OG900:n tuulilasin pyyhkijäkoneiston ongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
anahenttonen
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Maalis 11, 2015 14:09

OG900:n tuulilasin pyyhkijäkoneiston ongelmat

Viesti Kirjoittaja anahenttonen »

Löytyykö tietoa OG900:n tuulilasin pyyhkijäkoneiston ongelmien syystä?
Onko kuskinpuolen vaijerin poisluiskahtamisen syy vain vaijerin löystymisessä?
Vai mahdollisesti vaijerin urapyörän urien madaltumisessa?
Urapyörä jota vaijeri kiertää oli irronnut pyyhkijän varren akselista.
Tämä irtoaminenko aiheuttaakin myös vaijerin irtoamisen?
Kuuluuko urapyörän olla esim. juotettuna kiinni akselin varressa
vai millä sen kiinnitys on varmistettu?
Naputin urapyörän takaisin varteen kiinni ja kiristin vaijerin niin kireälle kuin uskalsin.
Tietty epävarmuus jäi kuitenkin kun en ymmärtänyt ongelman syytä.
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: OG900:n tuulilasin pyyhkijäkoneiston ongelmat

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Tietty epävarmuus mullakin jäi, kun toissakesänä metsätiellä pyyhkijät pysähtyi täysin. Parin minuutin kuluttua taas toimi. Eikä vika ole toistunut. P.moottorin alla on punainen johdin, tässä mulla on nyt sokeripala, johon saan vian toistuessa syötettyä plussaa moottorin suuntaan.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: OG900:n tuulilasin pyyhkijäkoneiston ongelmat

Viesti Kirjoittaja pevi »

anahenttonen kirjoitti:Löytyykö tietoa OG900:n tuulilasin pyyhkijäkoneiston ongelmien syystä?
Onko kuskinpuolen vaijerin poisluiskahtamisen syy vain vaijerin löystymisessä?
Vai mahdollisesti vaijerin urapyörän urien madaltumisessa?
Urapyörä jota vaijeri kiertää oli irronnut pyyhkijän varren akselista.
Tämä irtoaminenko aiheuttaakin myös vaijerin irtoamisen?
Kuuluuko urapyörän olla esim. juotettuna kiinni akselin varressa
vai millä sen kiinnitys on varmistettu?
Naputin urapyörän takaisin varteen kiinni ja kiristin vaijerin niin kireälle kuin uskalsin.
Tietty epävarmuus jäi kuitenkin kun en ymmärtänyt ongelman syytä.
Kuopiosta Saab päiviltä palatessasni kotimatkalla jämähti kuskin puolen pyyhin keskelle tuulilasia. Pikainen tarkastelu tiellä osoitti, että samainen pyörä minullakin oli irronnut. Minusta vaijerin irtoaminen johtui nimenomaan urapyörän irtoamisesta. Sen kiinnitys on näköjään persutunut vain boordien kitkaan. Itse ajattelin laittaa boordiin tilkan metalli Araldiittia, niin eipä moinen pääse toistumaan.

Kannattanee varmaan ottaa koko pyyhinmekanismi pöydälle sen sijaan, että alkaa homma tuhtaamaan autossa?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: OG900:n tuulilasin pyyhkijäkoneiston ongelmat

Viesti Kirjoittaja tehave »

joo, kannattaa nostaa pöydälle mekanismi, ensin pyyhkimien varret irti. (varovasti, napsauttelin niitä jousi päitä ja alumiini valu halkesi..)
sitten on vain neljä pulttia jotka ei ole edes tiukassa, sitä ennen tietysti sähkökaapeli irti ja systeemin kanssa sisätiloihin. irroitukseen menee parin harjoittelu kerran jälkeen n. 5min.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: OG900:n tuulilasin pyyhkijäkoneiston ongelmat

Viesti Kirjoittaja pevi »

Nyt on pyyhkijät taas kunnossa. Tosiaan se vaijeripyörä oli irronnut akselistaan. Oli boorit sen verran kuluneet. Metalliaralditia tippa väliin ja paikalleen naputtelu. Toinenkin akseli otettu auki ja rasvattu.
Vaijerin virittämin pyörään oli pieni temppu, mutta onneksi mutteri avautui, jolloin homma helpottu huomattavasti.
Vaijerin kulkureitti edestä katsoen:

Vasemmalta pyörän alta (taempaa ) ylös, sitten vaijerin klunssi pyörän koloon, pyörän alapuolelle (edeltä ) ja siitä mutterin reikään.

Suluissa olevat viittaa vaijerin asemaa pyörällä, kun vaijeri kohtaa itsensä mentyään kierroksen.

Oma lisäjumppa ( homman vaikein ) oli pyyhkijä mekanismin ujuttaminen ohi ilmastointilaitteen.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: OG900:n tuulilasin pyyhkijäkoneiston ongelmat

Viesti Kirjoittaja tehave »

Onko sitä vaijeria missään järkevään hintaan? Olikohan speed parts jossa n.50e . 20cm vaijeria... Tuli tehtyä itse, mutta olisi sellainen valmis kätevä kun jokin eläin taas osuu tuulilasiin....ei ole harvinaista meidän matkoilla. Viime vuonna jokin haukka tänä vuonna jänis puskurin kautta kierteellä.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: OG900:n tuulilasin pyyhkijäkoneiston ongelmat

Viesti Kirjoittaja pevi »

tehave kirjoitti:Onko sitä vaijeria missään järkevään hintaan? Olikohan speed parts jossa n.50e . 20cm vaijeria... Tuli tehtyä itse, mutta olisi sellainen valmis kätevä kun jokin eläin taas osuu tuulilasiin....ei ole harvinaista meidän matkoilla. Viime vuonna jokin haukka tänä vuonna jänis puskurin kautta kierteellä.
Merkkiliikkeestä ei enää saa, mutta tuolta

http://www.skandix.de/en/spare-parts/bo ... m/1020271/

Itsekin ostaisin heti yhden, mutta postikulut minimillään on luokkaa 25 €. Jos löytyisi jokunen kimpaan, niin voisin tilata setin ja lähetellä kirjeenä eteenpäin...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin