900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Moi!
Onkohan kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa, johon itse tänään törmäsin, eli vuoden '88 8v-ruiskumallin sähköiseen bensapumppuun kiinnittyvä kuminen "imuosa", eli tuo tankin miltei pohjalle ulottuva monimuotoinen musta systeemi oli oudosti sulanut poikki, niin että osa kumista oli kokonaan häipynyt ja jäljellä oleva kumi oli pehmeää ja tahmeaa ihan kuin uusi alustamassa.
Auto oli seisonut pihalla muutaman kuukauden, eikä tietenkään enää lähtenyt käyntiin edellämainitun ongelman vuoksi - ennen seisontaa oli kyllä käynyt. Tyhjensin bensatankin varmuuden vuoksi vanhasta bensasta ennen uuden kumin paikoilleen laittoa. Bensassa näytti olevan joukossa pieniä määriä öljymäisiltä näyttäviä tummempia alueita ja bensa oli muutenkin paikoin kirkasta ja paikoin tummempaa ja kellertävämpää.
Kysyin asiaa lähinnä siksi, jos joku tietäisi voisiko mahdollisesti esim. 95E10 polttoaineen etanoli mahdollisesti sulattaa bensan kanssa tekemisiin joutuvia kumi tai muoviosia vai olisiko joku ulkopuolinen kenties sabotoinut autoa laittamalla tankkiin jotain, joka aiheuttaisi edellämainitun reaktion?
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

En tiedä onko etanolilla osaa tai arpaa, mutta tällaista pohdintaa asiasta ainakin löytyy: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=153608
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja harkon »

Sama ongelma oli toissakesänä seisovassa satkussa joka tismalleen sama kuin sinulla. Seisonta ja vuodet Kait sulattaa. Procarservicestä uusi 40-50e ja toivottavasti seuraavat 30v. huoletta :D
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Kiitos nopeista ja osuvista vastauksista! Tämä kysymisviestini olikin ensimmäinen viestini tänne , vaikka olen toki keskusteluja seurannut aiemminkin, mutta nyt vasta rohkaisin itseni rekisteröitymään forumiin.

Löysin itsekin, kun tarpeeksi yöllä forumia selasin kolmannenkin vastaavan tapauksen viesteistä, jossa samalla ihmisellä oli tapahtunut samassa autossa kumin sulaminen n.kolmen vuoden välein ensin 2010 ja sitten 2014.
Nämä muutkin tapaukset ainakin sulkee mielestäni onneksi sabotointi vaihtoehdon pois. Oli hetken aikaa ikävä olo ajatella, että joku hiippailisi öisin nurkissa kaaatelemassa syövyttäviä aineita tankkiin/tankkeihin.
Tarviikin tarkistaa kahden muunkin ruisku-Saabin kumien tila ja tyhjentää niistäkin vanhat bensat pois.
Sinänsä outoa, kun olen harrastanut saabeja jo parikymmentä vuotta ja nyt vasta törmäsin kyseiseen ilmiöön, aiemmalta ajalta pihalla seisoi esim. '87 8v ruisku useamman vuoden ajan ja purkiessani sitten auton oli pumpun kumi aivan uuden veroinen. Muuttuvia tekijöitä voisi olla auton/kumin tekovuosi tai sitten se, kun tuon tankissa ei vielä ollut nykyisiä etanoli/bensaseoksia.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vm76 99ruiskusaabin pumpun kumi oli kans tahmeaa ja tarttui sormiin niinkuin alustamassa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Tuo tapaus mistä itse selostin, oltiin laitettu täydellä tankilla seisomaan joko 06 tai 07, ja pari vuotta sittenkös tuo sulanut kumi sieltä nyt sitten ongittiin. 99 EMS vuosimallia 77.
En usko että kumin koostumus tähän asiaan vaikuttaa, sillä pöliänä laitoin pumpun ympärille ensin tankkia tyhjentämättä Etrasta hakemaani bensiinin kestävää kumia uudeksi kaulukseksi. Sekin murtui melko nopeasti tuon myrkyn vaikutuksesta.
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja HEV »

Aikamoinen sattuma - nostin eilen illalla pumpun satkun tankista ja samat havainnot. Vain imuputken päällä ollut osuus nousi ylös nippusiteineen. Painoin sormella sitä ja vieläkin on mustaa sormenpäässä lukuisista käsienpesuista huolimatta. Kumi on muuttunut ihan mustan kenkälankin oloiseksi. Olosuhteet täsmää: pari vuotta seisontaa n 5 l 95:ta tankissa. En vaan vielä ehtinyt kysyä asiaa täällä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Älkää nyt hyvät ihmiset tankatko sitä etanolilitkua vanhoihin autoihin. Itse en tankkaa edes uudempiin kun kerran oikeaa bensaakin on saatavilla.
En ensimmäistäkään kertaa ole 95E10 bensaa tankannut, enkä tankkaa. 98 tankissa, eikä koskaan mikään letku, tai muu kumiosa ole ollut hapertunut. Ruohonleikkurit, sahat käynnistyy pitkänkin seisonnan jälkeen ongelmitta, samalla naapuri tappelee oman leikkurinsa kanssa joka kevät ja muka säästää 95 bensalla. Sillä mitään säästä!
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Ei laitetakaan, mutta edellinen omistaja oli laittanut.
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

silloin ku tuo mun 99 on tankattu viimeksi ei lyijyttömästä ole kuultukkaan :lol:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mistäs sitä etanoolitonta bensiiniä Suomessa saa? Joskus 10v sitten löysin nesteen ralli bensiiniä kanisterillisen (20L) yhdeltä huoltoasemalta ja siinä ei ollu etanolia.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

No kysymys on määrästä, tankkaatko sitä viinaa puolet enemmän, vai vähemmän!
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja V-M »

Näitä "sulaneita" letkuja ja osia on tullut vastaan mutta sellaista yhteistä tekijää en ole keksinyt. Esim samanlaiset (malli, vm ja muut samat) , käyttöalue ja bensa samaa mutta toisessa hapertu bensa letkut ensin sisältä (tukki suodattimen pari kertaa) sitten alko tihkumaan läpi. yksi tällainen pari oli 900 -94, toinen pari 9000 -97 (josta hapertu se pumpun ja "valaisimen" välinen letku) :) Eri merkkisissäkin tuota on henk koht tapahtunut kylläkin peräkkäisissä vuosimalleissa -85 ja -86 (peugeot). Nämä siis tapahtuneet etanoli aikana. En hoksannut katsella valmistajaa kun noita letkuja vaihtelin. Mutta juurikin tuollaiseksi tahnaksi ne meni ja sitä mustaa tahnaa ei meinaa saaha irti käsistä eikä verhoiluista millään.

Mullakin pitäisi olla yksi hyvä ehyt kumi kaulus varastossa. EMS saabista kotoisin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Saabfield
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 22:44
Paikkakunta: Rauma

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja Saabfield »

Aika yllättävän laaja ongelma näyttää olevan kyseessä. Pitäisi melkein saada jokin bensoista vastaava taho korvaamaan vahingot, vaikka tuskin ketään käytännössä ottaisi vastuuta asiasta saatika korvaisi mitään. Ennemminkin, kun nykyisin halutaan päästä muutenkin eroon vanhoista autoista, niin ei olisi mahdotonta vaikka asia olisi päättävien tiedossa jo ollutkin. Saadaan taas paaliin hyviä Saabeja, jotka ei käynnisty muutaman kympin osan vuoksi.
Itse olen vanhemmissa malleissa käyttänyt vain 98 bensaa, mutta kyseinen ongelma-auto oli tankattu jo edellisen omistajan toimesta. Nyt käyttöautona olevassa '92 mallisessa 16 venttiilisessä olen tosin silloin tällöin haksahtanut 95:een, kun olen ajatellut sen kestävän ja toimivan yli 5 prosentin etanoliseoksella, mutta tästä lähtien tankkaan siihenkin varmuuden vuoksi vain 98:a.
Toisesta '89 vuoden kaasari 900:sta hajosi viime vuonna mekaanisen bensapumpun kalvo, juuri kun olin lähdössä jälkikatsastamaan autoa ja tietenkin viimeisenä näyttöpäivänä. Auto oli seisonut sitä ennen n.3 kuukautta lukuunottamatta 40:n kilsan katsastusmatkaa. Hylättiin lähinnä sen vuoksi, että valutti liikaa öljyä katsastusaseman lattialle. Lähes määrätyn kuukauden ajan vuotokohtaa moottorista etsin enkä löytänyt ja sitten kävikin ilmi, että tuo bensapumpun takana olevasta pienestä reiästä vuotava bensa, joka oli liuottanut moottorin kyljestä öljyä matkallaan maahan aiheutti edellämainitun öljylammikkoilmiön. Liekö tuossakin tapauksessa samankaltainen hajoamisilmiö kyseessä, kun koskaan aiemmin ei ole mekaaninen pumppu autoistani hajonnut.
Samoin, kun ostin viime vuonna '83:sen 99:n niin siinä oli sitä pihalla sitä käyntiin yrittäessäni bensapumpulta lähtevä kangasvahvisteinen letku hapertumut pahasti sisältäpäin ja ruiski bensat tietenkin pitkin konehuonetta. Toki vanhoihin Saabbeihinkin joskus vikoja tulee, mutta kolme bensaosiin liittyvää ongelmaa kolmessa eri Saabissa vuoden sisällä, varsinkin kun ennen ei ole ollut vastaavia ongelmia tuskin on enää sattumaa.
Vaikka seuraava asia ei enää Saabi-aiheeseen täysin liitykään kuin valmistuspaikan vuoksi rimaa hipoen, niin myös parin Talbotin kanssa on minulla ollut tänä kesänä pahoja ongelmia saada ne käymään kunnolla seisonnan jälkeen, vaikka olen laittanut niihin uutta bensaa letkulla suoraan kanisterista bensapumppuun ja lyijynkorviketta sekoitin mukaan. Käynnistyvät ja ottavat kierroksiakin jotenkuten, mutta sitten aina sammuvat minuutin parin päästä. Mitään näkyvää tai muuten havaittavaa vikaa en kyseisistä autoista ole tuntien tutkimisenkaan jälkeen löytänyt. Taitaa tää etanoli pienenäkin määränä olla aika tehokasta vanhojen autojen hajottajina. Toki voi olla mahdollista että bensakin sulattaa osat, kun niille tulee tarpeeksi vuosia täyteen. Mitenkähän tätä voisi tutkia?
Kun 95E10 bensa tuli markkinoille oli puhetta, että tuo 10 prosentin etanolimäärä on maksimi ja minimimäärä voi olla mitä vain milloinkin on tarjolla. Saattaa olla, että prosenttimäärä tankatessa vaihtelee niin paljon, että hyvällä tuurilla ongelmia ei ole tullut ja isomman prosenttiosuuden sattuessa etanoli syövyttää kumiosia varsinkin seisonnan jälkeen.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: 900i:n benspumpun kumiosa sulanut

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Itse S****Na on keksinyt 95 E10 bensan. Olen puhdistanut lukemattomia tuttavien autojen, ja lisäksi pienkoneiden kaasuttajia sekä bensapumppuja moisen saastan jäljiltä.
Tämä piru kun syövyttää myös alumini seoksia!
Talven kun on leikkuri tms käyttämättä etanoli imee ilmankosteutta ja hapettaa aluminisen kaasuttimen kaikki kanavat tukkoon valkealla mönjällä, kokeile siinä sitä sitten käymään...
Joo onhan 98ssakin moista, mutta puolet vähemmän, jossain se raja tulee vastaan.

Käytä säilytysainetta seassa... Miksi kun on olemassa bensaa johon sitä ei tarvitse lisätä!

Kumiosat joko sulaa, tai muuttuu kivenkovaksi halkeillen muruiksi etanolin vaikutuksesta.

Miksihän nykyään on yhtäkkiä autopaloja jatkuvasti? ei niitä ennen ollut...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Vastaa Viestiin