Saab 90 käynnistysongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Saab 90 käynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Terve kaikille!

Käyttöautoon tuli yllättäen mystinen ongelma: auto ei starttaa. Latasin akun uudelleen ja lähti heti käyntiin. Muutamia startteja latauksen jälkeen ja auto seisoi kolme, neljä päivää. Käynnistää ja kuuluu napsahdus ja naksuntaa. Sisävalaistus ja mittarivalot todella himmeitä, samoin ajopolttimot.

Mittailin jänniteitä eri pisteistä ja jännite sama akussa, startilla ja laturilla. En tosin ole varma lataako laturi, mutta vaihdoin uuden latausreleen ja ongelma säilyi. Maadoitusta tarkistin ja hioin liittimet yms. Akunnavat eivät ainakaan kuumene starttausyrityksissä.

Eli virtaa ei tunnu tulevan tai sitä ei ole. Mitä muuta voisin tehdä vian paikallistamiseksi/ korjaamiseksi. Niin, autossa on alennusvaihteella varustettu startti. :?

Apuja, ken osaa neuvoa...
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Kiitos vinkistä!

Tuli mieleen itsellekin. Akku on pitkälle kolmatta vuotta vanha. Latasin tänään akkua tunnin. Ennen latausta oletettavasti taas lähes tyhjä. Käynnistin auton ja annoin käydä reilulla joutokäynnillä. Sammutin ja jännite akussa lähes sama kuin ennen starttia. Muutaman tunnin kuluttua yritän käynnistää ja startti pyörittää vaivoin käynnistymättä. Lupulta enää naksuu. Vaikuttaisiko akku edelleen syylliseltä?
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Vaihdan akun uuteen. Ihmettelen, jos ei starttaa tämän jälkeen, kun kaikki käynnistymiseen liittyvä on uusittu ja useampaan kertaan jo tsekattu...

Kiitokset Mimmille!
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Akun jännite ei ilman muuta kerro mitään varaustilasta. Tyhjähkönkin akun jännite on "normaali" (2 V per kenno), mutta vasta kuormitettaessa jännite putoaa akun yrittäessä vastata kulutukseen, mikä näkyy käynnistettäessä valojen himmenemisenä. Oireet viittaavat joko huonoon lataamiseen, minkä voi tarkasta virtamittarilla, tai salaperäiseen kulutukseen: kuten sanottu akun sisäinen purkautuminen (moskaa akkulaatikonpohjalla) tai auton jonkun kulutuskojeen päälläoleminen, mikä näkyisi mittaamalla mahdollinen purkausvirta seisovan auton akun jommankumman navan ja akkukaapelin välillä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Kiitoksia avusta Konstape

Unohdin mainita edellisessä vastauksessa, että akku oli latauksen jälkeen irti akkukaapeleista muutamia tunteja. Kytkin kaapelit ja yritin käyntiin, ja tuloksena oli vaivalloista pyöritystä ja lopuksi enää napsuntaa.

Koestan josko autossa olisi kuitenkin vielä outo virrankulutus seisoessa päällä tai laturissa heikko lataus.
eeko
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Elo 20, 2003 14:48

mittaa

Viesti Kirjoittaja eeko »

mittaa amppeerimittarilla jommankumman kengän ja navan väliltä kaikki virta pois päältä ns. lepovirta, niin näet vuotaako systeemi jostain. :D
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Nyt on mitattu mahdolliset vuodot yms. Akku vaihdettu uuteen. Ei ongelmia... Kyseessä siis viallinen akku. Taas starttaa :P
Vastaa Viestiin