ylipainekytkin kysymys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Kanssa saabistin kanssa tuli keskustelua ahtopaineen ylipainekytkimen toiminnasta. Hän kertoi että kytkimen johdot kannattaa irrottaa ja eliminoida koska jos kytkin hajoaa,bensapumppu ei toimi ja auto jättää tielle. Onko tällainen mahdollista ja kuinka tod.näköistä? Itse en ole tällaisesta vikamahdollisuudesta kuullutkaan. Jos olisi ongelma kait joka saabisti sen kytkimen olisi jo poistanut......Itse siis väitän ettei ylipainekytkin jätä tielle. Mitä sanoo raati?
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja jus »

Periaatteessa mahdollista, mutta ei todennäköistä. Ainakaan en muista kuulleeni ylipainekatkaisimen keneltäkään hajonneen. Kaikenhan tietysti pystyy saamaan rikki ja ässästä sen katkaisimen rajapainetta usein ruuvaillaan virihommissa ylöspäin. Ja lopulta ohitetaan koko kytkin, kun ei säätynyt tarpeeksi ylös. Syy ylipainekatkaisimen ohittamiseen siis lienee useammin muu kuin aavistus sen vikaantumisesta.
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja Predatori »

En aio ainakaan itseltäni piuhoja alkaa sorkkia. Riittää kun letku tukittu. Jos kytkin kestäny auton iän niin kestää toisenkin...
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Omis ässis oli kytkin ohitettu yhdistämällä johdot, mulla kylläkin hommattu ja painetta säätämäs rajavena (ilman sitä en olisi kytkintä edes ohittanut) ni varmisti maksimipaineen kunnolla.
Toises oli kalvos jotain kun humppaus ja fuel cut loppu ohitukseen (oli kierrtty säätö jo maksimiin) ja toises ehjä täysin toimiva.
Mut nuo kytkimet siis jätetty kylläkin paikalle eikä poistettu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja aero »

Sen kytkimen olemassaololle on ihan hyvä syy, se suojelee auton tekniikkaa vakavalta vauriolta ahtopaineensäätöjärjestelmän vikaantuessa niin, että hukkaportti ei avaudu rajoittamaan ahtopainetta.

Suomeksi: jos auto on vakio, anna kytkimen olla toiminnassa. Jos olet aloittamassa viritystä etkä vielä ihan tarkkaan vielä tiedä, mitä teet, anna kytkimen olla toiminnassa. Jos olet virittämässä ja ymmärrät ilmamassojen, pakolämpöjen, seossuhteiden ja nakutuksen päälle, ohita kytkin sitten kun se alkaa ahdistamaan viritystä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Kytkimen toiminnasta ja virityksestä ei epäselvää vaan kysymys kuluu voiko toiminnassa oleva(siis johdot kiinni) kytkin jättää auton tienpäälle kuinka todennäköisesti. Oma kantani edelleen että riittää ohitukseen kun letkun tulppaa,johdot olkoot kiinni ja näin ollu omassa 6vuotta. Yksi hemmo vaan spekuloi entä jos kytkin särkyy niin bensapumppu ei toimi jne..tuohon en itse usko,en ole kuullutkaan että kellään särkyny.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja Jope »

Minä sen kerroin, ja esimerkiksi Tobbana vastasi sulle sinne facebookkiinkin, että sillä oli osunut KAKSI johtamattomaksi hajonnutta kohdalle peräjälkeen.

Mutta älä usko, älä usko, älä usko. Ole kovapää, voita 10 internetiä kun pidit pääsi.

Se ei TIETENKÄÄN voi kellään hajota kun sulla ei hajonnut ja Jus ei ollut asiasta kuullut koskaan.

Kuinka itsepäinen täytyy olla, ettei usko sitä että bensapumpun releen sähköt kulkee sen kytkimen kautta? Katso kytkentäkaaviosta. Osaatko lukea kytkentäkaavioita?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja hatami »

Itsellä kanssa on kaksi hajonnut, toinen ohittaessa rekkaa ja kulku loppui kuin seinään ja toinen muuten vaan talvipakkasella. Ei muuta kuin johdot yhteen ja matka jatkui taas. Kyllä niitä hajoaa ajan saatossa monellakin.
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Teoriassa mahdollista,käytännössä mahdollisuus 1/10 000. Ennemmin taka akseli tippuu tai laturi hajoaa. Teoriassa voi hajota vaikka kaikki osat yhtäaikaa mutta mikä on käytännössä mahdollisuus eri asia. Mutta jokainen 900 turbon omistaja nyt kiireellä se kytkin purkamaan ettei matka lopu. Teidän saabit on pommeja jos kytkin käytössä. Sovitaan vaikka näin. Maahantuoja voisi vetää saabit pois varuilta.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja Jope »

Et voi olla noin marttyyri kun joku neuvoo erilailla kuin sinun todellisuutesi vaikuttaa olevan.. Himmeet ylireaktiot moisenkin asian takia.

Eikö kannattaisi se pienenpieni hajoamisen mahdollisuus sulkea pois samalla kun sen tulppaa? :-D

Ilman muuta saat jättää omaasi johdot paikalleen, mutta kannattaa muistaa sen kytkimen olemassaolo, jos joskus se bensapumpun rele lakkaakin mystisesti vetämästä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa taannoin turbotin 99:n. Ylipainekytkin jätettiin pois ihan tarkoituksella ja se korvattiin ahtopainemittarilla ja kuskin tarkkaavaisuudella. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja jus »

Ässän ropaajille letkun tulppaaminen voi olla laiskan vaihtoehto, kun sen voi tehdä konehuoneen puolelta purkamatta mitään. Täyspaineturboissa saman letkun varassa on APC:n paineanturi ja ahtomittari, ei voi samalla tavalla tulpata letkua ilman seuraamuksia.

Oliko niitä johtamattomaksi hajonneita paineantureita ruuvailtu paljonkin ylöspäin? Pitäisikö bensapumpun ja ruiskun releet myös poistaa turhana herkästi vikaantuvana osana, pääkatkaisijasta vaan kaikki käyntiin vaikuttavat sähköt päälle ja pois?
Viimeksi muokannut jus, Ti Huhti 28, 2015 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja aero »

Predatori kirjoitti:Kytkimen toiminnasta ja virityksestä ei epäselvää vaan kysymys kuluu voiko toiminnassa oleva(siis johdot kiinni) kytkin jättää auton tienpäälle kuinka todennäköisesti.
No on siinä autossa varmaan todennäköisempiäkin vikapaikkoja, mutta onhan se tietty yksi potentiaalinen toimija. Ei mullakaan ole noita hajonnut, mutta ei se tarkoita etteikö se voisi hajota. Ei mulla myöskään ole palanut Trionicin pääteasteita eikä lämppärin nopeudensäätimiä, mutta molemmista noistakin olen vikakertomuksia kuullut.
Predatori kirjoitti:Oma kantani edelleen että riittää ohitukseen kun letkun tulppaa,johdot olkoot kiinni ja näin ollu omassa 6vuotta.
Joo, saa sillä kytkimen perusfunktion poistettua käytöstä. Toki moni (kuten myös minä) ihmettelee, että miksi se kytkin pitää sinne väliin jättää, jos se ei enää käytössä ole.
Predatori kirjoitti:Yksi hemmo vaan spekuloi entä jos kytkin särkyy niin bensapumppu ei toimi jne..tuohon en itse usko,en ole kuullutkaan että kellään särkyny.
No, jos bensapumpun ohjausta kontrolloiva palikka lakkaa johtamasta sähköä - olkoonkin sitten ylipainekytkin, sulake tai bensapumpun rele - niin tokihan se pumppu lakkaa pyörimästä, bensa kulkemasta ja moottori käymästä.

Kovaa ajoo vaan. Mun veikkaus matkan katkovasta porsiuksesta menee vaihdelaatikolle, pyöräntuennalle tai sytkälle todennäköisemmin kuin tuolle, mutta tietääpähän tarkistaa tuon(kin) jos bensapumppu lakkaa pyörimästä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Kiitos hyvistä vastauksista kaikille. Tähänhän ei oikeaa vastausta ole,kaikki saa sanoo kantansa. Hyvä väittely saatiin Jopen kanssa aiheesta,mutta rauha maassa eikös?
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Jope
-
Viestit: 4164
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: ylipainekytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja Jope »

Juuh, yritin viljellä paljon hymiöitä että edes vähän menisi sitä signaalia etten täällä mitenkään hakkaa näppäimiä pöydästä läpi.

Kuten sanottu, vapaa maa tämä on. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin