Pääsinkö näin vähällä?...virrat vähissä akusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Pääsinkö näin vähällä?...virrat vähissä akusta

Viesti Kirjoittaja VuK »

Eli käynnistin auton torstaiaamuna, lähti vähän huonosti käyntiin, kuin akussa ois ollu vähän virtaa, ajoin pienen matkan automaatille, kävin kaupassa, niin auto pani WOWWOW...ei jaksanut startata.
Sain kiltiltä vanhalta sedältä virtaa, hain kaupasta laturin ja annoin sen olla töissäollessa latauksessa noin 7 tuntia. Lähti kuin unelma illalla käyntiin.
Tässä välillä kävin raaputtamassa kengät ja navat linkkarilla puhtaaksi ja väänsin ruostuneet mutterit ruostuneilla ylisuurilla avaimilla niin tiukkaan kuin suinkin sain.
Lähti käyntiin kuin unelma myös tänä aamuna.
Laturissa, nimeltä Monza, on digitaalinen näyttö, jossa ei näkynyt minkään numeron kohdalla valoa, ei ees kajoa, silloin alussa kun laitoin sen akkuun kiinni.
Oliko akku ihan tyhjä?
Kun seitsemän tunnin päästä katoin pellin alle, niin laturissa oli digitaalista valoa numeron 5 kohdalle, numero 6 on isoin. Prosentteja en muista noitten numeroiden kohdalla siinä yläpuolella.
Ne kait tarkoittaa jotain latauskapasiteettia, tai kuinka täynnä akku jo on...vai kuinka?
Eli kysymys on: auttoiko tuo kenkien ja napojen putsaus?
Kuinka usein itse putsaatte kengät ja navat?
Tämän tein itse viimeksi loppukesällä.
Joku viisas mies tiesi sanoa että vanhoissa autoissa tuo on yleistä, ei uusimpien autojen napoja tartte putsailla.
Kuinkas on asian laita?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Käy kuormitusmittauttamassa akku. Mittauksia suorittaa lähes kaikki akkuihin erikoistuneet liikkeet ja useimmat muutkin niitä myyvät. Mittaus on ilmainen.
900C -86
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja VuK »

Akku on ostettu viime talvena, si siis kovin vanha, seisonut kylläkin lokakuusta toukokuuhun.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Jaa..no..Se varmaan menee pitkään kunnon latauksen jälkeen. Sitten voi tarkastaa myös latausjännitteen, jos ongelmat edelleen jatkuu.
900C -86
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja VuK »

Selvä, näin minäkin ajattelin.
Mutta kiinnostaa yhä että kuinka usein te puhdistatte omat "kenkänne"?
Ja pitääkö niitä yleensä putsata noin varmuuden varalta?
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mun ei tuu putsattua , ennenkuin näkyy hapettumaa , ja eipä ole näkyny akku uusittu 2003 ja sen jälkeen en kenkiin ole koskenut , olis varmaan hyvä edes kerran vuodessa , eli tartteepa putsata.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Uudemmissa autoissa akku on nykyään koteloitu ja akunnavat ei likaannu niin helposti.

Kyllähän toi ihan mahdollista on, että selviät pelkällä napojen puhdistuksella.
Akunkengät on syytä olla kohtuullisen tiukalla, jotta virta kulkee kunnolla startissa. Varo kuitenkin kiristämästä liikaa, kenkä halkeaa helposti. Lyhyellä kiintoavaimella kun kiristää kevyesti niin tulee ok.

Akun pinta kannattaa muutenkin pitää puhtaana, sillä pinnassa oleva töhnä aiheuttaa pintavirtavuotoa. Akun pinnan puhdistukseen käytetty rätti on sitten kertakäyttöinen, sen verran pinnassa on aina akkuhappoa.

Tarkista vielä moottorin runkomaadoitus ja puhdista sekin. Se sininen akulta lähtevä kaapeli kiinnittyy vaihdelaatikkoon muistaakseni M8 pultilla.


Itse tuli putsattua ja voideltua navat tossa alkutalvesta. Yleensä ennen talvea olen yrittänyt muistaa tuonkin homman tehdä.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuttava antoi vinkin napojen hapettumisen estämiseksi.
Oli kuullut joltain vanhalta herralta, joka oli jo iät ja ajat käyttänyt samaa konstia, pala öljyttyä huopaa kengän alle, navan juureen, en tiedä toimiiko, mutta halukkaat kokeilkoon.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eikös sekin ole hyvä keino, kun pistää kuparitahnaa napojen ja kengän väliin ja vielä peittelee koko kengän ja navan kyseisellä mönjällä :wink: Pitäisi ainakin pysyä kontakti hyvänä :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Olenkohan paljonkin väärässä, jos luulen hapettuman johtuvan pelkästään akkuhaposta?
900C -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yks ihan peruskikka on voidella vaseliinilla se kenkä ja napa ympäriinsa sen jälkeen, kun kenkä on puhtaana asennettu ja kiristetty paikalleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

ASTech kirjoitti:Olenkohan paljonkin väärässä, jos luulen hapettuman johtuvan pelkästään akkuhaposta?
Näin varmaan on. Toki kosteus ja lämpötilavaihtelut tuovat oman osansa.

Naparasva taitaa olla ihan tavallista (valko)vaseliinia
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=361830

Tommosella tuli viimeksi "ruhjottua" navat puhtaaksi:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=80506

Taattua biilteema-laatua. :wink:
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja VuK »

Tässä viikonlopun aikana kuulin vanhalta rekkakuskilta että kautta aikojen ovat puhdistaneet kengät ja navat kuumalla vedellä ja kyllä lähtee kuulemma hapettumat pois.
Miten on, oletteko te kuulleet tuota konstia koskaan?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

VuK kirjoitti:Tässä viikonlopun aikana kuulin vanhalta rekkakuskilta että kautta aikojen ovat puhdistaneet kengät ja navat kuumalla vedellä ja kyllä lähtee kuulemma hapettumat pois.
Miten on, oletteko te kuulleet tuota konstia koskaan?
Ei tarvii olla edes kuumaa.
900C -86
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja etenkin pidemmässä seisottamisessa kannattaa akun päällisen puhtaudestakin huolehtia, likainen akku purkautuu yllättävän paljon akun pinnan liasta johtuvasta purkauksesta.

Epäilijät ottakoot koe"henkilöksi" auton jossa likainen akku ja pistäkööt yleismittarin mittapiikin - napaan ja tökkikööt toisella akun kuoreen.. ja ihmetelkööt, että mitenkäs se mittari siitä muovikuoresta muka virtaa saa.. :wink:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin