Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
Tervehdys,
Kertokaas arvon tietäjät olenko yhtään jäljillä? Seuraavia vikoja... eiku ominaisuuksia
Saab historia: Seisoi kaksi talvea ja kesää kunnes taas sai leiman(10/2014), uuden akun ja lämpötila-anturin(mittaristo). Ollut melkein uudesta asti samassa perheessä. Tunnettuina ominaisuuksina syö kaiken bensan mitä sille syöttää, ohjaintehostin öljy vaihtuu automaattisesti, syyläri vuotaa hieman ("uutta" tulossa) joten ei tarvitse erikseen vaihtaa jäähdytysnesteitä ja öljyä saab nauttii desin kaks aina silloin tällöin.
Joulunaikoihin heitti ce valon päälle, ce valo sammui vilkkuen aina kun löysäs kaasun. Kaasua painaessa paloi yhtenäisesti. Uudelleen starttauksen jälkeen ce valo pysyi poissa.
17.1. (menomatkalla -15 pakkasta ja paluureissulla nollassa) Oulu-Ylläs-Oulu reissun paluuretkellä nyki pari kertaa. Teräviä nykäisyjä. Ei ce valoa tms. Auto jatkoi normaalisti nykäisyjen jälkeen.
18.1 (pakkasta noin 12 astettta) Olin sunnuntaina heittämässä kaveria lentokentälle ja moottoritiellä saab:sta loppu veto, näytti siltä että sammui mutta startatessa huomasin että kone kävikin vaikka kierroslukumittari oli nollilla. Virrat pois - uusiksi päälle ja auto starttas normaalisti, nyt käynnistyi normaalisti mutta veto loppu heti kun yritti vaihdetta päälle. Ennen kuin vauhti oli nollissa, uudelleen starttauksella ce valo lähti pois ja auto toimi moitteetta.
Lentokentällä puoli purkkia masinolia(E100) tankkiin ja kohti kotia. Noin 7 kilometriä myöhemmin vauhdista ce valo päälle ja veto pois(en huomannut katsoa kierrolukumittaria), hyvällä onnella jäätii parkkiin Fixus huoltamoon. Jossa vaihdettiin 20.1 PA-suodatin tiivisteineen, Mahle-merkkinen. Huoltamopäällikko kertoi auton lähteneen hyvin käyntiin ja käyneen myös hyvin suodattimen vaihdon jälkeen.
20.1 Huollosta autoa koululle vietäessä, noin 5 kilometrin matka, taas ce valo syttyi ja veto pois. En katsonut kierroslukumittaria. Auton sain parkkiin ja koulun jälkeen (noin 5 tuntia) uusi startti ilman mitään ongelmia. Kävin kotimatkalla ajamassa vielä noin 25 kilometriä ylimääräistä.
Tulevana viikonloppuna saab lähtee koeajoille jossa yritän saada sen jäämään tien varteen...
Sitten näitä vaihtoehtoja että epäilyksiä joita olen löytänyt täältä foorumilta
- Ensin epäilin PA-suodatinta joka vaihdettiin. --> olisko voinut aiheuttaa nuo ce valon vilkkumiset ja vedon loppumisen? Perheen ensimmäinen saabin haltia sanoi tuollaisten ongelmien poistuneen vaihtamalla PA-suodattimen
- Virranjakaja, pyörijä ja tulpat sekä puola vaihtamatta --> epäilen vahvasti että siellä olisi vikaa. Virranjakaja oli puhdas(lukuunottamatta pyörijästä irronnutta pölyä) ja kuiva ja ilman jäätä kun avasin sen. Tulppia en ole vaihtanut,vielä, mutta jotenkin tuo vedon loppuminen ei mene meikän järkeen (vannomatta paras). Kuitenkin starttaa täysin normaalisti.
- Sytytyksen ohjain yksikkö, tilauksessa --> Voisiko olla tämä?
- Kampiakselin asento anturi, tilauksessa toimivasta autosta riisuttuna --> vahvin epäilys, onko paha vaihtaa? Jossain ohjetta?
- Vuotava syyläri, ehjä tilauksessa --> En usko että tämä ainakaan
Viikonloppuna valon aikaan tarkastan seuraavat
- Maadotuspisteet keulalta
- Johdot keulalta, löytyykö rispaantumisia tms.
- Tuleeko mieleen jotain muuta?
Kiitos ja kumarrus etukäteen vastauksille!
- JHS -
Kertokaas arvon tietäjät olenko yhtään jäljillä? Seuraavia vikoja... eiku ominaisuuksia
Saab historia: Seisoi kaksi talvea ja kesää kunnes taas sai leiman(10/2014), uuden akun ja lämpötila-anturin(mittaristo). Ollut melkein uudesta asti samassa perheessä. Tunnettuina ominaisuuksina syö kaiken bensan mitä sille syöttää, ohjaintehostin öljy vaihtuu automaattisesti, syyläri vuotaa hieman ("uutta" tulossa) joten ei tarvitse erikseen vaihtaa jäähdytysnesteitä ja öljyä saab nauttii desin kaks aina silloin tällöin.
Joulunaikoihin heitti ce valon päälle, ce valo sammui vilkkuen aina kun löysäs kaasun. Kaasua painaessa paloi yhtenäisesti. Uudelleen starttauksen jälkeen ce valo pysyi poissa.
17.1. (menomatkalla -15 pakkasta ja paluureissulla nollassa) Oulu-Ylläs-Oulu reissun paluuretkellä nyki pari kertaa. Teräviä nykäisyjä. Ei ce valoa tms. Auto jatkoi normaalisti nykäisyjen jälkeen.
18.1 (pakkasta noin 12 astettta) Olin sunnuntaina heittämässä kaveria lentokentälle ja moottoritiellä saab:sta loppu veto, näytti siltä että sammui mutta startatessa huomasin että kone kävikin vaikka kierroslukumittari oli nollilla. Virrat pois - uusiksi päälle ja auto starttas normaalisti, nyt käynnistyi normaalisti mutta veto loppu heti kun yritti vaihdetta päälle. Ennen kuin vauhti oli nollissa, uudelleen starttauksella ce valo lähti pois ja auto toimi moitteetta.
Lentokentällä puoli purkkia masinolia(E100) tankkiin ja kohti kotia. Noin 7 kilometriä myöhemmin vauhdista ce valo päälle ja veto pois(en huomannut katsoa kierrolukumittaria), hyvällä onnella jäätii parkkiin Fixus huoltamoon. Jossa vaihdettiin 20.1 PA-suodatin tiivisteineen, Mahle-merkkinen. Huoltamopäällikko kertoi auton lähteneen hyvin käyntiin ja käyneen myös hyvin suodattimen vaihdon jälkeen.
20.1 Huollosta autoa koululle vietäessä, noin 5 kilometrin matka, taas ce valo syttyi ja veto pois. En katsonut kierroslukumittaria. Auton sain parkkiin ja koulun jälkeen (noin 5 tuntia) uusi startti ilman mitään ongelmia. Kävin kotimatkalla ajamassa vielä noin 25 kilometriä ylimääräistä.
Tulevana viikonloppuna saab lähtee koeajoille jossa yritän saada sen jäämään tien varteen...
Sitten näitä vaihtoehtoja että epäilyksiä joita olen löytänyt täältä foorumilta
- Ensin epäilin PA-suodatinta joka vaihdettiin. --> olisko voinut aiheuttaa nuo ce valon vilkkumiset ja vedon loppumisen? Perheen ensimmäinen saabin haltia sanoi tuollaisten ongelmien poistuneen vaihtamalla PA-suodattimen
- Virranjakaja, pyörijä ja tulpat sekä puola vaihtamatta --> epäilen vahvasti että siellä olisi vikaa. Virranjakaja oli puhdas(lukuunottamatta pyörijästä irronnutta pölyä) ja kuiva ja ilman jäätä kun avasin sen. Tulppia en ole vaihtanut,vielä, mutta jotenkin tuo vedon loppuminen ei mene meikän järkeen (vannomatta paras). Kuitenkin starttaa täysin normaalisti.
- Sytytyksen ohjain yksikkö, tilauksessa --> Voisiko olla tämä?
- Kampiakselin asento anturi, tilauksessa toimivasta autosta riisuttuna --> vahvin epäilys, onko paha vaihtaa? Jossain ohjetta?
- Vuotava syyläri, ehjä tilauksessa --> En usko että tämä ainakaan
Viikonloppuna valon aikaan tarkastan seuraavat
- Maadotuspisteet keulalta
- Johdot keulalta, löytyykö rispaantumisia tms.
- Tuleeko mieleen jotain muuta?
Kiitos ja kumarrus etukäteen vastauksille!
- JHS -
_____________________________
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
vikakoodien luku vois olla paikallaan ei tarttis niin paljon arpoa.
mut ne maadoitukset kyllä
mut ne maadoitukset kyllä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
- Löytyiskö oulun alueelta saab osaajaa jolla olisi tarpeelliset tavarat vika koodien lukuun? Vai voiko ne lukea itse jotenkin?nalleolut kirjoitti:vikakoodien luku vois olla paikallaan ei tarttis niin paljon arpoa.
mut ne maadoitukset kyllä
_____________________________
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
voi. piuhan pätkällä saa ce valon vilkuttamaan vikakoodia.
oikein laiska käy bosch huollossa maksamassa väärästä arpomisesta.
oikein laiska käy bosch huollossa maksamassa väärästä arpomisesta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
Selaa ainakin viestiketjut joissa mainitaan asentoanturi:
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... ubmit=Etsi
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... ubmit=Etsi
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
http://www.swedishwrench.com/flashcode.htmnalleolut kirjoitti:voi. piuhan pätkällä saa ce valon vilkuttamaan vikakoodia.
oikein laiska käy bosch huollossa maksamassa väärästä arpomisesta.
Muokataan sen verran..
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ccodes.htm
_____________________________
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
Itellä oli vähän vastaava vika -89 900i 16v immu vian kanssa välillä ce valo paloi ja veto pois mutta ei se kyllä kierrosluku mittari kuin vaikuta.
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
Saitko korjattua vian? Huomenna luen vikakoodit, josko sieltä tulis vastauksia.....t16/900i kirjoitti:Itellä oli vähän vastaava vika -89 900i 16v immu vian kanssa välillä ce valo paloi ja veto pois mutta ei se kyllä kierrosluku mittari kuin vaikuta.
_____________________________
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
Jos auto on katiton LH jetronic niin ei taida IMM viasta jäädä mitään koodia,ei ainakaan itselläni jäänyt. Se ei edes sytyttänyt CE valoa,oireena oli huono kiertävyys ja tehottomuus.
Tuo kierroslukumittarin droppaaminen vie omat ajatukset juurikin tuon asentoanturin suuntaan.
Ilmavuodot osaavat olla kanssa joskus hankalia löytää.
Tuo kierroslukumittarin droppaaminen vie omat ajatukset juurikin tuon asentoanturin suuntaan.
Ilmavuodot osaavat olla kanssa joskus hankalia löytää.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
Terve,
Saabilla ajettu kaksi koeajoa joissa kummassakin auto toimi moitteetta... kilometrejä tuli noin 70 kilsaa.
Toisella koeajolla meni oikea etuvilkku pimeäksi, rele käy nopeammin kun ei saa tarpeeksi vastusta lampuista --> Ehjä lamppu, testasin vasemmalla puolella. Sulake ehjä, veikkaisin maadoitusonkelmaa? Ideoita?
Vikakoodien luku jäi tilanteeseen jossa en ole varma liittimestä mihin yhdistää. Takapenkin alla ei ollut mitään liitintä/pistoketta mutta konepellin alla sisäilmaottoaukon kohdalla oli kuvassa näkyvä pistoke.
Mun saab --> http://www.students.oamk.fi/~t3hema00/O ... t_plug.jpg
Ohje --> http://www.swedishwrench.com/earlycon.jpg
Ja ohjeen mukaan pitäisi löytyä myös kaksi päinen IAC Valve jota en kyllä pystynyt paikallistamaan pimeässä keskellä lumisadetta Mutta voisiko ruiskun ohjaus numerolla ja kuvalla päätellä onko tässä autossa LH 2.4 vai LH 2.2 ?
Ruiskun ohjaus Bosch 227 400 129
Kuva moottorista kuskin puolelta...
http://www.students.oamk.fi/~t3hema00/O ... ottori.jpg
Ystävällisin terveisin
JHS
Saabilla ajettu kaksi koeajoa joissa kummassakin auto toimi moitteetta... kilometrejä tuli noin 70 kilsaa.
Toisella koeajolla meni oikea etuvilkku pimeäksi, rele käy nopeammin kun ei saa tarpeeksi vastusta lampuista --> Ehjä lamppu, testasin vasemmalla puolella. Sulake ehjä, veikkaisin maadoitusonkelmaa? Ideoita?
Vikakoodien luku jäi tilanteeseen jossa en ole varma liittimestä mihin yhdistää. Takapenkin alla ei ollut mitään liitintä/pistoketta mutta konepellin alla sisäilmaottoaukon kohdalla oli kuvassa näkyvä pistoke.
Mun saab --> http://www.students.oamk.fi/~t3hema00/O ... t_plug.jpg
Ohje --> http://www.swedishwrench.com/earlycon.jpg
Ja ohjeen mukaan pitäisi löytyä myös kaksi päinen IAC Valve jota en kyllä pystynyt paikallistamaan pimeässä keskellä lumisadetta Mutta voisiko ruiskun ohjaus numerolla ja kuvalla päätellä onko tässä autossa LH 2.4 vai LH 2.2 ?
Ruiskun ohjaus Bosch 227 400 129
Kuva moottorista kuskin puolelta...
http://www.students.oamk.fi/~t3hema00/O ... ottori.jpg
Ystävällisin terveisin
JHS
_____________________________
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
Bosch 0227400129 = Saab 7484512 = EZK-sytytysjärjestelmän ohjausboksi, ei LH-polttoainejärjestelmän ohjausboksi.
LH-boksi on matkustajan jalkatilassa lokasuojaa vasten.
16-venttiilinen 89-vapaastihengittävä Suomi-auto ilman katalysaattoria pitäisi oleman LH 2.2. Ja 2.2:sta ei saa hyppylangalla vilkkukoodeja.
Ja vaikka hyppylangalla testiliittimestä saisi LH:n vikakoodeja ulos, niin jos CE-valon sytyttäjä olikin EZK, niin mahdollisesti saatavat ruiskun vikakoodi-vilkuttelut olisivat vaan seurausta sytytyksen ongelmista.
Lisäilmaluisti näkyy moottorikuvassa termostaattikotelon vieressä, sitäkö sillä IAC:llä tarkoitit?
LH-boksi on matkustajan jalkatilassa lokasuojaa vasten.
16-venttiilinen 89-vapaastihengittävä Suomi-auto ilman katalysaattoria pitäisi oleman LH 2.2. Ja 2.2:sta ei saa hyppylangalla vilkkukoodeja.
Ja vaikka hyppylangalla testiliittimestä saisi LH:n vikakoodeja ulos, niin jos CE-valon sytyttäjä olikin EZK, niin mahdollisesti saatavat ruiskun vikakoodi-vilkuttelut olisivat vaan seurausta sytytyksen ongelmista.
Lisäilmaluisti näkyy moottorikuvassa termostaattikotelon vieressä, sitäkö sillä IAC:llä tarkoitit?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
http://www.swedishwrench.com/fuelidentifer.htmjus kirjoitti:
Lisäilmaluisti näkyy moottorikuvassa termostaattikotelon vieressä, sitäkö sillä IAC:llä tarkoitit?
Tuolla sanottiin että IAC Idle Air Control, automaattinen joutokäynnin säätäjä, olisi erinlainen LH2.2:ssa ja LH2.4:ssa. Mutta kuten jo mainitsit tämä on LH2.2 ja vika koodit voipi jättää...
Kiitos vastauksesta! Testailen alipaine letkut Go Startilla ja tarkastan maadoituskohdat.. ja sitten leuka rintaan ja kohti uusia stoppeja
_____________________________
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
Swedishwrenchin ohjeet kertovat jenkki-markkina-alueen autoista, siellä oli edistyksellisemmät versiot moottorinohjauksesta jo aiemmin kuin Suomessa. Siksi ei esimerkiksi tuo tyhjäkäyntimoottorin liittimestä koskettimien määrää laskemalla ruiskuversion tunnistaminen toimi. Autossasi ei ole tyhjäkäyntimoottoria, lisäilmaluisti hoitaa vähän samaa hommaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Og 900, 2.0i 16v 1988 käy, käynnistyy mutta ei vedä...
Saabilla ajettu 1000 kilometriä ilman ongelmia. Ainoa mitä tehtiin oli maadoituspisteiden läpikäynti + uus PA-suodatin. Hyvä näin Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!!!!
_____________________________
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988
Saab og 900 i 16 V.vm. 1988