Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Olen etsiskellyt hyväkuntoista harrastus 99 ja tarjontaa tuntuu olevan. Mutta poissalollaan loistavat 70-luvun lopun vuosikerrat. Osaako joku kertoa onko niitä rekisteröity poikkeuksellisen vähän vai olivatko pellit tuolloin niin heikkoja ettei maantiesuola säästänyt niitä lainkaan. Tarjontaa tuntuu olevan vanhemmista B-moottorisista -->1977 hyvin mutta ensimmäiset H-koneet ovat jossain. Ja noin 1981-82--> taas uudempaa löytyy.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
31.12.2014 oli Saab 99:jä vuosimalleittan liikennekäytössä | rekisterissä seuraavasti:
1969 2 | 5
1970 7 | 17
1971 8 | 21
1972 10 | 35
1973 10 | 21
1974 25 | 53
1975 21 | 57
1976 19 | 50
1977 15 | 39
1978 15 | 36
1979 16 | 43
1980 30 | 60
1981 51 | 129
1982 122 | 305
1983 199 | 497
1984 204 | 569
1985 4 | 7
1986 0 | 1
1987 0 | 1
Lähde: Trafi
1969 2 | 5
1970 7 | 17
1971 8 | 21
1972 10 | 35
1973 10 | 21
1974 25 | 53
1975 21 | 57
1976 19 | 50
1977 15 | 39
1978 15 | 36
1979 16 | 43
1980 30 | 60
1981 51 | 129
1982 122 | 305
1983 199 | 497
1984 204 | 569
1985 4 | 7
1986 0 | 1
1987 0 | 1
Lähde: Trafi
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
70-luvun lopun mallit olivat kovin herkkiä ruosteelle vesiohenteisen pohjamaalin vuoksi.
Jotain pientä osaa voi olla myös silloisella vahvasti ruskeasävytteisellä värimaailmalla (mukana myös myrkynvihreät ja tummat keltaiset) jota ei välttämättä ole arvostettu samassa määrin kuin "klassisempia" vaihtoehtoja tai edes 80-luvun alun haaleita värejä, mutta tämä on ihan omaa pohdintaa.
Jotain pientä osaa voi olla myös silloisella vahvasti ruskeasävytteisellä värimaailmalla (mukana myös myrkynvihreät ja tummat keltaiset) jota ei välttämättä ole arvostettu samassa määrin kuin "klassisempia" vaihtoehtoja tai edes 80-luvun alun haaleita värejä, mutta tämä on ihan omaa pohdintaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Tuossa JUS:n linkittämässä taulukossakin näkyy kyllä mielestäni selvä notkahdus 70 luvun lopun vuosiluokkien kohdalla, eli niitä on oikeasti säilynyt vähän. Itseasiassa niin vähän että en ole nähnyt yhtään hyväkuntoista vaikka varmaan niitäkin on.
Eli kuningas ruoste iskenyt näihin...
Eli kuningas ruoste iskenyt näihin...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Minulla oli kaksikin -79 900:sta, GLE ja turbo, molemmat viisiovisia metallinhohto vaaleansinisiä, joskus vuosituhannen vaihteessa varaosina ja ne olivat kyllä toivottoman mätiä jo silloin. -76-77 99:jäkin kolme, joista yksi ajossa, samaa vikaa näissäkin. Ysikutosia taitaa olla säilynyt enemmän? Mielenkiintoista olisi nähdä rekisteröityjen määrät myös näistä..
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Jeps, Mulla oli 99 CC MY -76, käyttöönotto loppuvuodesta -75. Ruoste ei sitä vaivannut, ainakaan kun oli ajossa lapissa. Toi oli pikkasen sekasikiö kun oli jo uudemmalla "reikätunkki" kytkimellä, mutta esimerkiksi vesipumppu ei käynyt -76:sta, vaan vaati -75:n. Kytkinakseli vaihtui vahvempaan ketjuvetoisen ensiövälityksen myötä -77:ssa ja vaihtuikohan isommat etuvilkut samaan aikaan.
Eli ilmeisesti paras yhdistelmä 70-luvun saabeissa olisi MY76, johon vaihtaa uudemman laatikon.
Tämä siis B-koneisissa ja muistinvaraista tietoa tuolta ajalta
Eli ilmeisesti paras yhdistelmä 70-luvun saabeissa olisi MY76, johon vaihtaa uudemman laatikon.
Tämä siis B-koneisissa ja muistinvaraista tietoa tuolta ajalta
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Eipä ollut Blocketillakaan myynnissä kuin parikymmentä -70 luvun 99 mallia.
http://www.blocket.se/alvsborg/bilar?q= ... d=th&cb=32
http://www.blocket.se/alvsborg/bilar?q= ... d=th&cb=32
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Joo kyllä esim 78 on mätä vuosikerta. Mulla on kesäisin käyttöautona kaksi 78 vuoden 99. Lankaa on mennyt että tähän pisteeseen pääsin.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Ne eivät olleet erityisen haluttuja aikoinaan mieluummin ajeli vaikka ilman leimaa kuupalla talven ennen kuin osti b moottorisen 99:n kun eivät saaneet scaniallakaan vesipumppua pitämään, niin miten sitten muutkaan? Ja kyllä tosiaan sitä korroosiota oli ja massiivista öljyvuotoa koko ajan, näkin parkkipaikalla kyllä kenellä oli 99
Niitä lyötiin 90 luvulla surutta lekalla päähän ja kuusaaseen, tärkein purkuosa niistä oli taka akseli josta sai rankakärryn.
koneet ja 4v lootat suoraan vaan kuormaan. Oviakin jäi varastoon tosi vähän. Huonoa ei kannattanut ottaa irti ollenkaan. Eikä paljon mitään muutakaan
Niitä lyötiin 90 luvulla surutta lekalla päähän ja kuusaaseen, tärkein purkuosa niistä oli taka akseli josta sai rankakärryn.
koneet ja 4v lootat suoraan vaan kuormaan. Oviakin jäi varastoon tosi vähän. Huonoa ei kannattanut ottaa irti ollenkaan. Eikä paljon mitään muutakaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Täälläpäin päätyneet jokkisautoiksi, suurella menestyksellä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Kyllähän ne 1977-79 taitavat olla ruostetta pahimmin itseensä ottavat vuosimallit. Oma 79 satku on ainakin jo niin ruostunut, että ei näillä tuloilla pysty enää edes korjaamaan. Ja noi tuon ajan metallihohtomaalit ovat myös todella onnettomia laadultaan.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Taitaa näissä olla kuten muidenkin autojen kohdalla että karvalakkimallit romutetaan huomattavasti herkemmin kuin halutut ja kalliimmat erikoisversiot vaikka niiden osuus kannasta aikoinaan onkin ollut hyvin pieni.
Viimeksi muokannut Hessu, Su Touko 31, 2015 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Kyllähän vuosien 78 -84 900 GL, GLS, GLI, GLE, EMS tosi harvassa, varsinkin hyväkuntoiset, ei näe edes potkuissa/WST. Kyllä saman vuosien turboa ja CD tuntuu olevan huomattavasti enemmän säästynyt.
Tuossa minulta löytyy yksi, -80 900 GL aj. 133 tkm, väri oikea, sinapinruskea.
http://www.aijaa.com/a/mpkAu3
´
laittakaapa kuvia, jos löytyy.
Tuossa minulta löytyy yksi, -80 900 GL aj. 133 tkm, väri oikea, sinapinruskea.
http://www.aijaa.com/a/mpkAu3
´
laittakaapa kuvia, jos löytyy.
Re: Missä ovat 70-luvun lopun Saabit
Ne mätänivät aikanaan pois. Mulla oli 900 vm. -80. Jopa keskelle kattoa saattoi tulla yhtäkkiä kämmenen kokoinen ruosteläikkä. Jostain syystä, en tiedä miksi, ruostuivat aika voimakkaasti vuoteen -82 asti. Sen jälkeen olivat paljon kestävämpiä. Samoin jotkut vanhemmat kestivät paremmin, mutta niitten vuosimallirajoja en tiedä.