OG900 Turbo -81 kytkin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Millainen hommana kytkinlevyn vaihto -81 2.0L Turboon? Polkimessa liikaa löysää, ilmaaminen ei auta. Polkimen löysä osasyy, mutta levykin on loppu kun ei meinaa irroittaa kunnolla. Kylmänä paha, lämmetessään alkaa irottaa paremmin mutta lattiaan täytyy painaa että saa vaihteet päälle.
Sitä oikeaa etsiessä...

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10617
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja jus »

Pääsylinterin sisältä jousi ja tiivisteet voi olla vaihtokunnossa, samoin polkimen ja sylinterin välisen työntötangon liitos on todennäköisesti kulunut ja välyksellinen. Välykset saa pois hitsaamalla tai holkittamalla reiät.

Pää- ja työsylinterien välinen letkukin joskus joustaa liikaa tai rispaa sisäisesti.

Miten yritit ilmata - painetta säiliöön vai nestettä ruiskulla nippaan? Polkemalla tai painovoimalla voi olla heikkoa onnistua. Saitko ylipäätään nipasta tulemaan nestettä vai onko järjestelmä kuminmurusia täynnä?
Lopussa oleva levy/asetelma oireilisi luistamalla, ei irrotusongelmana.

jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

jus kirjoitti:Pääsylinterin sisältä jousi ja tiivisteet voi olla vaihtokunnossa, samoin polkimen ja sylinterin välisen työntötangon liitos on todennäköisesti kulunut ja välyksellinen. Välykset saa pois hitsaamalla tai holkittamalla reiät.

Pää- ja työsylinterien välinen letkukin joskus joustaa liikaa tai rispaa sisäisesti.

Miten yritit ilmata - painetta säiliöön vai nestettä ruiskulla nippaan? Polkemalla tai painovoimalla voi olla heikkoa onnistua. Saitko ylipäätään nipasta tulemaan nestettä vai onko järjestelmä kuminmurusia täynnä?
Lopussa oleva levy/asetelma oireilisi luistamalla, ei irrotusongelmana.
Tarkoitatko pääsylinterillä polkimen luona olevaa sylinteriä. Ilmaus tapahtui alakautta ilmausnipasta pumpulla, ei vaikutusta. Polkimessa selvästi liikaa "löysää", näyttää hankalalta paikalta niskavaivaiselle...
Sitä oikeaa etsiessä...

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10617
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri jäähdyttimen ja kytkimen luona vaihteistossa.

Yrititkö siis ilmata painamalla pumpulla nestettä työsylinterin ilmausnipasta sisään? Saitko nestettä menemään? Tuliko jarrunestesäiliöön ilmakuplia?

Voihan olla, että järjestelmässä ei ole ilmaa ainakaan niin paljon, että käyttämälläsi menetelmällä suostuisi tulemaan pois. Silti pienikin ilmamäärä järjestelmässä voi yhdessä polkimen mekaanisten välysten kanssa aiheuttaa kytkimeen huonon irrotuksen.

Laita vaikka ensiksi polkimen luota mekaaniset välykset pois ja yritä ilmata uudelleen toiseen suuntaan, paineistamalla jarrunestesäiliö.

Tuollainen se polkimen ja pääsylinterin välinen tanko on:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 128_1.html

EDIT: onko työsylinterissä kovamuovinen suojus ja metallinen lukkorengas männän suojana - voisiko suojus olla liian ulkona ja mäntä pääsisi palautumaan liikaa? Suojus tulee painaa poispäin kytkimestä, kohti etupuskuria niin pitkälle kuin menee. Tuollainen siis: http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age27.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

jus kirjoitti:Juu, pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri jäähdyttimen ja kytkimen luona vaihteistossa.

Yrititkö siis ilmata painamalla pumpulla nestettä työsylinterin ilmausnipasta sisään? Saitko nestettä menemään? Tuliko jarrunestesäiliöön ilmakuplia?

Voihan olla, että järjestelmässä ei ole ilmaa ainakaan niin paljon, että käyttämälläsi menetelmällä suostuisi tulemaan pois. Silti pienikin ilmamäärä järjestelmässä voi yhdessä polkimen mekaanisten välysten kanssa aiheuttaa kytkimeen huonon irrotuksen.

Laita vaikka ensiksi polkimen luota mekaaniset välykset pois ja yritä ilmata uudelleen toiseen suuntaan, paineistamalla jarrunestesäiliö.

Tuollainen se polkimen ja pääsylinterin välinen tanko on:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 128_1.html

EDIT: onko työsylinterissä kovamuovinen suojus ja metallinen lukkorengas männän suojana - voisiko suojus olla liian ulkona ja mäntä pääsisi palautumaan liikaa? Suojus tulee painaa poispäin kytkimestä, kohti etupuskuria niin pitkälle kuin menee. Tuollainen siis: http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytki ... age27.html
En kyllä pysty irroittamaan poljinta, siihen tarvitsen apua. En näe sinne työsylinterin luo mitenkään, vaikuttaa liian hankalalta hommalta.

Mistäs tuollaiseen laitetaan vaihdelaatikkoon öljyä?
Sitä oikeaa etsiessä...

Rumpsis 99/90
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja Rumpsis 99/90 »

Vika voi olla hyvinkin katkennut palautusjousi pääsylinterin sisällä (poljinsylinteri)
mäntä ei nouse takaisin lepoasentoon jolloin säiliöstä ei pääse nestettä sylinteriin ja ilmaaminen
on lähes mahdotonta, onnistuu kyllä painamalla nestettä ilmausnipasta (esim.tippakannulla tai vastaavalla
patentilla joita on yhtäpaljon kuin tekiöitä)
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!

jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Rumpsis 99/90 kirjoitti:Vika voi olla hyvinkin katkennut palautusjousi pääsylinterin sisällä (poljinsylinteri)
mäntä ei nouse takaisin lepoasentoon jolloin säiliöstä ei pääse nestettä sylinteriin ja ilmaaminen
on lähes mahdotonta, onnistuu kyllä painamalla nestettä ilmausnipasta (esim.tippakannulla tai vastaavalla
patentilla joita on yhtäpaljon kuin tekiöitä)
Kannattaisikohan hommata tiivistesarja ja se jousi jostain ja purkaa se pääsylinteri. Ei kai se kovin hankala homma ole, vai pitääkö jalkatilasta ruuvailla jotain irti. Jos pitää niin itseltä jää kyllä tekemättä, niskat on sen verran huonossa kunnossa että on mahdotonta sitä tehdä.

Ilmata kotin juuri tippakannulla alakautta, mutta en saanut menemään sinne yhtään nestettä. Nestettä kyllä valuu nipasta kun ilmausruuvin aukaisee, mutta toisinpäin ei mene ainakaan tippakannulla. Voikoi siellä olla joku takaisku?
Kytkinpoljin kyllä palauttaa ylös asti, mutta liikaa tyhjää on ennen kuin rupeaa ottamaan kiinni. Eli sen polkimen tappi/reikä on varmaan kulunut, ja voi olla myöskin ilmaa/jotain muuta vikaa...?
Sitä oikeaa etsiessä...

rr
"Hirsch"
Viestit: 913
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja rr »

Tarvii yleensä painetta säiliöön, että saa kunnolla ilmattua.
900i16 1989 #9
exät vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
arkiauto: Audi A4 B8 2,0 TDi quattro -09

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5095
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja mestari »

melkein lähtisin liikkeelle siitä polkimen holgen holgvist runoilusta ja sen jälkeen kun panee jalalla koreasti ja jos vielä ´salkusta kuuluu rusahtavia ääniä tarkastelisin primääri puolta hieman tarkemmin
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

mestari kirjoitti:melkein lähtisin liikkeelle siitä polkimen holgen holgvist runoilusta ja sen jälkeen kun panee jalalla koreasti ja jos vielä ´salkusta kuuluu rusahtavia ääniä tarkastelisin primääri puolta hieman tarkemmin
Nyt meni vähän ohi :)
Sitä oikeaa etsiessä...

jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Pitääkö mennä jalkatilaan jos irroittaa pääsylinterin?
Sitä oikeaa etsiessä...

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10617
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja jus »

Pitää, pääsylinterin työntötangon sokkatappi pitää irrottaa polkimesta ja pääsylinterin kiinnitysmutterit ovat jalkatilassa, vaikka itse sylinteri onkin moottoritilan puolella.

http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=2
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19612
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

jus kirjoitti:Pitää, pääsylinterin työntötangon sokkatappi pitää irrottaa polkimesta ja pääsylinterin kiinnitysmutterit ovat jalkatilassa, vaikka itse sylinteri onkin moottoritilan puolella.

http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=2
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19612
Kiitos ja voi hemmetti...:(
Sitä oikeaa etsiessä...

jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Nyt on vaihdettu pää sekä työsylinterin kumit ja poljin on kyllä pinnassa, mutta kun seisoo paikallaan liikennevaloissa niin neste katoaa jonnekin ja kytkin alkaa itsestään irroittamaan. Pääsylinterikö loppu, kytkin itsessään oli aika loppu...
Sitä oikeaa etsiessä...

ecopower
"Hirsch"
Viestit: 995
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: OG900 Turbo -81 kytkin?

Viesti Kirjoittaja ecopower »

jupasaab kirjoitti:Nyt on vaihdettu pää sekä työsylinterin kumit ja poljin on kyllä pinnassa, mutta kun seisoo paikallaan liikennevaloissa niin neste katoaa jonnekin ja kytkin alkaa itsestään irroittamaan. Pääsylinterikö loppu, kytkin itsessään oli aika loppu...
Miten on pää-ja työsylintenterin välisen putken/letkun kunto??
Vuotoa???
Saab 9-5 2,3 Biopower -07
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab 900 2,0i16-91 Saab 99Turbo -80 Saab 9000 2,3Turbo-97

Vastaa Viestiin