Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Omassa ässässä on ollu nyt outoja käynnistymis ongelmia. Väliin starttauttaa niin että ihan kuin ei kipinää sais.
Vaihdoin uuden jakajankannen ja pyörimen jo aiemmin( Bosch). Ja nyt jakajan ja puolan välisen johdon.
Väliin muutama päivä meni taas ei ongelmia. Tänään nykäs ja jopa sammui kun tyhjäkäynnille tipahti. Kuumana sammutin kauppareissulla, ei meinannut lähteä käyntiin ollenkaan. Starttasi mutta ei edes lupaillut. Voisiko olla sytytyspääte vai peräti puola viallinen?
Sitten taas yks kaks auto lähti käyntiin ja toimi normaalisti kotimatkan.
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kato vaik illal lyökö läpi sytytysjohdoista ja ota sitten yksi tulppa irt johdonpäähän niin näkee yksinkin ilman mittareitakin tuleeko kunnon kipinä.
Puola samoin kuin kampuran asentotunnistin yleensä toimii kylmänä ja lämmetessä sammuu eikä lähde ennnenkuin jäähtyy.

Sytkäyksikkö (samal putsaa maadotuksen) helppo kokeilla jos joltain Kuopiossa ehjät puola ja sytkäyksikkö löytys lainaan vaikka pelkkää testiä varten. Älä osta motonet sytkäyksikkö unipointia kun se ei sitten toimi kunnolla, käytetty ehjä aito bosch mieluummin.

Muuta mitä mieles jakajan hall ehjä ja sakaralevy samoin eikä akseli ole liian väljä, tai piuhat hankautunu sieltä hallilta liittimelle eli murtunut tai poikki joita myös ollut etsin mukaan useampia tapauksia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

No täytyy kahtoa tuo läpilyöntien mahdollisuus ensin tulpanjohdoista.
Välillä on ilmennyt satunnaista puutumista kun lähtee vedättämään ja sitten se katoaa kun kierrokset kohoaa.
Vähän kuin sytytyskatkoja tulisi satunnaisesti.
Jakaja on vuotanu öljyä sisältä jo tän talven , sekin ois kunnostettava. Voisiko se vaikuttaa?
Ei kyllä mene jakajankanteen yhtään.
Mietin että kun lämpimänä starttasin kaupalla, ei kiekkamittari noussu silloin ollenkaan. Kieliikö se jostain sytytyksen viasta? Muistelin että se yleensä nousee kun startilla pyörittää.
Sytkäpäätteeltä otin numeron talteen Bosch 0227100147. KAhtelin sen hallin liittimen , oli siisti ja paikallaan. Samalla kahtelin ilmamassamittarin liittimen, siisti sekin. Ja sytkäpäätteen ruuveja avasin ja kiristin ja myös liittimen avasin ja havaitsin hyväksi , laitoin kiinni. Eli ne ainakin on tarkastettu.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Nyt se sitten lähti käymään muutamaksi sekunniksi ja sammui melkein heti. Sitten monta starttausta ennen lähti käymään. Kävi ehkä maksimissaan 10sek ja sammui kuin ois virrat sammuttanut autosta. Ja taas ei enää edes lupaa. Lopulta sitten akku alko loppumaan , kun tuli liikaa yrityksiä.
Paljoko maksaa puola ja sytkäpääte laatuosina?
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

Taitaa edullisimmat ja parhaat pääteasteet ja puolat löytyä toimivasta purkuautosta. Samannumeroista orkkis-Bosch-osaa vaan tilalle. Hüco- ja Unipoint-pääteasteet voi pitää hanskalokerossa hätävarana mutta ei jatkuvaan käyttöön :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Jos jollakin on Kuopiossa ehjä bosch sytkäpääte, saa tarjota.
Siis Bosch 0227100147, SAAB 8980534
Viimeksi muokannut Sukellusvene, To Maalis 19, 2015 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900S(T5.5) M1991(KR)
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Joskus bensapumppu oireilee varsin ihmeellisesti ,
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ja bensapumpun releitä myös tiedän hajonneen, mm. mun sinisestä se meni seuraavalla omistajalla.

Onhan muuten venakopan huohotinvena pohjas ehjäs tiivistees, ahtoputki varmasti kiinni, imusarja/kaasuläppäkotelolla olevat alipaineoksien pohjas ja tiivisteet ehjät?. Nuo irti tai tiivisteet hajal sammutti mul auton.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Alipaineletkut kahtelin ja huohotinkin on ihan ok. Ahtoputket on kiinni .
Arvelen vahvasti sytkäpäätettä. Johtojen läpilyöntiä yritin kahtoa, mut ei suostunu pyörimään niin että ois päässy näkemään. Ja tuo kiekkamittari ei näyttäny nousevan kun starttailin. Liene se liittyis sytkäpäätteeseen se ilmiö?
Tuo releiden nakse kuului ja surina . Eli luulen että pumppu toimii.
Kaipa se kokeilemalla löytyy sitten.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Vaihdoin käytetyn sytkäpäätteen, auto taas käynnistyi ja pyöri hetken , sitten sammu kuin napista painamalla.
Lähti käyntiin ja taas sammui samaan tapaan.
Tarkistin että jakajan pyörin on ehjänä ja jakajan kansi myös. Uudet, mutta piti katsoa.
Vaihdoin uuden akunkin , jälleen ei käynnisty, vain pari lupausta. Uudella akulla starttaa todella entistä paremmin , mutta ikään kuin kipinä uupuisi. Pakoputkesta tulee bensan haju . Eli taitaa ainetta tulla .
Voisiko jakaja olla rikki ?
Viimeksi muokannut Sukellusvene, Pe Maalis 20, 2015 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei tuolla puolalla paha hinta uutenakaan ole.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/497/2 ... ytyspuolat

Jos kaveri niin tulppa irti ja koneen päälle sekä starttia niin näet tuleeko kunnon kipinä jos et mitata puolan tai tulppien johtoja pysty.
Ota samalla tulpat irti kato et oikeat, ei karstakököjä, kärkiväli 0,9 ja kuivaa jos märät.
Oltko muuten pyöritelly jakajaa löysänä, tuli mieleen onko perusennakko (15-17 astetta pitäs olla) siirtynyt? Tuon kyllä pitäisi toimia liki 5 asteen ennakollakin kuten omissa ollut kun säätäneet joskus alipainesäätäjän letku kiinni eikä tulpattuna kuten säätö oikeasti kuuluisi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Auto tosiaan pyöri taas sen about 30 sekuntia ja aivan kuin ois virrat kadonnut kerrasta.
Sen jälkeen ei edes lupaillut.
Tulppia ei pääse kahtomaan , tulppa-avainta ei ole kämpillä . Joskus ne katoin ja on ne mitkä kuuluukin olla. Enkä uskos että niissä isoa vikaa on koska aina kun pyörii , pyörii kaikilla ja tasaisesti.
Ennen starttausta katoin että puolalle tulee jännite plussanapaan. Pitää vielä kahtoa tuleeko silloin kun ei käynnisty. Silloin kait näkis ettei virtalukonpohja ole syyllinen.

Kahtelin että puolassa ensiovastus on 0.1ohm. Toisiopuolella nyt sitten löytyikin vastus 6.8 kohm
Onko nuo kunnossa olevat arvot?

Sytkäpäätteen vastukset on luokkaa 8kohm, siis entisen . Lieneekö kelvollinen?

Sain tuolta Saabclubin fb puolelta Mikeltä arvot puolalle joka kunnossa: Ensiökäämi 0,52-0,76 Ohm ja toisio 7,2-8,2 kOhm.
Tuon perusteella minulla ensiöpuolen arvot alakantissa?

Tekeekö tuo poikkeama sitten tuollaisia häiriöitä?
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mittailin että jännite tulee sytkäpäätteellekkin ja jakajan hall pistokkeen + napaan. Ja sen maakin pelaa. Tuota virranjakajan toimivuutta en yksin voinu kokeilla. Vahva epäily on puolan toimimattomuudesta .
Eikä tuon puolan ensiö ja toisiokäämien arvot muuttuneet vaikka kaikki johdot otti pois, eli toimiva mittaus tuli ilman ruuvien alle tulevien johtojen irroitteluakin 0.10ohm ensiö ja 6.8kOhm toisio.
Jakajan ilmeisesti , sen hallin sais mitattua jos ois joku joka käynnistäis autoa ja vastusmittarilla liittimen keskinavasta ja miinusnavasta mittais jännitteen( tai testaamalla ledillä), joka pitäs vaihdella(ledin tuikkia) kun tuo anturi lukee tuota pyörimistä. Ilmeisesti vaan pitäs vetää liittimen plusnapaan tuo jännite?
Tai ilman sitä mittaamalla vastusarvoa keskinavan ja miinuksen väliltä.
Saa korjata jos oon väärässä ? :)
Kahtoa jos huomenna löytäs maalta vanhan tulpan ja irtojohtimen , johtoja ja vois kokeilla jakajankin toimivuuden .
Ei oo kämpillä tarpeeksi laitteita jotta homma onnistuu, tai käsiä.
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

Irrottamalla jakajan kannesta ja pyörittämällä jakajan akselia sormilla saa Hall-anturin signaalin mittailtua. En tosin ehkä uskaltaisi pidellä käsissä jakajaa, johon saattaa sätkiä puolalta suurjännitettä, eli puolan johto irrotettava.

Tai jos ruuvaa tulpat kannesta irti ja tuuppaa autoa vaihde päällä, saa mitattua Hall-signaalin ja katsottua kipinän. Ilman tulppia moottori pyörii kevyemmin. Voi myös tunkata toisen etupyörän ilmaan ja vaihde päällä pyörittää pyörästä.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og900S outoja käynnistymis ongelmia

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Mä olen pääsiäisenä tulossa lomalle käymään. Jos ei siihen mennessä ole vika selvinnyt, niin voin lainata kokeiluun ainakin puolaa ja sytkän pääteastetta.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Vastaa Viestiin