900 lämpö ei nouse
- Gouldenwind
- "Hirsch"
- Viestit: 906
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
- Paikkakunta: PORI
900 lämpö ei nouse
Vanhoissa satkuissa oli aina "temppi" ongelmia, niin että joutui kesällä varsinkin jäähylle P-paikoille. mutta nyt osui ali-lämpöinen yksilö 2,1 900. Ongelmaa ei haittaa mutta kun tässä muutama kova pakkaspäivä osui, niin koneen lämpötila ei noussut (oli johdonpäässä)10km matkalla kun aivan aavistuksen ja 30km jälkeen jäi 1/5 osaa syksyllä se oli 1/4 osaa. ohjaamossa vaan aikas viilee, mutta mitä toi tekee koneelle?. Sain mieheltäni joululahjaksi paketin jossa luki: "lämmintä joulua" ja siinä oli uusi termari mutta vaihto ei auttanut asiaan yhtään.
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Re: 900 lämpö ei nouse
Vähän joutu hakemaan "punaista lankaa" kertomuksestasi, näyttääkö lämpömittari kojetaulussa alilämpöä, ja siis käsittääkseni sisään ohjaamoon tulee viileää vaikka lämmönsäätövipu täysillä?Gouldenwind kirjoitti:Vanhoissa satkuissa oli aina "temppi" ongelmia, niin että joutui kesällä varsinkin jäähylle P-paikoille. mutta nyt osui ali-lämpöinen yksilö 2,1 900. Ongelmaa ei haittaa mutta kun tässä muutama kova pakkaspäivä osui, niin koneen lämpötila ei noussut (oli johdonpäässä)10km matkalla kun aivan aavistuksen ja 30km jälkeen jäi 1/5 osaa syksyllä se oli 1/4 osaa. ohjaamossa vaan aikas viilee, mutta mitä toi tekee koneelle?. Sain mieheltäni joululahjaksi paketin jossa luki: "lämmintä joulua" ja siinä oli uusi termari mutta vaihto ei auttanut asiaan yhtään.
Kerro hieman tarkemmin, osaa vastata paremmin!
Saab 900 t16-90,9000 V6 Griffin-95, Peugeot 406 V6 coupe-00, 9-3 2.8 v6 -07, Opel Astra 2.0 240 hp. -05.
- Gouldenwind
- "Hirsch"
- Viestit: 906
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
- Paikkakunta: PORI
Re: 900 lämpö ei nouse
eli siitä TEMP mittarista kyse. vasemmalla puolella FUEL jonka viisari pysyy myös paljolti ala-osassa
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Re: 900 lämpö ei nouse
Joo eli siis auton mittariston "temp" eli lämpömittari makaa melko alhaalla vaikka termari vaihdettu.Gouldenwind kirjoitti:eli siitä TEMP mittarista kyse. vasemmalla puolella FUEL jonka viisari pysyy myös paljolti ala-osassa
Onko termarin vaihdon jälkeinen ilmaus tehty ja kun lämmönsäätö täysillä, puhaltaako välillä viileää, välillä lämmintä, jos näin saattaa olla ilmaa koneen nestekierrossa?
Tommosta äkkiseltään tulee mieleen, vaihdoitko ite termarin.... Siis kunnioitan omatoimisuutta !
Saab 900 t16-90,9000 V6 Griffin-95, Peugeot 406 V6 coupe-00, 9-3 2.8 v6 -07, Opel Astra 2.0 240 hp. -05.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900 lämpö ei nouse
minkä asteinen uusi termostaatti oli ja minkä merkkinen? jos on uusi niin sillä on takuu eikun vaihtamaan se toiseen toimivaan.
kuuluisi olla alun perin 89 asteinen termostaatti millä lämpiää kovillakin pakkasilla viisarin vaakatasoon.
pahvi syylärin etu puolella auttaa myös moottoria lämpiämään ja pitämään lämpönsä eli ensi hätään laittaisin syylärin etupuolelle pahvin.
kuuluisi olla alun perin 89 asteinen termostaatti millä lämpiää kovillakin pakkasilla viisarin vaakatasoon.
pahvi syylärin etu puolella auttaa myös moottoria lämpiämään ja pitämään lämpönsä eli ensi hätään laittaisin syylärin etupuolelle pahvin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900 lämpö ei nouse
Voiskos olla että kyseessä kaksi toisistaan erillistä oiretta? Itellä joskus ollut satku jossa lämmöt oli tosi alhaalla mittarissa, mutta sisään tuli kuumaa reilustikin. Entä jos temp mittari näyttääkin väärin? Lämpörila-anturi esim antaa väärää tietoa? Entä jos lämmityslaitteen vaisuus johtuisikin eri asiasta? Liikkuuko siellä esim. jäähdytinnesteet kunnolla koko järjestelmässä? Alkupäään 90-luvun satkuissa oli joku helkkarin keksintö siinä jäähdytysjärjestelmässä laturin vieressä, ja kun se keksintö ei enää vuosien saatossa toiminut, tarkoitti sitä että lämmityslaite ei saanut enää kuumaa vettä.
Jos alkaa pahvia virittelemään nokalle, kannattaa olla varovainen sen kanssa, jos liian suuri osa jäähdyttimestä peitetty, keittää tosi nopeasti.
Jos alkaa pahvia virittelemään nokalle, kannattaa olla varovainen sen kanssa, jos liian suuri osa jäähdyttimestä peitetty, keittää tosi nopeasti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 lämpö ei nouse
tuossa vielä tuo vanha ketju jossa pohdittiin lämppärin toimintaa Otsikko: Satku ei anna lämmintä ohjaamoon
itselläni kun on joskus ollut noita lämpötilasekoiluja saabeissa, niin oon testannut lämpömittarin kalibroinnin katsomalla mitä viisari näyttää kun flekti lähtee pyörimään. eli jos jätät auton käymään paikallaan, käykö niin että jonkun ajan päästä flekti käynnistyy vaikka viisari näyttää alaviistoon? Siinä tapauksessa viisarin näyttämä on virheellinen?
itselläni kun on joskus ollut noita lämpötilasekoiluja saabeissa, niin oon testannut lämpömittarin kalibroinnin katsomalla mitä viisari näyttää kun flekti lähtee pyörimään. eli jos jätät auton käymään paikallaan, käykö niin että jonkun ajan päästä flekti käynnistyy vaikka viisari näyttää alaviistoon? Siinä tapauksessa viisarin näyttämä on virheellinen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- Gouldenwind
- "Hirsch"
- Viestit: 906
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
- Paikkakunta: PORI
Re: 900 lämpö ei nouse
ei kyllä lämpö nousee kun autoa tyhjäkäyttää kauan, mutta kovilla pakkasilla 25km matka pysyy viisari melko alhasella 1/6 osassa melkeimpä.
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Re: 900 lämpö ei nouse
Termostaatti viallinen.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 900 lämpö ei nouse
Voi se olla termarikin,voi syy olla jokin muukin? Sellaista se näiden ikäautojen kanssa on! Vanhat 900:set ovat kuitenkin peruselkeitä vehkeitä.
Tuossa minunkin 900C mallissa lämpömittari näyttää hieman alhaisia lukemia? Termari vaihdettiin ja homma jatkuu samanlaisena. Lämppäri toimii moitteettomasti ja auto lämpiää hienosti, siis vain " löylykivet" puuttuvat nurkasta! Oma näkemykseni tästä omasta autostani on se, että mittarin lämpöanturi huutelee viimeisiä, mutta en ole ehtinyt vielä vaihtaa.
Toinen juttu on tietenkin näiden iäkkäämpien autojen jäähdysjärjestelmien kunto ja puhtaus? Tekis varmaa ihan hyvää jos joskus tuon järjestelmän huuhtoisi. Mutta sehän taitaa olla,että niin kauan kun toimii ja kulkee, niin eihän sille mitään kannata tehdä etukäteen! Eiks niin! Ja Saab toimii kauan vaikka ei teekään mitään.
Tuossa minunkin 900C mallissa lämpömittari näyttää hieman alhaisia lukemia? Termari vaihdettiin ja homma jatkuu samanlaisena. Lämppäri toimii moitteettomasti ja auto lämpiää hienosti, siis vain " löylykivet" puuttuvat nurkasta! Oma näkemykseni tästä omasta autostani on se, että mittarin lämpöanturi huutelee viimeisiä, mutta en ole ehtinyt vielä vaihtaa.
Toinen juttu on tietenkin näiden iäkkäämpien autojen jäähdysjärjestelmien kunto ja puhtaus? Tekis varmaa ihan hyvää jos joskus tuon järjestelmän huuhtoisi. Mutta sehän taitaa olla,että niin kauan kun toimii ja kulkee, niin eihän sille mitään kannata tehdä etukäteen! Eiks niin! Ja Saab toimii kauan vaikka ei teekään mitään.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: 900 lämpö ei nouse
Täältä myös ääni termostaatille vaikka uusi onkin. Alkaako ylävesiletku lämpeään heti kun laitat auton käyntiin? Jos niin termari jumittunu auki. Väitän että toimiva satku lämpeää kovallakin pakkasella 15-20min niin paljon että flekti hurahtaa käyntiin, esilämmitettynä nopeamminki. Ja se termari kannattaa hakea ihan marmoritiskiltä, on hintansa väärti eikä siltikään kallis. Joistain tarviketermareista on puuttunut jopa se ilmausreikä. (Oli muuten jännä ilmailtava tuo allekirjotuksen ikuisuusrojekti ko siitä puuttuu ilmausnippakin termarin kotelosta ). Onko jäähdytinnesteen tilasta tietoa? Jos ei, järjestelmä tyhjäksi (sylinterinlohkosta myös!) ja uudet tilalle ihan suorilta. Itse en ole edes mittaillut pakkasenkestoa vaan kylmästi vaihtanut jos vähänki epäilyttää. Samassa yhteydessä, jos vain mahdollista, huuhtelu vaikka ihan letkulla vettä paisuntasäiliöön-tyylisesti.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900 lämpö ei nouse
Vaihdoin "talviautoon" 92 asteisen ja tulee kyllä niin kuumaa, että ilman takkia saa ajaa millaisella pakkasella hyvänsä. Kun kesällä auto lepäilee, voi pitää noin kuumaa termaria.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 900 lämpö ei nouse
Kyllä kuulostas että uusikaan termari ei toimi. Melkein ensi vaihtas sen ja tietysti orkkis, monta kertaa tullu todettua ettei ne tarvikkeet toimi saabissa.
Re: 900 lämpö ei nouse
alkuperäinen tai vastaava 89 asteinen termostaatti ja mittarin takaa voi olla myös mittarin maa mutteri hieman löysällä , olen törmännyt tuohon mittarin maadoitukseen muutaman kerran ja saanut sillä mittarin näyttämään oikeaa lämpötilaa ja tietenkin täytyy tulla sisälle myös vastaavasti suulakkeista myös lämmintä ilmaa...
Re: 900 lämpö ei nouse
Eli Henri S:n vinkkiä kokeilemaan, jos ylävesiletku alkaa heti lämpiämään (muutamassa/parissa minuutissa) kun auto on käynnissä, niin termostaatti päästää silloin koko ajan läpi. Pakkasilla pitäis mennä aikamoinen tovi ennenkuin termostaatti aukeaa ja päästää ylävesiletkuun kuumaa nestettä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)