tekniikan maailma 20/68

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

tekniikan maailma 20/68

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tekniikan maailma 20/68

koeajaa saab 99 (1.7 triumph tietty)

herkullisimmat kohdat:

"Jarrujen toiminta osoittautui kerrassaan loistavaksi...//...Emme muista koeajoissamme tavanneemme parempia jarruja!!"

"Emme rehellisyyden nimessä voi muuta kuin onnitella Saabia 99:n johdosta. Auto ei ole hämmästyttävän erinomainen, mutta kokonaisuutena se on erittäin hyvä auto. 99 on erittäin kallis 19.500mk:n hintalappuineen, mutta hyvälaatuista, turvallista ja lämmintä perheautoa hakevalle rahakkaalle ihmiselle se on hyvä ostos."

"Lämmitys ja tuuletuslaite hakee vertaistaan automaailmassa"
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nyt on asia tekstiä :D .
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Vuonna '68 ei tosin paljon vaadittu että lämmitystä ja tuuletusta sai sanoa hyväksi. Sen aikaisissa autoissa ei välttämättä ollut edes läpivirtaustuuletusta ja tuulilasille sellaiset minimaaliset suuttimet jotka jaksoivat pitää pienen sydämen mallisen alueen lasin alaosasta kirkkaana :)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Oli niin tai näin, niin pitää aina verrata saman ajankohdan laitteisiin, eikä nykytekniikkaan. Eli kuten TM totesi:"Lämmitys ja tuuletuslaite hakee vertaistaan automaailmassa"

Jonkun täytyy olla tiennäyttäjä :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

niin, ajat muuttuvat. tämän päivän autoissa lämmityslaitteet on ihan toisesta sfääristä, tällä kehityksen menolla sisätilan lämmittimet tulevat kohta tarpeettomiksi. mutta hauska myös nähdä miten raha on kokenut 35 vuodessa inflaatiota. tänä päivänä ei taida edes 19.500 eurollakaan saada uutta saabia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

lucaf kirjoitti:niin, ajat muuttuvat. tämän päivän autoissa lämmityslaitteet on ihan toisesta sfääristä, tällä kehityksen menolla sisätilan lämmittimet tulevat kohta tarpeettomiksi. mutta hauska myös nähdä miten raha on kokenut 35 vuodessa inflaatiota. tänä päivänä ei taida edes 19.500 eurollakaan saada uutta saabia.
Tämä on niin totta.

Nykymenollla autoihin tarvitaan tulevaisuudessa vain jäähdytystä/ilmastointia :roll:

Saabbi on ollut aikoinaan edityksellinen ja iso auto. Nykyään kaikki autot vaan muistuttaa toisiaan..myös hinnoiltaan.
Erikoisempaa hakeva joutuu tyytymään vielä kalliimpiin menopeleihin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kakoni
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Loka 29, 2003 18:01

Viesti Kirjoittaja kakoni »

lucaf kirjoitti:niin, ajat muuttuvat. tämän päivän autoissa lämmityslaitteet on ihan toisesta sfääristä, tällä kehityksen menolla sisätilan lämmittimet tulevat kohta tarpeettomiksi. mutta hauska myös nähdä miten raha on kokenut 35 vuodessa inflaatiota. tänä päivänä ei taida edes 19.500 eurollakaan saada uutta saabia.
Niinno. Jos muutetaan tuo vuoden 1968 19.500 markkaa nykyrahaksi (vaikkapa tällä http://economics.meritanordbanken.com/f ... /laske.asp)
niin saadaan 24443,34 euroa.. :)
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Teemu kirjoitti:Oli niin tai näin, niin pitää aina verrata saman ajankohdan laitteisiin, eikä nykytekniikkaan.
Enhän minä nykytekniikkaan verrannutkaan!
lucaf kirjoitti:mutta hauska myös nähdä miten raha on kokenut 35 vuodessa inflaatiota. tänä päivänä ei taida edes 19.500 eurollakaan saada uutta saabia
Eikös se niin mennyt, että kun Euro otettiin käyttöön 2002 alusta, niin sen arvo oli silloin sama kuin yhden markan vuonna 1972. Tuolloin vuotuiset inflaatioprosentit taisivat olla kaksinumeroisia, joten 1968 markka oli vielä selvästi arvokkaampi raha. Koetan jaksaa kaivella vähän vertailuhintatietoa noilta ajoilta, niin saa viitekehystä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

voi vitsit, hurja inflaatio käynyt 70-luvulla, 7 vuodessa (73-80) rahan arvo puolittui?!

v. kerroin
1973 5,563
1974 4,745
1975 4,031
1976 3,519
1977 3,123
1978 2,904
1979 2,71
1980 2,427
2004 1

lähde:
http://www.nordea.fi/fin/hen/sasi/rahan ... em=kerroin
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hessu kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Oli niin tai näin, niin pitää aina verrata saman ajankohdan laitteisiin, eikä nykytekniikkaan
Enhän minä nykytekniikkaan verrannutkaan!.
Hmm, no minä tarkoitin, että välittämättä siitä oliko tuon ajan vekottimet hyviä vai huonoja, oli saabissa sen ajan "parasta tekniikkaa"
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:voi vitsit, hurja inflaatio käynyt 70-luvulla, 7 vuodessa (73-80) rahan arvo puolittui?!
Olen kuullut tarinoita, että autosta sai muutaman vuoden päästä enemmän, kuin mitä uutena oli siitä maksanut :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

kaverin pappa oli ostanut uuden kuplavolkkarin aikoinaan 3000 mummonmarkalla :D

Niitä olis kannattanut ostaa jemmaan useampi :wink:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: tekniikan maailma 20/68

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lucaf kirjoitti:tekniikan maailma 20/68

koeajaa saab 99 (1.7 triumph tietty)

herkullisimmat kohdat:

"Jarrujen toiminta osoittautui kerrassaan loistavaksi...//...Emme muista koeajoissamme tavanneemme parempia jarruja!!"

"Emme rehellisyyden nimessä voi muuta kuin onnitella Saabia 99:n johdosta. Auto ei ole hämmästyttävän erinomainen, mutta kokonaisuutena se on erittäin hyvä auto. 99 on erittäin kallis 19.500mk:n hintalappuineen, mutta hyvälaatuista, turvallista ja lämmintä perheautoa hakevalle rahakkaalle ihmiselle se on hyvä ostos."

"Lämmitys ja tuuletuslaite hakee vertaistaan automaailmassa"
tässä muuten samanlainen lehti myytävänä (ei minun)
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=15303789
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Tulta löytyy 27 sivuinen SAAB 99:n kestotesti:
http://www.netma.fi/jouko/saab/album.html
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

MindW kirjoitti:Tulta löytyy 27 sivuinen SAAB 99:n kestotesti:
http://www.netma.fi/jouko/saab/album.html
Erinomainen sivusto :)
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
Vastaa Viestiin