Lisäilmaluistista
Lisäilmaluistista
Tutkin tuossa huutavaa tyhjäkäyntiä, siivosin tuon luistin, mutta yhä on kierrokset korkealla. Kysynkin nyt että miten tuon lisäilmaluistin pitäisi toimia? Liittimiin tulee 13,5V virta auton ollessa kylmä ja käynnissä, onko luistissa vain 2 asentoa, kiinni ja auki, vai säätyykö se esim. heikommalla virralla? Mistä se saa käskyn toimia? joku lämpöanturi jossain?
Ilmeisesti kyse on 8v -ruiskusta eli K-Jetronic?
Lisäilmaluisti saa jatkuvasti jännitteen, kun virta on päällä. Muistaakseni sen sisällä on termostaatti, joka vetää sitä kiinnipäin, kun kone lämpiää. Joka tapauksessa lisäilmaluistille ei ole erillistä termaria tms. Toiminnan näkee kun ottaa ne letkut pois. Kylmänä se "reikä" on auki ja pienenee koneen lämmettyä.
Oletko tarkistanut tyhjäkäynnin säädön? Sehän on pultti siinä kaasuläppäkotelon kyljessä. Kiinnipäin kääntämällä tyhjäkäynti pienenee ja päinvastoin.
Lisäilmaluisti saa jatkuvasti jännitteen, kun virta on päällä. Muistaakseni sen sisällä on termostaatti, joka vetää sitä kiinnipäin, kun kone lämpiää. Joka tapauksessa lisäilmaluistille ei ole erillistä termaria tms. Toiminnan näkee kun ottaa ne letkut pois. Kylmänä se "reikä" on auki ja pienenee koneen lämmettyä.
Oletko tarkistanut tyhjäkäynnin säädön? Sehän on pultti siinä kaasuläppäkotelon kyljessä. Kiinnipäin kääntämällä tyhjäkäynti pienenee ja päinvastoin.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Itselläni on kanssa toisinaan ruvennu tyhjäkäynnillä kone huutamaan (harvemmin) Viimeksi ei meinannut kierrokset laskea millään, ei auttanu polkeminen eikä sammuttaminen. Niitä sinikantaisia liittimiä siinä kaasuläpän ympäristössä yritin herkistellä , mutta kun otin ilmamäärämittarin liittimen irti, kokeilin käynnistää (eihän siitä mitään tuu) Pistin liittimen kiinni, niin johan tyhjäkäynti palasi normaaliksi käynnistettäessä. CE valo paloi sekunnin, mutta sammui samantien. En tiedä onko tuossa ilmamäärämittarissani vikaa vai kuinka. Joku joskus sanoi että sitä pystyy itse putsaamaan, pitää varmaan ottaa työn alle kunhan ohjeen jaksaa etsiä
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
16-venttiilisessä ei ole lisäilmaluistia, vaan lisäilmaventtiili = tyhjäkäyntimoottori = AIC valve = IAC valvepalle kirjoitti:Toi on 16V ruisku, vm93, mutta kyllä se noin voisi toimia kuten kerroit. Otin piruuttani sen sähköjohdon irti, silti jäi vielä tyhjäkäynti päälle tuhannen. Kyllä se hyvin liikkui se luisti kun syötin sinne virtaa, mutta se voipi se termostaatin tapainen siellä tietysti kanittaa.
Tyhjäkäyntimoottorissa ei ole lisäilmaluistin tapaan bi-metallijousta vaan se on melkein kuin sähkömoottori: ankkuri, harjat, kommutaattori yms. Se vaan pyörii alle puoli kierrosta ja sitä ohjataan pulssisähköllä niin että moottorin päädyssä oleva venttiili asettuu haluttuun asentoon.
Hakusanoilla tyhjäkäyntimoottori AIC IAC löytyy täältä runsaasti keskustelua
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00