Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Terve! Minulla tuommoinen 900 Saab vm -92. Ajettu 400 tkm. Oli pitkän aikaa seisonut, vietiin katsastukseen, toimi aluksi täysin moitteettomasti! Sitten kun katsastus oli ohitse, moottori alkoi käymään epätasaisesti yms. Kun pääsi kotiin ja auton sammutti ei auto enää lähtenyt käyntiin.
Nykyään moottori ei lähde käyntiin muulloin kuin tietyssä ilmanlämpötilassa! Jos on vähänkin kosteaa ja kylmää, ei toiveitakaan käyntiin lähtemisestä! Kuivalla ja lämpöisellä ilmalla auto lähtee käyntiin aika vaikeasti, käy röpöttäen aluksi ja sitten käynti tasaantuu. Mikä autossa voisi olla vikana? Autoon on vaihdettu puola, pyörijät, tulpat ja lämpötilan anturi yms. Hall anturia ei olla vaihdettu... Joku sytytys yksikkökin se vika voisi olla, mitä on tullut luettua.. Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Nykyään moottori ei lähde käyntiin muulloin kuin tietyssä ilmanlämpötilassa! Jos on vähänkin kosteaa ja kylmää, ei toiveitakaan käyntiin lähtemisestä! Kuivalla ja lämpöisellä ilmalla auto lähtee käyntiin aika vaikeasti, käy röpöttäen aluksi ja sitten käynti tasaantuu. Mikä autossa voisi olla vikana? Autoon on vaihdettu puola, pyörijät, tulpat ja lämpötilan anturi yms. Hall anturia ei olla vaihdettu... Joku sytytys yksikkökin se vika voisi olla, mitä on tullut luettua.. Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
voisiko olla sytytyspiuhat ikääntyneet= vastusta liikaa/ hiilikuidut katkeilleet ja lyö kosteana ollessaan kipinää läpi/maihin ( Pimeässä voipi nähdä senkin paremmin)
Bougicordit ovat hyviä, mutta maksavat tuplasti..
yleismittarillakin saa sut hyvin tuntumaa piuhan tilasta, olikohan jotain 2000---3000 ohmia/ piuha vielä ihan ok. pyörijällä n. 1000 ohmia.
Jos ohmimäärä vaihtelee, kun varovasti piuhaa hieman taivuttaa, niin juoruaa katkoksista ja syytä vaihtaa ( ainakin jos on ongelmia)
pika- apuna voi kokeilla kosteuden poistoa hiusten kuivaajalla ( en ole kyllä koskaan kokeillut, heh)
Bougicordit ovat hyviä, mutta maksavat tuplasti..
yleismittarillakin saa sut hyvin tuntumaa piuhan tilasta, olikohan jotain 2000---3000 ohmia/ piuha vielä ihan ok. pyörijällä n. 1000 ohmia.
Jos ohmimäärä vaihtelee, kun varovasti piuhaa hieman taivuttaa, niin juoruaa katkoksista ja syytä vaihtaa ( ainakin jos on ongelmia)
pika- apuna voi kokeilla kosteuden poistoa hiusten kuivaajalla ( en ole kyllä koskaan kokeillut, heh)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Terve! Kiitos neuvosta, mutta unohdin tosiaankin niin tuossa omassa viestissäni mainita että sytytysjohdotkin on vaihdettu. Ja vielä sekin että kun on lämpöistä & kuivaa ja kun auton saanut sahattua käyntiin niin auto röpöttää eikä kestä kierroksia yhtään! Vähän aikaa kun antaa olla tyhjäkäynnillä niin kestää kierroksiakin. Sytyksen ohjausyksiköltä vaikuttaa oireet, mitä olen lukenut foorumilta.. mutta voisiko nuo oireet viitata siihen?
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
kun lämmittää/ kylmentää epäiltyjä kohteita, niin saattaa huomata vaikutuksen.
vanha ohjausyksikkö ei paljoa maksa, kannattaa panna ilmo ostetaan palstalle ja kokeilla. niitä on ainakin 2 eri numerolla, eli numero tiedoksi.
vanha ohjausyksikkö ei paljoa maksa, kannattaa panna ilmo ostetaan palstalle ja kokeilla. niitä on ainakin 2 eri numerolla, eli numero tiedoksi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Pa-suodatin ja ilmansuodatin milloin vaihdettu?
Ikivanha tukos oleva pa-suodatin ollut monessa yksi harmien aihettaja, lyhentää pumpunkin ikää aikasen paljon.
Ikivanha tukos oleva pa-suodatin ollut monessa yksi harmien aihettaja, lyhentää pumpunkin ikää aikasen paljon.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Kumpaakaan ei ole vaihdettu.. Mutta tuo jotenkin vaikuttaa sähkövialta. Ja epäilen suuresti sitä moottorinohjausyksikön palikkaa vasemmalla puolella moottoria. Mutta tuskin noiden suodattimien vaihdosta haittaa on ...
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Terve! Päätin tänään mennä ottamaan akku irti autosta ja mennä vähän herättelemään autoa henkiin. Noh, eihän auto lähtenyt käyntiin, pyörittää iloisesti.. mutta ei vaan saa kipinää! Bensa nimittäin haisee kun tarpeeksi starttaa. Mielenkiintoisinta on se, että kun starttaa niin joskus starttauksen lopussa auto melkeinkuin lupaisi vähän. Mutta tuota ei tapahdu joka starttauksella. Mistä tuo voisi johtua?
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Melkeimpä kannattaisi vaihtaa asentoanturi tuonne kampuran päähän...
Luulempa että vika korjaantuisi sillä.
Kyseistä osaa ei saa kun marmorilta ja hinta n.130€
Omassa autossa oli saman moista vikaa... käynnistynyt kostealla ilmalla , muuta kun järjettömän sahauksen jälkeen...
Luulempa että vika korjaantuisi sillä.
Kyseistä osaa ei saa kun marmorilta ja hinta n.130€
Omassa autossa oli saman moista vikaa... käynnistynyt kostealla ilmalla , muuta kun järjettömän sahauksen jälkeen...
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Mulla oli sama vika ja vaihdettiin osia toisesta samanlaisesta Saabista ja kokeiltiin osa osalta missä voisi olla vika. Käytiin kaikki maadoitukset läpi ja kun kaikki alkuperäiset osat takaisin paikallaan niin siitä lähtien Saab toiminut normaalisti. Vika jäi tietyllä tavalla arvoitukseksi. Asentoanturia ei saa marmorilta. Procarserviseltä saa osaa tai joltain joka hoksannut niitä varastoida.
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Ainakin viimevuonna marmorilta tuon sai , mutta sehän on nimikkeellä asentoanturin korjaus srj.
Siinä tuli tuo anturi + pätkä johtoa mikä sitten kolvattiin kiinni vanhoihin johtoihin.
Siinä tuli tuo anturi + pätkä johtoa mikä sitten kolvattiin kiinni vanhoihin johtoihin.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Juu... Tuli kokeiltua täysin uutta moottorinohjausyksikköä. Ei mitään vaikutusta asiaan, tosin se että meni ehkä jopa huonompaan suuntaan. Auto ei enään edes sillointällöin lupaile starttauksen lopussa. Mutta yksi uusi piirre tuli ilmi, nimittäin se että kun autoon laittaa vain virrat päälle ja sitten pois (ilman että starttaa) niin moottori ns. "nytkähtää", tulee pieniä elonmerkkejä.. Tuota ei silti tapahdu aina! Mistä tuo johtuu?
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
värinä johtunee siitä, jotta potilas ei oo täysin kuollu vielä. kandeis varmaan viedä kunnon hoitoon, ennen kuin nääntyy lopullisesti hoidon puutteessa
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Samaa teki....stara kirjoitti:värinä johtunee siitä, jotta potilas ei oo täysin kuollu vielä. kandeis varmaan viedä kunnon hoitoon, ennen kuin nääntyy lopullisesti hoidon puutteessa
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Juu olen minäkin sen huomannut että ei tuo potilas vielä kuollut ole, potee vain kovaa tautia, joka on tuntematon .. Tosiaankin voisi kokeilla tuota kampiakselin asentotunnistinta. Lämpöiselläkin säällä saa sahata jonkin verran että lähtee käyntiin, mutta lähtee käyntiin kuitenkin.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
No johan nyt.... Laitoin akun lataukseen että olisi virtaa kunnolla... Oli yön yli. Kävin laittamassa paikalleen. Johdot paikalleen ja sitten kiristämään johdot.. Kerran osui moottorin peltiin kun kiristin.. Tuli pieni rätkähdys ja sitten kun laitoin ensimmäisen johdon kiinni niin kokeilin että tuleeko virtaa vielä. No kaikki oli niinkuin aina ennenkin, puhaltimet puhalsi ja valot paloivat mittarissa iloisesti! Noh, toisen johdon kiristys ja kokeilemaan miten pyörittää. Nyt tapahtuikin todella oudosti. Käänsin virta-avaimesta ja virrat tuli, tottakai.. Noh käänsin start asentoon, kaikki virrat katosivat! Enään ei autoon tule virtaa, ja tuo tapahtui kun yritti startata..
Viimeksi muokannut yhdeksänsataa, Ti Helmi 17, 2015 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.