Käsijarrun säätö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Coltti
"Hölösuu"

Käsijarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Eteen ottavaa käsijarrua olis tarkotus saada vähän kireemmälle (vaijeri väsynyt). Mitenkäs tuo operaatio oikein onnistuis?

Olen käyttänyt hakutoimintoa...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
matti sallinen
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

oisko samanmoinen kuin 99:ssä?
eli keskikonsolin sisällä (kuskin takajalkotilan puolella 1 säätöluukku) on ne vaijerin päät.
Säätö tapahtuu ristiin, eli vasenta vaijeria kun sisältä säätää, niin oikea käppäri säätyy, ja päinvastoin.
99:ssä ainakin joutui nostamaan keskikonsolin takapäätä ylöspäin(muutama ruuvi irti)niin onnas paremmin.
ja olikohan vielä niin, että satulan päässä sen vääntövarren ja satulan väliin piti säätää 0,5 mm rako?

muut jatkakoon
saab 99 -83 GL"S"
900i
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vaijereista sen verran etten usko että ne venyy ainakaan kovin paljoa.Poikki ne menee siinä vaiheessa..
Säätö vain menee kauas ja siksi käppä ei pidä.
Säätö tapahtuu siten että palat pois ja tsekkaa että liuku liikkuu.
Käsijarru vipu liikkuu.
Sitten mäntä kierretään siihen kuuluvalla avaimella riittävän "lähelle" ja palat paikallee sitten pumppaillaan jarruja jonkin aikaa niin pitäis alkaa tapahtuu,mikäli satulat ovat kunnossa.
Muut kertokoon tarkemmin tuon säädön.
Käsijarrua ei siis pidä lähteä ensin säätämään vaijereista se on virhe.
Mekanismi ei toimi oikein silloin.
Hieno säätö tehdään mikäli tarttee lopuksi vaijerista mutta sitkin täytyy olla tuo välys vivun välissä mikä tuossa mainittii. Siitä voi vähä tinkiä siitä välyksestä koska ei voi odottaa että ne satulat on alkuperäisen oloisia enää.
Parhaimmillaan noita heitellään parin vuoden välein uusia, juuri sen takia kun niitä ei käytetä /osata käyttää,hoitaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
Passi
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kun käsijarru ei ole päällä ja sieltä satulan päästä vetää sitä vaijeria lisää ulospäin, jos ei tule, ei sitä viajerin pituutta kaiken järjen mukaan tarvitse säätää.

Se rakotulkkisysteemihän tohon on. Lukee korjauskirjoissa.

Ja mulla oli se vaijeri irti sieltä kabiinin puolelta. Laitoin takasin hahloon ja rokrok.

T. Pasi
Coltti
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Auto siis unohtu laittaa, faijan 99:iin oon säätämässä :). Tosiaan, kässäri pitää ihan ylimmässä asennossaan n. 40 asteen kulmassa olevassa mäessä. Riittääköhän tuo inssille, vai pitääköhän säätää... ?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Omaan pirssiin tein 0,5mm hienosäädön siten, että laitoin rakotulkin väliin ja se ku tippu tallin lattialle niin otin pikkuisen takaisin ja kävin toteamassa, että 0,5mm on rakoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tknummelin
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Minusta tämä homma on niin ikävää, että annan aina ammattilaisen laittaa :P Mutta tokihan se vähän hävettää, ettei pistä itse tollasta pikkujuttua kuntoon :oops:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
make206
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja make206 »

tknummelin kirjoitti:Minusta tämä homma on niin ikävää, että annan aina ammattilaisen laittaa :P Mutta tokihan se vähän hävettää, ettei pistä itse tollasta pikkujuttua kuntoon :oops:
Haitanneeko tuo, jos antaa sellaisen laittaa auton kuntoon joka on tekee työkseen moista hommaa. Ammattimies on aina ammattimies. Itse annan mielummin asentajan tehdä työn kun että itse alan räpläämään huonoilla työkaluilla, valoilla ja huonoissa tiloissa. Ehkä sitten jos olisi lämmin tallipaikka ja jollakin sais auton ilmaan.
Vastaa Viestiin