Pääsinkö näin vähällä?...virrat vähissä akusta
Pääsinkö näin vähällä?...virrat vähissä akusta
Eli käynnistin auton torstaiaamuna, lähti vähän huonosti käyntiin, kuin akussa ois ollu vähän virtaa, ajoin pienen matkan automaatille, kävin kaupassa, niin auto pani WOWWOW...ei jaksanut startata.
Sain kiltiltä vanhalta sedältä virtaa, hain kaupasta laturin ja annoin sen olla töissäollessa latauksessa noin 7 tuntia. Lähti kuin unelma illalla käyntiin.
Tässä välillä kävin raaputtamassa kengät ja navat linkkarilla puhtaaksi ja väänsin ruostuneet mutterit ruostuneilla ylisuurilla avaimilla niin tiukkaan kuin suinkin sain.
Lähti käyntiin kuin unelma myös tänä aamuna.
Laturissa, nimeltä Monza, on digitaalinen näyttö, jossa ei näkynyt minkään numeron kohdalla valoa, ei ees kajoa, silloin alussa kun laitoin sen akkuun kiinni.
Oliko akku ihan tyhjä?
Kun seitsemän tunnin päästä katoin pellin alle, niin laturissa oli digitaalista valoa numeron 5 kohdalle, numero 6 on isoin. Prosentteja en muista noitten numeroiden kohdalla siinä yläpuolella.
Ne kait tarkoittaa jotain latauskapasiteettia, tai kuinka täynnä akku jo on...vai kuinka?
Eli kysymys on: auttoiko tuo kenkien ja napojen putsaus?
Kuinka usein itse putsaatte kengät ja navat?
Tämän tein itse viimeksi loppukesällä.
Joku viisas mies tiesi sanoa että vanhoissa autoissa tuo on yleistä, ei uusimpien autojen napoja tartte putsailla.
Kuinkas on asian laita?
Sain kiltiltä vanhalta sedältä virtaa, hain kaupasta laturin ja annoin sen olla töissäollessa latauksessa noin 7 tuntia. Lähti kuin unelma illalla käyntiin.
Tässä välillä kävin raaputtamassa kengät ja navat linkkarilla puhtaaksi ja väänsin ruostuneet mutterit ruostuneilla ylisuurilla avaimilla niin tiukkaan kuin suinkin sain.
Lähti käyntiin kuin unelma myös tänä aamuna.
Laturissa, nimeltä Monza, on digitaalinen näyttö, jossa ei näkynyt minkään numeron kohdalla valoa, ei ees kajoa, silloin alussa kun laitoin sen akkuun kiinni.
Oliko akku ihan tyhjä?
Kun seitsemän tunnin päästä katoin pellin alle, niin laturissa oli digitaalista valoa numeron 5 kohdalle, numero 6 on isoin. Prosentteja en muista noitten numeroiden kohdalla siinä yläpuolella.
Ne kait tarkoittaa jotain latauskapasiteettia, tai kuinka täynnä akku jo on...vai kuinka?
Eli kysymys on: auttoiko tuo kenkien ja napojen putsaus?
Kuinka usein itse putsaatte kengät ja navat?
Tämän tein itse viimeksi loppukesällä.
Joku viisas mies tiesi sanoa että vanhoissa autoissa tuo on yleistä, ei uusimpien autojen napoja tartte putsailla.
Kuinkas on asian laita?
Uudemmissa autoissa akku on nykyään koteloitu ja akunnavat ei likaannu niin helposti.
Kyllähän toi ihan mahdollista on, että selviät pelkällä napojen puhdistuksella.
Akunkengät on syytä olla kohtuullisen tiukalla, jotta virta kulkee kunnolla startissa. Varo kuitenkin kiristämästä liikaa, kenkä halkeaa helposti. Lyhyellä kiintoavaimella kun kiristää kevyesti niin tulee ok.
Akun pinta kannattaa muutenkin pitää puhtaana, sillä pinnassa oleva töhnä aiheuttaa pintavirtavuotoa. Akun pinnan puhdistukseen käytetty rätti on sitten kertakäyttöinen, sen verran pinnassa on aina akkuhappoa.
Tarkista vielä moottorin runkomaadoitus ja puhdista sekin. Se sininen akulta lähtevä kaapeli kiinnittyy vaihdelaatikkoon muistaakseni M8 pultilla.
Itse tuli putsattua ja voideltua navat tossa alkutalvesta. Yleensä ennen talvea olen yrittänyt muistaa tuonkin homman tehdä.
Kyllähän toi ihan mahdollista on, että selviät pelkällä napojen puhdistuksella.
Akunkengät on syytä olla kohtuullisen tiukalla, jotta virta kulkee kunnolla startissa. Varo kuitenkin kiristämästä liikaa, kenkä halkeaa helposti. Lyhyellä kiintoavaimella kun kiristää kevyesti niin tulee ok.
Akun pinta kannattaa muutenkin pitää puhtaana, sillä pinnassa oleva töhnä aiheuttaa pintavirtavuotoa. Akun pinnan puhdistukseen käytetty rätti on sitten kertakäyttöinen, sen verran pinnassa on aina akkuhappoa.
Tarkista vielä moottorin runkomaadoitus ja puhdista sekin. Se sininen akulta lähtevä kaapeli kiinnittyy vaihdelaatikkoon muistaakseni M8 pultilla.
Itse tuli putsattua ja voideltua navat tossa alkutalvesta. Yleensä ennen talvea olen yrittänyt muistaa tuonkin homman tehdä.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Tuttava antoi vinkin napojen hapettumisen estämiseksi.
Oli kuullut joltain vanhalta herralta, joka oli jo iät ja ajat käyttänyt samaa konstia, pala öljyttyä huopaa kengän alle, navan juureen, en tiedä toimiiko, mutta halukkaat kokeilkoon.
-Sami
Oli kuullut joltain vanhalta herralta, joka oli jo iät ja ajat käyttänyt samaa konstia, pala öljyttyä huopaa kengän alle, navan juureen, en tiedä toimiiko, mutta halukkaat kokeilkoon.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Yks ihan peruskikka on voidella vaseliinilla se kenkä ja napa ympäriinsa sen jälkeen, kun kenkä on puhtaana asennettu ja kiristetty paikalleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Näin varmaan on. Toki kosteus ja lämpötilavaihtelut tuovat oman osansa.ASTech kirjoitti:Olenkohan paljonkin väärässä, jos luulen hapettuman johtuvan pelkästään akkuhaposta?
Naparasva taitaa olla ihan tavallista (valko)vaseliinia
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=361830
Tommosella tuli viimeksi "ruhjottua" navat puhtaaksi:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=80506
Taattua biilteema-laatua.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ja etenkin pidemmässä seisottamisessa kannattaa akun päällisen puhtaudestakin huolehtia, likainen akku purkautuu yllättävän paljon akun pinnan liasta johtuvasta purkauksesta.
Epäilijät ottakoot koe"henkilöksi" auton jossa likainen akku ja pistäkööt yleismittarin mittapiikin - napaan ja tökkikööt toisella akun kuoreen.. ja ihmetelkööt, että mitenkäs se mittari siitä muovikuoresta muka virtaa saa..
Epäilijät ottakoot koe"henkilöksi" auton jossa likainen akku ja pistäkööt yleismittarin mittapiikin - napaan ja tökkikööt toisella akun kuoreen.. ja ihmetelkööt, että mitenkäs se mittari siitä muovikuoresta muka virtaa saa..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)