Terve kaikille!
Käyttöautoon tuli yllättäen mystinen ongelma: auto ei starttaa. Latasin akun uudelleen ja lähti heti käyntiin. Muutamia startteja latauksen jälkeen ja auto seisoi kolme, neljä päivää. Käynnistää ja kuuluu napsahdus ja naksuntaa. Sisävalaistus ja mittarivalot todella himmeitä, samoin ajopolttimot.
Mittailin jänniteitä eri pisteistä ja jännite sama akussa, startilla ja laturilla. En tosin ole varma lataako laturi, mutta vaihdoin uuden latausreleen ja ongelma säilyi. Maadoitusta tarkistin ja hioin liittimet yms. Akunnavat eivät ainakaan kuumene starttausyrityksissä.
Eli virtaa ei tunnu tulevan tai sitä ei ole. Mitä muuta voisin tehdä vian paikallistamiseksi/ korjaamiseksi. Niin, autossa on alennusvaihteella varustettu startti.
Apuja, ken osaa neuvoa...
Saab 90 käynnistysongelmat
Kiitos vinkistä!
Tuli mieleen itsellekin. Akku on pitkälle kolmatta vuotta vanha. Latasin tänään akkua tunnin. Ennen latausta oletettavasti taas lähes tyhjä. Käynnistin auton ja annoin käydä reilulla joutokäynnillä. Sammutin ja jännite akussa lähes sama kuin ennen starttia. Muutaman tunnin kuluttua yritän käynnistää ja startti pyörittää vaivoin käynnistymättä. Lupulta enää naksuu. Vaikuttaisiko akku edelleen syylliseltä?
Tuli mieleen itsellekin. Akku on pitkälle kolmatta vuotta vanha. Latasin tänään akkua tunnin. Ennen latausta oletettavasti taas lähes tyhjä. Käynnistin auton ja annoin käydä reilulla joutokäynnillä. Sammutin ja jännite akussa lähes sama kuin ennen starttia. Muutaman tunnin kuluttua yritän käynnistää ja startti pyörittää vaivoin käynnistymättä. Lupulta enää naksuu. Vaikuttaisiko akku edelleen syylliseltä?
Akun jännite ei ilman muuta kerro mitään varaustilasta. Tyhjähkönkin akun jännite on "normaali" (2 V per kenno), mutta vasta kuormitettaessa jännite putoaa akun yrittäessä vastata kulutukseen, mikä näkyy käynnistettäessä valojen himmenemisenä. Oireet viittaavat joko huonoon lataamiseen, minkä voi tarkasta virtamittarilla, tai salaperäiseen kulutukseen: kuten sanottu akun sisäinen purkautuminen (moskaa akkulaatikonpohjalla) tai auton jonkun kulutuskojeen päälläoleminen, mikä näkyisi mittaamalla mahdollinen purkausvirta seisovan auton akun jommankumman navan ja akkukaapelin välillä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Kiitoksia avusta Konstape
Unohdin mainita edellisessä vastauksessa, että akku oli latauksen jälkeen irti akkukaapeleista muutamia tunteja. Kytkin kaapelit ja yritin käyntiin, ja tuloksena oli vaivalloista pyöritystä ja lopuksi enää napsuntaa.
Koestan josko autossa olisi kuitenkin vielä outo virrankulutus seisoessa päällä tai laturissa heikko lataus.
Unohdin mainita edellisessä vastauksessa, että akku oli latauksen jälkeen irti akkukaapeleista muutamia tunteja. Kytkin kaapelit ja yritin käyntiin, ja tuloksena oli vaivalloista pyöritystä ja lopuksi enää napsuntaa.
Koestan josko autossa olisi kuitenkin vielä outo virrankulutus seisoessa päällä tai laturissa heikko lataus.