pakoputkista turbosatkuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

pakoputkista turbosatkuun

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Mikäs olisi paras putkivaihtoehto piristettyyn satkuun? Simonsin vai JT:n puolisatsi katista taaksepäin mutta löytyykö parempaa etuputkea niin että akku vielä mahtuisi olemaan omalla paikallaan?

Jospa keväämmällä vaihtais putken samaan konkurssiin kun laittaa ic:n...sitten dynolle :twisted:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Sabeli
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Elo 10, 2003 19:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sabeli »

Itse ainakin suosittelen JT:n putkistoa.
downpipe vain paikoilleen ja akku takakonttiin......itse ostin 120a/h huoltovapaan akun ja tarpeeksi järeät kaapelit + etusulake(200 A).
On ainakin ollut täysin murheeton 8 kk:tta :)
Putken vaihdon jälkeen huomasin vain suupieliä nostattavia tunteita....
Tuli meinaan herkkäkulkunen peli: Autona 900 S -92. Turbo vaihdettu mitsun td04-15t:n + cooleri mallia alu koko keulan kokoinen + jäykempi accuaattori + apc boksi modattuna + VV suodatin.
Näillä eväillä vakio putken ja JT:n ero kuin yö ja päivä + ÄÄNET! :twisted:
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

tän voi poistaa
Viimeksi muokannut 900S, Ti Huhti 26, 2005 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Sabeli kirjoitti:Itse ainakin suosittelen JT:n putkistoa.
downpipe vain paikoilleen ja akku takakonttiin......itse ostin 120a/h huoltovapaan akun ja tarpeeksi järeät kaapelit + etusulake(200 A).
On ainakin ollut täysin murheeton 8 kk:tta :)
Putken vaihdon jälkeen huomasin vain suupieliä nostattavia tunteita....
Tuli meinaan herkkäkulkunen peli: Autona 900 S -92. Turbo vaihdettu mitsun td04-15t:n + cooleri mallia alu koko keulan kokoinen + jäykempi accuaattori + apc boksi modattuna + VV suodatin.
Näillä eväillä vakio putken ja JT:n ero kuin yö ja päivä + ÄÄNET! :twisted:
Kerrotko Sabeli (toki muutkin saa) hieman tarkemmin tuosta akun siirtämisestä takakonttiin? Itseäni on alkanut kiinnostaa JT:n 3" downpipe ja silloinhan akun siirto tulisi ajankohtaiseksi.
Moniko neliöistä kaapelia käytit ja miten olet kiinnittänyt akun takakonttiin? Kuviin mahdollisuutta?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: pakoputkista turbosatkuun

Viesti Kirjoittaja 900S »

Maikki kirjoitti:Mikäs olisi paras putkivaihtoehto piristettyyn satkuun? Simonsin vai JT:n puolisatsi katista taaksepäin mutta löytyykö parempaa etuputkea niin että akku vielä mahtuisi olemaan omalla paikallaan?
Eikös JT:ltä löydy sellainenkin 3" DP, ettei tarvitse akkua siirtää..?? Siinä on tosin ahtimelta lähtiessä pieni pätkä vakioputkea ja itse en juuri siksi haluaisi sellaista laittaa. Liekö siitä iloa ollenkaan kun sen nimenomaan pitäisi olla mahdollisimman väljä juuri alussa.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

900S kirjoitti: Kerrotko Sabeli (toki muutkin saa) hieman tarkemmin tuosta akun siirtämisestä takakonttiin? Itseäni on alkanut kiinnostaa JT:n 3" downpipe ja silloinhan akun siirto tulisi ajankohtaiseksi.
Moniko neliöistä kaapelia käytit ja miten olet kiinnittänyt akun takakonttiin? Kuviin mahdollisuutta?
Itse ostin juuri 50mm2 hieno säikeistä kaapelia, sekä sulakeboksin, johon tulee sitten vielä sulake, kun ensin sen mitoitan.. tuo 200A kuulostaa aika järeältä, luulisi jonkun 62A riittävän ja saahan sitä sitten nostettua.

Akun voi vaikka kiinnittää Bilteman akkukoteloon, varapyöräkotelon tilalle, eli pyörä saisi lähteä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu, nuo katittoman mallin putket on semmosia jotka alkaa siitä kohtaa kun vakio putkikin, kyllä on aika lailla silläkin jo eroa vakioon turbon heräämisessä!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Turbo16 kirjoitti: Akun voi vaikka kiinnittää Bilteman akkukoteloon, varapyöräkotelon tilalle, eli pyörä saisi lähteä.
Tuohan olisi hemmetin hyvä paikka akulle, jos se vaan sinne mahtuu.. Täytyypä hieman mittailla.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Akku mahtuu olemaan vakioilmanputsarin kohdalla jos on laitettu vapaavirtausputsari.

Ei tartte kovin pitkiä kaapeleita vetää konttiin ja ei tartte suojakoteloa akulle...

Painojakauma sitten taas oma juttunsa...
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mimmi kirjoitti:Eipä taida 62A:n sulake kestää starttia.
Mikäköhän sinne sitten riittäisi? Mittaamalla sehän kyllä selvisi..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Sabeli
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Elo 10, 2003 19:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sabeli »

Etusulake 200 A riitti ainakin viimetalven kovillakin pakkasilla startin pyörityksen eikä edelleekään mitään ongelmia ole ollut "akku takakontissa" Kaapelina muistaakseni jotain 90 cm2 monisäikeistä.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

No eihän tolla akun sulakkeella ole muuta tarkoitusta kun palaa jos kaapeli jostain ihmeen syystä sattuu hankaamaan runkoon :roll: Eli saa olla "hiemman" ylimitoitettukin.

Eli pihtimittarilla startatessa virta piuhasta mittaus. Vaikka puolan johdon irti oleessa ettei käynnisty heti ja tähän lukeemaan joku 1,5 kerroin niin eiköhän ole sopiva :?:
Nää nyt oli vaan mun ajatuksia....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Satkun startin teho oli 1,3 tai 1,2 KW ohjekirjan mukaan. Jos sähkömoottori ottaa oin 1,5 kertaisesti startis, niin vois mitoittaa tuplaks. Eli pyöreesti noin 200A. Valitaan tämän yli menevä johto, ja siihen johdon johdinkykyä pienempi sulake.

Omaan on tulos 150-200A sulake, ja jotain paksua johtoa mitä satun suhteilla saamaan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vastaa Viestiin