L -78 kestotesti.
TL 4/81 s. 46 - 50 Käytetty Saab 96 V4.
Käytetyn (200tkm) Saab 99 -76 testaukseen liittyvä juttusarja:
TL 7/81 s. 46 - 47 Ostimme käytetyn Saabin I.
TL 8/81 s. 72 - 73 Ostimme käytetyn Saabin II.
TL 12/81 s. 85, 88 - 90 Pikkuvikojen korjausta.
TL 3/82 s. 50 - 56, 58 Käytetyn 10000 km:n testin loppuraportti.
Sisältää havainnollisen esityksen ääntä pitäneen vaihteiston vioista ja kuvia puretuista osista:
- Ensiöhammaspyörästö ja kytkinakseli vuosimalliin -77 asti. (-78 alkaen ketjuveto).
- Pienen vetopyörän laakerien vaurioituminen. Koskee kaikkia 99, 90, 900 vuosimalleja, vaikka aivan uusimmissa satkuissa laakerikokoa onkin suurennettu.
TL 8/82 Kulutusvertailussa mukana Saab 99 GL 5 Speed vm. -82.
TL 8/82 s. 58 - 71 Edustusautovertailussa mukana Saab 900 Finlandia Turbo (tuli toiseksi, en halua paljastaa mille merkille hävisi, ei ollut tähtikeula).
Petroista puheenollen Tekniikan Maailman numerossa 10/83 oli Talbot Horizon Petron käyttötesti s. 76 - 83.
Saab Petron muuttamisesta turboksi on juttua Tuulilasissa 9/84 s. 42 - 46.
Terv. RJK
99 -84
Juuri tuossa availin vanhan 400 tkm ajetun -80 B-petromme koneen ja huomasin tehtaan hoonausjälkien jo häipyneen sylintereistä. Mäntiä ei ole irrotettu koskaan aiemmin. Kone oli muutenkin aika puhdas ja hyväkuntoinen sisältä. Ajettu aina 7500 km öljynvaihtovälillä ja mobilin superilla. 200 tkm kohdalla vaihdettiin tiivisteitä ja nokkaketju. Joskus myöhemmin vesipumpun tiivisteet.
Ajaessa petrokoneelle piti antaa kierroksia, jottei petroli karstoita konetta tukkoon. Mitä enemmän jengaa, sen parempi. Yleensä tuollakin ohitukset hoidettiin kolmosella. Ainoa petropuolelle kuuluva mainittava ongelma oli vuotava esilämmityskenno. Se korjattiin ja ongelma oli pois. Tosi iso ongelma oli tuon petrolin myynnin loppuminen
Kokonaiskulutusta ei saanut yli kymmenen litran vaikka kuinka kaasutteli. Huippuja otti rajoittimeen asti (turbon virranjakaja).
Sen aikaiset nokivasarat pesi mennen tullen ajokustannuksissa ja ajettavuudessa
Ajaessa petrokoneelle piti antaa kierroksia, jottei petroli karstoita konetta tukkoon. Mitä enemmän jengaa, sen parempi. Yleensä tuollakin ohitukset hoidettiin kolmosella. Ainoa petropuolelle kuuluva mainittava ongelma oli vuotava esilämmityskenno. Se korjattiin ja ongelma oli pois. Tosi iso ongelma oli tuon petrolin myynnin loppuminen
Kokonaiskulutusta ei saanut yli kymmenen litran vaikka kuinka kaasutteli. Huippuja otti rajoittimeen asti (turbon virranjakaja).
Sen aikaiset nokivasarat pesi mennen tullen ajokustannuksissa ja ajettavuudessa
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 900 CD
Niin muakin kiinnostas ku luulin että se T16 esiteltiin vasta keväällä -83 Geneven autonäyttelyssä, mutta kyllähän se sieltä tietenkin on kerinny enne -84 sarjatuotantoon. Mutta taitaa olla vaan se perusmalli ilman intercooleria.tetammi kirjoitti:Moro!
Sulla näyttäis olevan yksi piiitkä satkukin tuossa listassa.
Mutta -83 ja T16?
Onko sarjanumeron perusteella myös -83 vai otettu vaan käyttöön silloin.
Kertoisitko vähän enempi tuosta muutenkin.
Kunto, historiaa, varusteet, kuva...
Teemu
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o