OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saab16v
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 06:34

OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja Saab16v »

Mitäköhän olisi tehtävissä, 279tkm ajettu OG900 2.1 on alkanut pikku hiljaa kuullostamaan melkein dieseliltä... Varsinkin kylmällä koneella naputus/kolkotus on aika kova, koneen lämmettyä meteli asettuu jonkin verran. Muuten auto toimii loistavasti eikä juurikaan syö öljyä.
Vai onko tämä vain 2.1 koneen "ominaisuus"?
Onko mitään keinoja saada kone hiljaisemmaksi?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikös näis olleet ne teflon pinnoitteiset männät.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Äänestä riippuen joko venttiilin nostimet tai männät vaihtoon. Nostimien ääni enemmän naputtavaa ja mäntien ääni kuvailisin kolkottavaksi.

Tuossa pihalla makaa yksi purkaessa hyväkuntoinen moottori, joka olisi jouten. On kyllä seissyt vesisateessa, joten olisi ennen käyttöön ottoa syytä kurkata onko ruostunut sisältä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Saab16v
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 06:34

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja Saab16v »

suorsa kirjoitti:Äänestä riippuen joko venttiilin nostimet tai männät vaihtoon. Nostimien ääni enemmän naputtavaa ja mäntien ääni kuvailisin kolkottavaksi.

Tuossa pihalla makaa yksi purkaessa hyväkuntoinen moottori, joka olisi jouten. On kyllä seissyt vesisateessa, joten olisi ennen käyttöön ottoa syytä kurkata onko ruostunut sisältä.
Ok, täytyy vähän miettiä mitä tuon kanssa tekee.
Täytyy vaan saada talli vapaaksi ennen kuin saan ton satkun työnalle.
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Kun tein kasirempan omaan 2,1 purin ja pesin nostimet kunnolla, muutos oli huomattava ja käyntiääni parani huomattavasti. Ennen remonttia ääni oli juurikin dieselmäinen.

Edit: Teflonpinnotetta taisi olla ihan ensimmäisissä 2.1 ja vaihdettiin takuuseen jos oikein muistelen lukeneeni. 92vm ei ainakaan teflonpinnoitteita ole ollut.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Venttiilien hydraulipaininkupit siellä naputtaa, kun öljyn paine ei lian takia pääse kuppiin sisälle.

painimet saa kuntoon ihan purkamalla ja pesemällä puhtaaksi.

homma menee seuraavasti:

-virranjakaja ja venttiilikoppa pois.(virran jakajan asento syytö merkitä kanteen).
-moottorin ajoitus merkit kohdalleen vauhtipyörältä ja nokka-akselilta.
-nippusiteellä nokka-akselin hammasrattaan kiinni ketjuun.
-ketjun kiristin irti (ensin pikku pultti kiristimen keskeltä, sitten koko kiristin irti).
-hammasrattaat irti nokka-akseleista.
-nokka-akselit irti kannesta.
-paininkupit irti kannesta.

-paininkuppien purku:
-itse hydrauliosa irtoaa kupista kun kuppia kopauttaa muutaman kerran kovaa alustaa vasten esim. vaneri levyä.
-hydraulic osa purkaantuu kun pienen pelti kauluksen irroittaa kaulalta ja ulos purkautuu jousi ja kuula.
-sitten osat pestään, esim pensalla, dieselillä tai muulla asiaan sopivalla.
-hydrauliosa kasataan päin vastaisessa järjestyksesssä voidellaan puhtaalla moottoriöljyllä ja asennetaan takaisin paininkuppiin.

-paininkupit takaisin kanteen.
-nokka-akselit paikoilleen oikean momenttiin kiristäen.
-hammaspyörät kiinni.
-ketjunkiritin painetaan sisään ja asennetaan kanteen. asennetaan ketjun kiristimen jousi ja keskipultti paikalleen.
-moottoria pyöritetään kaksikierrosta pyörimisuuntaan ja tarkastetaan ajoitus merkit.
-vettiilikoppa ja virranjakaja asennetaan paikalleen uusilla tiivisteillä.
-moottoriin hyvä vaihtaa uudet öljyt ja suodatin samalla.
-kone käytetään tyhjäkäynnillä niin kauana että kaikki nostimet ovat ilmaantuneet, eli yksikään ei enään naputa, voi kestää joskus jopa 20min ennenkuin viimeinenkin nostin hiljenee.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja lisäyksenä kannattaa laittaa kuppeihin jölyä diskreetisti ettei tarvi purkaa niitä pois kun auto ei käynnistykkään :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saab16v
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 06:34

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja Saab16v »

Vihdoin sain saabin työn alle ja tänään otin venttiilien painikkeet pois ja sain purettua ne. Aika kovaa sai napauttaa pöydän pintaan jotta sai purettua ne. Muutaman tunnin urakka tuotti tulosta ja kone kuullostaa todella paljon paremmalta! Kiitokset ohjeista!
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro :D

Herätelläänpäs tämäkin topiikki kun noita 2.1:siä on kuiteski vielä liikenteessä...eli oisko tuosta RVS-aineesta apuja tuohon ventiilien putsaukseen meinaan vaan jos tuolla aukeaa nuo niin säästyis tuolta näpräämiseltä ja monella ei välttämättä ole mestoja missä tehdä, tosin kenellä SAAB harrastajalla ei olis :P
Meinasin itse laittaa tuota koneeseen katsotaan sitte kui kay!

http://www.rvs.fi./
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
juntti
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja juntti »

Noista litkuista löytyy asiaa täältä, jos et ole vielä tutustunut
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=172528
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro!

Olen lukenut, mutta siellä ei ollut kukaan laittanut kyseiseen katiskaan tuota RVS:ssää no minäpä eilen laittelin ja koeajon aikana seuraavaa, moottoriöljyt notkeutui, paineet heilui 2.5-4bar:in välillä kun aikaisemmin kierrosalueesta riippumatta oli 4bar. Aamulla töihin lähtiessä jännitin että onko kylmäkäynnistys kolinat muuttuneet no ehkä muutaman desipelin alaspäin, sitä rallatusta ei niin pahasti kuulunut taajama kiihdytyksissä.
Seurataan tilannetta laittelen tänne päivitystä kun homma etenee tuohan kakkosvaiheeseen :D
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja jt »

Odotellaan päivityksiä med mielenkiinnolla.
terv. nimim. "riisselin ääniin kypsynyt"
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Itse en oikein näihin ihmeaineisiin usko. RVS-tuotteista kuitenkin löytyi niin paljon positiivisia kokemuksia, että aloin miettiä, josko sitä pitäisi kokeilla. Minuakin häiritseee tuo 2,1-litraisen karkea käyntiääni, joten harkitsin RVS-käsittelyä. Ajattelin kuitenkin testata tuotteita ohjaustehostimeen, sillä OT-lisäaine maksaa vain 19,90 Motonetissä. Autoni tehostin tuppaa kylmänä vähän kirskumaan, mutta toimii muuten ihan hyvin -niinpä ajattelin, että se olisi sopiva kohde lisäaineiden testaukseen. Eilen tein käsittelyn tehostimelle, mutta kylläpä tänä aamuna petyin, kun kirskunta oli entisellään startatessa. Ainakaan yksi käsittelykerta ei riittänyt, enkä huomannut minkäänlaista muutosta tehostimessa. Jos tulos olisi ollut positiivinen, olisin varmaan kokeillut RVS:ää myös koneeseen. Nyt taitaa kyllä jäädä kokeilematta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Töräytin juur äsken ohjaustehostimeen tuota RVS-ssää vähän niinkuin ennalta ehkäisevästi kun vielä toimii tuo tehostin ja eihän tuo rikkinäistä korjaa lukeehan se siellä tiedotteessakin :D
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: OG900 2.1 joka kuullostaa lähes dieseliltä

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllähän tuon nimen omaan sanotaan kunnostavan kuluneita osia ja kehoitetaanpa vielä uusimaan käsittely, mikäli laite on erittäin kulunut.
Itse ajattelin juurikin, että tuo OT-pumppu olisi hyvä testikohde, koska se toimii ihan hyvin, mutta on selkeästi kulunut, koska se pitää kylmänä ääntä ehkä ensimmäiset 10 sek. Siinä vaiheessa, kun käännyn pihan ajotieltä kadulle, vinkuna loppuu. Jos olisin havainnut minkäänlaista vaikutusta tuon aineen lisäämisen jälkeen, olisin ollut tyytyväinen. Mutta ei kyllä pienintäkään muutosta tapahtunut parempaan suuntaan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin