No nyt on satku alla...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Rymy
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 16:38
Paikkakunta: Helsinki

No nyt on satku alla...

Viesti Kirjoittaja Rymy »

Terve. Olen näissä foorumipiireissä uusi, tielläkin vastaleivottu ajokortinhaltija. Eräältä sukulaiselta sain ilmatteeks (nyt on vakuutukset sun muut minun riesanani :( ) tuommosen valkoisen pystykeula sedanin 8v ruiskukoneella, vuodelta 86.

Suhtauduin aluksi hiukan kriittisesti kyseiseen menopeliin, siinä on monessa paikkaa melko rapeat pellit, ja ovien alareunat on semmosessa kunnossa että kyseisistä ovista ei taida enää olla hitsattaviksikaan (en minä tosin hitsauksesta mitään tiedä, ehkä vielä yllätyn). Putkistossa taitaa kyllä jotain reikiä olla, mutta niistähän vaan äänet paranee...ja tällä oli nykimisoireita kosteilla ilmoilla ennen kuin kävin vaihtamassa uudet tulpanjohdot. Nyt tää vehje käy kuitenkin kuin unelma, niin sanoakseni, vaikka mittarissa on semmoiset 456000 8O

Kuitenkin, kun autoa on imuroitu, pesty, vahattu, hinkattu ja muutenkin laitettu edustavamman näköiseksi niin täytyy todeta että ne punaiset plyysit on aikas hienoja...ja niskatukea sekä muuta detaljia löytyy, kaikki nippelivehkeetkin toimii moitteettomasti. Öljyäkään se ei syö, ja bensaa vain siedettävät määrät. Nyt kun on asiaa tullut mietittyä niin olen tullut siihen tulokseen että olisi sitä paljon huonompaankin voinut jopa rahaa laittaa :o Kyllä nyt näyttäis pahasti siltä että Saabilla ajellaan, ja kivahan se on kun autokin on samaa vuosimallia kuin ajaja itse.

Jos tää ei sanoudu irti ennen katsastusaikoja (joskus alkukesästä) niin laitan pellit kuntoon ja uusin tuon pakoputkiston...sen jälkeen vain suomen suvea kiertämään, tulee vanhalle vehkeelle ainakin kunnon kestotesti ;)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1825
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Joo, kyllä on paljon huonompia ja kalliimpiakin vaihtoehtoja olemas. Kun noissa Saabeissa on sitä raakaa voimaa pellin alla, mitä noissa Japsi raukoissa ei ole :wink:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Vai että lahjotti se sukulainen 118 heppaa sulle. :wink:

Joo kyllähän satkulla on hienoa ajella kunhan se vain on kunnossa. Welcome to saabisti family. 8)
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Saabia pystyy hitsaamaan vaikka olis vähän ruostettakin. Japseissa ei ole peltiä mihin hitsata.
Myös se vanha K-Jetronic on aika varmatoiminen keksintö.
Itsellä on samanlainen pystäri joka päiväisessä ajossa, ajan parhaimpina/pahimpina päivinä työajoa yli 100km.
Tarkoituksena on ajaa tämä auto loppuun, tosin mittarissa on vasta 203 tkm, joten voi olla että kuski loppuu ennemmin kuin Saab :wink:
Tervetuloa kirjavaan joukkoomme!
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Tervetuloa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jeh, foorumillehan on tulossa kovasti lisää väkeä. Hyvä niin, sillä kollektiivinen viisaus on yleensä parasta.

Kyllä minullekin olisi joku voinut aikanaan sen saabin lahjoittaa.. Se 250 euron ostos (-85 900i) tuli loppupeleissä maksamaan reilusti yli 1000€, mutta karvalakkiversiona toimikin sitten hyvin. Ainakin moottorien puolesta 8v-ruiskut ovat kiitollisia kohteita, ne kun korjaa ja vaihtaa öljyt säännöllisesti, tulee vaihdossa ongelmattomia kilometrejä. Pellit vain eivät valitettavasti ole ikuisia :(
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

aina yhtä hienoa nähdä uusia tartunnan saneita...
se on kova peli maailmaa vastaan, joskin täytyy sanoa, että ihan romusta ei enää kannata rakentaa, ellei sitten tosissaan pidä projektina. nämä saabit kun on romahtanu tämmöseen hintakuoppaan.
mutta onhan se nyt kuitenki mukava ja mahtava auto verrattuna johonki uudenpaankin corollan riepuun. nim
äippä vaihto joskus -82 iivarin -89 corollaan. ja anto vielä rahaakin. pari vuotta myöhemmin corolla paaliin romuna, ja saabi on tietääkseni vieläkin jokapäiväisessä ajossa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
karimylly
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 10:32
Paikkakunta: Tuusula

Todella upeeta

Viesti Kirjoittaja karimylly »

:D Hienoa saada heti nuorena Aloitekykyinen SAABISTI joukkoon
Positiivistä on heti kysyä: Tietäviltä saabisteilta ohjeita sekä vinkkejä
Itselläni OLI JAPANILAINEN ENNEN Kunnes ostin kyseisen auton. Enkä ole katunut.Vinkkejä saa täältä läpi yön eikä ne ovet ole ongelma MOTONET
myy korjauspaloja alle 20 ekee Eiku laittaan vanhus kuntoon

HUOM Kiitos kaikille saabisteille vinkeistä/Ohjeista joita olen saanut Terv: karimylly SAAB 900i 88
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kuten aikaisemmin mainittiin, ei kannata tehdä mitään mega korjauksia sillä satkujen hinnat on ihan pohjamudissa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

TuuSaR kirjoitti:Kuten aikaisemmin mainittiin, ei kannata tehdä mitään mega korjauksia sillä satkujen hinnat on ihan pohjamudissa.
Nyt en ymmärtänyt? Miten niin ei muka kannata OG-satkuja korjata :?:

Jos ei kori ole täysin laho, niin kyllä OG-satku palvelee käyttöautona täysin ok. Joutuu sitä uudempiakin autoja hitsailemaan..

Jos ostaa jonkun uudemman niin voihan sitäkin joutua laittamaan.
Verrattuna uudemman auton kustannuksiin ei korjaaminen välttämättä olekaan mikään huono sijoitus.
On samalla hyvä harrastus :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Osta Voortti, vocus toi monreo. Ne on kolmen vuoden pääs samas kunnos ku viistoista vuotta vanha satku... pääsee niitäkin hiomaan ja varmaan hitsaamaankin. Pitäkää satkut vaan kunnossa vaikka vähemmän ootte niistä maksaneet kuin noista uusista voorteista!!! :wink:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Tervetuloa saabistiksi, siitä taudista voi olla vaikea päästä eroon, mutta onko pakko edes yrittää!
Tässä isänä seurailin, kun ensi syksynä kortti-iän saavuttava juniori "valitsi" automerkkiä: pitkän aikaa oli kartaanipelit ainoita oikeita,
kunnes sattui lähipiirissä kardaanipeli karkaamaan käsistä...
Ensi talven juniori ajelee 90:llä (jos saa kortin) ja seuraavana kesänä sitten saattaa päästä Aeron rattiin - riippuu siitä miten 90:n käy!
Saakos muuten Motonetistä korjauspaloja näihin uudempiin autoihin, joissa teräslaatu on määritelty osa-osalta? Niitä ei sitten hitsailla kotitallissa!

Saab 90 -87 (KU)
Saab 900i -88 (KÄ)
Saab 900 Aero -85 (KU)
Saab 99 -84 (VA)
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

niin siitä ettei kannata korjata, niin sanoinko että merkkiä pitäis vaihtaa, tai uudempaan...
ite pääsin vaihtamaan vanhempaan, ja enkä kadu yhtään...
edellinen oli siinä kunnossa, että aina kun löi oven kiinni, niin paloja jäi tielle... siitä kun olis lähteny rakentelemaan, niin ei olis riittäny omat eikä varastetut...
satku on hyvä auto. ikiliikkuja tekniikkaa varauksin.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin