Saabi räjähti... "Korjattu"

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Saabi räjähti... "Korjattu"

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Saabilla tiellä ajellessa Ja kaasua rajummin painaessa.... se tapahtui...
Yht äkkiä putkesta pöllähti vaalea savupilvi...
Äkkiä auto sammuksiin ja sillai...
Sisä lämmittimestä ei tullu enää kuin kylmää...
Jaa niin ja tuo tapahtui niin että yht äkkiä saabi nosti ahdot 0.6-> punaisen alueen puoleenväliin... Kannentiiviste...?

Eikö 16v ole venyvät kannenpultit...? Jos on niin niitten vika... Syyn tiedänkin :mrgreen:

Olisiko mennyt muuta hajalle...? Kokemuksia?
Viimeksi muokannut Ransu, Ke Helmi 23, 2005 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

OT:
mullaki räjähti tänään vesi putki, juuri säädin lämmitystä vähän pienemmälle, ihmettelin että ei sen nyt noin kylmälle pitänyt mennä --> vipu lämpimälle, ei tullut kuin kylmää sitten alkoi jo lämmöt vähän nousemaan.
auto tien poskeen ja katsomaan mikä on, sentään oli vaan vesipumpulta termostaatin viereen menevä letku haljennut, sen ekana tiesinkin katsoa kun toisesta meni se kesällä. selvisin vaan palan pois ottamalla.



aiheeseen:
ei ole venyvät pultit.
ilmeisesti hukkaportinkello jäätyi tai muuten jumittui ja päästi ahdot korkealle? mutta ei se silti ennen bensan katkaisua saisi hajota.
mikä vm? että vaatiiko jälkikiristyksen? jos siis pahvin olet vaihtanut? onko kansi oikaistu? mistä tiiviste ja sen merkki?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Koivunen oy:n tiivistesarja... pulttia ei ole vaihdettu... Jaaaa
Kannen korjauksesta on tollainen 3vuotta...
Kannesta on tallessa 5000mk kuitit...
Oikaisu... Kaikki pakoventtiilit... yms... :cry:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko vaihdettu nesteitä sen remontin jälkeen? ovat meinaan 3 vuoden päästä jo aika myrkkyä mikä syövyttää kaiken, pahvin, kannen ja lohkon.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Kaikki vahdettiin...
Öljyt, jarrunesteet ja jäähdytinnesteet... :cry:
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Mitä baasissa tuo tarkoittaa Baareina-> Punaisen alueen puoliväli...?
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Ransu kirjoitti:Mitä baasissa tuo tarkoittaa Baareina-> Punaisen alueen puoliväli...?
n. 1.3 bar :roll:
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mikkoimp kirjoitti:OT:
mullaki räjähti tänään vesi putki........//.......sentään oli vaan vesipumpulta termostaatin viereen menevä letku haljennut, ......//.......selvisin vaan palan pois ottamalla.
et vaihtanut koko letkua? itselläni ratkesi kanssa yhdestä ysiysistä vesiletku kesällä, juuresta ratkesi. lyhensin ja laitoin takaisin kiinni. ei olisi kannattanut. ratkesi kohta uudestaan, pahemmin. kansivaurio :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Onko tuo mun kannentiivisteen palaminen voinut saada pahempaa tuhoa aikaiseksi kannelle...?

Pahaa kieroutumista...? :cry:
Toivottavasti ei kyseessähän on aito T16 `84 satku... :(
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

En tiedä kuuluuko tähän läjään tämä juttu, mutta laitanpa kumminkin.

Eilen läksin hakemaan nuorinta muksua hoidosta, hieman myöhässä tietenkin. "Kompilla" ajelin suht kiiruusti, mutten kuitenkaan reikäpäänä. Yksistä valoista lähtiessä kuitenki hieman rivakammin painoin kaasua, kakkonen pesässä, jolloin kompi ampaisi kuin mielenköyhä, pitoja ja lähtöjä löytyi, ahdot punaiselle puoliväliin asti. Normaalisti tuo nakuttava >400tkm ajettu ic:tön t8 ei ahda kuin ~0.3-0.5, nyt siis aivan tautisena ahtoi reippaan kilon, mankkuvena jäässä veikkaan.
Hieman hämmentyneenä nostan jalan kaasulta ja ohjaan mutkaan, vauhtia oli jo nähtävästi liikaa ja perä lähti menemään uria pitkin, eturenkaat pomppasi urasta pois, mentiin piiiiiitkää luisua ja sitten vastaantulevien kaistalle, onneksi ei tullut ketään vastaan, sain pelastettua tilanteen ja ~100m päässä olikin jo muksun hoitopaikka ja pääsin huokaisemaan. Hetken aikaa kyllä vapisutti kompirukan puolesta, vasta sain projektin läjään ja nyt jo karkasi lapasesta, onneksi ei särkynyt mitään, eikä käynyt kenellekään kuinkaan. :)
Ei mennyt kansipahvi (toivottavasti), eikä muutakaan outoutta ole ilmennyt, toki kompi on oikkuillut jo pitemmän aikaa, mutten jaksa välittää, t16+sähköruutta tulossa.

-Sami

ps. kyllä saappi on lämmin kunhan vaan muistaa nesteitä laittaa konehuoneeseen. :D
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Sulla oli tuuria kun ei pannentiiviste kärtsähtänyt... :P
Meinaan mulla se possahti heti kun ahdot nousi tappiin...
1.3bar voi juma...ta yli 400tkm ajetulle satkulle kova suoritus...

No ei muuta kun kansi auki ja vilkaisemaan mitä on mennyt... toivottavasti vaan tiiviste... :roll:
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

moro... on se ny kumma jos ei 1,5ttä kestä.... meillä tosiaan kiihdyteltiin niilla kahdenkin paineilla...
8O uskomatonta... nooh luulenpa että meni kyllä yli sen 1,3:n ennenku paukahti.. on noita nyt kovemmillakin paineilla kiusattu, paitsi jos se kansi oli sillon remontissa ja oikastiin-->kovempi puristussuhde?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Kansi on käynyt pajalla joku 3 vuotta sitten... Täys remontti 5000mk
Ajettu sen jälkeen 50tkm... entä ne pultit eikö ne varmasti ole venyviä...?
Mulla oli koivunen oy:n yläpuolen sarja... tuosta kokemuksia...
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Tepa turbo kirjoitti:
Ransu kirjoitti:Mitä baasissa tuo tarkoittaa Baareina-> Punaisen alueen puoliväli...?
n. 1.3 bar :roll:
Ei oo nuin paljoa, n. 1bar. Ja kyllä se kestää hyvin punaisen tappiinkin mennä, saa olla pahvi ihan loppu jos kerrasta palaa.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Entä nuo pultit eikö kukaan osaa sanoa noista mitään... :?: :?
No toivottavasti ei ole rikkonut mitään... :P
Vastaa Viestiin