OG 900i-16v heikko kylmäkäynnistyvyys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pela
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

OG 900i-16v heikko kylmäkäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja pela »

Syksyn edetessä luottoajokkini kylmäkäynnistyvyys on alkanut jyrkästi heikentyä.Yön yli seisominen vaatii piiitkäää 30-45sek sahaamista ennen kuin kone rykäisee itsensä tulille. 2-3 sek käy vajaalla ja sitten kuin ei mitään. Mitään muuta poikkeavaa ei autossa ole. 8 tunnin seisominen työmaan pihalla ei vaikuta vielä mitään mutta yö on jo liian kauan.

Pitempien seisokkien jälken tulpat yleensä kastuvat startin yhteydessä,kuivaamisen jälkeen on aina käynnistynyt.

Ei tee painetta syyläriin ei hukkaa nesteitä,lämmöt vaaterissa. Tehot on ok,kulutus ennallaan.Vaihdoin kokeeksi NGK BCP 6ES tulpat uusiin samanlaisiin mutta ei vaikutusta. Virranjakan kansi+pyöriä ovat uusia. Alipainejohdot on perusteellisesti tutkittu samoin EGR venttiilin kunto.Sytytysjohtimet ovat Bougicordin alkuperäiset. Uudetkin on mutta niiden resistanssi on jo käyttämättömänkin suurempi kuin vanhojen Bougijen. Uusi puolanjohto on lisäksi liian lyhyt tähän malliin jossa puola on pääteasteen kanssa nipussa oikeassa etulokarissa.

Mitäpä suosittelette,minnekkä päin huomioita kannattaisis suuntailla?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: OG 900i-16v heikko kylmäkäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Näitä kannattaisi jo yhdistää noihin kymmeniin
samoihin aiheisiin liittyviin keskusteluihin?
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: OG 900i-16v heikko kylmäkäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Voisiko vettä vuotaa kannentiivisteen kautta pitemmän seisonnan aikana ,käynnistyksen aikana tulppa kastuu, näin teki eräs ysi tonnari
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
pela
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: OG 900i-16v heikko kylmäkäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja pela »

joo tämä kannetiivisteasia on itsellänikin mielessä käynyt. Mulla ei aikaisemmin ole 16v koneita ollut mutta useampi 8v B/H moottorillinen jossa kannessa on ollut tai tullut (hius)halkeama.
Ovatko 16 v kannet herkkiä halkeilemaan?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
pela
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: OG 900i-16v heikko kylmäkäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja pela »

no-niin.Puristuspainemittauksessa sylinteri nro 4 eli virranjakan puoleinen päätysylinteri vuotaa. Ilmeisesti pakoventtiilli palamassa.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
pela
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: OG 900i-16v heikko kylmäkäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja pela »

jatketaanpa tätä
auto on käynyt ilmeisesti pitkään laihalla seoksella kuitenkin niin ettei se ole ajoa suuremmin haitannut. Viimeisin CO elokuun katsastuksessa ollut 0,13% mikä on katalysaattorittomalle vehkeelle vähän. Ilmeisesti ilmamäärämittari joka oli jo auto ostaessa rikki on tässä vaihdon jälkeen taas hiljalleen hiipunut. Tarkastelin vanhoista katsastuskuiteista että muutama vuosi sitten vastaava CO arvo ollut 0,7% tasolla korkeimmillaan. Toki auto jo iäkäs ja karstoittuminen on voinut osaltaan tilanteen syntyyn vaikuttaa.

Tämän mallin ilmamäärämittarissa on säätöruuvi josta seosta saa rikkaammalle mutta kun mittari on väsynyt säätö ei riitä. Kansainvälisiä markkinoita ei vanhaa kulunutta MAF:a löydy alle 100€. Sen sijaan samaan hintaan saa tarvikkeita mutta onko näistä mihinkään:

http://www.ebay.com/itm/0280212017-Air- ... 1645467004

Kuvastakin näkee että eri peli on kyseessä, säätöruuvi puuttuu, kuinka lie laatu ja yhteensopivuus.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Vastaa Viestiin