Saab 900 ja mittaristovalaistus
Saab 900 ja mittaristovalaistus
Eli tuossa vm 88 saabissani on ilmeisesti se reostaatti rikki. Mistähän saisi kaivettua uuden tilalle?
Reostaatti
Moi
Minulle yksi autoharrastaja sanoi, että halvin homma on ohittaa koko reostaatti. Valot tietty palaa täysillä mutta so what, ei mittarin valot sil-
miä häikäise...
Minulle yksi autoharrastaja sanoi, että halvin homma on ohittaa koko reostaatti. Valot tietty palaa täysillä mutta so what, ei mittarin valot sil-
miä häikäise...
Saako reostaatin vielä toimimaan jos sitä vetää tai työntää samalla kun pyörittää? Omassa entisessä og900 sain vielä jotain näkymään tuolla tempulla. Tosin loppujen lopuksi purin mittariston ja huomasin, että reostaatista oli vain metallinen liuku noussut ylös jonka sain taivutettua sopivasti jotta virta taas liikkuisi sen kaarevan kontaktipinnan läpi. Onhan sitten vaikea selvittää ko. pikkuosaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Valonsäädin
Perheeseen tullut -83 GLE omasi myös pimeän mittariston, joka totta vieköön haittasi pimenevässä ilmastossa. Tähän auttoi varovainen mittarivalojen kääntely ja nyt ne palavat hyvin, ilman katkoja. Tosin siihen potentiometriin en koske tikullakaan niin kauan kuin valoa riittää ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eräs kuulemani hätäapu on kytkeä radion johtosarjaan virtalukon kautta tulevasta piuhasta hyppylanka lämpösäätimen valaistuksen johtoon. Näin koko kojelaudan valaistus toimii ajettaessa. Jos mittariston polttimot on 2 tai 3W (5W sulattaa paikat), taitaa hyvin yleisesti tuo kirkkaussäätö ollakin täysillä, joten säätimen ohittaminen ei juuri tilannetta muuta huonommaksi.