Saab 900s vm-91

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jallumaister
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Syys 04, 2015 13:35
Paikkakunta: Riihimäki

Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja jallumaister »

Moi, ostin tossa ensimmäisen auton ja pitihän se tietenkin olla turbo saappi :D
Olis tarkotus pistää matalaks, hommata vanteet ja vähän piristää konetta.
Oon katellu paljon noita apc juttuja, tässä ässässä ei taida vakiona apc:tä olla?
mistä sellasen sais hommattua? IC on ja 3" downpipe ja putki on.
ja tietenkin kun amikseen tällä autolla tulee niin turbon äänet olis kiva saada myös kuuluviin, nyt kuuluu ihan hyvän kuuloinen vinkuna ylemmillä kierroksilla mutta miten tuohon saisi dumpin äänet kuuluviin?
Mitä pienempi vika sitä isompi leka, vai miten se meni...

saab 9-5 2.3t Estate -99, Lada 1200s
Ex: og 900 2.0t
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Ei oo apc boxia. Eipä sitä tarvii laittaakaan,nostat ahtoja vaikka rajapaineventtiilillä. Asennus todella helppoa,15min. Bensalastu hommaa jos ahtoja otat yli 0.6 ettei liian laihalle mene seos. Dumpin äänet saat vaikkapa dumpilla...lähelle kaasuläppäkoteloa asennettuna kuulemma toimii satkussa. Vapaavirtaussuodatin voimistaa vähän turbon vinkumista,vaikka ei siitä muuta hyötyä ole. Moni ei suosittele ollenkaan. Noh joo mulla on sellanen kyllä kiinni...dumppi löytyy hanskalokerosta,laitan kun jaksan. Yyveellä saat viri ja muita niksejä ässän suhteen,itsellä ollut 6 vuotta,aika tutuksi tullut.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
jallumaister
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Syys 04, 2015 13:35
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja jallumaister »

Joo toi rajapaineventtiili kuulostaa reilusti helpommalta/halvemmalta ratkaisulta :)
Miten kun oon kuullu että jos ahdot säätää liian korkealle kone "nakuttaa" ja hajottaa turbon? Mitkä olis turvalliset ahdot mutta myös ässä lähtiski vähä? :) Voin sulta kysellä vähän ajan päästä niitä ohjeita ja jos saat dumpinkin asennettua toimivaksi :)
Mitä pienempi vika sitä isompi leka, vai miten se meni...

saab 9-5 2.3t Estate -99, Lada 1200s
Ex: og 900 2.0t
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja arvi »

Omaa allekirjoituksen satkua en ole saanut nakuttamaan (ainakaan kuuluvasti) kun kerran sellaisessa oikein pitkässä vedossa ja tuossa on parhaimmillaan tai pahimmillaan lähennellyt 1.5 kiloa paineet :oops: Nykyään ovat paineet pyörineet siinä kilon paikkeilla ja ihan kohtalaisesti on liikkunut :)
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Jos bensalastu asennettu tuskin sillon nakuttaa vaikka ois ne 1.5 bar. Ilman lastua en itse nostaisi yli 0.6. Lastu kuitenkin niin halpa ja helppo juttu ja antaa voimaa sekin. 0.8-1.0 taitaa olla se bar mitä moni ässässä pitää. Itse en näe järkevänä pienestä vakio turbosta enempää ottaa. Kaikki vääntö tulee niin alhaalle että se rasittaa voimansiirtoa. Isompi turbo nostaa vääntöhuipun ylemmäksi. Vääntö rikkoo paikat,ei tehot.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
jallumaister
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Syys 04, 2015 13:35
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja jallumaister »

Aiemmin oon tuskastellu näitten asioitten kans mut ny kut tänne foorumille kirjotin nii oon menny jo pitkän harppauksen! Eli nyt mun ensimmäinen siirto olis ostaa bensalastu, mistähän sellasen sais ja miten asennetaan? :D
Viimeksi muokannut Pakari, La Syys 05, 2015 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ohjeistuksen vastainen lainaus poistettu.
Mitä pienempi vika sitä isompi leka, vai miten se meni...

saab 9-5 2.3t Estate -99, Lada 1200s
Ex: og 900 2.0t
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja aero »

Kysyppä käyttäjältä jcarlson, hällä noita lie vielä tarjolla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jallumaister
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Syys 04, 2015 13:35
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja jallumaister »

Kyselin carlsonilta bensalastua ja sovittiinkin kaupat. Kyt aloin epäilemään ettei ässään ole laitettu vielä mitään bensalastuja/venttiilejä, kun en näistä hirveästi tiedä niin voisiko joku neuvoa miten näkisin onko tähän jo laitettu jotain :?: voin myös laittaa konehuoneesta kuvia jos tarvis :roll:
Mitä pienempi vika sitä isompi leka, vai miten se meni...

saab 9-5 2.3t Estate -99, Lada 1200s
Ex: og 900 2.0t
Tuupe
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 20:06

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja Tuupe »

Jos hukkaportinkellolta lähtevään putken väliin ei oo lyöty mitään venttiiliä niin siinä ei sitten sitä ole ja lastua et nää muutoin kuin katsomalla ecun sisään. Ecu pitäisi kai löytyä matkustajan puolen jalkatilasta jostain maton/verhoiluiden alta.. Ja ilan lastua tai alipaineputken tukkimista pitäs fuelcuttia lyyä yli 0.6bar ahdoilla että ei sitä ainaka rikottua saa jos vaan löpöä tarpeeksi saapi... Viisammat korjatkoon :D Itellä on kans -91 turvo s suappi ja pitäs kans alkaa lastua lyömään ku ahdot on jo 0.6 ja tuli ämpärinkokonen turbo (ainakin melkein) lyötyä pellin alle suhiseen.. Ja varmaan isompaa suutinta kanssa itellä ja suosittelen sullekki jos isommin alat virittelee :roll:
jallumaister
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Syys 04, 2015 13:35
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja jallumaister »

Joo, oon ehtiny vähän päästä perille tästä satkusta, mitä nyt reilussa viikossa ehtii :lol:
Bensalastu on jcarlsonilta tilattu ja kohta asennetaan jo.
Niin, takalasin ritiläkin tuli tänään postissa, näyttää komealta saappi se selässään. Seuraavaksi täytyisi kattella sitä rajapaine venttiiliä. Tähän on lyöty joku Vemsin laajakaista lambda niin ajattelin sillä sitten mittailla seokset sen jälkeen kun ahtoja nostaa että varmasti pysyy satku ehjänä :wink:
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Pe Syys 11, 2015 09:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ohjeistuksen vastainen lainaus poistettu.
Mitä pienempi vika sitä isompi leka, vai miten se meni...

saab 9-5 2.3t Estate -99, Lada 1200s
Ex: og 900 2.0t
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Muistahan olla varovainen rajapainevenan kääntelyssä sitten. Ettet aja mehtään tai riko saappia. Sitä ei paljoo tartte ruuvata. Elä missään nimessä polkase kaasua pohjaan kokeillessa paljon ahtaa. Ei tiiä vaikka 1.7 oot kääntäny. Tais olla että ensin käännetään ihan kiinni jolloin ahdot minimissä. Siitä sit pikkuhiljaa auki. Niin ja oothan sen ylipainekytkimen ohittanut/säätänyt? Tulee fuelcut 0.6 jolloin loppuu meno kuin seinään.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
jallumaister
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Syys 04, 2015 13:35
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja jallumaister »

En oo säätäny, en ees tiedä mikä se on :mrgreen:
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Pe Syys 11, 2015 09:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ohjeistuksen vastainen lainaus poistettu.
Mitä pienempi vika sitä isompi leka, vai miten se meni...

saab 9-5 2.3t Estate -99, Lada 1200s
Ex: og 900 2.0t
Tuupe
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 20:06

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja Tuupe »

kaasuläpän kotelolta tai jostain pitäs lähtee alipaineletku auton hyttiä kohen jollekkin boksille mikä haistelee sitä virtaavaa paineilmaa mikä sitten lyö fuelcuttia jos nousee paineet yli 0.6 ja tämä on siksi että jos hukkaportti jumittuu niin ei kone mene paskaksi... Että jos sen tukkii niin kannattaa varoa niiden paineiden kanssa
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Jos aiot ahtoja nostaa ylipainekytkin on eliminoitava. Et varmaan halua että kun kiihdytät niin veto katkee aina kuin seinään ja takana oleva auto jyräyttää perään. Se kytkin on varotoimenpide jos hukkaportti jumittaa jolloin turbo ahtaa kaikki mitä löytyy. Yleisin ja helpoin keino on irrottaa se letku kaasuläppäkotelolta ja tukkia reiät. Esim letkunpätkillä jossa mutteri päässä. Se letku tulee kuskin jalkatilasta ja kiemurtaa paisuntasäiliön takaa kaasuläppäkoteloon. Et voi erehtyä letkusta,muita letkuja ei mene paisuntasäiliön takaa. Ylipainekytkintä voi kyllä säätääkiin mutta se löytyy paskamaisesta paikasta polkimien yläpuolelta jonne mahtuu ehkä 2 sormea. Siksi suurin osa tulppaa letkun.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Tuupe
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 20:06

Re: Saab 900s vm-91

Viesti Kirjoittaja Tuupe »

Jos kovin haluaa testailla säätömahdollisuuksia niin eikö rajapaineventtiili toimisi tuossakin? :D että venttiili putkeen kii ja ruuvilla säätää kuin paljo päästää ilmaa läpi.. Mutta siitä entiiä miten sen testaat että paljonko se antaa ahtaa sitten :lol: Tää nyt oli tämmönen älyvapaa heitto tähän väliin ei muuta jatkakaa :D
Vastaa Viestiin