Flektiä ohjaava anturi..
Flektiä ohjaava anturi..
Onkohan noista motonetin antureista mikään se anturi, joka käynnistää sen jäähdyttimen kyljessä olevan puhaltimen, kun lämmöt nousee tarpeeksi korkealle?
- Huomasin tuolla ruuhkassa junnatessani, että lämmöt nousi vähän liian korkealle ja just kun oon kansirempan tehny, niin rupesi melkeen pelottamaan, että käyköhän kohta ohraisesti...onneksi ruuhkasta selvittiin kuitenki ajoissa pois.
- Alunperin tuo flektiongelma ilmeni siten, että kerran lämmetessään se lähti käyntiin, ja ei sammunut enää ollenkaan, joten kävin nykäsemässä johdon siltä flektiltä pois. Jonkin ajan kuluttua laitoin sen johdon takaisin paikalleen, eikä enää lähteny jatkuvasti käymään, mutta nyt ei enää lähde toimimaan edes lämpöjen kohottua tarpeeksi, joten epäilys kohdistuu tuohon kyseiseen anturiin.
- Huomasin tuolla ruuhkassa junnatessani, että lämmöt nousi vähän liian korkealle ja just kun oon kansirempan tehny, niin rupesi melkeen pelottamaan, että käyköhän kohta ohraisesti...onneksi ruuhkasta selvittiin kuitenki ajoissa pois.
- Alunperin tuo flektiongelma ilmeni siten, että kerran lämmetessään se lähti käyntiin, ja ei sammunut enää ollenkaan, joten kävin nykäsemässä johdon siltä flektiltä pois. Jonkin ajan kuluttua laitoin sen johdon takaisin paikalleen, eikä enää lähteny jatkuvasti käymään, mutta nyt ei enää lähde toimimaan edes lämpöjen kohottua tarpeeksi, joten epäilys kohdistuu tuohon kyseiseen anturiin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Antura
900 92°-87° (vakio). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3701 6.40 ???
huom..turboille eri anturi...
huom..turboille eri anturi...
Olen törmännyt eri merkkisten ja mallisten autojen parissa siihen, että nuo anturit (termostaattikytkin se oikeastaan on) ovat toisinaan erittäin huonolaatuisia. Niitä joutuu vähän väliä vaihtamaan, kun kerran sen kierteen alkuun pääsee. Jos haluaa varmasti toimivan systeemin, kannattaisi tuo "anturi" laittaa ohjaamaan relettä, ja releen kärjet kytkemään puhallin päälle. Näin huonolaatuinenkin harakiri-anturi pärjää puhahtimen ison virrankulutuksen kanssa.
Lisäys: tuo puhaltimen päälle jääminen viittaisi siihen, että "anturin" kärjet hitsautuivat toisiinsa. Melkoinen salamointi on varmasti ollut siellä sisällä...
Lisäys: tuo puhaltimen päälle jääminen viittaisi siihen, että "anturin" kärjet hitsautuivat toisiinsa. Melkoinen salamointi on varmasti ollut siellä sisällä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kesällä
Vaihdoin uuden tollasen. Pitää vaan jumalaton hylsy olla, että pääsee vääntämään sen pois. Rupes pelittään heti kun vaihdoin.Voithan kokeilla niistä anturille tulevista johdoista kytkeä ne yhteen lähteekö flekti päälle vai ei jos lähtee niin vika on anturissa.
900:ssa ei ole relettä flektille, 99/90:ssä on.900 I 16 Kat kirjoitti:Eiköhän se ole releen perässä....muistaakseni...(pitääpä tarkistaa)
Omassani muutin releelle juuri anturin kestoiän vuoksi.
Sähkömoottori, joka flektikin on, tekee aina käynnistyessään virtapiikin. Anturin kärkien sulkeutuessa esiintyy aina kipinöintiä, joka on sitä suurempi mitä suurempi virta.
Flektin moottori ottaa n. 10-15 A virtaa, käynnistyessään enemmän, koska se joutuu voittamaan lepokitkan ym. pyörintää vastustavia tekijöitä. Tämän takia anturit, jotka ohjaa suoraan jännitteen moottorille eivät välttämättä ole pitkäikäisiä.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
rele sitte niin pieni, kuin vaan suinki..
kestää kauemmin, ja jos idioottivarman haluaa, niin laittaa vielä piikkisuojan siihen releeseen... ei enää pitäis anturin hajota ainakaan sen sätimisen takia.
kestää kauemmin, ja jos idioottivarman haluaa, niin laittaa vielä piikkisuojan siihen releeseen... ei enää pitäis anturin hajota ainakaan sen sätimisen takia.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Miepä tuon tarkastin, niin vm90:ssä tulee jo releen kanssa. Vm88:n kytkentäkaaviossa on ilman relettä. Tuota Vm89:stä ei sitten olekaan tiedossa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuli lisäiltyä rele jo ensimmäiseen(-79), toiseen(-84), mut kolmannesta ja nykyisestä(-83) puuttuu vieläkin.. joskin tuossa härvelissä puuttuu niin monta muutakin sähköistä toimintoa(jotka alunperin ovat olleet) että alkaa hermo palaa... kiitos sen sepän, joka sen popniitin sulakerasiaan on laittanut.
Ihan kun sen polttoainepumpun sähköjen kanssa ei olisi riittänyt.. pari rullaa sähköteippiä ja pari metriä uutta piuhaa... saati se kaiken alunperäisin ja kaiken muun aiheuttanut takakontin valon "tehostaminen"...
Edelleenkään minun mielestä suutari ei ole pätevä räätälin töihin..
Ihan kun sen polttoainepumpun sähköjen kanssa ei olisi riittänyt.. pari rullaa sähköteippiä ja pari metriä uutta piuhaa... saati se kaiken alunperäisin ja kaiken muun aiheuttanut takakontin valon "tehostaminen"...

Edelleenkään minun mielestä suutari ei ole pätevä räätälin töihin..

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä